Toon posts:

[Draadloos] Bereik SpeedTouch 716 optimaliseren

Pagina: 1
Acties:
  • 3.982 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Specificaties:
Hardware
• 12 Mb/s connection rate
- Mini-PCI interface for IEEE 802.11g (2.4 GHz) wireless LAN connection (ST716v5 WL only)
- WAN
• ADSL port (RJ11)
• One RJ-11 port for connecting to PSTN line
• Two RJ-11 ports (FXS ports) for VoIP phone calls

ADSL Compliance
• ANSI T1.413 Issue 2, ITU G.992.1 Annex A (G.dmt), ITU G.992.2 Annex A (G.lite),
ITU G.994.1 (G.hs)
• Supports dying gasp
• Maximum Rate: 8 Mb/s for downstream and 1 Mb/s for upstream ADSL2 Compliance
• ITU G.992.3 Annex A (G.dmt.bis), ITU G.992.4 Annex A (G.lite.bis)
• Maximum Rate: 12 Mb/s for downstream and 1.5 Mb/s for upstream ADSL2+ Compliance
• ITU G.992.5 Annex A
• Maximum Rate: 24 Mb/s for downstream and 3 Mb/s for upstream

Wireless performance (SpeedTouch 716v5 (WL) only)
• IEEE 802.11g and IEEE 802.11b
• Data Rate:
54, 48, 36, 24, 18, 12, 9, 6 Mb/s for 802.11g
11, 5.5, 2, 1 Mb/s for 802.11b

• Supports WEP (Wired Equivalent Privacy) mechanism with 64-bit or 128-bit key length
• Supports 802.1x and WPA
• Supports the Access Control function: only registered WLAN clients can be allowed
to associate to this IAD.
• SSID can be hidden for added security.
• Two VoIP (FXS) ports for VoIP phone calls
• Supports IP QoS

Ik heb sinds kort een SpeedTouch 716 aangesloten en heb een probleem met het bereik van de draadloze verbinding in het huis. Heb al enige topics gelezen maar ben er nog niet uit. Ik kan wel verbinding maken met het netwerk en gebruik maken van internet. Het probleem echter is dat de verbinding qua snelheid en sterkte continu sterk fluctueert. De snelheid schommelt tussen de 1 en 24 Mbps en haalt in geen enkel geval op het moment een stabiele 54 Mbps. De signaal sterkte is meestal 35%. Enkele reden die ik zelf heb kunnen bedenken voor deze problemen zijn:

- Het signaal moeten vrij grote afstand overbruggen.
- In dit huis zit veel, heel veel beton en staal etc. verwerkt.
- De afstand die moet worden overbrugt word gehinderd door minstens een stuk of 6 betonnen muren en een betonnen plafon.

Dat ik geen goede verbinding krijg is dus vrij logisch. De vraag is alleen hoe ik dit zo optimaal kan krijgen. Wat dus in combinatie met de bovenstaande apparatuur het beste resultaat zou kunnen opleveren (ik heb geen interesse in een berdraad systeem). Zelf heb ik het volgende in gedachte:

- Linksys Wireless-G Ethernet Bridge http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=LWAL53&
- Linksys Wireless-G Range Expander http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=LWAL52&

Ik heb nu naar bridges gekeken en dan vooral naar linksys omdat ik dacht te weten dat dit een goed merk is. Maar als iets anders een betere oplossing zou zijn, een accespoint of wat dan ook dan hoor ik het graag. Geld is geen probleem, alhoewel ik het niet absurd wil maken, het gaat vooral om een snel en sterk netwerk. Kwaliteit en gebruikersgemak gaan bij mij voor.

Alvast bedankt voor de tijd en informatie!

Verwijderd

Als je het niet erg vind eenmalig wat geld uit te geven is het denk ik het handigste om voor de linksys hardware te gaan.

Heb er ervaring mee, werkt prima.

Verder zou de traagheid die je nu hebt kunnen komen door eventuele wep encryptie als je dat gebruikt.

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Alleen met goede hardware kom je er niet, ik zou eerder gaan voor nieuwe technologie die werkt met drie antenne's voor een hogere snelheid en gebruik maakt van reflectie om een betere signaalontvangst te krijgen:

Linksys met SRX technologie
http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper

pricewatch: Linksys WRT54GX (4x 100Mbps, 54Mbps)

Belkin met Pre-N technologie
http://catalog.belkin.com...Path=%2FRoot%2FNetworking%

pricewatch: Belkin Pre-N Wireless Router (54/108Mbps)

Volgens mij is het precies dezelfde technologie..

[ Voor 49% gewijzigd door XthinkZ op 10-01-2006 23:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je zeggen met 'met goede hardware kom je er niet'. Is er iets dat ik over het hoofd zie? En valt er niet iets te bereiken met de bridges met 1 antenne. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, want veel van de bridges, de meeste, die ik heb bekeken zijn bridges met 1 antenne, dus dat moet toch ook werken? Die speciale techonologiën moeten toch ook verkrijgbaar zijn in andere soorten. Zie niet echt het speciale aan de voorbeelden die je geeft, vooral omdat ik het zo weinig zie.

• XthinkZ

XthinkZ

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 19:24:
Wat wil je zeggen met 'met goede hardware kom je er niet'. Is er iets dat ik over het hoofd zie? En valt er niet iets te bereiken met de bridges met 1 antenne. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, want veel van de bridges, de meeste, die ik heb bekeken zijn bridges met 1 antenne, dus dat moet toch ook werken? Die speciale techonologiën moeten toch ook verkrijgbaar zijn in andere soorten. Zie niet echt het speciale aan de voorbeelden die je geeft, vooral omdat ik het zo weinig zie.
Met goede hardware voorkom je niet dat draadloze aparaatuur dat bijvoorbeeld in een dode hoek staat een goede verbinding krijgt.
Ikzelf leg ook vaak draadloze netwerken aan, en in het meest van de gevallen als er een verdieping zit tussen de wireless router en computer dan is het signaal laag tot zeer laag. En in een dode hoek is het helemaal een ramp.

Ook is de werkelijke snelheid dan de bijvoorbeeld aangegeven 54mbit maar de helft als grote bestanden kopieert.

Dit schijnt niet het geval te zijn met deze drie antenne technologie.
Het eerstvolgende wat dus doe volgende keer is zo'n linksys SRX wireless router kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb devolgende twee accespoints gevonden bij dixons.nl. Is dit een goede keuze ivb met het uitbreiden van mijn netwerk zoals in de startpost staat?

LINKSYS WAG54GX2 Wireless ADSL2+ modem/4-p switch
LINKSYS WRT54GX Accesspoint

Bij beiden staat: Het middelpunt van uw SRX-netwerk. Deze twee aparaten kan ik toch ook gewoon verbinden met mijn huidge speedtouch 716 en computers..?

• XthinkZ

XthinkZ

Die WAG54GX2 is een modem en wireless router in 1.
Dat betekent dat je gelijk je hele speedtouch v716 weg kan doen.

De WAG54GX is het aparaat die ik genoemd heb.
In de pricewatch link die ik gaf kan je hem voor 30 euro goedkoper halen ex. verzendkosten.
Als die 2 tientjes je niet uitmaken, kan je hem gewoon halen bij dixons zelf ja.

Verwijderd

Topicstarter
Heb automatisch naar linksys gekeken maar heb net ook even de eigen repeater/bridge/ap van speedtouch opgezocht. In eerste instantie ben ik meteen naar de voor mijn idee goed verkrijgbare merken gaan kijken en zodanig dus ook naar linksys.

Nu ik hier kijk, zie ik ook gewoon een repeater/bridge/ap van speedtouch zelf voor zo'n € 56.25. Dit is aanzienlijk minder dan het geen dat je zou moeten betalen voor die linksys spullen met speciale functies. Heb het idee dat het misschien toch verstandig is om een netwerk op te zetten met aparatuur van hetzelfde merk, speedtouch in dit geval. Of maakt dit niet uit? Ik zou bijvoorbeeld ook 2 van deze Speedtouch 180's neer kunnen zetten om een groter gebied te kunnen dekken, of beginnend met één als dat al werkt. Is dat geen idee?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 18:55 ]

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Dixons zou niet mijn keuze zijn, als leverancier. Er zullen ook best wel goede verkopers rondlopen, maar ik ben in verschillende filialen gestuit op de meest grove verzinsels en onjuistheden. Dixons is meestal ook stevig aan de prijs.

Ik heb hier bij toeval een Belkin beknopte installatiehandleiding voor me liggen. Hierin wordt o.a. aangegeven, dat er voor de draadloze extender-functie gebruik gemaakt moet worden van apparatuur van hetzelfde merk en zelfs uit dezelfde range. Ik vermoed dat je dus beter alles van een merk kan kopen.
Verder zou, bij gebruik als draadloze extender, gebruik van WPA niet mogelijk zijn.

Hetb je trouwens al eens "rondgekeken" (bv met Netstumbler) of er in de buurt andere netwerken aktief zijn en op welke kanalen deze werken? In de praktijk zijn er 3 kanalen bruikbaar: 1, 6 en 11. Minder dan 5 kanalen "tussenruimte" geeft namelijk vaak storing. Als er in de buurt iemand op (vrijwel) hetzelfde kanaal zit, kom je nooit op snelheid.

Verder zou het zo moeten zijn dat je, wanneer de antennes zeg maar 3 meter van elkaar in dezelfde ruimte zijn, de volle snelheid haalt. Dichterbij kan ook weer storen, maar op 3 meter kan er volgens mij niks tussenkomen. Als het zo niet goed werkt, is er mogelijk iets met je hardware mis.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-03 09:54

BHQ

Een Speedtouch 180 plaatsen zou je problemen ook kunnen oplossen.

• XthinkZ

XthinkZ

Merk maakt over het algemeen niet zoveel meer uit. Zelfs met dure merken zoals linksys heb ik veel problemen gehad. De nieuwe series van linksys ben ik heel wat meer tevreden over. Maar bij sommige dingen is het de meerprijs echt niet waard.
Wat gewoon belangrijk is dat het goed werkt.

Er is 1 pluspunt voor de speedtouchmodems: er hoeft niet altijd een reboot plaats te vinden om instellingen aan te passen in tegenstelling met andere merken waar je bij elke aanpassing gelijk weer een tijdje moet wachten.

Ik heb bijna alle merken al geprobeerd, maar ik liep steed tegen het probleem aan dat het signaal laag tot zeer laag was soms. En om klanten een Senao te laten kopen om vervolgens het vermogen op te schroeven... dan kan je dus beter SRX technologie kopen.

Ik heb zelf eigenlijk nooit met repeaters of bridges gewerkt, omdat ik het eigenlijk te gek vind om een simpele AP te kopen die vaak even duur is als een wireless router puur omdat het signaal niet goed genoeg is. En meer aparaten ertussen wordt het minder betrouwbaar vind ik.

Ook betere antennes werken ook niet altijd goed, en aangezien je er gelijk twee moet halen voor het zenden en ontvangen als je het goed wilt doen en bij meerdere computers is het zelfs veel duurder. Ook het verhogen van het vermogen is niet ideaal omdat een te hoog vermogen een averrechts effect heeft vanwege reflectie.

Voor jouw situatie zou een wireless repeater denk ik de goedkoopste kunnen zijn, omdat je de modem en wireless gedeelte al hebt. Maar nadeel daarvan is dat je alleen met WEP kan werken en niet met WPA als ik het goed heb.

edit:

Misschien interessant nieuws over de nieuwe pre-N technologie:

nieuws: Standaard voor 100Mbit WiFi neemt vastere vorm aan

[ Voor 13% gewijzigd door XthinkZ op 14-01-2006 14:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de boel helemaal opnieuw geïnstaleerd. Router anders gepositioneerd en computers logischer opgesteld t.o.v. de router en andersom hetzelfde. Gevolg is dat alle 3 de laptops en 3 de desktops een singaalsterkte hebben die door windows word benoemd als goed en zeergoed. Opzich een hele verbetering. Heb veel informatie uit computer idee gehaald, die zag ik liggen in de winkel en er stond over dit probleem een special in.

Op het moment werkt alles dus, misschien ga ik toch nog die speedtouch 180 er bij halen, maar dat zou dan alleen zijn om de verbindingen met de media-center en xbox360 te optimaliseren. De verbindingssterkte met deze apparaten is namelijk matig. Maar daar heb ik op dit moment niet zo'n last van. Bedankt voor de tips.

Ow heb ondertussen ook nog even gekeken naar andere opties die hier werden genoemd en in de winkels te vinden waren. Maar dat van linksys apparaten met srx techonologie werd mij bij verschillende winkels verteld, werkt niet optimaal met speedtouch spullen. Dus ik denk dat ik als ik de boel wil uitbreiden of een extender/repeater de bij haal ( speedtouch 180 ) of een 2e AP ( ook van speedtouch ). Maar op dit moment werkt deze gratis oplossing ook goed. :)

• BHQ

BHQ

2e AP is wellicht onhandig tenzij je er een UTP'tje tussenhangt, een Linksys apparaat kan bijv. geen Speedtouch repeaten ivm. verschil in chipsets. Let er wel op dat de ST180 alleen dmv. WEP kan repeaten. Ik heb hem zelf ook en WPA kan-ie niet. Wel als losstaand AP overigens.

[ Voor 35% gewijzigd door BHQ op 16-01-2006 09:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is opzich geen probleem hier voor mij. Want ik heb in 1 van de pc's een 'oude' d-link kaart zitten die het maar niet voorelkaar krijgt om wpa te configureren, hij laat dit wel als optie zien trouwens. Dus nu staat alles nog op 64bit wep. Ik wil dat vanavond even in 128bit veranderen. Maar verlopig lijkt het me genoeg. Het moment dat er een nieuwe draadloze netwerk kaart in word gezet switch ik alles weer naar wpa.

Verwijderd

Heb zojuist op het net gezocht en kwam uiteindelijk hier dus terecht.
Ik heb ook een 716v5. En mijn probleem is ook t signaalsterkte...Af en toe is hij "Goed" tot "Zeer Goed" maar in meeste gevallen is het toch Laag of Zeer Laag.

Daar baal ik enorm van, want zo haal ik mijn 12 mbit verbinding dus niet via draadloos.

Bedraad gaat het wel, maar ja, waarom heb ik dan een draadloos router.

Ik zat te denken dat het misschien te maken zou kunnen hebben met bluetooth devices (toetsenbord / muis), maar wanneer ik die uitschakel, blijf ik een lage signaalsterkte houden.

Heb gelezen dat je met hetgeen wat je in Comp. Idee heb gelezen, door opstelling te veranderen, wel betere signaalsterkte hebt. Zou je mij daar misschien iets meer over kunnen vertellen??

Als Draadloos Netwerkkart gebruik ik: SMC 108 Mbit kaart.
Er is 1 computer op draadloos aangesloten.
Router en de computer bevinden zich op dezelfde verdieping en afstand zal een metertje of 10 ofzo zijn denk ik.

• Haas
  • Laatst online: 17:39
Ik heb vorig weekend bij een kennis de SpeedTouch 716 gebruikt bij het aanleggen van hun nieuwe ADSL verbinding. Hij werd gratis geleverd bij een KPN DirectADSL verbinding. De signaalsterkte is erg slecht, hij stond eerst onder een bank, geen verbinding te krijgen. Nu onder de bank weggehaald en in de vensterbank gezet. Tot nu toe gaat dat goed.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• XthinkZ

XthinkZ

Ik heb deze week de linksys WRT54GX bij iemand geinstalleerd. Ontvangs is niet veel beter dan ik had gehoopt. Maar 1 streepje extra, maar zoals er ook op de site staat dat je 20% verbetering hebt met niet srx produkten.
Even afwachten of de klant nu nog last heeft van wegvallend internet, anders wordt de usb wireless module ook vervangen. Ook nadeel van deze technologie is dat het 3 kanalen tegelijk bezet. Dus er blijven minder kanalen voor anderen over :+ .

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het m'n 716 nu op een centraler punt gezet. Ten opzichte van alle computers die verbinding moeten kunnen maken. Heb gewoon gekeken waar hij het meest centraal staat en toen weer geprobeerd. En toen deed hij het stukken beter.

Wat me wel opvalt is dat er veel ruimte om het ding heen vrij moet zijn om een sterk signaal te behouden. Ik heb bijvoorbeeld 2 kamers verderop een xbox 360 staan en die heeft een zeer slecht signaal. Nou weet ik niet of dit aan de xbox ligt of aan de router maar het is wel opvallend dat dat ook de kant waar het minste ruimte is achter de router. Direct achter de router in de richting van de xbox staat namelijk een muur, wat niet het geval is voor de andere pc's die dan ook weer een goede verbinding hebben. Misschien heb je daar wat aan. Voor de rest heb ik hem zo ver mogelijk van buizen en andere electronische apparatuur gezet.

• FeTT
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-03-2025
Yapser schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 19:23:
Een Speedtouch 180 plaatsen zou je problemen ook kunnen oplossen.
Ik heb expliciet bij SpeedTouchDSLshop nagevraagd of een ST 180 goed zou samenwerken met mijn 716WLv5; ik heb last van dezelfde problemen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Geachte heer, mevrouw,

Graag verneem ik van u of de Speedtouch 180 probleemloos als repeater/AP kan
werken in combinatie met een Speedtouch 716v5 WL. 
Dit omdat ik op got.tweakers.net een forumpost heb gezien van iemand die 
deze combinatie niet werkend krijgt.

Daarnaast hoor ik graag of de antennes van de 180 afschroefbaar zijn
(d.w.z. vervangen zouden kunnen worden door andere antennes met
meer gevoeligheid).

Daar kreeg ik het volgende antwoord op:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Geachte heer,

De Speedtouch 180 zou moeten werken als repeater echter is het zeer
lastig dit aan de praat te krijgen, wij raden dit ook af om de 180 als
repeater aan te schaffen. De antennes zijn er wel af te schroeven

Mvg

SpeedtouchDSL Shop

Heeft iemand inmiddels een goede tip, buiten de categorie 'zet je ST in bridge en koop een pre-N router'?

System specs

• BHQ

BHQ

Dat de antennes af te schroeven zijn klopt niet.

Verwijderd

Ik heb een Senao NL-3054CB3-PLUS-Deluxegoed werkend als repeater voor de 716.

Als Bridge lukt ook. Maar Bridge+repeater (moet kunnen) is nog niet gelukt.

• FeTT
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-03-2025
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 00:49:
Ik heb een Senao NL-3054CB3-PLUS-Deluxegoed werkend als repeater voor de 716.

Als Bridge lukt ook. Maar Bridge+repeater (moet kunnen) is nog niet gelukt.
Dus je hebt je 716 als router ingesteld, waarbij die Senao de repeater is?

System specs

Verwijderd

FeTT schreef op maandag 06 februari 2006 @ 23:00:
[...]

Dus je hebt je 716 als router ingesteld, waarbij die Senao de repeater is?
Ja klopt, de 716 als Router en tevens wds ingeschakeld.

Verwijderd

Ik heb ook de 716 met een senao als repeater/AP werkt prima, todat je wep inschakeld. Dan kan de Senao niet meer met de Speedtouch 716i communiceren. Kent iemand dit probleem?

blijkbaar werkt wep niet over WDS?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 15:46 ]

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
Misschien niet meer aktueel, maar signaalsterkte kan ook verbeterd worden door een ander kanaal te kiezen. Default stond bij mij op kanaal 6 waarmee ik in een deel van de woning geen signaal had. Nu heb ik deze op kanaal 1 gezet en heb daar wel signaal.

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
@aukema:
Ik denk dat dat eerder komt omdat er in jouw buurt toevallig nog iemand op kanaal 6 werkt. De signaalsterkte zou in principe over alle kanalen nagenoeg gelijk moeten zijn.
Pagina: 1