[Ubuntu]Windowmanager verkloot? Wit laag over scherm heen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthesix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09-2017
Na al een paar keer eerder getracht te hebben de overstap te maken naar linux, heb ik nu vastberaden ubuntu breezy badger geinstalleerd, en voor de eerste keer lukt het me de verleiding te weerstaan om steeds naar windows te switchen, en heb nu een groot deel van wat ik echt per se wou hebben voor elkaar gekregen. En wat denk je, natuurlijk is nu net weer mn installatie verkloot:S..

Hij was al een paar keer blijven hangen bij firefox, waarna een harde reset nodig was, en nu komen er allemaal witte vlakken, of soms gestreepte kleuren en vlakken(niet bewegend ofzo), op mn scherm en kan ik stukken alleen maar zien als ik met de muis erover heen gaat of soms als ik de tekst selecteer, net alsof je sneeuw van een raam veegt, en dan nog kan ik niet alles zien.
Dit komt eigenlijk als ik de processor wat harder laat werken, dus een aantal programma's te gelijk aan hebben/opstarten of veel pagina's openen in firefox.

Ik heb ook al eerder mezelf uit sudo gelockd, door de rechten van de /usr te veranderen(little did i know :+ ), maar dit is nu wel weer gefixd, althans sudo werkt weer, miss heb ik zo ook X(? ik ben maar een n44bje weet ook nog niet wat wat doet) ofzo corrupted, want ik kan me wel herinneren dat ik wat artifacts-achtige dingen(iig geen hardwarebased-) zag.

Het ligt ook niet aan desktop enviroment(zeg ik dat goed) denk ik, want ik heb kde (naast gnome dus) geinstalleerd, en hierbij heb ik het zelfde probleem.

Weet iemand misschien wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doelman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-08 12:40
Nja wat voor grafische kaart heb je? Heb je daar de driver van geinstalleerd?

Mijn pianomuziek: http://www.youtube.com/user/doelman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthesix
OMFG, ik ben echt een idioot 8)7 |:(

Hak heel niet aan gedacht omdat hij het eerst wel gewoon deed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doelman
Ja, maar doet ie tnu wel? Na het installeren van drivers, of wat heb je gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-09 21:43

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

En linux kan ook niet zo goed tegen het hard resetten van het systeem. Daar heb ik al eens een installatie mee gesloopt.

Koffie werkt echt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

koffiedrinker schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 17:57:
En linux kan ook niet zo goed tegen het hard resetten van het systeem. Daar heb ik al eens een installatie mee gesloopt.
Bijna geen enkel OS kan daar goed mee omgaan, maar een systeem er compleet mee slopen is mij nog niet gelukt hoor :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moto-moi schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 18:00:
[...]

Bijna geen enkel OS kan daar goed mee omgaan, maar een systeem er compleet mee slopen is mij nog niet gelukt hoor :)
Mij is dat ook nog niet gelukt moet ik zeggen, het fs is misschien een beetje corrupted maar dat kan gefixed worden. Wat ik enkel kan zeggen is probeer de logica te ontdekken in Linux. Alles werkt zo'n beetje op dezelfde manier. Heb je dat door dan is linux peanuts. Echter het kost wel wat tijd en alles wat niet gelijk werkt, tja dat wil niemand toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthesix
Nope de problemen zijn helaas nog niet weg, hoewel ik ze bij kde niet meer tegen gekomen ben, is kde wel heel instabiel, ik heb 3.5.0 dus zal er wel aan liggen dat t nog beta is...

Maarja nog steeds zelfde probleem maar wel minder, en minder erg heb ik het gevoel.

edit:
Hmm, hijs is ook al een paar keer blijven zitten, zowel bij gnome als bij ubuntu

[ Voor 15% gewijzigd door synthesix op 11-01-2006 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-09 08:57

Valium

- rustig maar -

Het kan wel, een filesystem volledig verkloten. Vooral het oude ext2 had er veel last van. Tegenwoordig (met ext3) is linux vrij robuust en kun je meestal wel gewoon de reset inknallen mocht er iets helemaal fout gaan. Je kunt je packages toch checken met "debsums". XFS heeft nog steeds last van lichte corruption na flink vaak vastlopen.

synthesix: je sig heeft een s te veel. Het is "when you open windows, it stops working".

Over je "artifacts", dat ligt dus waarschijnlijk aan je videokaart. Kijk even welke je hebt, en kijk ook welke driver je gebruikt. Zet eventueel bepaalde features van je driver aan/uit. Bijvoorbeeld de hardware-cursor van de nvidia-driver...zie voor meer info (als je een nvidiakaart hebt) de documentatie van de nvidia drivers.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doelman
synthesix schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:15:
Nope de problemen zijn helaas nog niet weg, hoewel ik ze bij kde niet meer tegen gekomen ben, is kde wel heel instabiel, ik heb 3.5.0 dus zal er wel aan liggen dat t nog beta is...
Kde 3.5.0 is echt geen beta meer hoor. 3.5 is vrijgegeven. Maar wat voor grafische chip heb je, vroeg ik? Heb je daar de drivers van geinstalleerd? Welke Xorg versie gebruik je?

[ Voor 15% gewijzigd door doelman op 11-01-2006 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthesix
ik heb een asus 6800le, maar ik heb gewoon dat nvidia glx thingy geinstalleerd, via apt...

En dat van Xorg, hoe kan ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 21:03
Het klinkt eigenlijk meer als een HW probleem, weet je zeker dat er niets te heet wordt (koeling van je CPU/GFXCard stuk of vol met stof?).
Heb je dit probleem ook in een ander OS (Windows bv)?

[ Voor 6% gewijzigd door Da Fox op 11-01-2006 18:39 ]

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium

Valium

- rustig maar -

Om even te kijken of het aan je driver ligt, moet je even wat aanpassen in je xorg configuratie. Open (als root) het bestand /etc/X11/xorg.conf en zoek naar de regel:
code:
1
        Driver          "nvidia"

Verdander "nvidia" in "nv" en start je grafische omgeving opnieuw. Een reboot kan, of een restart van gdm.
Als de vreemde rommel dan weg is ligt het aan de driver. Als de rommel dan niet weg is, ligt het ergens anders aan.

Let wel op dat je geen OpenGL-accelleratie hebt als je dit wijzigt, dus je wilt het wel weer terugzetten na het testen.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthesix
Ik denk niet dat het hw probleem is omdat de vlakken verdwijnen als je tekst selecteerd e.d.

Ik kan overigens nu niet testen omdat ik nu weer mn bootmanager verkloot heb... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthesix
Bootmanager na lang kloten weer online gelukkig:P

Maarja
@Valium helaas staat ie al op nv ipv nvidia :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doelman
Bugje in X.org versie die je gebruikt? Misschien teruggaan naar een oudere (stabielere) X.org versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium

Valium

- rustig maar -

synthesix schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 16:18:
Bootmanager na lang kloten weer online gelukkig:P

Maarja
@Valium helaas staat ie al op nv ipv nvidia :X
In dat geval zijn de nvidia drivers dus niet geinstalleerd. Volg deze howto (van de ubuntu site) volledig stap voor stap en "all will be well".
http://wiki.ubuntu.com/BinaryDriverHowto/Nvidia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doelman
Nja als er nv staat hoeft dat niet te betekenen dat ze niet geinstalleerd zijn. Het betekent dat je ze niet gebruikt.

Pagina: 1