kortsluiting op molex processor dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-05 17:14

fstieger99

www.Isaia.it

Topicstarter
Gisteren dus echt iets heel doms gedaan.

Voedingsstekker uit mijn DVD drive gehaald. Met een pincet wilde ik even een molex gaatje goedbuigen voor een nieuwe fan. Mijn systeem stond aan. Ja ik weet het dom dom, dat weet ik! Commentaar daarop snap ik goed, maar heb ik weinig aan.
Er kwam toen een klein vonkje uit mijn molex stekker en de pc schakelde uit. Ik heb met een pincet zitten kloten in 1 molex gaatje, het rode.

Daarna geprobeerd opnieuw op te starten, maar dat ging niet. CMOS reset gedaan en toen deed hij het ook niet.
alle molexen losgehaald behalve 1 IDE laten zitten, mijn bootschijf. toen weer geprobeerd geen actie.

Ik heb een K8N-Neo2 en daar zit een D Bracket 2 bij, waarbij je met 4 diagnostische leds de status van je pc kan checken voor debug etc.

Aangesloten op mobo, --- alle fans etc werken nog wel, zoals processor etc fans.

D Bracket startte op en ik krijg 4 rode leds

Opgezocht in het boekje geeft dit:

" If the 4 red leds are imidiately on it will either mean the processor is not properly installed or damaged"

Aangezien er niks aan de processor gebeurd is kan ik concluderen dat hij damaged is. Is dit mogelijk door die domme fout van mij? Ik heb niet de mideelen de processor te testen in een andere mobo. Vroeg me alleen af of hij gemold kan zijn door het voorafgaande.

The Sartorialist

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:47

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ja, goed,... ik ga je dus toch vertellen dat sleutelen aan je Pc terwijl hij aanstaat het domste is wat je kunt doen. Gelukkig ben je hier door schade en schande achtergekomen want die je nu dus nooit meer.

nu naar je probleem,..99% zeker dat je mobo kapot is en niet je CPU. Dus een nieuwe mobootje kopen (geen garantie claimen want je bent gewoon stom bezig en de schuld ligt dus 100% bij jou) en daar alles op plaatsen.

En een tip :

GA NOOIT MEER AAN JE COMPUTER SLEUTELEN ALS HIJ AANSTAAT

Succes met de aankoop en ga je nu maar schamen...

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• fstieger99

fstieger99

www.Isaia.it

Topicstarter
volgens mij werkt alles op mijn mobo nog. In ieder geval de fans, de verlichting.
Alleen als ik start, dan blijft mijn HDD lamp constant aan, en knippert mijn monitor, krijg ik dus geen beeld. andere graka geprobeerd, hetzelfde.

In hoeverre kan ik vertrouwen op de D-LEDS op het MSI bracket die problemen weergeven. die zeggen namelijk processor damaged.

[ Voor 22% gewijzigd door fstieger99 op 10-01-2006 12:53 ]

The Sartorialist

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 11:01
Nu heb ik dit ook onlangs gehad toen ik mijn voeding ging vervangen: bij de nieuwe voeding kreeg ik alleen maar 4 rode lampjes. Ik was toen bang dat ik de CPU had gesloopt omdat ik de ATX stekker er niet makkelijk uit kreeg (en misschien per ongeluk de CPU licht had aangeraakt door tegen de fan te duwen).
Maar alas, toen ik de oude voeding er weer in zette werkte alles weer. Oftewel: toen was mijn nieuwe voeding gewoon kapot. Dus check eerst even met een nieuwe voeding, wie weet valt het allemaal nog mee.

Verwijderd

Gister nog aan een draaiende pc gesleuteld, hop BIOS chip er uit :Y)

Verwijderd

Als je alleen aan de molex connector heb gezeten zal de voeding de boosdoener zijn.
Rood = 5 Volt en Geel 12 Volt.
De fans werken nog dus 12 Volt werkt nog.

Conclusie 5 Volt is waarschijnlijk defect. (waarschijnlijk de diode)

Probeer dus eerst een andere voeding voordat je iets anders doed.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51
Yep, ik denk ook dat de voeding gesneuveld is. Probeer eens met een andere voeding.

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:47

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 12:53:
Gister nog aan een draaiende pc gesleuteld, hop BIOS chip er uit :Y)
Maar jij weet blijkbaar wel wat je aan het doen bent....

;)

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• fstieger99

fstieger99

www.Isaia.it

Topicstarter
Super bedankt, ik ga dat meteen even checken zodra mijn huisgenoot thuis is.

@ all by myself. Ik weet dat normaal ook wel, maar azureus had bijna mijn DL binnen. Maar goed, dom gedrag dat verdient gespot en een prijs die betaald moet worden. Sta ik zelf ook altijd achter.

[ Voor 57% gewijzigd door fstieger99 op 10-01-2006 12:59 ]

The Sartorialist

Verwijderd

all_by_myself schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 12:54:
[...]

Maar jij weet blijkbaar wel wat je aan het doen bent....

;)
Nee, maar het spul mocht eventueel wel stuk, deed een bios hot swap op een oud pentium 2 bordje. Maar idd zonde om je dure spul te riskeren omdat je niet wilt rebooten.

• fstieger99

fstieger99

www.Isaia.it

Topicstarter
Maar als ik mijn 1-0 schekelaar aanzet,en de PC opstart dan draait mijn voedingsfan wel nog. Kan het dan toch zijn dat die 5 voltlijn stuk is en de rest werkt nog?

Deze onderdelen doen het ook nog:

-Ook mijn AGP kaart krijgt nog stroom want de koeler draait.
-Mijn DVD lade etc etc gaan ook nog open.
-Mijn hdd;s krijgen nog stroom.

Werken deze ook nog steeds als de 5 voltlijn kaduuk is?

Iemand een OCZ voeding hebben?? ;) mocht dit allemaal uitdraaien op een nieuwe voeding.

[ Voor 57% gewijzigd door fstieger99 op 10-01-2006 13:13 ]

The Sartorialist

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

voeding mag je houwe :+ ...Maar heb je nu al een andere voeding geprobeerd?
Je heb waarschijnlijk de spanningsregelaar in je voeding opgeblazen...

Al doende leerd men ;)

Tubes....It's what make music music!

• fstieger99

fstieger99

www.Isaia.it

Topicstarter
Van interne electronica weet ik weinig, maar hoe ziet zon ding eruit, dan kan ik het even kijken, die voeding heeft toch geen garantie meer

The Sartorialist

Verwijderd

volgens mij draaien hdd dvd cd etc allemaal op 12 volt en de meeste koelers ook dus dat zegt niets, de enige optie die je hebt is onderdelen uitwisselen en kijken wat het nog wel doet :)

Verwijderd

Heb het zelfde een keer mee gemaakt, toen ik een fan aan me fan controllen wou hangen
pc stond aan, (comments mag je voor je houden, weet waar ik mee bezig ben.. maak je geen zorgen)

doordat die goedkope *** molex van me fancontroller (waar allee pinnen scheef in zaten) contact maakte met een verkeerde pin van de molex(vrouwtje) waar ik hem in wou steken

poef - dvd-rom dood welke op het zelfde (voedings) lijntje zat.
})

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 20:55
Dan raakte je met rood geel, toch knap bij mij als ik met goedkope voedingen ofzo zit te klooien gaan ze alleen uit als ik kortsluiting maak. Stekker eruit en dan weer erin dan werkt het weer.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

f.stieger schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 13:59:
Van interne electronica weet ik weinig, maar hoe ziet zon ding eruit, dan kan ik het even kijken, die voeding heeft toch geen garantie meer
Zit op één van de koelblokken in je voeding. Het ligt er aan hoe ze het hebben ontworpen maar ik denk dat er transistors zijn gebruikt ipv. spanningsregelaars. (Die laatste leveren meestal een kleinere stroom.) Als je in voeding kijkt en de rode draden volgt en vanaf daar naar de banen kijkt aan de onderkant van de print zo je bij de juiste transistor/diode whatever er stuk is terecht moeten komen.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/f/fe/High_power_transistor.jpg/250px-High_power_transistor.jpg

Zou ziet het er ongeveer uit alleen dan iets netter mag ik hopen. Als je sluiting hebt gemaakt dan zal zoiets verbrand zijn. (Inprinciepe is je voeding er voor beveiligd maar misschien heeft die wel gefaald of is de voeding al vaker over belast.)

No signature found

• fstieger99

fstieger99

www.Isaia.it

Topicstarter
Ik heb net getest met een andere voeding, maar ik blijf 4 rode leds houden.
Heb een voor 1 alle onderdelen getest nou ja harddrive enkel. maar blijf hetzelfde probleem houden.

Ik weet nu dus niet of het

mijn moederbord is, of mijn procoessor.

Waar kan ik zien welke het zou zijn, want ik heb geen zin om beiden te gaan kopen.

The Sartorialist

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Ik gok op moederbord , meestal als je zulk soort verhalen hoort is het mobo.
Bij mij heb ik ook eens een mobo opgeblazen met een verotte harde schijf.

"Stilte, een gat in het geluid...."

• fstieger99

fstieger99

www.Isaia.it

Topicstarter
Als er een tweaker is die in Tilburg woont en die mijn processor kan testen staat er een 4 pack hoegaarden klaar

The Sartorialist

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Heb het ook een keer gehad maar dat kwam omdat iets niet goed zat.

Computer ging wel uit. maar met een bonkend hard men comp weer aan gezet en gelukkig deed die het weer, ik denk dat je net geen mazzel gehad hebt. of ik juist mazzel kan ook :)

En iedereen maakt fouten, iemand die zegt dat die nog nooit wat stoms gedaan hebt liegt gewoon.

Ik weet ook nog wel wat van me zelf waarbij ik denk wat bezielt er in me hoofd om dat te doen.

Ik zal het er maar iet over hebben over wat het gaat want dat is echt zo stupid. :X

Blaad

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Is vragen bij een lokale aardige pc winkel om je processor of moederbord te testen niet makkelijker en sneller?

Ervaringen:

Ik had gisteren pas na 6 dagen, terwijl het systeem de hele tijd goed werkte, door dat een condensator van mijn nieuwe m-ATX moederbord in een schroefgat zat, er kwam gisteren ineens zelfs rook uit. Ik heb alles losgeschroeft en pas na heel goed kijken zag ik een verbrand pinnetje van de condensator + het schroefgat in de matx kast was verbrand en het plastic eromheen half gesmolten :'(. In de matx kast zitten de afstandbusjes al ingebouwd.

Wonder boven wonder werkt alles nog goed (19 uur met Prime95 getest @ high priority + 3Dmark05 en FEAR Multiplayer demo) Superflower 400watt 14cm FAN voeding.

Wat vinden jullie:
- Is het mijn fout? (Met mijn oude MSI RS480M2 had ik het probleem niet)
- Is het ontwerp fout van Asus?
- Is het ontwerp fout van de behuizing maker?

Ik ga alle onnodige schroefgaten maar met krantenpapier opvullen en be plakken met plakband voor de veiligheid.

1x raakte ik een zwevende molex van mijn P3 per ongeluk aan met een schroevendraaien aan, er kwamen allemaal vonken vanaf en pc ging uit. Na 1 dag uit gelaten deed ik het weer aan en toen deed alles het weer :) (Fortron 235watt voeding)

Het ligt volgens mij ook aan welk soort voeding je hebt en welke beveiligingen daarop zitten.

[ Voor 87% gewijzigd door Archimond op 11-01-2006 02:02 ]

Pagina: 1