Meerwaarde geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 18:26

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik ben een HTPC in elkaar aan het zetten gebaseerd op een Asrock K7S41 moederbord. Hierop zit de SIS 741 chipset en heeft onboard 5.1 CH Audio (AC97 codec). De geluidschip is de C-Media CMI9739A en heeft een maximale S/N verhouding van 90dB.

Ik wil de HTPC voornamelijk gebruiken voor het afspelen van avi(/OGM/MKV) en DVD films, en mp3/ogg/flac en audio-cd muziek.

Er komt als optische lezer een Plextor PX-130A in.

Als versterker heb ik de Pioneer VSX 405RDS MKII versterker met daarop aangesloten twee Mission 701 speakers. Ik heb de Pioneer S-CR35 center- en achterspeakers ook, maar die heb ik nooit aangesloten gehad omdat ik tot nu toe nooit een dvd-speler had.

Omdat ik zelf geen ervaring met insteekgeluidskaarten heb (tenminste, sinds mijn SB16 ISA non-plug-and-play insteekkaart heb ik nooit meer serieus gebruik gemaakt van een geluidskaart), vraag ik mij af of het toevoegen van een geluidskaart (zoals bijvoorbeeld de SB Audigy) met mijn configuratie een merkbare verbetering zal zijn, zeker omdat de versterker niet de allernieuwste of allerduurste is weet ik niet wat voor een verschil een 'goede' geluidskaart zal zijn.

Verder heb ik nog een vraag die hier enigszins van los staat: mijn versteker ondersteunt Dolby Pro Logic. Is dit nog een standaard waar gebruik van gemaakt wordt, bijvoorbeeld bij DVD's, of kan video-afspeel software AC3 geluid omzetten naar Dolby Pro Logic? Ik zie het namelijk bijna nergens terug, en vraag mij dus ook af of het zin heeft om hiervoor de center- en achterspeakers aan te sluiten. De versterker heeft geen 5.1 analoge, optische of SP-DIF ingangen.

Kortom: hoeveel zin heeft een geluidskaart voor mijn configuratie? (en eventueel: heeft het nog zin om achter de dolby pro logic features van mijn versterker aan te gaan?

edit:
(Ik kom er zojuist achter dat de CMI9739A geluidschip op de Asrock K7S41gx zit, een bord dat vrijwel hetzelfde is, maar net een iets andere versie met de Sis 741gx chipset. Of exact deze geluidschip ook op de K7S41 zit weet ik pas zeker over een paar dagen, eta onderdelen = vrijdag)

[ Voor 20% gewijzigd door EMP op 09-01-2006 23:28 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:43
Pro logic is een techniek om aan een normaal stero signaal een ruimtelijk effect te geven. Dat werkt op elke stereobron en behoeft dus geen verdere ondersteuning vanuit de geluidsbron. Voor multimedia kan het een leuke toevoeging zijn. Voor muziek zou ik het uitlaten.

Met betrekking tot de geluidskaart zou ik niet teveel verwachten van de onboard. De DAC's (die het digitale signaal omzetten in een analoog signaal) zullen kwalitatief niet hoogstaand zijn. Dat geldt eigenlijk voor de meeste onboard kaarten. Wat dat betreft is digitaal wel een uitkomst omdat je dan met een setje goede DAC's in je versterker klaar kunt zijn. Maar dat even terzijde, want je zit nu vast aan een analoge verbinding.
De vraag is of een insteekkaart een merkbare verbetering zal opleveren. En dat ligt voor het grootste deel aan hoe gevoelig je er voor bent. Sommige mensen vinden 256 kilobit MP3 al brak klinken terwijl andere mensen 80 kilobit nog prachtig vinden (hell, ik ken mensen die het knap vinden dat ik hoor dat een van beide speakers niet functioneert in een stereo-setup). Het is dus nogal persoonlijk wat je mooi vindt.
Daarom zou ik het gewoon proberen met de onboard. Mocht je beter willen dan kun je altijd nog besluiten om wat te upgraden. Mocht je dat besluiten dan zou ik persoonlijk die 50-75E niet uitgeven aan een geluidskaart maar even verder sparen voor een 5.1 versterker. Die kun je digitaal aansluiten wat storing vrijwel uitsluit en het probleem van matige DAC's op de geluidskaart oplost. Bovendien heb je bij films het voordeel van daadwerkelijk (discreet) surround geluid :)

Regeren is vooruitschuiven

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 21:57
Een andere geluidskaart heeft zeker zin als je beter geluid wilt. Toen ik mijn moederbord kocht heb ik speciaal om de 'soundstorm' een nForce 2 aangeschaft. Dat was een verbetering van heb ik jouw daar vergeleken met de standaard geleuidskaart van het oude moederbord. Met een losse kaart moet dat ook zeker gaan lukken.

Digitaal aansluiten van een versterker op je huidige kaart gaat niet want er zit geen digitale uitgang op.

This message was deleted

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 18:26

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik ga het inderdaad eerst maar eens proberen met de onboard oplossing, het geluid vergelijken met de audio cd-speler, luisteren of er veel verschil is en als de onboard oplossing volstaat, dan wacht ik inderdaad liever met geld uitgeven tot een nieuwe versterker en boxen.

Helaas is de leveringsdatum uitgesteld dus ik moet nog even wachten met proberen :(

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.