Toon posts:

[Excel XP] vraagje m.b.t. sorteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi hoi,

Ik ben echt een beetje radeloos aan het worden m.b.t. het maken van een groot bestand. Ik heb alles af maar moet nog één ding doen en dat lukt niet. Ik heb al: gegoogled, bij microsift gevraagd (geen reactie daaro) en boek geraadpleegt......helaas

Het probleem van mij en hopelijk uitdaging voor jullie:

In het bestand heb ik allerlei verschillende cellen doorverwezen naar een kolom d.m.v. de simpele "=" Dit moet omdat ik daardoor een overzicht creeer van de getallen uit de verschillende cellen. Daarnaast maak ik er gelijk een grafiek van. Nu is het zo dat ik de grafiek oplopend moet maken! Alleen veranderen elke dag de waarden van de orginele cellen. Dus macro maken op sorteren en laten draaien bij het opstarten van het bestand......klaar zou je denken..toch??? Niet dus :-(

Excel sorteert nu niet de waarden in de nieuwe kolom maar alle doorverwijzingen!!???? Dus =C124 en =C126, =C234, =C321, =C332, etc. Excel presteert het zelfs om enkele doorverwijzingen te veranderen in andere waarden, zodat er een verband in de verwijzingen komt. bv dat ze 8 verspringen. dus =C8, C16, C24, etc.

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik deze cellen sorteer in een macro maar dan op de waarden i.p.v. op de doorverwijzing???

Wie helpt me uit de brand.........echt alvast enorm bedankt. Eventueel heb ik het probleem ook in een Excel bestandje gezet en kan het mailen! Misschien dat het verhaal dan iets duidelijker is.

Oplossing die ik nu vaak krijg van mensen is:
Kopieren te gebruiken en speciaal plakken. Dit heeft geen zin want elke dag veranderen de waarden van de orginele vellen en daarbij veranderd de bron van de grafiek dan telkens en krijg je het niet in een macro.

Alvast hartstikke bedankt voor degene die me hiermee kan helpen, want zit echt met mijn handen in het haar. Heb nu z'n 32 uur aan het bestand gesleuteld en ben er bijna.......

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Macro maken die de cellen kopieert en speciaal plakt naar een ongebruikte kolom, daarna op deze kolom sorteren en dan de nieuwe kolom verwijderen. En je cursor weer terug zetten in de cel waar hij vandaan kwam.

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:10:
Macro maken die de cellen kopieert en speciaal plakt naar een ongebruikte kolom, daarna op deze kolom sorteren en dan de nieuwe kolom verwijderen. En je cursor weer terug zetten in de cel waar hij vandaan kwam.
Heb ik ook aan zitten denken, maar het zijn z'n 50 cellen die naar een kolom worden doorverwezen en dat heb ik in totaal 15 keer! Dus 15 keer: 50 verschillende cellen naar een kolom. Dan zou ik 15 macro's hebben, dat is niet zo erg. Maar dan moet ik de macro laten opnemen en dan 50 keer de kopieren en speciaal plakken en dan nog sorteren.........gaat dat goed dan?? Is een hoop werk om dan de macro's te gaan maken, maar als het werkt dan wil ik het wel proberen, maar ben bang dat het niet gaat lukken!??

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-08 06:44
Ik wil wel een poging wagen...

Stuur het voorbeeld maar naar mijn mailadres in mijn profiel...

La dolce vita - non farmi ridere

Verwijderd

Topicstarter
Dat vind ik zeer jovel, want het is echt super belangrijk voor me.....

Mailtje is onderweg!!

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-08 06:44
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:04:
Dat vind ik zeer jovel, want het is echt super belangrijk voor me.....

Mailtje is onderweg!!
En weer retour ...
Mogelijke oplossing kan zijn naamgeving van de broncellen, waardoor de verzamelvelden niet meer moeten verwijzen naar =<celkolomrij> maar =naamcel.

Deze houdt wel de originele waarde...

Succes vanuit een fris Italië....

La dolce vita - non farmi ridere

Verwijderd

Topicstarter
treslem schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:21:
[...]

En weer retour ...
Mogelijke oplossing kan zijn naamgeving van de broncellen, waardoor de verzamelvelden niet meer moeten verwijzen naar =<celkolomrij> maar =naamcel.

Deze houdt wel de originele waarde...

Succes vanuit een fris Italië....
Italië, damn dan heb je het beter voor elkaar dan ik!!

YES!!!! Het werkt.....treslem....echt mega bedankt!!! _/-\o_

edit:

ik zie net dat je zelfs een vb hebt meegestuurd...ga nu gelijk kijken!!!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 21:44 ]

Pagina: 1