Mail forwarden met behulp van DNS naar ander domein

Pagina: 1
Acties:

• Fles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2023
Is het mogelijk om de mail van een domein zeg: "domein.nl" te forwarden naar "domein.com" met behulp van de DNS. Ik heb al zitten prutsen met cname en mx, maar krijg het niet werkend.

Nou is het natuurlijk logisch dat het niet werkt als naar het complete email adres wordt gekeken voor het bezorgen. mail@domein.nl bestaat natuurlijk niet op domein.com, maar als hij eenmaal aangekomen op de server alleen naar het naampje voor de domein naam kijkt dan gaat het wel lukken. Maar ik weet niet hoe dat wordt afgehandeld.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan oplossen? De email adressen op de server veranderen nogal es, dus ik voel er weinig voor om het twee keer aan te passen als er één email adres veranderd. Anders kon ik het natuurlijk eenvoudig met een forward doen bij de mailserver.

• Dwightjo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:40
gewoon een catch all aanmaken op je mailserver *@domain1.com => *@domain2.com

[ Voor 6% gewijzigd door Dwightjo op 10-01-2006 17:33 . Reden: typo ]

Illest Alive

Verwijderd

Het is echt heel erg simpel.
De MX record staat compleet los van het domein achter de @.

Zo kan de mail voor @sjaakiespretpaleis.nl prima afgehandeld worden door mail.klaas.nl.
De enige eis is dat mail.klaas.nl ook moet weten dat hij mail voor sjaakiespretpaleis.nl kan verwachten, en deze netjes accepteerd en in de juiste maildirs/folders zet.

Het enige wat je hoeft te doen is in de zonefile van domein.nl de MX record te wijzigen zodat:

1. de hostname verwijst naar het IP van de mailserver. => mail.domein.com naar hetzelfde IP als domein.nl
2. de directe hostname van de mailserver invullen. => domein.nl of, mail.domein.nl mits die bestaat.

Dus als voorbeeld:

Ik heb blaat.com.
Ik wil dat mail voor @blaat.com afgehandeld gaat worden door een mailserver op IP 12.12.12.12.
Toevallig zit blaat.nl ook op datzelfde IP, maar dat staat er verder los van.

Dus:
Ik maak een MX record mail.blaat.com, en ik verwijs subdomein mail in de zonefile van blaat.com naar 12.12.12.12.

Heb ik dit zo duidelijk uitgelegd? :)

Let op:

tweakers.net heeft als MX record:
tweakers.net. 86400 IN MX 10 mail.tweakers.net.

maar:
mail.tweakers.net. 86400 IN A 213.239.154.11

en:
11.154.239.213.in-addr.arpa. 86400 IN PTR adonis.tweakers.net.

Ze hadden dus ook als MX record direct adonis.tweakers.net in kunnen vullen.
Snappez vous?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 19:08 ]

• Fles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2023
Ik zal het even nakauwen hoe ik het begrepen heb:

mail van domein.nl moet ontvangen worden op domein.com

op domein.nl:

mail.domein.nl A 10.10.10.10
domein.nl A 11.11.11.11
domein.nl. MX (10) mail.domein.nl.

op domein.com

mail.domein.com A 10.10.10.10
domein.com A 10.10.10.10
domein.com MX (10) mail.domein.com

Op deze manier worden ze beide op server 10.10.10.10 afgehandeld...?