special characters in apache2

Pagina: 1
Acties:

• MDVej
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2025
Gisteren heb ik mijn website overgezet van een apache server naar een apache2 server.
Helaas, zoals ik ook wel had verwacht, zijn er een aantal complicaties opgetreden, waarvan ik de meeste al heb verholpen.

Een die ik echter niet heb kunnen verhelpen is het probleem dat, bijvoorbeeld euro tekens, niet goed worden weergegeven.

Zowel in Internet Explorer (een vierkantje) als in Mozilla Firefox(een driehoekje met een vraagteken erin) krijg ik een raar tekentje.
Wanneer ik naar de broncode kijk, zie ik in Internet Explorer, wel gewoon een euroteken staan, in Mozilla Firefox zie ik het zelfde driehoekje met een vraagteken.

Ik maak gebruik van
charset: ISO-8859-15
PHP Version: 4.4.0-4
Apache Version: 2.0.55

Ik heb geen flauw idee wat er aan de hand is. Alle hulp is welkom!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:04
Kijk hier eens naar: [rml][ Apache]Speciale karakters worden verkeerd weergegeven[/rml]

[ Voor 60% gewijzigd door Speedener op 10-01-2006 14:43 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:34
Een euro-tekens in HTML wordt aangegeven als €.
Als jij een euroteken in je HTML-broncode ziet is je broncode dus foutief.

Zie http://www.w3schools.com/tags/ref_entities.asp voor alle html entiteiten.

De oplossing welke in dat topci wordt gegeven, het afdwingen van een andere charset, is geen oplossing maar een work-around. Gebruik de HTML-entiteiten.

[ Voor 27% gewijzigd door frickY op 10-01-2006 14:48 ]

• MDVej
Bedankt voor je reactie!

Ik had deze optie:
code:
1
AddDefaultCharset ISO-8859-15

al toegevoegd in mijn config van apache2.

Dit heeft niet geholpen.

Kan het er ook mee te maken hebben welke locales ik heb gegenereerd op het systeem? Ik maak gebruik van nl_NL@euro ISO-8859-15 .

• MDVej
frickY schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 14:46:
Een euro-tekens in HTML wordt aangegeven als €.
Als jij een euroteken in je HTML-broncode ziet is je broncode dus foutief.

Zie http://www.w3schools.com/tags/ref_entities.asp voor alle html entiteiten.

De oplossing welke in dat topci wordt gegeven, het afdwingen van een andere charset, is geen oplossing maar een work-around. Gebruik de HTML-entiteiten.
Hier was ik van op de hoogte.

Het vreemde is dat ik gebruik maak van htmlentities in mijn code, en dat het euro teken gewoon niet wordt omgezet...

• MDVej
Nog even een reactie:
Voordat ik
code:
1
AddDefaultCharset      ISO-8859-15
instelde, kreeg ik in internet explorer een vraagteken ipv het euro teken, nu krijg ik een blokje.

Ik heb het zojuist ook nog even getest op een apache1.3 server, en hier krijg ik wel zonder problemen een euro teken te zien.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MDVej schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 14:59:
Nog even een reactie:
Voordat ik
code:
1
AddDefaultCharset      ISO-8859-15
instelde, kreeg ik in internet explorer een vraagteken ipv het euro teken, nu krijg ik een blokje.

Ik heb het zojuist ook nog even getest op een apache1.3 server, en hier krijg ik wel zonder problemen een euro teken te zien.
Probeer het eens met de UTF-8 charset dan... ;)

Nadeel daaraan is volgens mij wel, dat de browser dan ook UTF-8 moet ondersteunen, doet ie dat niet, dan kan je het vergeten...

Maar zoals eerder gezegt, waarom gebruik je niet gewoon de HTML-entities van de tekentjes?
Kan je heel makkelijk doen met bijvoorbeeld PHP... ;)

• MDVej
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het probleem niet zit in de charset. Deze staan namelijk allemaal goed. Tevens maak ik gebruik van htmlentities, zoals eerder aangegeven.

Het probleem zit in mysql.

Ik ben er achter gekomen, dat wanneer ik, bijvoorbeeld een é verstuur via een form, om in de database te laten zetten, er é in komt te staan. Vervolgens wordt dit é, overal goed weergegeven in mijn webpagina's.

Aangezien ik een oude backup van deze database heb terug gezet, waar overal é staat, wordt dit allemaal verkeerd weergegeven.

Heeft iemand enige idee wat hiervan het probleem kan zijn?

Ik gebruik Mysql versie 4.1.15-1
Op mijn oude server gebruikte ik mysql versie 4.1.11a-4sarge1

• MDVej
Oké, ik ben eruit!

Dit laatste met é => é kwam door UTF-8.
Dit kan je verhelpen met utf8_decode/encode.
Pagina: 1