Hallo netwerk goeroe's!
Ik ben flink aan het rotzooien met een thuisnetwerk, en loop tegen een probleempje op. Situatie is als volgt:
- USB modem, voor internetverbinding
- netwerkkaart, voor het thuisnetwerk
- Een crosslinked UTP kabel
- Een laptop, XP pro, met daarop:
- netwerkkaart, voor thuisnetwerk
- Ik weet dat dit heel eenvoudig te regelen is met de "Wizard Netwerk instellen", maar er zijn nog wat randvoorwaarden. Als ik deze wizard gebruik heb ik het plaatje werkend, maar kan ik niets meer doen op m'n draadloze bedrijfsnetwerk, geen internet etc, waarschijnlijk omdat de laptop op zoek gaat naar een werkgroep MSHOME ofzo. Deze oplossing voldoet dus niet. De laptop is nu weer geconfigureerd voor het draadloze bedrijfsnetwerk, dus dat wil ik zo laten.
- Als ik de laptop op de router bij m'n ouders thuis aansluit, werkt het feilloos. De netwerkkaart in de laptop is ingesteld op "Automatisch een IP adres laten toewijzen" en "Automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen". De laptop krijgt dus een IP van de DHCP server in de router, en heeft vervolgens toegang tot internet. Aan de instelling van de laptop hoeft dus niets veranderd te worden.
- Terug naar de thuissituatie. Op de server PC heb ik voor het USB modem ingesteld dat deze internetverbinding moet worden gedeeld, en aangezien ik maar 1 andere netwerkmogelijkheid heb, deelt hij deze met de laptop op de netwerkkaart. Als ik de laptop nu aansluit op de thuiscomputer, met de crosswired utp kabel, blijven beiden op een netwerkadres wachten. Het IP adres van de server heb ik toen van Automatisch op 192.168.0.1 gezet (subnet 255.255.255.0) maar dan nog blijft de laptop wachten op een IP adres.
Have no fear, the engineer is here