Fan van Videokaart gaat kapot, vervangen of laten fixen?

Pagina: 1
Acties:

• Armand4u
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-07-2022
Hey hey,

Ik heb nu een Hercules 9800 Pro videoplank liggen waar de fan steeds meer van aanloopt en ik vermoed dattie er binnenkort mee ophoud. Ik zat te zoeken en dezelfde kaart kan ik op marktplaats voor zo'n 100 euro kopen.
Is er een mogelijkheid dat ik hem kan laten maken ?
Of is het afwachten totdat hij het begeeft? Zo ja, is het verstandig om voor die 100-125 euri (dat is ook zo'n beetje mijn budget) dezelfe plank te kopen of is er iets beters voor te krijgen?
Ik speel veel HL2 / Battlefield 2.
Alvast de onmetelijke dank voor uw reactie _/-\o_

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Tweakers fixen zélf hun kaart. Met weinig moeite kun je zo uitvinden hoe. Voor weinig geld is de kaart weer als nieuw.

ARME AOW’er

• Armand4u
Ik ben dan vooral erg handig met Software tweaken, en heb helaas zelf niet zo'n vaste soldeerhand

• BertV
  • Laatst online: 30-07 17:00

BertV

Handgemaakt

ik kan ook niet solderen. Maar een fan verwijderen is een kwestie van aan de achterkant de plastic "voetjes" bijelkaar knijpen en een nieuwe monteren.

heel klein beetje koelpasta erop...

[ Voor 16% gewijzigd door BertV op 10-01-2006 10:41 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-07 20:09

Colan

sucks @ solderen

solderen hoeft ook niet man...je moet er gewoon een nieuwe koeler op schroeven...die dingen heb je al voor 10-15 euri, en zijn dan vaak nog beter dan je originele koeler...

Simplicity is de bom...

• rkrythe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-07 17:45
bij een fannetje vervangen hoef je niet te solderen :P
Je kan gewoon ergens een cheapass GPU fannetje kopen en die erop zetten

edit: iedereen tegelijk :)

[ Voor 12% gewijzigd door rkrythe op 10-01-2006 10:43 ]

Flickr

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-07 09:34
Colan schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 10:41:
solderen hoeft ook niet man...je moet er gewoon een nieuwe koeler op schroeven...die dingen heb je al voor 10-15 euri, en zijn dan vaak nog beter dan je originele koeler...
Inderdaad, of je koopt een Zalman, dan weet je zeker dat je een goede koeler hebt. Eventueel kun je je kaart misschien nog overclocken.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:12
Meestal zit de koelpasta er al op bij de ati silencer (dacht ik, was bij mij het geval iig). Dat is een kwestie van oude fan verwijderen door de aanwijzingen netjes te volgen op de handleiding :). Daarna schroef je de volgende er weer bovenop zodat je een leuke nieuwe fan hebt. Ik raad dan ook meteen de ati silencer 1 aan :) Puur omdat ik er zelf goeie ervaringen mee heb :)

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Mischien een vervangende fan kopen, zalman ding ofzo ??

Argh spuit elf :(

[ Voor 17% gewijzigd door Pantagruel op 10-01-2006 10:45 . Reden: Spuit elf ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• ReLexEd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-10-2025

ReLexEd

2 ReLexEd or not 2 ReLexEd???

Om het advies even af te toppen:

Ga voor een Zalman-cooler (bijv. de VF700-AlCu) en je hebt niet alleen een relatief makkelijk te monteren fan, maar je wint er ook nog eens een behoorlijk aantal graden extra koeling mee.

En met die graadjes kun je desgewenst de boel net een klein stukje overclocken, waardoor je de noodzaak van een nieuwe kaart nog eventjes kunt uitstellen... ;)

Maar wat ik zeker niet zou doen is afwachten tot ie het begeeft...
Hmmz... tweakers die afwachtend toekijken hoe de hardware doorfikt.. brr ;)

edit: Nou, als er nu nog niet duidelijk is dat er een nieuwe fan op moet, dan weet ik het niet meer..
(Overigens wel amazing de behulpzaamheid hiero ;))

[ Voor 12% gewijzigd door ReLexEd op 10-01-2006 10:49 ]

• Armand4u
TNX guys,
Harwareboer zei dat het vervangen van die fan geen doen was, nu lees ik hier het tegendeel. Dat was dus de laatse keer dat ik daar langs ben geweest. TNX ik ga eens op zoek naar die ATI silencer of Zalman

[ Voor 3% gewijzigd door Armand4u op 10-01-2006 10:49 ]

Verwijderd

probeer eens een zalman vf-700cu dat is echt een mooi ding :P

Stil
Goed
Je kaart wordt goed overclockbaar :9

• _JGC_
  • Nu online
Het is maar net hoe de huidige koeling gemonteerd is. Heb vorige week een ATI 8500LE in de vrieskist gelegd, na een uur eruitgevist, koelblok erafgebroken. Vervolgens erachterkomen dat wasbenzine geen lijm oplost, met een mesje lekker in die chip rondhakken om alle lijmresten eraf te krijgen, om vervolgens bij het schoonmaken erachter te komen dat spiritus die lijm wel gewoon kon wegkrijgen :P
Helemaal niet voorzichtig te werk gegaan bij dat ding, heb zelfs een stuk uit de heatspreader gehakt van die chip :X
Ding draait weer als een tierelier, een socket7 heatsinkje doet het beter dan die kleine blue orb dingen die Hercules destijds op al die kaartjes monteerde :P

Gelukkig heeft men tegenwoordig uitgevonden hoe een koeler demontabel gemaakt moet worden, dus denk ik dat je een stuk minder problemen hebt met het vervangen van je koeling. Maar met de gedachte dat mijn ruig behandelde Radeon 8500LE nog steeds leeft, moet die 9800 na vervanging van koelblok ook gewoon blijven werken :P

• BertV

BertV

Handgemaakt

Armand4u schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 10:48:
TNX guys,
Harwareboer zei dat het vervangen van die fan geen doen was, nu lees ik hier het tegendeel.
Dit is wel zo fout en commercieel van zo'n hardware-boer... :r

nee mevrouwtje, ruitensproeiervloeistof en bandenspanning controleren moet toch echt bij de dealer gebeuren.

[ Voor 36% gewijzigd door BertV op 10-01-2006 11:05 ]

• Armand4u
precies zo komt het nu bij mij ook over. Echt hele sympathieke jongens, garantie is net een maand verlopen-> dus pech en ze hadden inderdaad net een leuke 2e hands voor 150 in de aanbieding die elders gewoon 120 kost. Prettige dag verder :r :r

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10-2025
Pantagruel schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 10:44:
Mischien een vervangende fan kopen, zalman ding ofzo ??

Argh spuit elf :(
offtopic:
wat wordt er met "spuit elf" bedoelt?

• Armand4u
Hij zit erin hoor! de ATI silencer 1

Bedankt voor het advies!

Klik, klak klaar!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Armand4u schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 11:41:
Hij zit erin hoor! de ATI silencer 1

Bedankt voor het advies!

Klik, klak klaar!
klant 1 - verkoper - 0 :P

• ShadowLord
  • Laatst online: 03-08 00:14
Overigens kun je soms de huidge fan ook nog wel redden. Dat heb ik met mijn GF3 gedaan. Maakte ook steeds meer geluid en bleef soms gewoon stilstaan.
Fan eruitgeschroeft, grondig ontdaan van alle stofrestjes, microdruppeltje smeermiddel op het asje en hij gaat weer als een tierelier. Bij 'echt' oude kaarten is dat soms wat verstandiger dan er nog geld instoppen. Besides, als de fan dan helmaal naar z'n grootje is (niet alle fans vinden het leuk om gesmeerd te worden), kun je altijd nog een nieuwe koeler erop zetten.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Pagina: 1