Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Clio DTi] Diesel die tot 7000 toeren gaat?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.079 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ik zat laatst bij iemand in de auto die zij net die dag had gekocht bij een garage.
Het was een Renault Clio (2001) die volgens haar op diesel reed en had 80 pk.
Maar de toerenteller liep tot 7000 toeren, net als een benzine auto.

Op autoweek.nl moet dat dan de Clio DTi zijn.

Wat ik mij afvraag, klopt dit wel? Zijn er diesels die zoveel toeren maken?

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:51

-Sander-

///M Powerrrrrr

Sommige diesels kunnen vrij hoog in toeren. 7000rpm lijkt me dan weer wat overdreven. (en waarschijnlijk ook niet waar maargoed).

Het heeft zowieso geen zin om bij een diesel zo ver door te gaan omdat je koppel/pk enz. dan juist weer afneemt.
Dus gewoon lekker doorschakelen en weer in de turbo terug vallen (bij een moderne diesel).

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 12:17

mindcre8r

Tradepedia

Ye Greate'96 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 17:07:
Ik zat laatst bij iemand in de auto die zij net die dag had gekocht bij een garage.
Het was een Renault Clio (2001) die volgens haar op diesel reed en had 80 pk.
Maar de toerenteller liep tot 7000 toeren, net als een benzine auto.

Op autoweek.nl moet dat dan de Clio DTi zijn.

Wat ik mij afvraag, klopt dit wel? Zijn er diesels die zoveel toeren maken?
de 2001 is een CDi en kan idd veel toeren maken in de lage versnellingen.. maar ik verzeker je die halen ze in de hoge niet hoor ;) ik heb er ook 1 gehad voor 3 jaar.. is een 1.5je voordeel van het ding was de wegligging,de fun gehalte en het weinig tanken want dat hoefde echt maar 1,5 keer per week :D

[ Voor 13% gewijzigd door mindcre8r op 10-01-2006 20:26 ]

Bears and Bulls

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

mindcre8r schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:23:
[...]

de 2001 is een CDi en kan idd veel toeren maken in de lage versnellingen.. maar ik verzeker je die halen ze in de hoge niet hoor ;)
zal wel vanuit het kostenplaatje gewoon de benzine teller zijn dan, of kan dat niet?

Life is not about specs, it is about joy!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

er zijn zeker geen diesels die die toeren kunnen halen... de vermogens opbouw van een dieselmotor komt op veel lagere toeren opgang dan een Benzine motor, zoals al gepost zou het nutteloos zijn en daarom word het ook niet mogenlijk gemaakt (ik weet niet eens of het überhaupt technisch wel mogenlijk is om een diesel auto motor te maken die die toeren haalt)

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

bartvl schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:25:
[...]

zal wel vanuit het kostenplaatje gewoon de benzine teller zijn dan, of kan dat niet?
neej joh die kunnen nog veel hoger volgens mij...ofnie? geen id eig ik heb de boekjes helaas niet meer..

Bears and Bulls

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

bartvl schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:25:
[...]

Lijkt me idd dat ze voor een diesel niet een andere toerenteller gaan ontwikkelen. Dikke kans dat het gewoon een standard teller is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

GoldenSample schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:27:
er zijn zeker geen diesels die die toeren kunnen halen... de vermogens opbouw van een dieselmotor komt op veel lagere toeren opgang dan een Benzine motor, zoals al gepost zou het nutteloos zijn en daarom word het ook niet mogenlijk gemaakt (ik weet niet eens of het überhaupt technisch wel mogenlijk is om een diesel auto motor te maken die die toeren haalt)
in zn 1 en dan planken dan red je het maar in zn 2 is het over...

Bears and Bulls

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:48
Is het een tweedhands wagen? Misschien hebben ze er ooit het dashboard van een benzine in gebouwd

[ Voor 171% gewijzigd door D-Three op 10-01-2006 20:58 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mindcre8r schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:29:
[...]

in zn 1 en dan planken dan red je het maar in zn 2 is het over...
trekt ie dan niet dik en breed in z'n toeren begrenser :/ ? wat voor wagentje heb je?

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

GoldenSample schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:34:
[...]

trekt ie dan niet dik en breed in z'n toeren begrenser :/ ? wat voor wagentje heb je?
erm neej het gaat om de clio uit de Ts, die heb ik ook gereden...de auto die ik nu heb ok een renault die doet maar 4k toeren max in......zn6 bij 210 :P

Bears and Bulls

Verwijderd

Er kan geen toerenteller van een benzinemotor inzitten, deze werkt namelijk heel anders dan de toerenteller van een dieselmotor.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:48
Ik heb even gegoogled en een test gevonden van de Renault Clio dCi 80pk:
http://www.autogids.nl/Artikels/ASP/..%5CPDF%5C304.PDF
Recht onderaan zie je een foto van een stuk van het dashboard en de teller loopt inderdaad tot 7000 toeren. Maar goed, dat is dan wel het maximum op die schaalverdeling en dat wil dan ook niet zeggen dat die motor werkelijk zo hoog kan gaan. :)
Geen idee wat het het maximum is op de toerenteller van mijn Ford Focus TDdi 90 pk en ik heb geen zin om naar buiten te gaan kijken :) Maar ik ben er zeker van dat deze ook meer dan 6000 rpm is. De "rode zone" start echter wel vroeger. Op de toerenteller van die Clio staat blijkbaar geen rode zone getekend.
Mijn vorige wagen (Ford Mondeo 1.6i 16V 90 pk) had ook als maximum toerental 8000 (denk ik) maar hoger dan 6500 lukte niet :P Toerentalbegrenzing :) Heb ik een keer geprobeerd om de maximum snelheid te weten in de eerste 3 versnellingen ;)

@ Toetsje: Nou ja, ik heb toch al iemand gezien die probeerde het dashboard van benzine in te bouwen in z'n dieseltje omdat z'n diesel geen toerenteller had. Hoe hij het geflikt heeft, weet ik niet, maar het ding werkte wel. Waarschijnlijk heeft het hem dan zeer veel tijd en energie (en geld?) gekost :)

[ Voor 15% gewijzigd door D-Three op 10-01-2006 20:57 ]

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Wilde net zeggen dat het misschien wel einde van de schaal was, ver in het rode gebied. Maar die meneer boven mij was eerder...

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bijna iedere kleine diesel kan wel ongeveer 7000 toeren draaien. Alleen wil je niet weten hoe :P
En als je weet hoe: vooral niet doen als ik in de buurt ben.

Maar als je op een normale manier rijdt dan zal je het niet makkelijk halen. (Dat wil niet zeggen dat het technisch onmogelijk is) Probleem bij diesel is desnelheid van het verbrandingsfront. Nu is dit een kleine motorinhoud dus moet er minder ingespoten worden per tijdseenheid dan bij een 2l diesel. Als je dan ook nog eens met een variabele injectordruk werkt (als ik me niet vergis deed Delphi dit) kan je dit wel mogelijk maken.

Technisch gezien kan het maar niemand zal dat doen wegens te veel mechanische verliezen. Met een compressie van 18:1 een motor tegen 7000rpm laten draaien met die inertie is niet bepaald makkelijk en kostentechnisch niet rendabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 10-01-2006 22:08 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

JT

VETAK y0

En dat er 7k rpm op staat betekent niet dat hij het kan. Bij mij staat er 9k op de teller, maar bij 7000rpm gaat hij in het rood, bij 7200 gaat de begrenzer erin als hij koud is (niet geprobeerd :P Alleen gehoord) en 7800 bij een warme motor.

Edit: ow, spuit 11+1 :P

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 11-01-2006 00:33 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Afgaande op de link naar de autogids, in de specs van een Clio 1.5 dCi staat:
Max. vermogen bij toeren/min. 4000
Max. koppel Nm CEE (m.kg) 200
Max. koppel bij toeren/min. 2000
Dat zijn niet echt specs voor een motor waarmee je 7000 toeren wilt draaien.

• Ye Greate'96
Laat ik 't zo zeggen, ik heb veel diesels gereden, maar ik heb er nog nooit eerder eentje gezien waarbij de toerenteller meer dan 5000 toeren aan gaf.
zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.chroomringen.nl/tachoringen4klein.jpg

Ik bedoel niet of die auto het wel of niet haalt.

Maar Laagvliegerke beantwoord m'n vraag denk ik.
maar ik vind 't wel vreemd!

[ Voor 15% gewijzigd door Ye Greate'96 op 11-01-2006 08:16 ]

• -ET-
  • Laatst online: 20:47

-ET-

Phone Home

Ik heb zelf een Clio 1.5 dCi 65pk en deze gaat bij 4250 rpm al in het rood. En 5000rpm is de max.

Maar ik heb volgens mij bij een VW passat ook wel eens gezien dat de toerenteller van een TDI tot 8000rpm ging.

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19

BeaM-R

Powerrrrr

NU staat Alfa redelijk bekend om zijn hoogtoerige motoren maar een diesel die 7000rpm draait, no way. Bij mijn 2.4JTD begint het rood bij 5000rpm, maar het heeft echt geen zin om boven de 4000rpm te komen aangezien hij dan weinig meer doet. Het is veel rendabeler (sneller) om dan op te schakelen.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• Noork
  • Niet online
Het toerental van de diesel motor wordt vooral gelimiteerd door de zwaarde constructie van diesel motoren. De krachten die optreden in een diesel motor zijn ook veel groter. De kracht die een diesel levert is ook groter, door dit princiepe, en is het benodigde toerental normaal ook lager. Bron: natuurwetenschappen.nl
Het is zelfs zo dat een diesel motor begrenst is in het toerental. Zonder deze begrenzing zou hij gemakkelijk net zo snel draaien als een benzine motor. Echter niet voor lang. De oorzaak ligt hem in het feit dat dieselmotoren steeds met een luchtoverschot werken, waardoor de vermogenregeling enkel berust op de hoeveelheid ingespoten brandstof. Indien er hier niet op ingegrepen wordt, gaat de motor stijgen in toerental. zonder begrenzing zou de motor wel in toerental blijven stijgen als je veel gas aan het geven bent. Als je dit niet zou begrenzen, ontploft de motor als het ware onder het geweld. De eerste motor van de heer Diesel is dan ook zo aan zijn einde gekomen. Later na het aanbrengen van allerlei verbeteringen lukte hem het wel.
Bron: natuurwetenschappen.nl

[ Voor 55% gewijzigd door Noork op 11-01-2006 13:49 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50
Diesel motoren willen toch ook wel es op hol slaan bij te hogen toeren?

[ Voor 1% gewijzigd door 418O2 op 11-01-2006 14:18 . Reden: vraagteken is wel van belang bij een vraag ]

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

418O2 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 14:17:
of de turbo slang dr af tieven :D lol

Bears and Bulls

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ye Greate'96 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 08:15:
Laat ik 't zo zeggen, ik heb veel diesels gereden, maar ik heb er nog nooit eerder eentje gezien waarbij de toerenteller meer dan 5000 toeren aan gaf.
zoals dit:
[afbeelding]
De mijne gaat tot 6000 (Citroen C4), waarvan ie ergens bij de 5k in het rood zou schieten (nooit gezien, bij 4.5k toeren maakt ie al flink wat kabaal en wordt het hoog tijd voor de volgende versnelling).

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:38

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Niet alleen bij hoge toeren hoor!

Wij hadden een paar jaar terug een vrachtwagen (MAN met ondervloer-motor) die ook af en toe op hol sloeg. Dit geberude bij een iets verhoogd stationair toerental, ongeveer 800 rpm.

Het gekke was, dat het tijden goed ging, en zomaar opeens had die er last van. :?

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Chevy454
  • Niet online
Diesel gebruikte in zijn eerste motor koolstofdeeltjes (als ik me niet vergis) en dat was niet goed te regelen ;) Bij hem is die dus vanwege die slechte kwalitatieve regeling de motor uit elkaar gesprongen.
Is een gevolg van een oorzaak. Wat die oorzaak is van het hol lopen ga ik niet zeggen, ben niet compleet gek :+

[ Voor 33% gewijzigd door Chevy454 op 11-01-2006 18:51 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

-ET- schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 08:22:

Maar ik heb volgens mij bij een VW passat ook wel eens gezien dat de toerenteller van een TDI tot 8000rpm ging.
Ik heb in verschillende Passat TDI's gereden en geen enkele ging tot 8000 rpm. Die foto die Ye Greate' 96 geplaatst heeft, dat is een VAG tellerblok.

Signatures zijn voor boomers.

• Ye Greate'96
Het kan 4 dingen zijn met die Clio:

- Kosten besparing door voor zowel diesels als benzine motoren dezelfde toerenteller te gebruiken
- Toerenteller is ooit vervangen met die van een benzine versie :?
- De Dti motor van renault kan wonderbaarlijk tot zo'n 6500 rpm
- De Clio is verkocht als een diesel, maar is stiekem een benzine

[ Voor 13% gewijzigd door Ye Greate'96 op 12-01-2006 11:04 ]

• -ET-
  • Laatst online: 20:47

-ET-

Phone Home

Maasluip schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 20:57:
[...]
Ik heb in verschillende Passat TDI's gereden en geen enkele ging tot 8000 rpm. Die foto die Ye Greate' 96 geplaatst heeft, dat is een VAG tellerblok.
Dat vond ik toen ook vreemd. maar kan goed zijn dat ik scheef gekeken heb.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chevy454 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 22:06:
Bijna iedere kleine diesel kan wel ongeveer 7000 toeren draaien. Alleen wil je niet weten hoe :P
En als je weet hoe: vooral niet doen als ik in de buurt ben.

Maar als je op een normale manier rijdt dan zal je het niet makkelijk halen. (Dat wil niet zeggen dat het technisch onmogelijk is) Probleem bij diesel is desnelheid van het verbrandingsfront. Nu is dit een kleine motorinhoud dus moet er minder ingespoten worden per tijdseenheid dan bij een 2l diesel. Als je dan ook nog eens met een variabele injectordruk werkt (als ik me niet vergis deed Delphi dit) kan je dit wel mogelijk maken.

Technisch gezien kan het maar niemand zal dat doen wegens te veel mechanische verliezen. Met een compressie van 18:1 een motor tegen 7000rpm laten draaien met die inertie is niet bepaald makkelijk en kostentechnisch niet rendabel.
Zo moeilijk lijkt het me niet... Vol gas in z'n vier en spontaan terugschakelen naar z'n twee... Denk dattie het dan wel haalt...

• Chevy454
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 00:03:
Zo moeilijk lijkt het me niet... Vol gas in z'n vier en spontaan terugschakelen naar z'n twee... Denk dattie het dan wel haalt...
Op een heel andere manier dan dat.
Gewoon enkel door 1 ding te doen en dat is niet schakelen of berg af of ik weet niet wat.
Bij normaal gewoon rijden kan je dat forceren.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zou je denken? Ik heb een collega zijn Golf TDI zien mishandelen, maar in de 1e versnelling kwam hij net van de schaal af. Dat is ruim 5000 toeren voor zo'n Golf.
Of zit daar een toerenbegrenzer in? Ik zou ook denken dat het vermogen dramatisch inzakt na het maximum (4000 of zo bij een TDI) en dat je bij 5000 toeren misschien 1/4 over hebt. Hmm, maar moet toch meer dan voldoende zijn om harder dan 50 te gaan. Dus: toerenbegrenzer?

• Chevy454
  • Niet online
Een diesel heeft per definitie geen toerenbegrenzer :+
Hij heeft wel een inspuitbegrenzing (gewoon geen spanning meer op de injectoren bij Common Rail)
Al dan niet in combinatie met het afsluiten van de stopklep maar geen toerenbegrenzer.

Het is een zelfontbrander, wat wil je daar gaan begrenzen buiten de inspuiting?
Als de motor echt op hol slaat dan kan je doen wat je wilt maar die gaat door tot 7000rpm :+

[ Voor 53% gewijzigd door Chevy454 op 13-01-2006 12:31 ]

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:55
waarom slaat hij op hol dan?

Druk in de cilinder, brandstof erbij, cilinder omhoog, ontbranding, uitlaatgassen weg, drijven de turbo aan, meer druk in de cilinder, brandstof erbij, cilinder omhoog, ontbranding, uitlaatgassen weg, turbo, nog meer druk in de cilinder, (commonrail denk fu, geen brandstof voor jou) cilinder omhoog, geen ontbranding, geen extra druk, uitlaatgassen weg, kleinere turbo boost, kleinere druk in de cilinder, commonrail vind het weer goed, brandstof erbij, cilinder omhoog, verbranding, etc etc

Op het moment dat de brandstof injectoren ermee stoppen houd het 'op hol slaan' toch op..?
dus een beveiliging tegen het op hol slaan zou in het brandstof systeem moeten zitten.

Verwijderd

Of als er teveel olie wordt gevuld, de olie gaat langs te zuiger en kan daardoor ook ontbranden. Als de motor op deze manier op hol slaat is er niets meer aan te doen.... behalve door volop op de rem te stampen en hem in een versnelling te zetten.

• Chevy454
  • Niet online
Opperhoof schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 12:37:
Op het moment dat de brandstof injectoren ermee stoppen houd het 'op hol slaan' toch op..?
Je moet de term op hol slaan anders bekijken en het op hol slaan is een gevolg van een oorzaak en de oorzaak is niet de inspuiting.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 12:59:
Of als er teveel olie wordt gevuld, de olie gaat langs te zuiger en kan daardoor ook ontbranden. Als de motor op deze manier op hol slaat is er niets meer aan te doen....
Olie welke niet weggeschraapt wordt door de olieschraapveer is niet waarschijnlijk maar wel mogelijk wanneer de slotspeling te groot is. Het is een mogelijkheid en het zit qua brandstof correct maar de manier hoe de olie in cilinder komt is anders. Het is iig mogelijk op voorwaarde dat je schraaprveren wel versleten zijn. En zelfs dan denk ik dat je niet de nodige eigenschappen kunt behalen om de motor tot het einde hol te laten lopen. Je kan hem misschien kortstondig op hol laten lopen
behalve door volop op de rem te stampen en hem in een versnelling te zetten.
Een motorblok welke hol loopt kan je niet stoppen tenzij je traag rijdt en hem dan in de 5de versnelling laat schieten. Hopenlijk is dan de vertraging voldoende om de zuigers te doen stilstaan. Of het werkt is een ander iets. Maar een vriend van mij weet waarom hij een sport diesel heeft gekocht :+ Alleen heeft hij hem niet stil kunnen zetten, gewoon de olie laten op verbranden, motorblok helemaal in puin.

[ Voor 92% gewijzigd door Chevy454 op 13-01-2006 13:16 ]

• Opperhoof
wat is er op tegen om ons even uit te leggen hoe het dan wel zit? k ben namelijk wel benieuwd...

mm, wat zeg je van het volgende? :

Om de krukas te smeren gaat deze iedere omwenteling door een laagje olie. Als je veel toeren gaat maken gaat de krukas met meer snelheid door de olie en op het hoogste punt vliegt de olie als het ware richting cilinder. Dus de krukas zorgt ervoor dat de olie richting cilinder wordt gegooit.
Nu zit er onder die cilinder een soort van beveiliging, iets van een veer (oid) die er voor zorgt dat de olie niet in de cilinder kan komen. Als je echter teveel toeren gaat maken kan deze beveiliging de hoeveelheid olie niet meer aan en komt het in de cilinder waar het ontbrand. De motor gaat dan dus op olie lopen ipv diesel. De diesel toevoer kun je stoppen maar de olie toevoer niet.

right?!

oh nu heb je zelf ook net voor me uitgelegd waarom dus O-)

mm, ik zit in ieder geval al in de goede richting. Er moet dus ongecontroleerd meer olie in de cilinder komen. I'il find out.

[ Voor 91% gewijzigd door Opperhoof op 13-01-2006 13:16 ]

• Chevy454
  • Niet online
Opperhoof schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 13:02:
wat is er op tegen om ons even uit te leggen hoe het dan wel zit? k ben namelijk wel benieuwd...
Een tip welke je begrijpt of totaal niet, even op de site van K&N kijken kan geen kwaad, zijn speciale filters:

Afbeeldingslocatie: http://www.knfilters.com/images/rd-0628.jpg
Om de krukas te smeren gaat deze iedere omwenteling door een laagje olie.
Stop. Halt..HO... spatsmering is niet meer van deze tijd, de krukwangen zijn niet meer voorzien van lepels om de olie omhoog te smijten. Zelfs een Husqvarna heeft sinds 2000 een oliepomp. Daarnaast is spatsmering gevaarlijk voor de krukas omdat die afgeremt wordt door de olie en er haarscheuren kunnen ontstaan B)
De motor gaat dan dus op olie lopen ipv diesel. De diesel toevoer kun je stoppen maar de olie toevoer niet.
Dat is de bedoeling alleen hoe de olie in de cilinder komt is niet waarschijnlijk.

[ Voor 60% gewijzigd door Chevy454 op 13-01-2006 13:20 ]

• Opperhoof
goed, hij komt niet via de krukas in de cilinder. Dan komt de olie via de carterontluchting in de cilinder. nu moet ik alleen nog is even opzoeken waar dat ding zit en wat hij doet. I'Il be back
(wat is dat in het engels? carterontluchting)

[ Voor 13% gewijzigd door Opperhoof op 13-01-2006 13:40 ]

• J0YR1D3R
  • Niet online
Ye Greate'96 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 08:44:
Het kan 4 dingen zijn met die Clio:

- Kosten besparing door voor zowel diesels als benzine motoren dezelfde toerenteller te gebruiken
- Toerenteller is ooit vervangen met die van een benzine versie :?
- De Dti motor van renault kan wonderbaarlijk tot zo'n 6500 rpm
- De Clio is verkocht als een diesel, maar is stiekem een benzine
Ik denk (weet bijna zeker) dat het de eerste is. In mijn panda benzine zit namelijk ook een mogelijkheid om een gloeibougie lampje te laten branden. Lijkt me ook nogal sterk he? ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/myreview/480/11232-3.jpg?cache=no

Dit is de teller van zo'n diesel, die gaat ook tot 7000 zoals je ziet. (mijn benzine panda draait op die snelheid ietsje meer toeren, 4800 ofzo en ja hij gaat zo hard :P)

Verwijderd

180 met een panda == deathwish

• J0YR1D3R
  • Niet online
Grote onzin :) Zou niet weten waarom dat deathwish is, in belgie ga je bergaf zo 160, ietsje gas erbij en je gaat zo 180 (echte km). Op vlak gaat ie ongeveer 170 op de teller, wat overeenkomt met 163 echt. Je hebt gewone goede remmen, je hebt abs, je hebt dubbele airbags en hij is _stukken_ stabieler en rustiger bij 180 dan de gemiddelde occasion astra van 5-10 jaar oud bijvoorbeeld.

Verwijderd

Geen grote onzin. Het is een deathwish omdat de Panda daar niet voor gemaakt is. Ik noem schijfremmen voor en trommelremmen achter, ik noem een gewicht van 815 kg, ik noem bandjes die niet voor 180km/h gemaakt zijn (af fabriek: R, oftewel max 170km/h), ik noem nauwelijks kreukelzones en al helemaal niet voor 180km/h, ik noem het feit dat de snelste panda 160 heeft als topsnelheid (niet 180).. moet ik nog even doorgaan?

Airbags en ABS betekenen niet dat je onbeperkt hard kunt rijden, noch houden ze je auto op de weg.

Stabieler/rustiger: ik denk dat jij nog nooit in een 5 jaar oude astra gereden hebt. Die auto's zijn, pak-m-beet, ca. 400 kg. zwaarder (als niet meer), hebben een beter onderstel (bv. geen torsie-achteras), hebben banden die die snelheden wel aankunnen, enz.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 20:23 ]

• J0YR1D3R
  • Niet online
Ik heb voor mn werk de afgelopen 3 jaar zo'n 100 verschillende auto's onder mn kont gehad, varierend van een Citroen Visa van 20 jaar oud tot een splinternieuwe Alfa GT 3.2 V6. Dit voor kortere <1km tot langere >100km afstanden. Een Golf III of Astra van bijvoorbeeld 1995 heeft net zo goed trommels achter en schijven voor. Buiten dat liggen er standaard gewoon T banden onder en in mijn geval zelfs H. (195/50/15 82Hipv 155/80/13 79T). Ook heeft een Panda een net zo goede/hoge kreukelzone/kans op letsel als een audi A6 van het vorige model of Opel Omega uit 1998.

Een collega van mij heeft een Uno Turbo, dat ding heeft ruim 100pk op zo'n 700kg. Hij loopt zo naar de 190-200 toe en kan dat af fabriek ook gewoon aan. Dat is er ook allemaal op berekend ondanks dat het een lichte auto is.

Ik voel me in deze auto zeker wel veilig hoor, in een cinquencento zou ik me dat niet voelen, zo iel en blikkerig als dat aanvoelt..

• Opperhoof
ik weet niet hoor, maar als ik naar een willekeurig crash-test programma kijk, waar ze de mooiste en duurste autos met 60km/h laten botsen, zie ik altijd dat er niets van heel die auto overblijft. De inzittende blijven af en toe nog redelijk heel, maar als je met 180 gaat botsen kun je in een dikke bmw of ieder merk dat jou voorkeur heeft zitten, maar gezond is het echt niet.

Tuurlijk, iedereen wil een keer testen hoe hard zn auto kan, mag ook, kan ook, daar kunnen ze tegen, maar vaak zulke snelheden rijden is imho 'deathwish'.
Het is echt levensgevaarlijk om met welke auto dan ook zulke snelheden te halen, het gaat altijd goed, behalve bij die ene broer van je tante die zich perongeluk door een fout van een andere weggebruiker dood reed en 3 kinderen achter liet.
Beetje offtopic, maar ik vind autorijden echt geen spelletje, hoeveel duizenden km's je al op je teller hebt staan, een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar ik zal er geen km minder op rijden, wel bewuster. En dat mis ik hier en daar wel is op dit forum...

• Chevy454
  • Niet online
Wat een stelletje mietjes hierzo :z
230km/h zonder een stalen kooi met een parachute en dan stug gas bijgeven B)

Het maakt allemaal geen reet uit of je nu met 140km/h of met 180km/h botst.
Gewoon rijden met dat ding. Als je bang bent om dood te gaan moet je niet in een auto / op een motor stappen.
Opperhoof schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 22:50:
Beetje offtopic, maar ik vind autorijden echt geen spelletje, hoeveel duizenden km's je al op je teller hebt staan, een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar ik zal er geen km minder op rijden, wel bewuster. En dat mis ik hier en daar wel is op dit forum...
Het is ook geen spelletje maar als je het toch gaat doen: vooral niet gaan huilen als het misgaat.
Zelfde over de montage van de GPS op de voorruit. Het gaat goed tot een bepaald moment dat het compleet verkeerd gaat.

* Chevy454 gaat toch maar eens de mogelijkheden tot gerechtelijk technisch adviseur onderzoeken.

[ Voor 75% gewijzigd door Chevy454 op 14-01-2006 10:11 ]

• Opperhoof
Chevy zou mij eerst is moeten verklappen hoe die olie nou toch in de cilinder komt. opperhoof kan het echt niet vinden en is toch wel erg benieuwd....

Verwijderd

Heb ooit eens een artikel gelezen dat het Amerikaanse leger een enduro motor had ontwikkeld die op diesel en kerosine kan rijden. Ging toch ook tot een 7000 rpm dacht ik. Het was allenszins toch een rpm waarvan ik dacht: wow en dat voor een diesel...
Was een 1-cilinder 650cc. Maar is dus blijkbaar mogelijk.

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:36:
Heb ooit eens een artikel gelezen dat het Amerikaanse leger een enduro motor had ontwikkeld die op diesel en kerosine kan rijden. Ging toch ook tot een 7000 rpm dacht ik. Het was allenszins toch een rpm waarvan ik dacht: wow en dat voor een diesel...
Was een 1-cilinder 650cc. Maar is dus blijkbaar mogelijk.
Geen 650 :P
Is gebaseerd op de Kawasaki KLR650 maar is een 599cc motor :P
Is gemaakt door F1engineering en maakt echt geen 7000toeren. Daar heeft mijn KLR650 het toch al moeilijk mee (vooral omdat het vermogen dan gigantisch in elkaar zakt)
Opperhoof schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:23:
Chevy zou mij eerst is moeten verklappen hoe die olie nou toch in de cilinder komt. opperhoof kan het echt niet vinden en is toch wel erg benieuwd....
Je zit heel dicht in de buurt. Carterexplosie is een tip.

[ Voor 52% gewijzigd door Chevy454 op 14-01-2006 14:56 ]

Verwijderd

Chevy454 schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 10:08:
Wat een stelletje mietjes hierzo :z
230km/h zonder een stalen kooi met een parachute en dan stug gas bijgeven B)
Ok, maar doe je dat dan ook in je spijkerbroekje? Nee toch? Of op een van brommer naar motor omgebouwd chassis?

Een motor is inherent anders dan een auto. Ik heb nog nooit iemand 'in' een motor zien zitten. De snelheid an sich is het probleem niet (alhoewel je bij 230km/h waarsch. gewoon een grote rode vlek op het asfalt wordt) maar de snelheidsverschillen. Als jij met zo'n blikken doosje als wat de panda is met 180km/h botst, is de kans groot dat je binnen een paar tiende van een seconde van 180km/h naar 0km/h gaat, waarbij je ook nog eens een motorblok en stuurkolom dwars door je heen geduwd krijgt.

Als jij met je motor met 230k/mh valt, ga je schuiven. Zolang je niets tegenkomt, kun je rustig uitschuiven. Dus doe je er bv. 30 seconden over om van 230km/h naar 0 te komen. Verder zit er geen blik om je heen dus kan er niets door je heen geduwd worden.

Het is niet te vergelijken op dit vlak.
Het maakt allemaal geen reet uit of je nu met 140km/h of met 180km/h botst.
Gewoon rijden met dat ding. Als je bang bent om dood te gaan moet je niet in een auto / op een motor stappen.
Je kunt ook gewoon je gezonde verstand gebruiken. Dat je niet bang bent aangelegd, hoeft nog niet te betekenen dat je je als een rund gaat gedragen. Verder wil ik je er graag op wijzen dat je niet de enige op de weg bent. Er rijden nog meer mensen rond en die zijn - of ze het nu leuk vinden of niet - ook afhankelijk van jou. Als jij met een panda op 180km/h de macht over het stuur kwijtraakt (wat niet far-fetched is, een flinke windstoot icm. leuke spoorvorming en je bent er al) dan kun je die andere mensen ook raken en verwonden doden. Dus even iets minder egoistisch, iets minder aan het eigen belang en adrenaline denken en ook beseffen dat je een verantwoordelijkheid hebt tov je andere weggebruikers.

offtopic:
ik reageer op Chevy, maar dit is niet specifiek op Chevy gericht, die het volgens mij licht sarcastisch bedoelde. Niet persoonlijk opvatten dus, het is 'in het algemeen' bedoelt, niet 'op de persoon' ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 16:17 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je weet dat ze het over een 2004 Panda hebben en niet over de eerste versie he? :P

Verwijderd

:) ja dat weet ik.. 180 in de eerste versie is niet eens een deathwish, dat is gewoon instant-death :)

Ook de 2004 panda is gewoon een blikken doosje wat maar net 800kg weegt en niet is gemaakt noch ontworpen voor dat soort snelheden.

• Opperhoof
Chevy454 schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 14:52:

Je zit heel dicht in de buurt. Carterexplosie is een tip.
De luchtfilter en carterontluchting zitten dicht bij elkaar/zitten in elkaar. Als je teveel toeren gaat maken in samenwerking met een slechte/vieze luchtfilter kan de motor niet genoeg lucht aanzuigen en gaat ook harder zuigen aan de carterontluchting die op zijn beurt olie doorlaat. Hier komt de olie in het luchtsysteem om vervolgens in de cilinder op te branden.

De olie dient dan dus als brandstof en op die manier heb je het toerental niet meer in de hand en loopt je motor netzolang door tot je olie opgebrand is of je blok gewoon in puin ligt.

zoiets...?

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:09:
Ok, maar doe je dat dan ook in je spijkerbroekje?
Jawel maar sinds ik en een leren en textielen pak heb draag ik die wel. Ik heb een halve zomer alleen met jeans gereden. De ommekeer is gekomen toen ik een regenbui zat :+
Of op een van brommer naar motor omgebouwd chassis?
Van een zwabber frame met 90pk naar een zwabber frame met 180pk.
Nog niet, staat in de planning maar dan zonder zwabber frame door 2 buizen bij te lassen.
En zelfs dan: who cares, gewoon langzaam het gas loslaten en niet in paniek in de remmen gaan.
Mijn KLR heeft ook een zwabber frame welke van 160 begint te flexen en bij 180km/h het voorwiel in resonantie treedt.
Het is niet te vergelijken op dit vlak.
Resultaat is allemaal hetzelfde zolang het niet op circuit is. Met 180km/h onderuit gaan of met 180km/h crashen met een wagen. Kameraad van mij was met 100km/h onderuit gegaan, gelukkig had hij geen tegenligger. Je hoeft niet zo snel te rijden om in een biefstuk / spaghetti saus te veranderen.
Verder wil ik je er graag op wijzen dat je niet de enige op de weg bent
Tuurlijk wel. Je moet een geduldig persoon zijn. Ik ga niet tijdens spitsuur met de motor idioot gekke dingen doen. Ja ik knal soms met 230km/h door de baraque michel of ik ga met 170km/h een paar bochten nemen in de Ardennen. Allemaal op 2 voorwaardes: schoon wegdek en geen verkeer.
ik reageer op Chevy, maar dit is niet specifiek op Chevy gericht, die het volgens mij licht sarcastisch bedoelde.
Ik ben totaal niet sarcastisch, ik ben uiterst serieus. Je kan morgen in je wagen stappen, de gordel om, etc etc en dan komt er een vrachtwagen met slechte remvoeringen. Ik ben zeker weten bang voor sommige dingen maar ik aanvaard de dingen zoals ze komen.

Als iemand met zijn panda 180km/h wilt gaan rijden (denk dat het bergaf en met een café in zicht moet zijn :+ ) en niemand heeft er last van waarom zou jij je dan bemoeien? Men is vrij om voor een Darwin Award te gaan. Zolang men het maar zorgt dat wanneer het fout gaat er geen onschuldige bijstaanders zijn. Voor de rest: gassen met die handel.
Opperhoof schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 17:10:
De luchtfilter en carterontluchting zitten dicht bij elkaar/zitten in elkaar. Als je teveel toeren gaat maken in samenwerking met een slechte/vieze luchtfilter kan de motor niet genoeg lucht aanzuigen en gaat ook harder zuigen aan de carterontluchting die op zijn beurt olie doorlaat. Hier komt de olie in het luchtsysteem om vervolgens in de cilinder op te branden.
Staat van de luchtfilter heeft er weinig mee te maken. Door overdruk in het carter wordt er olienevel door de carterventilatie geblazen naar de inlaat. Maar hoe krijg je overdruk in het carter? :+

• Opperhoof
goed.

Ik ben erachter wat carter betekend in het engels.... 'sump'
De oliepomp van de auto wordt mechanisch aangedreven, oftewel als je meer toeren maakt, gaat de oliepomp harder draaien en krijg je dus een hogere druk.
Als de oliedruk tehoog wordt zorgt een beveiliging ervoor dat de druk weggaat...ergens heen...?
stel dat dat dus niet gebeurd dan verdampt de olie in het carter, en gaat het is gasvorm door het ontluchtingssysteem, als het daaruit komt wordt het direct de de gierende motor aangezogen de cilinder in.
dit herhaald zich constant totdat het oliepijl te laag wordt en je motor stopt, maar dan is hij wel sloop-rijp.

klopt het zo?
mocht het kloppen dan vind ik het wel wat vergezoch, en kan het gebeuren maar is het niet echt iets dat je snel zult krijgen als je is wat tever door trekt of vlot terug schakelt naar een verkeerde versnelling.

• Chevy454
  • Niet online
Opperhoof schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 19:50:
De oliepomp van de auto wordt mechanisch aangedreven, oftewel als je meer toeren maakt, gaat de oliepomp harder draaien en krijg je dus een hogere druk.
Dat is kenmerkend aan de oliepomp ja.
Als de oliedruk tehoog wordt zorgt een beveiliging ervoor dat de druk weggaat...ergens heen...?
stel dat dat dus niet gebeurd dan verdampt de olie in het carter, en gaat het is gasvorm door het ontluchtingssysteem, als het daaruit komt wordt het direct de de gierende motor aangezogen de cilinder in.
Dat is niet het probleem al zit je er toch dichtbij :+ Het is inderdaad de olie in het carter welke op de één of andere manier wordt aangezogen langs de carterventilatie.

Nog maar een tip, lijkt wel uitverkoop :P
slotspeling (al is dit niet direct de oorzaak maar het draagt wel bij tot de oorzaak)

Het probleem situeert zich inderdaad in het carter maar het hoe en het waarom. Ik zou haast zeggen: denk 2takt :+ (dat is ook een hint)

Afbeeldingslocatie: http://got.chevy454.net/z1400-5.jpg
Waarom zit er op deze getunede motor een extra carterventilatie op?

[ Voor 35% gewijzigd door Chevy454 op 14-01-2006 20:43 ]

• J0YR1D3R
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:18:
:) ja dat weet ik.. 180 in de eerste versie is niet eens een deathwish, dat is gewoon instant-death :)

Ook de 2004 panda is gewoon een blikken doosje wat maar net 800kg weegt en niet is gemaakt noch ontworpen voor dat soort snelheden.
Joh, wat ik al zei, waarom zou 180 in een panda deathwish zijn en in bijvoorbeeld een astra niet? 180 blijft 180 hoor, als je bij 60 al een redelijk verkreukelde auto hebt, dan knalt bij 180 nog de motor het interieur in, óók met een astra of een renault laguna (aangezien die toch een van de hoogst scorende is haal ik die er maar bij) Met zo'n auto heb je trouwens sneller last van spoorvorming door bredere banden. En blijkbaar heb jij nog nooit in een dergelijke auto gereden, want het is echt niet meer zo dat je bij de eerste de beste windvlaag de berm in vliegt hoor..

Sowieso. ik ga geen 160 rijden met die auto als het druk is op de weg en ik risico's veroorzaak voor anderen dan mezelf. Met geen enkele auto overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door J0YR1D3R op 14-01-2006 22:40 ]

Verwijderd

J0YR1D3R schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 22:39:
Joh, wat ik al zei, waarom zou 180 in een panda deathwish zijn en in bijvoorbeeld een astra niet?
Omdat een Astra een paar honderd kilo meer weegt, en wel is ontworpen met het idee in het achterhoofd dat het 180 moet kunnen. De astra is gewoon behoorlijk wat meer auto, ook als je bv. kijkt naar de wielophanging.
En blijkbaar heb jij nog nooit in een dergelijke auto gereden, want het is echt niet meer zo dat je bij de eerste de beste windvlaag de berm in vliegt hoor..
Toevallig heb ik heel recent in een panda gereden (proefrit) en juist de windgevoeligheid en gevoeligheid voor spoorvorming, alsmede de niet echt denderende wegligging, vielen mij op.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Als zo'n ding 170-180 loopt uit zichzelf, is ie daar ook op gemaakt hoor. Net als een punto sporting van het vorige type die zo naar de 190 loopt. Die weegt ongeveer 990kg, wel iets zwaarder, maar naar jouw normen nog steeds niet veel. De wegligging op rechte/goede wegen is imho juist erg fijn, in frankrijk/belgie is het asfalt op sommige stukken zoveel beter dan dat het hier is en kun je wel die snelheden rijden zonder veel gevaar. Voor de rest heb ik er andere/bredere banden onder gelegd om het glijden in de bochten tegen te gaan, iets wat erg goed is gelukt :)

Verwijderd

Rechtuit kan elke auto wel hard zonder problemen. Ik heb met een yaris 1.0 ook 190 gereden in een tunnel, oke de motor klinkt alsof die z'n laatste adem uitblaast, maar verder geen probleem.

Ik zie het probleem niet om 180 te rijden met een panda als er verder geen overig verkeer is wat in wil halen oid.

(ps volgens mij heb ik BHFH op got gevonden :P)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 11:40 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 11:40:
Rechtuit kan elke auto wel hard zonder problemen. Ik heb met een yaris 1.0 ook 190 gereden in een tunnel, oke de motor klinkt alsof die z'n laatste adem uitblaast, maar verder geen probleem.
190 met een Yaris 1.0 LOL.
Wat de teller aangeeft is in 99% van de gevallen niet de werkelijke snelheid. Voor snelheden boven de 120 km/h is er zelfs geen richtlijn of wet waar de afwijking aan moet voldoen, zolang hij maar niet te weinig aangeeft.
En de top van een Yaris 1.0 is 155 km/h. Daar haal je geen echte 190 km/h mee. Misschien dat je bergaf en met rugwind 170 km/h gereden hebt.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Mijn auto doet op de vlakke weg 163 op GPS en ongeveer 170 op de teller. Fabrieksopgave is geloof ik 160 :) Heuvelaf in belgie ging ie indd ruim 180 op de teller wat neerkomt op zo'n 175-180 echt :P

Verwijderd

Maasluip schreef op maandag 16 januari 2006 @ 12:05:
[...]
190 met een Yaris 1.0 LOL.
Wat de teller aangeeft is in 99% van de gevallen niet de werkelijke snelheid. Voor snelheden boven de 120 km/h is er zelfs geen richtlijn of wet waar de afwijking aan moet voldoen, zolang hij maar niet te weinig aangeeft.
En de top van een Yaris 1.0 is 155 km/h. Daar haal je geen echte 190 km/h mee. Misschien dat je bergaf en met rugwind 170 km/h gereden hebt.
Tja ik heb ook niet gezegd dat het echte kilometers waren. Maar het zal rond de 175 echte kilometers zijn geweest. Zolang je maar lang genoeg naar beneden blijft rijden gaat het steeds harder :P

Mijn broertje heeft ergens in luxemburg na kilometers naar benden rijden de teller over de 200 gehad. Nu vind ik dat ook nogal dubieus maar ik rij met mijn colt in een tunnel ook 225 op de teller daar waar het normaal rond de 210 op houdt. Overigens wijkt mijn colt teller angstvallig weinig af van echte kilometers. Aangezien ik een tomtom heb bij de 200 wijkt hij maar 6km/h af.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 12:26 ]

• Chevy454
  • Niet online
Denk dat er nu wel genoeg gepatst is met die topsnelheden. Wie wilt er doekje om zijn witsel van zijn monitor af te vegen nu hij het hardste heeft gereden?

Verwijderd

Bla.

Maar om op een op hol slaande diesel terug te komen, hoe lang duurt het voordat het blok dan helemaal in de soep loopt? En bouwt hij nog wel toeren op aangezien hij zo weinig vermogen overheeft bij zoveel toeren?

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 13:45:
En bouwt hij nog wel toeren op aangezien hij zo weinig vermogen overheeft bij zoveel toeren?
Bij een kleine diesel welke op hol slaat, 8000 toeren moet lukken onbelast, belast wel een 6000 toeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 16-01-2006 15:08 ]

Verwijderd

J0YR1D3R schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 23:15:
Als zo'n ding 170-180 loopt uit zichzelf, is ie daar ook op gemaakt hoor.
Hij loopt dus geen 170-180 uit zichzelf. Fabrieksopgave voor de snelste, is 165 oid.

Maar goed, genoeg over dit onderwerp. Als jij voor een darwin-award wil gaan, is dat jouw zaak, maar doe het aub op een leeg wegdek.

Verwijderd

een 1 liter yaris loopt geen 190 dus hou a.u.b op

de 1.5 t sport loopt dan zeker 240 :O :O

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 16:47 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 16:46:
een 1 liter yaris loopt geen 190 dus hou a.u.b op

de 1.5 t sport loopt dan zeker 240 :O :O
Mijn corolla 2.0 diesel heb ik ook op 190 op de teller in dezelfde tunnel gekregen. En nee standaard lopen ze dat never nooit maar dat zeg ik toch ook niet. En de t sport rijdt normaal ongeveer 190 op een rechte weg (ken iemand die er een heeft). Wat is er nu zo moeilijk te begrijpen voor je?
Pagina: 1