KPN digitale tv aansluiten op PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 16:57
Ik heb digitale TV van KPN. Dit wil ik ook graag op de PC aansluiten, maar ik vraag mij af hoe ik dat het beste kan doen.

Op de single tuner zitten twee uitgangen. 1 RF-OUT uitgang die waarschijnlijk voor een normale coax kabel is, en 1 SCART uitgang. Daarnaast is er nog een simpele sound-out uitgang.
Ik heb echter geen tv kaarten gezien die een SCART ingang hebben.

Is er hier een tweakert die misschien wat inzicht heeft hoe dit het beste met de PC verbonden kan worden en wat daar voor nodig is?

Verwijderd

Kan je niet gewoon de RF-out gebruiken en die aansluiten op een standaard tv kaartje? Je hoeft dan alleen in te "tunen" op de RF-out van de single tuner.

Het nadeel is uiteraard dat je alleen het programma kan zien waar de single tuner op afgestemd staat. Met andere woorden - je kan geen kanalen kiezen.

Er bestaat wel een kaartje die de signalen via een antenne "uit de lucht" kan pikken, maar aangezien daar geen kaartlezer op aangesloten kan worden heb je alleen de beschikking over de vrije kanalen. Het zou mooi zijn als hier verandering in kwam, maar daar schijnt niemand erg hard voor te lopen.

• dyna18
Het is geen probleem dat alleen het programma gezien kan worden waar de tuner op afgestemd staat. Waar ik vooral naar op zoek ben, is hoe ik dat signaal zo goed mogelijk op de PC kan ontvangen.
Ik heb namelijk begrepen dat RF-out analoog is? Beetje jammer om een digitale ontvangst analoog te maken om het dan naar de digitale PC te leiden. (of is SCART ook analoog en maakt het geen verschil of je SCART of RF-out gebruikt?)

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

Elwood Blues

87167191

Scart is volgens mij ook hartstikke analoog, maar aangezien praktisch alle TV-kaarten dat ook zijn is het helemaal niet zo ingewikkeld om dat aan te sluiten :-) Je kunt een simpele scart-converter (zo'n blokje) achterin de tuner duwen, en die dan met een composietkabel (met zo'n geel tulpstekkertje) aan je tv-kaart hangen. Met de software van je tv-kaart kun je dan bekijken en/of opnemen.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

[I&] -> [AVH]

[ Voor 8% gewijzigd door Canaria op 10-01-2006 12:30 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• labtech
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04-2019
Gewoon een Scart -> SVHS kabel kopen (als je tenminste een SVHS ingang op je capture kaart hebt). Werkt prima, gebruik het namelijk zelf ook.

Als je echt geld teveel hebt, kun je een FloppyDTV kopen. Een digitale tuner met CI-module voor de KPN Smartvard, in de vorm van een floppydrive. Dan heb je geen digitaal/analoog conversie meer.

• dyna18
Elwood Blues schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 11:26:
Scart is volgens mij ook hartstikke analoog, maar aangezien praktisch alle TV-kaarten dat ook zijn is het helemaal niet zo ingewikkeld om dat aan te sluiten :-) Je kunt een simpele scart-converter (zo'n blokje) achterin de tuner duwen, en die dan met een composietkabel (met zo'n geel tulpstekkertje) aan je tv-kaart hangen. Met de software van je tv-kaart kun je dan bekijken en/of opnemen.
En dat is beter dan RF-out met coax kabel?

• dyna18
Helemaal niemand die advies kan geven over welke methode het beste is?

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 20:50

GaMeOvEr

Is een hork.

S-video is zeker beter dan de gemiddelde RF uitgang. :)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Misschien is dit iets? FloppyDTV. Kost wel wat, ca. € 250,-

• dyna18
Beetje erg duur, bovendien heb ik al een ontvanger. De vraag is juist hoe ik die ontvanger echter op de PC het beste kan aansluiten.

GaMeOvEr: Wat voor ingang dient er op de TV kaart aanwezig te zijn om zo'n scartconverter aan te sluiten?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Natuurlijk kwestie van proberen. Hang er een stukje coax aan, kijk of het bevalt. Zo niet, koop een scart blokje en een S-video kabel, kijk of dat beter bevalt. (zijn de wereldprijzen niet, check www.elektronica-online.nl maar) en als je dat ook niets vind, tja, dan moet je aan de FloppyDTV, dan is het niet zo boeiend dat je 15 euro hebt uitgegeven aan een scartblokje en een S-video kabel. :+

Hoeveel afstand moet je trouwens overbruggen? Coax is beter geschikt voor langere afstanden, een goede 20 meter S-video kabel die goed shielded is, is namelijk ook niet voordelig. :)

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

dyna18 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 17:09:
Beetje erg duur, bovendien heb ik al een ontvanger. De vraag is juist hoe ik die ontvanger echter op de PC het beste kan aansluiten.

GaMeOvEr: Wat voor ingang dient er op de TV kaart aanwezig te zijn om zo'n scartconverter aan te sluiten?
Scart blokje op de ontvanger, op scart blokje S-video. Vervolgens met S-video verder naar de TV kaart, waar dan dus ook een S-video ingang op zou moeten zitten. (Ziet er net zo uit als de TV-out van de videokaart.)

Check voor prijzen en verschillende soorten kabels maar ff de "TV en videokabels" -> "Scartkabels" sectie van elektronica online.

Hou wel in de gaten: Over Coax gaat beeld en geluid, over S-video alleen beeld, dus je moet ook het geluid van de scartkabel aftakken, maar daar zijn complete kabels voor.

[ Voor 22% gewijzigd door GaMeOvEr op 10-01-2006 17:18 ]

Aannames zijn fataal.

• dyna18
Even voor de duidelijkheid, ik heb nog geen tv-kaart, die moet ik dus nog aanschaffen (onder andere aan de hand van wat in dit topic blijkt dat ik nodig heb voor een kaart :))

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

dyna18 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 17:16:
Even voor de duidelijkheid, ik heb nog geen tv-kaart, die moet ik dus nog aanschaffen (onder andere aan de hand van wat in dit topic blijkt dat ik nodig heb voor een kaart :))
Ahzo. Nou, RF Coax zal er altijd opzitten, (anders tuned het zo slecht. :P ) ik denk dat een fatsoenlijke TV kaart ook wel een S-video in heeft. :)

Aannames zijn fataal.

• labtech
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04-2019
dyna18 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 12:32:
[...]

En dat is beter dan RF-out met coax kabel?
Jep, in ieder geval op mijn MIS Radeon 9250 wel...

Als TV-Tuner heb ik trouwens een Haupage PVR 150, kost iets van 55 euro ongeveer..

• dyna18
Het is voor mij nog steeds zeer ingewikkelde materie waar ik niet zoveel van snap, maar eens even kijken of het volgende klopt.

Om mijn Digitenne tuner aan te sluiten op de PC heb ik nodig:
1) N.SCART 56G* - Scart Verloop Stekker - € 2.00 inclusief BTW
Scart naar S-VHS, audio ( 2x tulp ) en video ( 1x tulp ). Is als Scart ingang en als Scart uitgang te gebruiken, omschakelbaar, verguld.
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/1987.jpg
2) N.Cable-524-10m - S-VHS Kabel - € 3.00 inclusief BTW
S-VHS male naar S-VHS male, verguld. 10m
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/2912.jpg
3) N.Cable-458-10m - Tulp - Jack Kabel - € 1.60 inclusief BTW
2x Tulp male naar 1x Jack 3,5mm stereo male 10 meter lang.
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/1131.jpg
4) Hauppauge WinTV-PVR-150

Afbeeldingslocatie: http://i.i.com.com/cnwk.1d/sc/31205053-2-300-overview-1.gif
Eigenschappen

* MPEG-2 Hardware-Encoder - Nieuwste t echnologie van iCompression
* MPEG-2 Software-Decoder ( afspelen )
* 125-Kanaal-Tuner ( kabel-TV ) met automatische zender-zoek functie
* 2-Kanaals stereo
* Afstandsbediening
* S-Video/Composiet ingang voor het aansluiten van analoge videobronnen zoals een camera of VHS recorder.
* Opname van video in MPEG1 / MPEG-2 formaat
* Beelden opslaan in BMP, TIF, JPEG of TGA formaat

MPEG opname specificaties

* MPEG1 op 1150Kbits/sec (Video-CD datarate )
* MPEG2 datarates :
2MBit/sec, 4MBit/sec, 6Mbit/sec, 8Mbit/sec, 12Mbit/sec.
* Profi e l voor "DVD Standard Play" (8MBitsec), "DVD Long Play" (4MBit/sec) en "DVD Extra Long Play" (2MBit/sec)
* Resolutie voor PAL (25fps):
o MPEG1: 352x288 (VCD)
o MPEG2: 480x576 (SVCD), 720x576 (DVD)
* Audio-Formate n : 32/44.1/48 KHz, 16bit stereo, 192/224/384Kbits/sec
* Chroma Sampling: YUV 4:2:0
* Video- bestands extensie : .MPG

Systeem vereisten :

* Minimaal Pentium® III 600MHz of compatible Pro c essor
* Windows 2000 / XP
* Vrije PCI slot
* Sound card
* CD-RW writer voor het branden Video CD's
* VGA card (PCI or AGP) which supports video overlay (NVidea, S3, ATI, etc.

Aansluitingen

* TV-IN 75 Ohm
* Composiet/S-Video-IN
* Audio Line In - 3,5 mm mni-jack
* Aansluiting voor de bijgeleverde afstandsbediening

Meegeleverd in de doos:

* WinTV-PVR-150 PCI kaart
* Software op CD ROM (incl. handleiding in PDF Formaat)
* Quick Installation Guide
* Infra-rood afstandsbediening & ontvanger
* 2 jaar garantie

Installatie CD bevat :

* Win TV 2000 Application
* Win TV Scheduler
* ULEAD DVD MovieFactory SE
* Installation and reference guide in PDF format
Klopt het zo met de aansluitingen?
Of probeer ik nu dingen met elkaar te verbinden wat niet past? (bijv male / female problemen)
Begrijp ik trouwens goed dat S-video gelijk is aan S-VHS?

[ Voor 10% gewijzigd door dyna18 op 16-08-2007 18:00 . Reden: Items verbeterd ]

• dyna18
Of vergeet ik de audio nu?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Je hebt nog een snoertje nodig van van rood/wit cinch (tulp) naar mini-jack, voor het geluid naar de line-in van je tvkaart/geluidskaart.

En de S-Video kabel moet aan allebei de kanten male zijn, want zowel het scartblokje als de TVtuner hebben een female aansluiting, maar dan ben je compleet ja. :)

Aannames zijn fataal.

• dyna18
Bovenstaande bericht gewijzigd. Klopt het nu hopelijk?

Weet je misschien ook het antwoord op het volgende:
Hoe zit het met de lengte van de kabels... bij welke lengte gaat er merkbaar kwaliteitsverlies optreden?
Is 10 meter OK of kan ik beter kortere nemen?

En begrijp ik trouwens goed dat S-video gelijk is aan S-VHS?

[ Voor 11% gewijzigd door dyna18 op 01-02-2006 21:30 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

dyna18 schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 21:22:
Bovenstaande bericht gewijzigd. Klopt het nu?
Yup. :)
Hoe zit het met de lengte van de kabels... bij welke lengte gaat er merkbaar kwaliteitsverlies optreden?
Is 10 meter OK of kan ik beter kortere nemen?
Tja, des te korter des te beter, alleen laten niet alle situaties een lengte van maximaal 1 meter toe. ;) Kortom, minimale lengte aanhouden die je nodig hebt. Bij grotere lengtes kunnen problemen met analoge bekabeling voor een groot gedeelte voorkomen worden, door betere kabels (enkelvoudige en dubbelvoudige afscherming) te gebruiken. Vanaf lengtes van 3 meter tot 5 meter zou ik afgeschermde kabels gebruiken, en vanaf 5 tot 10 meter de dubbel afgeschermde kabels. :) Zeker niet proberen meer dan 10 meter lengte te overbruggen, geluid gaat wel goed, echter je S-video signaal wordt steeds brakker.
En begrijp ik trouwens goed dat S-video gelijk is aan S-VHS?
Ja. :) Officiëel heet het S-video, het wordt ook wel eens S-Vhs genoemd, omdat (dacht ik) S-video geïntroduceerd werd op S-VHS recorders. :)

Aannames zijn fataal.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Welke Digitenne/KPN decoder heb je eigenlijk?
Want je moet nog wel even checken of die decoder wel S-video out ondersteund. Vele decoders doen dit nl. niet (oa. nwe. box van UPC) en sturen via de scart alleen maar Composiet e/o RGB uit. Het RGB verhaal heb je niets aan, dat krijg je moelijk je PC in.
In het composiet verhaal: dan zul je met jou aansluitingen een zwart/wit beeld je pc in stoppen. En moet je dus de gele plug van de scart converter gebruiken met een (coaxiale) tulp-tulp kabel en dan in de gele cinch van je tv kaart.
Dit is wel een van de meest slechte (minst goede) manier van beeldoverdracht (op RF na). Het mooist zou zijn als je decoder idd. svideo-out heeft......

edit: nog wat gezocht, maar ben bang dat die KPN decoder ook geen s-video out heeft.
Ook bij Digitenne zelf bijv. is maar één decoder (rebox) beschikbaar van de 6, die s-video out ondersteund, schandalig eigenlijk...........

[ Voor 16% gewijzigd door kaajee op 02-02-2006 17:32 ]

• dyna18
Ik heb de Samsung SMT-1000T.
Wat die verder kan zou ik niet weten, dat staat niet in de beknopte handleiding.
Ze noemen het verder alleen maar SCART, verder geven ze geen info.

Wat moet ik nou dan? Zou het jammer vinden om 100 euro weg te gooien.

[ Voor 40% gewijzigd door dyna18 op 02-02-2006 18:19 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Die Samsung SMT-1000T van je heeft helaas alleen maar composiet (en RGB) out.
Dus idd of een andere decoder (zal nog moeilijk worden met s-video :'( ) of (voorlopig) genoegen nemen met composiet en dan dus een composiet kabel kopen (ipv s-video) en de gele connector van je tv-kaart gebruiken. Wel goed materiaal nemen dan moet het in ieder geval lukken beeld je pc in te krijgen. En dan kijken of het goed genoeg is voor je. 't Zal in ieder geval beter zijn dan de RF-out van je decoder.

succes

[ Voor 10% gewijzigd door kaajee op 02-02-2006 21:29 ]

• dyna18
Dank je voor je antwoord.
Ik begin nu echter wel heel erg te twijfelen of dit nog wel de moeite waard is. Het is zeer irritant dat men met digitale TV, dit niet eens fatsoenlijk op een PC kan krijgen. Niet alleen moet het blijkbaar naar analoog worden omgezet... het kan ook nog eens alleen maar met een lage kwaliteits verbinding... En dat terwijl er wel voor zo'n 100 euro materiaal gekocht moet worden :(

Echt belachelijk dat KPN voor zo'n ontoegankelijke manier van digitale TV heeft gekozen.

Daarnaast komt nog dat mijn video kaart alleen maar overlay kan tonen op de primaire monitor, en dus niet op de secondaire monitor wat juist mijn bedoeling was. En dat er dan alleen via de tuner van zender geschakeld kan worden. En dit terwijl een PC juist zo'n flexibel apparaat hoort te zijn waar je verschillende media op kan afspelen.

Dus ik denk dat ik er maar even vanaf zie.

Verwijderd

Is het bij de Samsung SMT 1000T niet mogelijk om het S-Video signaal over de SCART te sturen? Officieel ondersteunt SCART S-Video niet, maar sinds de jaren 90 wordt SCART wel voor S-Video gebruikt. Mijn DVD-speler kan in ieder geval wel S-Video over SCART sturen...

Verwijderd

Ik heb alle spulletjes gekocht zoals dyna18 met plaatjes duidelijk heeft gemaakt. Vol entousiasme de boel aangesloten, maar er gebeurt niets .... Doe ik iets fout?
Pagina: 1