[XP] Thuisnetwerk zonder de netwerkwizard

Pagina: 1
Acties:

• WTBram
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:33
Hallo netwerk goeroe's!

Ik ben flink aan het rotzooien met een thuisnetwerk, en loop tegen een probleempje op. Situatie is als volgt:
  • PC, XP pro, met daarop:
    • USB modem, voor internetverbinding
    • netwerkkaart, voor het thuisnetwerk
  • Een crosslinked UTP kabel
  • Een laptop, XP pro, met daarop:
    • netwerkkaart, voor thuisnetwerk
Mijn doel is om de PC als server te gebruiken voor de laptop. De laptop moet zijn internetverbinding via de PC krijgen (belangrijkst) en (minder belangrijk) bestanden met de PC kunnen uitwisselen.

Uiteraard heb ik eerst de FAQ doorgelezen, en op Google naar oplossingen gezocht. Wat ik al heb geprobeerd:
  • Ik weet dat dit heel eenvoudig te regelen is met de "Wizard Netwerk instellen", maar er zijn nog wat randvoorwaarden. Als ik deze wizard gebruik heb ik het plaatje werkend, maar kan ik niets meer doen op m'n draadloze bedrijfsnetwerk, geen internet etc, waarschijnlijk omdat de laptop op zoek gaat naar een werkgroep MSHOME ofzo. Deze oplossing voldoet dus niet. De laptop is nu weer geconfigureerd voor het draadloze bedrijfsnetwerk, dus dat wil ik zo laten.
  • Als ik de laptop op de router bij m'n ouders thuis aansluit, werkt het feilloos. De netwerkkaart in de laptop is ingesteld op "Automatisch een IP adres laten toewijzen" en "Automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen". De laptop krijgt dus een IP van de DHCP server in de router, en heeft vervolgens toegang tot internet. Aan de instelling van de laptop hoeft dus niets veranderd te worden.
  • Terug naar de thuissituatie. Op de server PC heb ik voor het USB modem ingesteld dat deze internetverbinding moet worden gedeeld, en aangezien ik maar 1 andere netwerkmogelijkheid heb, deelt hij deze met de laptop op de netwerkkaart. Als ik de laptop nu aansluit op de thuiscomputer, met de crosswired utp kabel, blijven beiden op een netwerkadres wachten. Het IP adres van de server heb ik toen van Automatisch op 192.168.0.1 gezet (subnet 255.255.255.0) maar dan nog blijft de laptop wachten op een IP adres.
Mijn vraag is dus: hoe krijg ik (zonder de netwerkwizard op de laptop uit te hoeven voeren) de PC zo ver dat hij een IP adres uitdeelt aan de laptop, zodat deze via de PC het internet op kan? Kan ik een DHCP server in WinXP handmatig aanzetten? Of moet daar aparte software voor worden geïnstalleerd, een proxy ofzo (liever niet)?

Have no fear, the engineer is here

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-04 14:06
Mijn eigen ervaring is met crosslinking, dat als je lang genoeg wacht (denk wel een min. of 5) dat WindowsXP vanzelf zelf een eigen IP-adres kiest.

[ Voor 4% gewijzigd door WoBoW op 10-01-2006 14:42 ]

• WTBram
Dan krijgt de laptop inderdaad een IP adres, maar dat is 169.254.***.***

En daar valt niet mee te werken. Dit duidt er volgens mij op dat de PC niet reageert op het verzoek van de laptop om een IP adres.

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-04 03:14

silverstorm

tearing me apart

Je server vast IP-adres geven b.v. 192.168.1.1
start->rechtermuisklik op mijn netwerk locaties->eigenschappen->rechtermuisklik op LAN-verbiding->Handmatig configuratie->IP-adres

Op je laptop zelfde recept maar dan 192.168.1.2 als IP en 192.168.1.1 als (standaart/default) gateway. DNS-server overnemen van je USB-modem en klaar.

{sorry heb hier geen LA-rechten dus kan niet precies kijken hoe het heet, dit is uit mijn hoofd}

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• WTBram
Maakt niet uit, I get the idea ;)
Dat kan ik proberen, denk dat het wel werkt (kan het ook even niet testen), maar dan "hardcode" je dus een IP adres voor die netwerkverbinding, op de laptop. En ik wil hem juist op automatisch laten staan, omdat ik gok dat hij met een vast IP niet meer zo spontaan werkt als ik hem op de router bij mijn ouders (of op een ander netwerk/router) inplug.

Of ik mijn wens een utopie, is het op mijn manier niet haalbaar?

[ Voor 18% gewijzigd door WTBram op 10-01-2006 14:57 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Bij alternatieve configuratie (bij de IP instellingen) je vaste waarden invullen, dan zal hij standaard via DHCP aanloggen, en als dat niet lukt zijn vaste IP gebruiken, dan werkt het op die router bij je ouders ook.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• WTBram
Hee, dat klinkt wel als een idee! Daar ga ik eens mee aan de gang. Tnx voor de input, ik laat nog weten hoe en of ik eruit ben gekomen!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 19:27
Wat jij wil is, denk ik, vrij simpel. Sharen van een internet connectie.

- Vraag de properties op van de verbinding die je wilt sharen
- Selecteer tabblad Advanced en zet een vinkje bij "allow other network users to connect through this computer´s internet connection"
- Kies in de drop down box "home networking connection" voor de interface waarover je je DHCP adressen wil uitgeven
- Selecteer eventueel de optie "Establish a dial-up connection enz"

Prik vervolgens je laptop in de interface voor "home networking connection", deze moet dan een IP uit de klasse C range krijgen, 192.168.x.x

Er bestaat wel een kans dat je, omdat je default gateway nu gewijzigd is tbv internet, dat je je domain niet meer kan vinden. Op IP adres wel, niet op hostname.

De verborgen DHCP server in XP is op deze, en op de wizard manier te triggeren, en thats it.

Check da Specz

• WTBram
Op die manier heb ik het geprobeerd, maar ik krijg daar geen drop down box, ik neem aan dat dat is omdat er maar 1 mogelijkheid voor een interface is: de netwerkkaart.
Voor zover ik kan zien blijft ook de netwerkverbinding op de pc zelf dan (vreemd genoeg) wachten tot hij een IP adres krijgt toegewezen...

• WTBram
Het geheel werkt nu naar wens, en dat is als volgt gelukt:

Bij de eigenschappen van de LAN verbinding op de laptop heb ik, onder de TCP/IP eigenschappen, ingesteld dat de laptop automatisch een IP adres en DNS adressen moet verkrijgen. In datzelfde venster heb ik op het tabblad "Alternatieve configuratie" een vast IP adres (192.168.1.2) subnetmask, standaardgateway (192.168.1.1) ingevuld, en de DNS adressen van de internetverbinding op de desktop. Zo werkt alles naar wens, en is het PROBLEM SOLVED.

Dus Silverstorm en Naftebakje, bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door WTBram op 16-01-2006 20:35 ]

Pagina: 1