A7n8x deluxe gold + Maxtor DM10 PATA 300 GB = UDMA mode 2?

Pagina: 1
Acties:

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Topicstarter
Ok, ik probeerde een compleet mogelijke probleemomschrijving in de titel te zetten.
Allereerst de specs:
Asus A7n8x deluxe gold
AMD Athlon XP 2800+
2x512MB DDR400 Dane Elec
1x Maxtor DM 9 120 GB Sata
1x WD caviar SE 120 GB Sata
beide op de onboard SATA controller (silicon image..)
1x Maxtor DM 10 300 GB 16 mb cache PATA.
met windows XP pro.

Nu was ik even aan het kijken met hdtune wat de temperaturen waren van mijn schijven en nou viel mij het volgende op:
de Maxtor DM 9 en de WD caviar SE draaide op UDMA mode 5 (ultra ata 100) terwijl UDMA mode 6 wordt ondersteund. Dit is niet zo'n probleem, want (veel) verschil in snelheid ga je toch niet merken. Dus dat zit mij eigenlijk wel best.

Mijn nieuwe Maxtor Diamond max 10 draait op het secondaire IDE kanaal als Master. Voor de rest zit er ook niets op. Nu is die ingesteld op UDMA mode 2 (ata 33) en dat is zoals bekend niet erg snel. Voor een grote schijf is wat snelheid wel even lekker.

Als ik via apparaatbeheer in bij mn IDE controller ga kijken, dan zie ik de andere modes wel staan. Als ik: "let BIOS select transfer mode" aanvink, blijft ie op mode 2 hangen. Als ik dat uitzet en probeer em in te stellen op mode 5 of 6, dan zet windows em na reboot op mode 3 (ata 44)

Beide IDE kanalen moeten kunnen werken op alle UDMA modes, met de standaard meegeleverde bekabeling.

Op GoT en google kwam ik uit op de bekabeling: Die is volgens de specifcaties prima voor alle UDMA modes. Ik heb het bios doorgezocht en de manual gelezen, maar nergens zie ik staan waar je eventueel de UDMA mode kan instellen.
Heeft iemand hier een oplossing voor?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat de WDC op UDMA5 draait is prima. Deze schijf ondersteunt UDMA6 niet. Dit had je trouwens bij de specificaties van de schijf terug kunnen vinden. Overigens, je schijf wordt er niet sneller of langzamer door.
Voor het udma2 probleem, zie OM FAQ / Beleid Waarschijnlijk een brakke kabel o.i.d.

Je kunt ook in je event viewer kijken, dan krijg je meer informatie waarom Windows terugschakelt naar udma2

[ Voor 16% gewijzigd door Noork op 10-01-2006 13:12 ]

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-02 11:33
Bij Asus zitten 2 IDE kabels, één 80 pins en één 40 pins kijk nog maar even na voor de zekerheid ik heb dit mobo ook nooit problemen gehad en mijn SATA Maxtor Daimondmax 10 draait volgens HDTune op UDMA 7 533MB/s niet dat dat klopt maar toch >:)

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
The_Priest schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 13:25:
Bij Asus zitten 2 IDE kabels, één 80 pins en één 40 pins kijk nog maar even na voor de zekerheid ik heb dit mobo ook nooit problemen gehad en mijn SATA Maxtor Daimondmax 10 draait volgens HDTune op UDMA 7 533MB/s niet dat dat klopt maar toch >:)
Ga ik even doen. HDtune heeft het bij mij goed, tenminste als ik device manager van windows mag geloven :)
Maakt het kanaal nog uit?

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-02 11:33
Nee maar ik zou gewoon de primary pakken.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
The_Priest schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 13:49:
Nee maar ik zou gewoon de primary pakken.
Heb ik ook gedaan, meer omdat dat makkelijker was met het omwisselen van de IDE kabels.
Het werkt nu. Het lag dus of aan het IDE kanaal, of aan de kabel. Waarschijnlijk het laatste. Ik vind dat een beetje raar, maar goed. het is opgelost.

De schijf is nu primary master en werkt op UDMA mode 6.
(Volgens de specs zouden beide kabels moeten werken, maar blijkbaar is dat niet zo.)
Bedankt
Pagina: 1