Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zalman 7700ALCu Maakt lawaai?

Pagina: 1
Acties:

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ik heb nu al een week of 3 mijn nieuwe pc, maar ik denk dat er iets mis is met mijn zalman 7700ALCU.
Als hij 985RPM draait (idle) dan maakt hij zo een lawaai net alsof hij ergens tegen slipt vanbinnen. Nu is het niet heel erg luid, maar ik had al gelezen dat als hij zo traag draait onhoorbaar moet zijn?
Nu dacht ik eerst dat het misschien iets met de pwm-sturing van mijn moederbord (asus 8an-sli) te maken had, omdat die pulsen misschien zo een effect hadden.

Dus heb ik em even aangesloten op een non-pwm kanaal, en daar had ik hetzelfde.
Als ik hem dan aansluit op dat zwartje bakje (die potentiometer) dan heb ik hetzelfde geluid als hij op dat pwm kanaal zit, als ik hem dan sneller laat draaien dan word het niet erger, dan hoor ik gewoon de wind ipv "het mechanisme"

Als dit echt abnormaal is ga ik proberen een nieuwe te vragen.

Techno>Music

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 13:50

Brantje

De post is daar >>

Misshien dat je lagers van je koeler verleten zijn.
Ander een drupje olie proberen.
Verder heb je hem al een keer schoongemaakt?

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Misschien is de koeler niet goed vastgezet en heeft 1 van de aansluitingspunten "ruimte" waardoor de boel gaat resoneren.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Brantje schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 18:40:
Misshien dat je lagers van je koeler verleten zijn.
Ander een drupje olie proberen.
Verder heb je hem al een keer schoongemaakt?
Denk niet dat z'n lagers versleten zijn gezien zijn 3 weken oude pc :P

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
idd, versleten zullen ze niet zijn.
Ik ben toch wel zeker dat ik hem goed heb vastgezet. Het geluid komt volgens mij niet echt van resoneren, ik zal kijken of ik hem miss nog iets vaster kan zetten...

edit: heeft iemand van jullie ook zo een koeler? Want ik wil graag weten of hij nu echt onhoorbaar is als je er 10 a 15cm vandaan naar luister als hij 985RPM draait.

[ Voor 30% gewijzigd door Lima op 10-01-2006 18:51 ]

Techno>Music

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

ik heb er 1 ...
hij is niet echt onhoorbaar

maar wel lekker stil
hij zou dus geen k*t herrie moeten maken

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Hmmm...
Misschien ben ik te veeleisend? Ik heb men case nu nog eens geopend, om een te luisteren. Nu lijkt het toch niet echt iets slepends ofzo... maar ik hoor hem toch redelijk duidelijk vind ik. Ik zal even wat opnemen en on-line zetten...even geduld......

Techno>Music

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 14:16

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ik heb ook dezelfde gehad en had hem altijd volledig openstaan. Hij maakte toen 2500rpm ongeveer en gaf iets van 27DB aan geluidsproductie.
Maar heb je niet toevallig een DB meter bij de hand of een vriend die dat heeft omdat je luchtverplaatsing moeilijk kan opnemen (hierbij komt het dat er een soort ruis bijkomt van de lucht die tegen de opnemer aankomt en dat het volume anders is enzo.)

[ Voor 6% gewijzigd door ErikRedbeard op 10-01-2006 19:08 ]

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Goh, ik ken niemand die zo een db-meter heeft. Nu ben je wel al wat te laat, het mp3'tje staat al op men webspace.
Ik heb het ongeveer 4 a 5 centimeter af men cpu fan gehouden. De andere fans die je hoord als ik hem stilhoud zijn men case fan en de fan van mijn voeding (allebij 120mm)

[ Voor 19% gewijzigd door Lima op 10-01-2006 19:18 ]

Techno>Music

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:43

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

dit is best wel veel lawaai. maar je hebt hem er ook heel dicht bij. Hou hem nu eens 10 a 20 centimeter van de zalmanvandaan

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
ok, komt in orde, ik ga het geluid wel wat versterken want dat heb ik bij die vorige ook gedaan.

[ Voor 109% gewijzigd door Lima op 10-01-2006 19:36 ]

Techno>Music

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 17:33

drooger

Falen is ook een kunst.

Je kan ook naar silentpc.com (of iets dergelijks gaan), daar doen ze hele goede metingen voor veel koelers, voedingen e.d.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

Ik vind het een beetje vreemd om op deze manier de geluidsterkte te beoordelen. De één heeft z'n geluid harder staan dan de ander, de microfoon dempt, etc, en dan ga jij ook nog het geluid versterken :P Oftewel, dit heeft denk ik geen nut, je moet het gewoon in het echt horen. Ik heb zelf ook een 7700 CU op z'n laagste rpm en ik hoor hem idd nauwelijks. Dus ik zou ff terug gaan naar de winkel.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ja ik heb het wel bij elk geluid evenveel versterkt, ik dacht dat het was om dat effect met die microfoon te verminderen ofzo.
Wel vraag ik me af of ze me bij de winkel een nieuwe gaan geven. Ik denk dat ze zullen zeggen van ja maar op de doos staat er dat 10% meer geluid kan zijn :'(

Nu als jij zegt dat je hem bijna niet hoort van op een afstand neem ik aan, dan zou dat dus bij mij niet mogen...
Ik zal eens een mailtje sturen naar die winkel denk ik.

Techno>Music

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-11 15:05

Flappiewappie

Hier nog meer

dit klinkt echt als iets aanlopen ja, ik heb ook deze cooler, en ik hoor echt alleen maar de hardeschijf en een ligte zuis uit mn 12cm casefan.

Als je hem even in de winkel laat horen zullen hun er wel mee eens zijn dat dit product gewoon niet degelijk werkt en dan heb je gewoon recht op je geld.

Hier staat wat

Verwijderd

ik heb een deze koeler in al m'n pcs zitten. Als ie op full speed staat hoor je hem licht suizen als je van dichtbij luistert, van iets verderaf hoor je niks, zeker niet met de kast dicht.
Dus iets is er niet goed.

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-10 23:06
ik heb een 7000b en ik heb de zelfde herrie
ik vind het een waardeloze koeler
inderdaad een schrapend geluid en een metaalachtig motorgeronk ik hoor hem op 3 meter nog boven de voeding en rest uit op laagste toerental
ben er niet blij mee en ben aan het kijken voor een andere koeler
voor mij geen zalman meer
of......heb ik net als jij een maandagochtend model :( 8)7

Ja zou ik ook zeggen

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Njah, het zal dan waarschijnlijk wel een "maandagochtend" model zijn.
Ik zal eens even een mail sturen of het mogelijk is (of eens bellen morgen, mailen duurt te lang), en als het mogelijk is zal ik hem eens laten luisteren bij hem in de winkel. Ze moeten hem dan maar even aansluiten dan horen ze het zelf.
Miss kan het zelf al morgen, dan koop ik ook een nieuwe 120mm fan voor in mijn voeding te proppen, dan zou hij helemaal stil moeten zijn.
Binnenkort post ik hopelijk met goed nieuws :P, maar dat kan nog even duren.

Techno>Music

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-11 19:24

GVR

Ik heb een 7000Cu, en hoor een licht geratel, en alleen als ik de fan langzamer zet met de fancontroller. Goed hoorbaar is het niet, mja als je je pc zo stil mogelijk aan het maken bent, en hij staat naast je, dan gaat dat toch irriteren, dus deze week maar eens de koeler gaan ruilen bij mycom

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
dus je hebt hetzelfde probleem dan als mij?

Techno>Music

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:44

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
het kan ook nogal uitmaken watvoor systeemkast je hebt... als je een-of-ander flutmerk als sweex hebt, zal je pc ook stuk luidruchtiger zijn (zelf ervaring mee, voor mij nooit meer een sweexkast :)).. ook al stop je er een stille koeler in... probeer maar is je pc te draaien met je moederbord los uit je kast, dan zal het waarschijnlijk een stuk stiller zijn...

Gallery V&A

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 20:35
Freaky Gabbur schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 22:14:
Ik heb een 7000Cu, en hoor een licht geratel, en alleen als ik de fan langzamer zet met de fancontroller. Goed hoorbaar is het niet, mja als je je pc zo stil mogelijk aan het maken bent, en hij staat naast je, dan gaat dat toch irriteren, dus deze week maar eens de koeler gaan ruilen bij mycom
Same here, heel zacht ratel-zoemetje. Totaal niet storend. Ze mogen Harde schijven wat mij betreft weleens stiller maken, aan dat geratel kan ik me dus wel erg storen (Maxtor).
BiG-GuY schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 23:26:
het kan ook nogal uitmaken watvoor systeemkast je hebt... als je een-of-ander flutmerk als sweex hebt, zal je pc ook stuk luidruchtiger zijn (zelf ervaring mee, voor mij nooit meer een sweexkast :)).. ook al stop je er een stille koeler in... probeer maar is je pc te draaien met je moederbord los uit je kast, dan zal het waarschijnlijk een stuk stiller zijn...
Haha, ik heb een Sweex kast en geloof mij, mijn pc is doodstil hoor 8). Als je gewoon goede onderdelen hebt, dus geen gare boxed koeler, geen standaard voeding (Sweex al helemaal niet) en een Fanloos moederbord, dan ben je al een heel eind op weg naar stilte :)

[ Voor 39% gewijzigd door WillemJanJansen op 11-01-2006 23:28 ]

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-11 19:24

GVR

Ah het is in ieder geval een geratel waarvan ik vind dat die koeler dat niet moet maken. Je moet gewoon puur een heel licht gezoem van de fanbladen horen, meer niet.

Mja hopelijk denken ze er bij Mycom ook zo over, want om hetzelfde te gaan horen in een lawaaierige winkel....

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Njah echt een superkast heb ik niet, het is een Aopen. Die heb ik idd genomen omwille van de prijs. De voeding er natuurlijk uitgesloopt en een stillere in de plaats.
Wat ik miss wel eens kan doen is het moederbord gewoon even aanzetten als hij niet in de kast zit, maar het zal wss wel de fan zijn.

Techno>Music

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11 00:35
L i m a schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 09:37:
Njah echt een superkast heb ik niet, het is een Aopen. Die heb ik idd genomen omwille van de prijs. De voeding er natuurlijk uitgesloopt en een stillere in de plaats.
Wat ik miss wel eens kan doen is het moederbord gewoon even aanzetten als hij niet in de kast zit, maar het zal wss wel de fan zijn.
Ik heb een 7700 in een Aopen kast gehad (geen idee wat de kast ermee te maken heeft maar goed)
In die tijd draaide ik altijd met de kast open. Ik had hem door middel van een aparte zalman fan controller op het langzaamste draaien waardoor ik hem totaal niet hoorde als ik in me stoel zat. Zodra ik hem harde zette werdt die natuurlijk wel luider, maar gewoon op de manier dat elke fan luider wordt, dus je hoort de luchtverplaatsing langs het metaal en de fan bladen. Nou dat viel ook heel erg mee als ik hem wat harder zette..
Dus dat geluid wat jij beschrijft.. een soort van aanlopen of iets dergelijks klopt dan echt niet.. imo gewoon RMAen

[ Voor 8% gewijzigd door KappeNou op 12-01-2006 09:44 ]

>PC specs<

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Om nog even het einde van dit "verhaal" te vervolledigen.
Het was idd niet normaal, nu hoor ik mijn zalman niet meer als hij traag draait.
Ik heb dus een nieuwe gekregen, nu nog juist mijn voeding en dan is hij compleet stil.

Grtzz,

Lim@

Techno>Music

Pagina: 1