MP3 op cassetebandjes

Pagina: 1
Acties:
  • 1.205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat zo eens te denken, ik heb nog een hele collectie cassette bandjes liggen thuis. En ik zou daar best MP3 op kunnen zetten, in dezelfde kwaliteit. Mijn idee is het volgende:

- Goedkope taperecorder aanschaffen.
- Stekker van taperecorder out naar mic/line in van geluidskaart (bij afspelen)
- Stekker van taperecoder in van geluidskaart out naar taperecorder (alleen bij opname)
- op den duur mp3 processor inelkaar flansen (op printplaatje met chips enzo :P )

Vroeger had je namelijk ook spelletjes en programa's op cassette staan, met een max van 9600 baud geloof ik, maar gezien modems al 56000 bytes/s halen in een veel smallere bandbreedte qua geluid (bij de telefonie in frequentie beperkt zijn van 300 Hz tot 3400 Hz.) dus 2100 hz. Een cassettebandje heeft twee sporen van 40 tot 14000 hz ( dat is 13960 hz per spoor), dus een MP3 van 192kbps moet makkelijk te passen zijn op een cassette...(eventueel met CRCS)

software (nog te schrijven):

- Audioreader (mp3 data demoduleren van het geluid en terugomzetten naar MP3)
- Audiowriter (MP3 schrijven en data moduleren)

ik had vroeger ook zo'n speler bij mijn MSX waar je de motor aan en uit kon zetten via software (zo kon je ongeveer naar het volgende nummer spoelen, en weer terug) dat is natuulijk ook wel leuk, zo kan je nog iets met je oude cassettebandjes,,,

Just een brainwave, maar is dit leuk/mogelijk om te maken?
Verdorie waarom ben ik zo warrig en onduidelijk....]

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 15:21 . Reden: 56k6 is inderdaad ongeveer 56kilobytes per sec ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Mijn vraag waarom in godsnaam? Om de MP3's er weer af te halen moet die tape weer draaien toegangstijd is niet echt snel. Je kunt het beter op (C)D(VD) zetten is goedkoper ook.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HerbyNL schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 13:37:
Mijn vraag waarom in godsnaam? Om de MP3's er weer af te halen moet die tape weer draaien toegangstijd is niet echt snel. Je kunt het beter op (C)D(VD) zetten is goedkoper ook.
Omdat het leerzaam/leuk is, ik zou er trouwens ook backups op kunnen zetten, maar moet dan eerst de maximale bandbreedte van een cassette uitrekenen. Anders kan ik die bandjes weggooien...

je hebt bandjes van 60, 78, 90, 100 en zelfs 120 minuten (ik heb ze zelf van 60,90 en 100), als ik zie wat er al via de beperkte bandbreedte van een telefoonlijn geregistreerd kan worden dan zou er per sec op een cassettebandje (56000 / 2100) = 26,66

26.66 * 13960 * 2 = 744.532 bps

op een 60 minuten bandje kan dan 60 * 60 * 744 kb = plm 2,6 Gb
op een 90 minuten bandje kan dan 60 * 90 * 744 kb = plm 3,8 Gb
op een 100 minuten bandje kan dan 60 * 100 * 744 kb = plm 4,2 Gb

dat is nogal wat

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
OMDAT WE TWEAKERS ZIJN!
in theorie is t wel mogelijk , of het in de praktijk haalbaar is , is een tweede ;)

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:09

Exirion

Gadgetfetisjist

Sja, je moet er maar zin in hebben......

Dat is zoiets als houten karwielen onder je Porsche zetten omdat het zo lekker nostalgisch voelt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt ook gewoon cassettes met een draadje om je mp3 speler bijvoorbeeld op aan te sluiten. Dat bespaart weer wat tijd :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 13:40:
Sja, je moet er maar zin in hebben......

Dat is zoiets als houten karwielen onder je Porsche zetten omdat het zo lekker nostalgisch voelt.
Dat zal niet nodig zijn bij een Porsche. Deze voelt qua comfort aan als een houten kar.

Waarom zou het niet kunnen? (na heelveel werk) Maar het als backup medium te gebruiken lijkt me niet zo verstandig. (bijna al mijn bandjes zijn kapot of klinken heel slecht) Ik denk dat met data de heleboel corrupt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:05
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 13:39:
[...]

Omdat het leerzaam/leuk is, ik zou er trouwens ook backups op kunnen zetten, maar moet dan eerst de maximale bandbreedte van een cassette uitrekenen. Anders kan ik die bandjes weggooien...

je hebt bandjes van 60, 78, 90, 100 en zelfs 120 minuten (ik heb ze zelf van 60,90 en 100), als ik zie wat er al via de beperkte bandbreedte van een telefoonlijn geregistreerd kan worden dan zou er per sec op een cassettebandje (56000 / 2100) = 26,66

26.66 * 13960 * 2 = 744.532 bps

op een 60 minuten bandje kan dan 60 * 60 * 744 kb = plm 2,6 Gig

dat is nogal wat
Klopt dat? Hoe lang duurde zo'n "programma-uitzendig" vroeger? en hoe groot was zo'n programma daadwerkelijk? Een modem hoeft namelijk geen rekening te houden met de verliezen van geluid, omdat je de line-in gebruikt heb je daar wel last van. Dus je kunt ongeveer de doorvoersnelheid behalen van zo'n modem waar je de hoorn op moest leggen * 2 (haalden die 9600bps? Dus 2x dat is 19.2kbps)

Je maximale hoeveelheid data op een bandje is dus: 60 * 60 * 9600 * 2 / 8 / 1024 / 1024 = 8,24MB
(secs/min, mins/uur, bitrate, stereo, bits -> bytes, bytes -> kB, kB -> MB) Als je daadwerkelijk 56.6kbps per spoor kunt halen kun je dit vergroten tot 48.58MB (op een 60mins bandje)

Maar je moet rekening houden dat je een bandje natuurlijk niet met een hogere snelheid kunt afspelen, je kunt maximaal een uur aan MP3 erop zetten. Sterker nog, als je geen (of maar een klein) buffer bijhoudt moet je precies de goede Constante Bitrate aanhouden anders gaat het mis. De bitrate mag nooit de snelheid van de datastroom overschrijden.
56000kpbs
Dat is natuurlijk 56.6kbps, scheelt toch wel een factor 1000 ;) Anders zou je toch mooi ff 56mbit uit je modempje trekken...

Daarnaast, ik hoop dat mijn eigen berekeningen hierboven allemaal wel kloppen, en ik hou nog geen rekening dat je misschien het volledige frequentiebereik van zo'n bandje kunt gebruiken i.p.v. dat van de beperkte telefoonlijn, dus ik ben benieuwd.

[ Voor 22% gewijzigd door OnTracK op 10-01-2006 18:12 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet dus eerst uitzoeken wat de bandbreedte is van de data die binnenkomt op de line in of mic ingang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 13:39:
op een 60 minuten bandje kan dan 60 * 60 * 744 kb = plm 2,6 Gb
op een 90 minuten bandje kan dan 60 * 90 * 744 kb = plm 3,8 Gb
op een 100 minuten bandje kan dan 60 * 100 * 744 kb = plm 4,2 Gb
Leuke theorie allemaal, maar ik denk dat je onderschat hoe beperkt een bandje in de praktijk is. Ruis, jank, leesfouten, etc.

Mijn eerste computer had 16KB geheugen en een taperecorder als opslagmedium. Een BASIC programmaatje van een paar kilobyte duurde minuten om op te slaan en in te laden van/naar tape. Effectief heb je het dan misschien over 1 KB per minuut. Dat is 8 kilobit per minuut en 0.13Kb/s :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herby

Herby

Stalknecht

Maar mis ik nu iets? Want als jij MP3 afpeelt en ze komen door je line out dan is het toch een analoog signaal ? Geen digitale MP3 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

HerbyNL schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 14:12:
Maar mis ik nu iets? Want als jij MP3 afpeelt en ze komen door je line out dan is het toch een analoog signaal ? Geen digitale MP3 ?
Volgens mij lopen er hier 2 verhalen door elkaar ja. Analoog opnemen/weergeven van MP3 muziek: niks nieuws, want dat kan met elk opnameapparaat. En digitale content analoog gemoduleerd opslaan op tape, maar TS heeft een beetje vertekend beeld van wat er in de praktijk haalbaar is qua opslagruimte en snelheid met tape :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Exirion schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 14:15:
[...]

Volgens mij lopen er hier 2 verhalen door elkaar ja. Analoog opnemen/weergeven van MP3 muziek: niks nieuws, want dat kan met elk opnameapparaat. En digitale content analoog gemoduleerd opslaan op tape, maar TS heeft een beetje vertekend beeld van wat er in de praktijk haalbaar is qua opslagruimte en snelheid met tape :)
op gewone tape kan je vast niet meer als een paar MB kwijt...

wat de TS wil, is gewoon een tapestreamer :P

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Hmm, het vals of staat met de bandbreedte die je erop geschoven krijgt.

een mp3 is 64-192 bits/seconde.

zoals je zelf al aangeeft konden die cassette recoders typisch 2400/9600 enmisschiet iets meer zoals 55 kbit(niet simpel!) . dat is 2,4 Kb-55kbit/seconde.

Dat oprekken tot mp3-bitrates kwaliteit is wellicht een beetje veel gevraagd.

/Edit zoals on_track idd zegt, maar die heeft ook zijn nick mee. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door leuk_he op 10-01-2006 14:21 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 14:17:
[...]

op gewone tape kan je vast niet meer als een paar MB kwijt...

wat de TS wil, is gewoon een tapestreamer :P
Nietus!!! Ik wil mp3 op tape (daar moet dus nog software voor het MO/DEM gedeelte voor geschreven worden) en eventueel een tapestreamer...
maar hoeveel procent raak ik dan kwijt met ruis want dat zit namelijk ook (in hoge mate) op een telefoonlijn...of maak ik een denkfout?
leuk_he schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 14:18:
Hmm, het vals of staat met de bandbreedte die je erop geschoven krijgt.

een mp3 is 64-192 bits/seconde.

zoals je zelf al aangeeft konden die cassette recoders typisch 2400/9600 enmisschiet iets meer zoals 55 kbit(niet simpel!) . dat is 2,4 Kb-55kbit/seconde.

Dat oprekken tot mp3-bitrates kwaliteit is wellicht een beetje veel gevraagd.
Cassettes zijn stereo dus heb je 2 sporen tot je beschikking....

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
HerbyNL schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 14:12:
Inderdaad, zoals de TS het nu beschrijft kun je net zo goed OGG's of WAV's afspelen, het komt allemaal analoog uit zn line-out, dus dan kan het uiteraard allemaal :) En nog zonder MP3-decoder-chips of wat dan ook :P

Anders wordt het denk ik als je bijv in Linux doet: `cat /mp3/liedje.mp3 > /dev/dsp` doet, dan hoor je geen MP3 maar alleen maar "digitaal gekraak" ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 14:22:
[...]

Inderdaad, zoals de TS het nu beschrijft kun je net zo goed OGG's of WAV's afspelen, het komt allemaal analoog uit zn line-out, dus dan kan het uiteraard allemaal :) En nog zonder MP3-decoder-chips of wat dan ook :P

Anders wordt het denk ik als je bijv in Linux doet: `cat /mp3/liedje.mp3 > /dev/dsp` doet, dan hoor je geen MP3 maar alleen maar "digitaal gekraak" ofzo..
Ik wil ook software schrijven dat het digitale gekraak omzet naar mp3 (net als het digitale gekraak voor bv de MSX omgezet werd naar programmacode)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikY
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 16:35
Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_audio_cassette past er op simpele wijze ongeveer 660 kilobyte op één zijde van een 90 minuten cassette.

[ Voor 6% gewijzigd door RikY op 10-01-2006 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RikY schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 14:27:
Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_audio_cassette past er op simpele wijze ongeveer 660 kilobyte op één zijde van een 90 minuten cassette.
A rate of 2000 bit/s equates to a capacity of around 660 kilobytes per side of a 90 minute tape.
op een Amstrad in 1982 ofzo, maar de techniek is verbeterd, en er wordt gewoon een getal genoemd van 2000 bit/s...dat was toen...

Maar wel een interessante pagina....hou ik er bij
The usage of both audio channels, better modulation techniques like QPSK or those used in modern modems, combined with the greater bandwidth and Signal to noise ratio of cassette tapes compared to a PSTN telephone line could have been used for achieving much greater capacities and speeds (several kBytes/s for data rate, and several MBytes on each cassette), but such a solution wasn't adopted since it would require much more expensive decoding/encoding circuitry on the computers or on dedicated "datacorders", apart from good quality tapes and recorders with constant performance.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het wel ooit andersom gedaan. De video-output van mijn digitale camera aan de audio-input van mijn minidisc, beetje met de versterker klooien, en vervolgens via een mengpaneel de audio-output op de tv-input van je televisie aansluiten.

Resultaat: Funky fuzzy zwart/wit beeld, waar ik nog net uit kon halen dat ik een auto aan het filmen was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Een tape heeft eigenlijk zelfs 4 tracks. Twee voor links om draaien, en twee voor rechts om draaien ;)

Ruis kun je redelijk onderdrukken door wat (de)emphasis te gebruiken (Dobly ruis zooi e.d)

Hier meer info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cassette_tape

Er staat ook wat over data opslag, dan kom je al snel op deze modulatie: http://en.wikipedia.org/wiki/QPSK

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Philips heeft iets dergelijks ook ooit geprobeerd. Een bepaalde DCC-walkman kon gebruikt worden als tapestreamer. Helaas werkte dat alleen onder W95, veel verder is het nooit gekomen. Niet echt levensvatbaar namelijk ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

The_Eagle schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 14:42:
Een bepaalde DCC-walkman kon gebruikt worden als tapestreamer. Helaas werkte dat alleen onder W95, veel verder is het nooit gekomen. Niet echt levensvatbaar namelijk ;)
De DCC 170 was dat meen ik ja :) Ik had zelf de DCC 134 die alleen kon afspelen. Heb 'm ergens nog liggen samen met een DCC300 recorder en tapes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby

Herby

Stalknecht

Heb je misschien wat linkjes naar de software uit de TS want ik kan er niets over vinden met Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HerbyNL schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 15:08:
Heb je misschien wat linkjes naar de software uit de TS want ik kan er niets over vinden met Google.
Die software moet dan ook geschreven worden, misschien was ik wat onduidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 18:56

voodooless

Sound is no voodoo!

HerbyNL schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 15:08:
Duh :+ die software dient dus nog gemaakt te worden ;) (edit: dubbel :'( )

Maareh: Als je dit bruikbaar werkend wil krijgen gaat dat een hele klus worden. Maak maar alvast een diepe duik in de donkerste DSP krochten :P

[ Voor 28% gewijzigd door voodooless op 10-01-2006 15:26 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-08 16:33

Willem2

Ω is futile

Dit doet in alle opzichten toch echt *erg* veel aan DCC denken. Als je je dan bedenkt dat DCC jaren research heeft gekost en gebruik maakt van 8 parallelle tracks(!) om het geluid er goed op te krijgen in MPEG1 formaat (als ik me goed herinner) en een conventioneel cassette deck maar 4 sporen heeft kun je de bui al wel zien hangen lijkt mij....

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Willem2 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 15:43:
Dit doet in alle opzichten toch echt *erg* veel aan DCC denken. Als je je dan bedenkt dat DCC jaren research heeft gekost en gebruik maakt van 8 parallelle tracks(!) om het geluid er goed op te krijgen in MPEG1 formaat (als ik me goed herinner) en een conventioneel cassette deck maar 4 sporen heeft kun je de bui al wel zien hangen lijkt mij....
Nee hoor, juist niet, er is al research gedaan (modem enz), ik heb alleen 2 tracks en meer bandbreedte per track ter beschikking, zie het verschil niet zo (op telefoonlijn zit ruis op cassettes ook dus modemtechnieken zouden moeten voldoen)...

PS ik zoek in de ingang bij modemtechnieken voor mijn idee...en ik beweer niet dat een DCC modemtechnieken gebruikt, maar dat ik delen kan gebruiken

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Neen, een DCC recoder gebruikt heus geen modem om de data erop te zetten en de bandbreedte van een normaal cassette deck is lager dan van een DCC recorder (die dus speciale koppen heeft en een hogere kwaliteit tape gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Willem2 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 15:59:
de bandbreedte van een normaal cassette deck is lager dan van een DCC recorder (die dus speciale koppen heeft en een hogere kwaliteit tape gebruikt).
Hetzelfde geldt voor DAT: tape en koppen zijn daar zelfs afgestemd op ongecomprimeerde 48KHz opnamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 15:48:
[...]

PS ik zoek in de ingang bij modemtechnieken voor mijn idee...en ik beweer niet dat een DCC modemtechnieken gebruikt, maar dat ik delen kan gebruiken
Fair enough, maar jou eerste vraag was: Just een brainwave, maar is dit leuk/mogelijk om te maken?

Natuurlijk kun je data op een conventioneel cassette deck zetten, maar als jij een goedkoop cassettedeck wilt kopen & oude bandjes wilt gebruiken doe je al direct een concessie aan de hoeveelheid data die je potentieel kunt opslaan (even los van de discussie van hoe dit dan precies te doen). Kort terug naar DCC, de gemiddelde bitrate daarbij lag op 192kbps als ik me niet vergis; dat rekent zich dus terug naar zo'n 86mB aan data op een 1 uurs tape. Deze tape is dan van :

A) goede kwaliteit (stukken beter dan jouw oude tapes)
B) heeft een speciaal aandrukmechanisme om de band perfect op de lees/schrijfkop te houden
C) de lees/schrijfkop heeft meer sporen en betere methodieken om azimuth correctie in de hand te houden dan een normaal cassette deck

Dan is mijn conclusie: ja het kan, en wellicht is het ook leuk, maar je mag in je handjes knijpen als je de helft van de DCC data op een normale tape krijgt en who cares for 43mB mp3 tapes? Daar kan niet eens 1 normaal mp3 album op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Exirion schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 16:08:
[...]

Hetzelfde geldt voor DAT: tape en koppen zijn daar zelfs afgestemd op ongecomprimeerde 48KHz opnamen.
Ja, maar DAT heeft een roterende lees/schrijf kop (zoals in een videorecorder) waardoor de relatieve bandsnelheid veel hoger ligt en er dus veel meer data op kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Willem2 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 16:15:
[...]

Fair enough, maar jou eerste vraag was: Just een brainwave, maar is dit leuk/mogelijk om te maken?

Natuurlijk kun je data op een conventioneel cassette deck zetten, maar als jij een goedkoop cassettedeck wilt kopen & oude bandjes wilt gebruiken doe je al direct een concessie aan de hoeveelheid data die je potentieel kunt opslaan (even los van de discussie van hoe dit dan precies te doen). Kort terug naar DCC, de gemiddelde bitrate daarbij lag op 192kbps als ik me niet vergis; dat rekent zich dus terug naar zo'n 86mB aan data op een 1 uurs tape. Deze tape is dan van :

A) goede kwaliteit (stukken beter dan jouw oude tapes)
B) heeft een speciaal aandrukmechanisme om de band perfect op de lees/schrijfkop te houden
C) de lees/schrijfkop heeft meer sporen en betere methodieken om azimuth correctie in de hand te houden dan een normaal cassette deck

Dan is mijn conclusie: ja het kan, en wellicht is het ook leuk, maar je mag in je handjes knijpen als je de helft van de DCC data op een normale tape krijgt en who cares for 43mB mp3 tapes? Daar kan niet eens 1 normaal mp3 album op...
toon volledige bericht
Ik zou dan graag een formule willen hebben, of een handreiking daarna, hoeveel MB er theoretisch op een cassette kan, ervanuit gaande dat er 2 sporen per kant zijn, 30 minuten per kant, en een bandbreedte van (40-14000Hz)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Die formule kan ik je niet geven, maar ik denk dat die 43mB bij benadering redelijk is.

Wat wel interessant is om te lezen:

The usage of both audio channels, better modulation techniques like QPSK or those used in modern modems, combined with the greater bandwidth and Signal to noise ratio of cassette tapes compared to a PSTN telephone line could have been used for achieving much greater capacities and speeds (several kBytes/s for data rate, and several MBytes on each cassette), but such a solution wasn't adopted since it would require much more expensive decoding/encoding circuitry on the computers or on dedicated "datacorders", apart from good quality tapes and recorders with constant performance.

Bron: http://en.wikipedia.org/w...o_cassette#Data_recording

Oftewel, niemand heeft zich eraan gewaagd omdat het te duur werd. Dus theoretisch ja, praktisch gezien nee.

Pagina: 1