Ricoh moederbord: info gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Een collega kon via via aan een moederbord + processor komen. Ik heb beloofd dat ik deze wel wil installeren.

Ik heb nu alleen een probleempje:

Ik weet helemaal niets van het moederbord en kan er ook niets over vinden.
Via allerlei zoekmethode ben ik er vrijwel zeker van dat het om een ricoh FB5M-board gaat. Dat is dus het enige.

Ik ken verder de chipset, een Intel 815.
De processor is een pentium 3 (snelheid 866)
Op het moederbord staan nog diverse codes, maar via google kom ik dan niet echt veel verder. (zeg maar gewoon 'niet verder'

Mijn grootste probleem op dit moment is dat ik niet weet hoe ik mijn kast (aan/uit knop e.d.) aan moet sluiten op de kast. Vervolgens weet ik niet of windows alles zelf kan installeren (maar goed, dat zijn latere zorgen).
Mijn vraag is dus of iemand mij aan meer informatie kan helpen en met name aan een aansluitschema voor de aansluitpunten voor de kast. Ik heb 26 pinnen hiervoor (2 rijen van 13).

Nu kan ik wel wat gaan gokken, maar wat zijn dan de risico's?

Alvast bedankt in elk geval!

misschien is er een verdwaalde jappanner: http://www.ricoh.co.jp/fbx/pdf/FB5K_FB5U.pdf
Misschien staat hier nog iets nuttigs

[ Voor 7% gewijzigd door Quacka op 10-01-2006 20:11 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
Specs

Manual

Sorry, ik kon alleen de Japanse versie vinden..

edit: ik vond hem eerder dan jou! :+

[ Voor 11% gewijzigd door Mint op 10-01-2006 20:15 ]

• Quacka
adyta schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:11:
Specs

Manual

Sorry, ik kon alleen de Japanse versie vinden..

edit: ik vond hem eerder dan jou! :+
lol
Maar ja, ik begrijp er niet veel van. Ik had toch een cursus japans moeten volgen 8)7

Maar ff serieus: ik heb van andere ricoh moederborden ook zo'n soort pdfje gevonden van andere moederborden, maar veel nuttigs stond er niet in. Ik kon al die zaken zelf constateren door gewoon naar het moederbord te kijken (bij dat er 2 usb-porten op zitten vga en lan aan boord en geluid. etc etc)

maar in elk geval bedankt.

Weet iemand hoeveel kwaad het kan als ik maar gewoon wat ga proberen?

[ Voor 8% gewijzigd door Quacka op 10-01-2006 20:21 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 22:41
Er zitten gewoon Intel chips op, dat regelt Windows dus lekker helemaal zelf, hoef je niets aan te doen. Verder kan ik kwa headers idd niet veel uit die handleiding halen...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Mint
Nee, het enige wat je zult merken is dat je pc niet aangaat, of je leds blijven uit.
Maar staat zoiets niet héél klein bij die pinnetjes geschreven (gedrukt dus)?

• Quacka
adyta schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:22:
Nee, het enige wat je zult merken is dat je pc niet aangaat, of je leds blijven uit.
Maar staat zoiets niet héél klein bij die pinnetjes geschreven (gedrukt dus)?
nee, alleen een nummering (pin nr 1, 14 en nr 26).
Maar er is geen risico dat er iets kapot gaat? Kijk bij de aan-uit knop is dat wel logisch, maar in hoeverre kan het bij de overige aansluitingen kwaad?
(ik kan natuurlijk ook gewoon alleen de aan-uit-knop aansluiten. De meeste mensen begrijpen toch niets van al die lampjes :P)

• Mint
probeer ze eens per 2 pinnetjes kort te sluiten dmv een schroevendraaier, als je mobo stroom krijgt, heb je de goede pinnetjes te pakken :)

• Quacka
adyta schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:53:
probeer ze eens per 2 pinnetjes kort te sluiten dmv een schroevendraaier, als je mobo stroom krijgt, heb je de goede pinnetjes te pakken :)
Ik heb het met t stekkertje en met schroevendraaier geprobeerd.
Ik ben bang dat de 2 pinnen die ik moeten hebben niet naast elkaar zitten, maar juist met 1 pin er tussen. Volgens mij komt dat namelijk wel eens voor.
Dan zijn er nog wel wat opties en wordt het zoeken naar speld in een hooiberg :(

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Met die pinnetjes kortsluiten kun je gewoon blijven proberen met een schroevendraaier hoor, je maakt geen kortsluiting (bij het kortsluiten :)) ofzo.
Windows XP herkent de AC97 in je ICH2 wel, daar ben ik niet bang voor. Voor de rest zit er geen speciale hardware op he, volgens mij scheelt het bij de 815 straks nog wat snelheid als je ook de Intel Application Accelerator installeert. Link

• Quacka
bedankt voor die link!
Ik ga vanavond maar eens een andere voeding proberen. Wellicht dat dit namelijk het probleem is (al weet ik haast zeker dat de voeding goed is).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon een Systeeminfotooltje à la Everest erop loslaten (zie voor linkjes naar mirrors met de freeware versie de FAQ van dit subforum) en dan daarmee de eventueel onbekende apparaten dat je in de apparaatbeheer bent tegengekomen identificeren. De drivers kun je naast de fictieve website van de moederbordfabrikant gewoonlijk ook van de chipfabrikant downloaden, bijvoorbeeld www.intel.com :Y)

Verwijderd

Quacka schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:03:
Mijn grootste probleem op dit moment is dat ik niet weet hoe ik mijn kast (aan/uit knop e.d.) aan moet sluiten op de kast.
Voor zover ik op de foto van het MB iets kan opmaken lijkt het me dat er op de aansluitingen zeer beknopte aanduidingen staan. Kijk maar zeer goed of je niets als RS (reset) PWB (power button) HD (hd led) enzo kan vinden...

Ik ben bijna zeker dat ze er bijstaan :)

• Quacka
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 16:12:
[...]

Voor zover ik op de foto van het MB iets kan opmaken lijkt het me dat er op de aansluitingen zeer beknopte aanduidingen staan. Kijk maar zeer goed of je niets als RS (reset) PWB (power button) HD (hd led) enzo kan vinden...

Ik ben bijna zeker dat ze er bijstaan :)
Tja, dan staan er vast onzichtbare lettertjes bij, want ik zie ze niet, zoals ik al eerder heb gezegd.

ER staan alleen codes op het moederbord Cxx (xx is steeds een nummer). Er staat wel een enkel C nr in de buurt van de aansluitingen.

Maar goed: Ik heb nu de juiste pinnen gevonden. Toevallig zaten ze hetzelfde als op mijn eigen p3 moederbord.
De pc ging een een tijdje aan (2x aangezet en weer uit gezet).

3e keer kreeg ik hem niet meer aan. Gewoon weer niets, net als gisteren.
Wat kan dat nu weer zijn?
Kan het te maken hebben met een kapot/niet werkend batterijtje?
Gezien t soort wat erop zit heb ik weinig vertrouwen dat deze werkt.

• Quacka
gezien wat ik heb gevonden op GoT zal het wel een kapot moederbord zijn.

Alleen is het gek dat ik hem 1 keer eventjes aan heb gekregen. Echt verklaren kan ik het niet.
Om een en ander nog lastiger te maken: Geen lampje op moederbord, dus ook geen melding.
Geen interne speaker in kast, dus ook geen piepjes.
Ik kan hier echt vrij weinig van maken en ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat jullie ook te weinig info hebben om met een oplossing te komen. Als die oplossing dus al mogelijk is (kapot moederbord blijft kapot)

Pagina: 1