Toon posts:

[LCD] Samsung LCD resolutie

Pagina: 1
Acties:
  • 482 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een samsung LE26M51B gekocht. Deze LCD is al vaak besproken geweest in het centrale topic voor deze LCD, ik heb even getwijfeld of ik het nou hier of in het centrale topic zou vragen, maar ter bevordering van de search lijkt me dit de beste keuze.

Ik heb deze LCD TV aangesloten op een Ati Radeon 9800SE (Omega 2.6.83), deze tv is aangesloten op het DVI kanaal van de videokaart, deze DVI kabel is weer met een DVI->HDMI adapter verbonden met de LCD TV. Ik gebruik Windows XP SP2, dat weer draait op een A64 3000+ i.c.m. een K8N NEO2 Platinum moederbord van MSI.

Nou komt mijn probleem: Ik heb al vaak gezocht hoe men een custom resolutie kan instellen op deze tv, namelijk met Powerstrip. De native resolutie van deze tv is 1366x768. nou is algemeen bekend dat de tv deze niet lekker pakt en dus wordt aanbevolen (ook in de handleiding) voor de resolutie van 1360x768 pixels te kiezen.

De aanbevolen resolutie (1360x768) wordt niet lekker ondersteunt, zie deze pic waarom niet.
Afbeeldingslocatie: http://img296.imageshack.us/img296/8793/1360x7684rc.th.jpg
Je ziet op de pic dat het beeld sterk verkleint wordt ondanks dat de resolutie op 1360x768 pixels staat.

Nog even 2 pics voor de duidelijkheid welke resoluties het wel doen
Afbeeldingslocatie: http://img296.imageshack.us/img296/740/1152x6482rh.th.jpg
Bij deze zie je dat het wel (bijna) beeldvullend beeld is, maar bijna is eigenlijk niet goed genoeg.

Afbeeldingslocatie: http://img296.imageshack.us/img296/8826/1280x7202os.th.jpg
Bij deze pic zie je dat het wel beeldvullend is, maar de startbalk is niet te zien, wat betekend dat er een te groot beeld wordt weergegeven.

Nou is HDMI niet officieel via de PC mogelijk, maar ik heb genoeg reacties gezien bij wie het wel mogelijk was. Maar mijn vraag is nu eigenlijk:

Moet ik het doen met de aangegeven resolutie (plaatje 2, waarbij het gehele bureaublad te zien is), of weet iemand of er een mogelijkheid is om 1360x768 zo te laten verscheinen dat hierbij ook het gehele bureaublad te zien is?

De TV heeft trouwens geen mogelijkheid om het beeld te rekken of hellen, als dit softwarematig zou kunnen op het 2e scherm (wat me nog niet gelukt is) is dat misschien de oplossing.

• Syndicate
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 00:06
Waarom gebruik je geen d-sub? Dan zou het wel moeten werken

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:37

aex351

I am the one

Ik kan je helaas niet helpen maar ik ben misschien ook van plan deze TV of de 32" aan te schaffen. Heb je misschien zin om wat meer foto's te maken ? en mogelijk een kleine review te geven. En nog een vraag, hoe snel is de zap snelheid.

Mocht je geen antwoord op je vraag dan krijgen, zou dit mogelijk wel een betere plek wezen : http://www.avforums.com/f...read.php?t=266891&page=47

[ Voor 32% gewijzigd door aex351 op 10-01-2006 00:25 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik heb in de woonkamer een Philips TV aangesloten op een MCE, in feite dus ook een PC.
Had bijna zelfde probleem als jij: elke "aanbevolen" resolutie werkte gewoon voor geen flikker.
Ik heb het inmiddels aan de praat, dit is wat ik heb gedaan:
- Input, niet op "PC" zetten maar op "HD", oops :P
- in nVidia control panel beetje kloten met custom refresh rates en dergelijke. mijn nVidia had allerlei HDTV modes. gewoon beetje kijken naar itjes en ptjes, en een beetje experimenteren (handigst met en VNC! kun je altijd bij de PC, ook als je compleet verkeerde reso instelt!)

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Verwijderd

Topicstarter
Syndicate schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 00:22:
Waarom gebruik je geen d-sub? Dan zou het wel moeten werken
Dat was ook mijn laatste uitweg, maar toevallig had ik wel een DVI-HDMI kabel gratis tot mijn beschikking, dus was het voor de hand liggend dat ik die eerst aan de praat probeerde te krijgen.
aex351 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 00:23:
Ik kan je helaas niet helpen maar ik ben misschien ook van plan deze TV of de 32" aan te schaffen. Heb je misschien zin om wat meer foto's te maken ? en mogelijk een kleine review te geven. En nog een vraag, hoe snel is de zap snelheid.

Mocht je geen antwoord op je vraag dan krijgen, zou dit mogelijk wel een betere plek wezen : http://www.avforums.com/f...read.php?t=266891&page=47
Een review wil ik best maken, tot dan, hier staan nog een hoop foto's van de 32" versie, van een andere GoT-member (meen ik): http://www.flickr.com/photos/mr_rich/sets/1428097/
Ik zal vanmiddag een paar 7 MP foto's schieten en je vragen beantwoorden, nu eerst even weer een dagje studeren :)
TheBlasphemer schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 00:29:
Ik heb in de woonkamer een Philips TV aangesloten op een MCE, in feite dus ook een PC.
Had bijna zelfde probleem als jij: elke "aanbevolen" resolutie werkte gewoon voor geen flikker.
- in nVidia control panel beetje kloten met custom refresh rates en dergelijke. mijn nVidia had allerlei HDTV modes. gewoon beetje kijken naar itjes en ptjes, en een beetje experimenteren (handigst met en VNC! kun je altijd bij de PC, ook als je compleet verkeerde reso instelt!)
Ja het probleem is, ik heb niet de keuze tussen HD en PC modus. Daar komt weer bij dat nVidia zo te lezen veel meer opties heeft voor dit soort zaken en ik zit opgescheept met een ATi kaart...
Ik zal nogmaals een blik werpen in de opties van ATi, maar er zit weinig soeps in.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb mijn DVI-HDMI adapter omgeruild voor een DVI-VGA, hij is dus nu op VGA bij mij aangesloten. Dit werkt perfect.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:37

aex351

I am the one

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 17:01:
Nou ik heb mijn DVI-HDMI adapter omgeruild voor een DVI-VGA, hij is dus nu op VGA bij mij aangesloten. Dit werkt perfect.
kwaliteit ook nog steeds goed ?

< dit stukje webruimte is te huur >

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:01

Exirion

Gadgetfetisjist

TheBlasphemer schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 00:29:
Welke TV heb jij dan? Ik heb de 32PF9976, maar die heeft gewoon een DVI-I ingang waar DVI-D en VGA Dsub op werkt, maar kan niet kiezen tussen PC en HD. In het inputmenu is de optie gewoon "DVI-I"

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Ter info:
De kwaliteit van de SUB-D invoer is uitermate hoog bij Samsung, dus het wordt over het algemeen ook geadviseerd om je videokaart -SUB-D via een (redelijk) goede kwaliteit kabel aan te sluiten. Een ander voordeel hiervan is dat je HDMI vrijkomt voor een andere apparaat bijv. de DVD-speler.

Ikzelf heb de LE32M51 en via SUB-D op 1360x768 en het ziet er ongelofelijk strak uit. Aan beide zijden 3 pixel niets (2x3=6 -> 1366), maar dat valt absoluut niet op op de zwarte rand.

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik ben in het bezit van een Samsung LE26M51B en een Asus 7900 GT.

Deze heb ik met een DVI naar HDMI kabel aangesloten op elkaar.
Als ik dan mbv NVidia drivers dual view instel, dan kan ik kiezen voor resoluties tot 1080p.

In het boekje van de TV zag ik staan dat de optimale resolutie 1360x768 is.
Als ik toch voor 1080i of p kies, dan past het beeld niet helemaal op het scherm.

Is 1080p helemaal niet mogelijk via DVI? Is het niet mogelijk om het beeld te verkleinen? Als ik dit met de Nvidia drivers zelf probeer dan kan ik kiezen voor adjust edges, maar dit werkt niet. Als ik dat doe dan verandert de resolutie toch naar een stapje lager, iets van 1766 ofzo (ik ben nu niet thuis dus kan het niet even opzoeken).

Op de website van Samsung staat het volgende:
Het doel van HDTV is: een beeld genereren dat niet te onderscheiden is van de realiteit, met een scherpte die minimaal gelijk is aan die van een film in de bioscoop. HDTV werkt daarom met meer beeldlijnen en meer pixels dan conventionele televisies: 576 lijnen met 720 pixels voor gewone televisies, 720 lijnen met 1280 pixels voor HDTV. Dit levert een veel scherper beeld op, waarin meer details te zien zijn. En HDTV biedt ook nog ‘interlaced’ een nóg scherpere standaard voor een nog realistischer weergave met 1080 lijnen van 1920 pixels: maar liefst vijf keer zo scherp als gewone televisies! Alle Samsung televisies met het HD Ready-kenmerk voldoen aan deze standaard.
En ergens anders zag ik staan:
Native wil zeggen dat je scherm werkelijk zoveel pixels bevat. Het is dus geen probleem om 720p/1080i/1080p beeldmateriaal weer te geven. Hetzelfde verhaal dus als bij LCD-TV's die een native resolutie hebben van 1366x768, en dat is 95% van de huidige markt.
Hoe moet dat dan? :)

[ Voor 51% gewijzigd door mistaoutlaw op 31-08-2006 12:24 ]

I was born intelligent - education ruined me

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

1080p is 1920x nog iets, en je native resolutie (van vrijwel iedere HD Ready TV) is 1366x768. Dat betekent dat 1080p gewoonweg groter is dan wat je scherm kan weergeven, wat resulteert in schuivingen e.d.

Verwijderd

Exorcist schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:49:
1080p is 1920x nog iets, en je native resolutie (van vrijwel iedere HD Ready TV) is 1366x768. Dat betekent dat 1080p gewoonweg groter is dan wat je scherm kan weergeven, wat resulteert in schuivingen e.d.
Ik probeer al een tijdje wegwijs te worden in het hele HD-TV gebeuren, maar ik begin het langzaam te snappen geloof ik...

Het beste wat je kan hebben qua beeldkwaliteit is 1080p, wat staat voor 1920x1080 progressief. Een HD-Ready TV hoeft dit niet te ondersteunen, maar wel 1080i (1920x1080 interlaced).

Hoe kan je dan een HD-Ready merk plakken op een TV die maar 1366x768 aan kan (native)?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

omdat je het niet goed hebt, HD ready moet minimaal 720 beeldlijnen hebben en 1080i kunnen weergeven en een HDMI aansluiting met HDCP ondersteuning hebben.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

JvS schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:51:
omdat je het niet goed hebt, HD ready moet minimaal 720 beeldlijnen hebben en 1080i kunnen weergeven en een HDMI aansluiting met HDCP ondersteuning hebben.
Juist, en 1080i heeft toch een resolutie van 1920x1080? Dat past toch niet in de native resolutie van 1366x768?

Met andere woorden, om 1080i weer te kunnen geven heb je aan 720 beeldlijnen niet genoeg?

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-02 23:30
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:41:
[...]

Juist, en 1080i heeft toch een resolutie van 1920x1080? Dat past toch niet in de native resolutie van 1366x768?

Met andere woorden, om 1080i weer te kunnen geven heb je aan 720 beeldlijnen niet genoeg?
idd, dan heb je nog meer beeldlijnen nodig, namenlijk 1080,

de eis met HD-ready is dat de TV aan de eisenvoldoet zoals JVS beschreeft en dat de TV een 1080 signaal kan converteren naar 720 beeldlijnen zodat je een uitzending van 1080i (misschien p in de toekomst) wel kan kijken.

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

jobvr schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:53:
[...]

idd, dan heb je nog meer beeldlijnen nodig, namenlijk 1080,

de eis met HD-ready is dat de TV aan de eisenvoldoet zoals JVS beschreeft en dat de TV een 1080 signaal kan converteren naar 720 beeldlijnen zodat je een uitzending van 1080i (misschien p in de toekomst) wel kan kijken.
juist, downscalen om met technische termen te spreken.

• jobvr
Exorcist schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 17:23:
[...]

juist, downscalen om met technische termen te spreken.
Dacht ik het ff in jip en janneke taal uit te gaan leggen zodat onze goed bedoelende beginner het ook begrijpt, ga jij weer de wijsneus uithangen :+

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

jobvr schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 17:26:
[...]

Dacht ik het ff in jip en janneke taal uit te gaan leggen zodat onze goed bedoelende beginner het ook begrijpt, ga jij weer de wijsneus uithangen :+
Dan sla je toch twee vliegen in één klap? Zo leert men wat van zo'n topic :+

Verwijderd

Modbreak:Waarom misbruik je nou dit topic voor een offtopic vraag? Dat is dus niet de bedoeling.

[ Voor 73% gewijzigd door JvS op 01-09-2006 11:56 ]

Verwijderd

jobvr schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 17:26:
[...]

Nouja technische begrippen zijn geen probleem, alleen vind ik het jammer dat zo'n TV een HD-Ready merk krijgt terwijl er gedownscaled wordt (kwaliteits verlies toch?).

• jobvr
Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 12:16:
[...]

Nouja technische begrippen zijn geen probleem, alleen vind ik het jammer dat zo'n TV een HD-Ready merk krijgt terwijl er gedownscaled wordt (kwaliteits verlies toch?).
ja, gedownscaled, het is maar hoe je het bekijkt.. veel uitzendingen in Amerika zijn HD, maar die zijn 720p en die doen het prima op zo'n TV, sommige mensen zijn van mening dat een sportwedstrijd beter te volgen is op 720p dan op 1080i, omdat je bij 720 60fps hebt en bij 1080i 30 fps. het mooiste zou zijn 1080p, maar deze data stroom kan bijna nog niets aan dus die uitzendingen zijn er nauwelijks. TV technisch gezien is een TV met 1080 beeldlijnen natuurlijk beter dan een met 720, als de rest van de specificaties hetzelfde zijn. Aan die hogere resolutie zit alleen wel een prijskaartje. Als je dus een bepaald budget hebt, moet je je afvragen of je gaat investeren in een hogere resolutie (die je maar weinig zal gebruiken (voorlopig)) of dat je een TV koop die een beter contrast/kijkhoek/snellere respons of misschien groter beeld heeft, waaraan je bij alle uitzendingen wat hebt.

Verwijderd

Ik heb alles hierboven gelezen, maar ik weet nog steeds niet wat ik moet doen voor het volgende probleem, zou iemand mij kunnen helpen?

Ik heb een Samsung LE26R71 met alleen 1 HDMI aansluiting en een videokaart de X1900XT van Asus, deze heeft 2 dvi -i aansluitingen, ik heb een hdmi-dvi kabel.

Het beeld is te groot voor mijn scherm.ik zie bijvoorbeeld mijn start knop niet...

Wat moet ik doen??????

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

jobvr schreef op maandag 04 september 2006 @ 15:15:
het mooiste zou zijn 1080p, maar deze data stroom kan bijna nog niets aan dus die uitzendingen zijn er nauwelijks.
Dit is echt een zeer hardnekkig misverstand wat er waarschijnlijk nooit uit zal gaan, maar 1080p heeft niet meer bandbreedte nodig dan 1080i (bij dezelfde framerate). De reden dat 1080p niet (veel) wordt gebruikt is gewoon omdat 1080i als standaard is gekozen.
Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 21:24:
Ik heb alles hierboven gelezen, maar ik weet nog steeds niet wat ik moet doen voor het volgende probleem, zou iemand mij kunnen helpen?

Ik heb een Samsung LE26R71 met alleen 1 HDMI aansluiting en een videokaart de X1900XT van Asus, deze heeft 2 dvi -i aansluitingen, ik heb een hdmi-dvi kabel.

Het beeld is te groot voor mijn scherm.ik zie bijvoorbeeld mijn start knop niet...

Wat moet ik doen??????
Eerst eens vertellen welke resolutie je draait. Het beste is om een resolutie in te stellen van 1360x768. Als deze resolutie er niet bij staat, moet je die aanmaken met Powerstrip.

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 21:24:

Wat moet ik doen??????
Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik heb een Samsung LE-32R71B en heb via een dvd anar hdmi kabel mijn media-centre pc aangesloten op de tv.

Wat ik dus krijg is dat ik op elke resolutie die de videokaart ondersteunt een stuk van mijn scherm mis, bijvoorbeeld de taakbalk, daar is maar een piepklein stukje van te zien.

Ik heb het nog niet met een normale vga kabel geprobeerd maar het is wel jammer dat dit niet werkt.

Is er op zich veel verschil tussen een lcd-tv op dvi of op de reguliere VGA aansluiting?
Pagina: 1