Toon posts:

Welke laptop moet ik kopen??

Pagina: 1
Acties:
  • 3.513 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een laptop kopen om mijn videofilmpjes te bewerken. Echter ik heb er niet zoveel verstand van. Als ik de folders bekijk weet ik niet wat ik moet nemen. Ik hoorde dat voor videobewerking in ieder geval een intell processor moet worden gekozen ipv een amd.
Wie kan mij de systeemeisen vermelden zodat ik mijn filmpjes eindelijk eens kan gaan bewerken en branden.
O ja mijn budjet is rond de 1000 euro.

Alvast bedankt

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 22:37:
Ik wil een laptop kopen om mijn videofilmpjes te bewerken. Echter ik heb er niet zoveel verstand van. Als ik de folders bekijk weet ik niet wat ik moet nemen. Ik hoorde dat voor videobewerking in ieder geval een intell processor moet worden gekozen ipv een amd.
Wie kan mij de systeemeisen vermelden zodat ik mijn filmpjes eindelijk eens kan gaan bewerken en branden.
O ja mijn budjet is rond de 1000 euro.

Alvast bedankt
Hoe moeten we jou systeemeisen gaan vermelden zonder te weten welke systemen jij eigenlijk op het oog had :? Dat lijkt me natuurlijk een stuk makkelijker ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je wil firewire? Grote HD?... kijk eens na de Acer Aspire 3020 of 5020 (beiden dezelfde lapflap).

Edit: Damn, dies met AMD. Maar hoe zit het met de rest van de spec? Komt ie in de buurt?

[ Voor 33% gewijzigd door Edmund op 09-01-2006 22:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals jullie al aan mijn vraag zagen heb ik er weinig verstand van. Ik wil gewoon een laptop waar ik lekker mee kan editten. Op mijn desktop lukt het niet en ik wil niet verpieteren op het zolderkamertje vandaar de laptop. Ik heb tot nu toe gewerkt met Pinnacle. Daar kon ik wel aardig mee overweg.

De aanbiedingen die ik nu zie daar kan ik niet veel mee. De ene keer is er meer intern geheugen en de andere keer is de processor weer sneller en hoe het met de videokaart zit daar heb ik al helemaal geen kaas van gegeten. In de winkels wordt ik ook niet wijzer want die gasten weten er zelf volgens mij ook niet altijd alles van. Die willen gewoon hun laptop verkopen. Dus HELP

trouwens mijn dugGet is 1000 euro

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 02:20

Koppensneller

winterrrrrr

Ik denk dat je aan een aantal zaken moet denken:

- Firewire (aansluiten van camera's)
- Snelle harddisk (7200 rpm)
- Veel geheugen (1024 mb zal voldoen)
- 17" scherm lijk me ook prettig, al is het geen vereiste.

Ik denk dat je wel over de 1000 euro heen gaat als je aan alle vier de punten wil voldoen...

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
^ Dat, en verder is wat meer zoekwerk ook geen slecht idee. Door een beetje te googlen of hier rond te kijken kom je er al snel achter wat belangrijk is voor videobewerking. Loop daarnaast bijvoorbeeld alles in de Pricewatch eens langs. Kijk welke typen binnen je budget liggen, wat de specificaties precies zijn en in hoeverre die voldoen aan je eisen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een aanbieding gezien van een BenQ laptop. De A33E. de spec zijn:
BenQ Joybook A33E-D06

Tablet PC
Type processor Intel Celeron M
Uitvoering 370
Kloksnelheid 1500 MHz
Intern geheugen 1024 MB
Intern geheugen (max.) 1024 MB

Beeld
Beeldscherm type TFT
Beeldscherm grootte 15,4 inch
Beeldscherm resolutie 1280 x 800
Videokaart type Intel Extreme Graphics 2
Videogeheugen 64 MB
Model videokaart onboard

Geluid
Geluid onboard
Luidsprekers intern

Opslagmedia
Opslagcapaciteit 60 GB
Snelheid 4200 rpm
Media station DVD-Dual

Overige bijzonderheden
Aansluitingen Ethernet, Firewire, modem, TV-out, USB 2.0, Wireless LAN
PC card 1 x type II
Accu 6-Cell Lithium-Ion
Besturingssysteem Windows XP
Gewicht 2800 gram

Introductie model 2005
Afmetingen (H x B x D) 3,2 x 35,3 x 25 cm

Ik denk zelf dat misschien het grafisch geheugen niet voldoende zal zijn voor videobewerking. O ja dit appaoraat kost euro.
Ik hoor graag weer wat van jullie

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-02 21:46
Deze moet je zeker niet kopen als je wilt gaan videobewerken. Trage processor, en een trage harde schijf. Zoals je zelf al hebt geschreven, heeft deze laptop een harde schijf die slechts 4200 rpm maakt en dat is erg traag als je wilt gaan videobewerken. Dan kun je beter een 5400 rpm schijf nemen of nog beter een 7200rpm schijf. De grafische chip is er eentje met gedeeld geheugen (geen eigen) wat betekent dat hij geheugen van je werkgeheugen afsnoept, en grafische chips die dat doen zijn ook niet snel te noemen. De processor is een budgetprocessor die echt niet snel is. Je hebt op zn minst een Pentium M of een AMD Athlon 64 Mobile of AMD Turion 64 nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door boaty op 21-01-2006 19:22 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• Maxster4th
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

Het lijkt mij dat een celeron proc. niet krachtig genoeg is voor videobewerking. ik heb zelf een celeron 1,5ghz ( 3 jaar oude laptop, niet echt vergelijkbaar) maar neem er nooit weer een. Daarnaast zit het geheugen (1gig is goed) wel meteen aan z'n max. Je kan dan niet veel meer uitbreiden.
Owhja, een harddisk van 4200RPM is niet aan te raden... (spreek uit ervaring).
edit:

boaty was sneller

[ Voor 6% gewijzigd door Maxster4th op 21-01-2006 19:21 ]

Succes is een keuze

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
^^
Ik zou je aanraden om een laptop te kopen met minimaal 512 mb werkgeheugen en daarnaast een xx Gb met 5400 rpm. (4200 toeren werkt zo vertragend!)

Verder weet je ook dat de Celeron M geen speedstep technologie kent?
gerafisch geheugen werrkt met het werkgeheugen. Daarnaast kost het erg veel bandbreedte van je cpu.

Als ik jouw was zou ik mij eens verdiepen in de laptop technologie van dezer tijd.(Artikelen lezen, tweakers nieuws, kijk eens naar de luxe en goedkope laptops en vergelijk de specs daarvan eens.

Daarnaast kan je leuk posten... maar maak elke post compleet.. > Hoeveel euro kost het nu? :?

Spuit 11 :P

[ Voor 24% gewijzigd door willy1986 op 21-01-2006 19:25 ]

Verwijderd

amd of pentium haald niet uit.

wat je zeker nodig hebt is
1024 mb werkgeheugen
firewire
aante raden is veel video geheugen dit meemt ook wat taken weg van de procesor en andere geheugen.
ook is een 17" scherm is niet overbodig.

of overweeg een apple laptop
want daar heb je final cut pro
dus veel beter :)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Maxster4th schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 19:20:
Het lijkt mij dat een celeron proc. niet krachtig genoeg is voor videobewerking. ik heb zelf een celeron 1,5ghz ( 3 jaar oude laptop, niet echt vergelijkbaar) maar neem er nooit weer een. Daarnaast zit het geheugen (1gig is goed) wel meteen aan z'n max. Je kan dan niet veel meer uitbreiden.
Owhja, een harddisk van 4200RPM is niet aan te raden... (spreek uit ervaring).
edit:

boaty was sneller
Celeron M's zijn kwa prestatie best goede processors hoor! ( itt alle andere celeron processors :P )

Een op de dothan core gebasseerde celeron M heeft 1MB cache. De oudere banias versie heeft 512KB. Plenty of cache dus :)

Zoals je ook in deze review kan lezen is ontloopt de performance elkaar niet veel ; http://www.mobilityguru.c..._be_a_centrino/index.html

In principe is een celeron M een pentium M maar dan;
- met de helft van de cache ( dothan 2=>1 , banias 1=>512KB )
- Zonder enhanced speedstep. De proc klokt zichzelf niet terug en heeft een gelockte mp zowel naar boven als naar beneden toe.

Wat ik je kan aanraden is tenminste een 5400tpm schijf erin te stoppen, 7200tpm is nog beter, maar het verschil tussen 4200tpm en 5400tpm is groter dan tussen 5400 en 7200, terwijl het prijsverschil minder is.

1GB ram is ook ook een goed begin.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-02 21:19

tweakerbee

dus..?

Even een serieuze vraag: Waarom wil je perse een laptop voor videobewerking?
Je kunt beter een gewone desktop nemen als dat zo belangrijk is. Laptops blijven voor video-editing gewoon traag. Een desktop met 17" scherm (evt. later uitbreiden met een tweede) is wel zo prettig, net zoals de mogelijkheid om voor 130 euro er nog even 300GB tegenaan te gooien (al dan niet in RAID).

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
dank dank voor al jullie reacties. De kosten voor laptop waar een van jullie om vroeg bedraag 1000 euro. Ik weet nu in ieder geval al dat ik deze niet ga kopen. En waarom ik een laptop wil. Nou ik baal ervan om 's avonds op mijn zolderkamertje te zitten. En de desktop die we nu hebben is volstrekt niet voldoende. Dus mijn conclusie een laptop makkelijk op te bergen en als ik wil editten lekker in de kamer. Ik denk dat ik maar naar een acer ga kijken zoals iemand van jullie al adviseerde. Of heeft iemand nog andere suggesties. En het geld nog steeds ik heb er heel erg weinig verstand van. Ik laat me zo nu en dan adviseren door iemand in een computerwinkel. Daar haal ik mijn kennis vandaag en van jullie natuurlijk. Dus als jullie nog meer tips hebben ze zijn allen erg welkom!!!!!!!

Verwijderd

Een DVD-DL brander is ook wel aan te raden voor videobewerking...

• boaty
Als ik jouw was zou ik eens naar de acer aspire 5024 wlmi kijken. Dit is een redelijke laptop om video te bewerken (ik heb deze zelf ook en hij bevalt mij prima :P), en hij blijft binnen je budget. Je zo ook eens kunnen kijken naar de acer aspire 1692 wlmi. Deze is (bij alternate) € 150,- duurder maar daar zit 1024 mb werkgeheugen in. ziedeze links:
Acer aspire 5024 wlmi http://www.alternate.nl/h...rue&artno=PN5C31&#tecData
Acer aspire 1692 wlmi http://www.alternate.nl/h...rue&artno=PN4C37&#tecData

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

nee ik heb nog geen beslissing genomen, ik zat te denken aan de acer 5020 maar die heeft 512 intern geheugen, nou heb ik de onderstaande laptop gezien en die lijkt mij ook wel wat. Ik zie jullie reacties graag tegemoet

Merk COMPAQ presario M2370EA

Behuizing Notebook

Processor AMD Turion™ 64 processor ML-32

Geheugen 1024 MB DDR-II (2x 512 MB)

Cache 512 KB L2

Harddisk 60 GB EIDE, ATA 100 4200 rpm

CD/DVD speler DVD+/-R/RW DL Combo

Geluidskaart 3D SB Pro 16-bits

Videokaart 128 MB ATI Radeon® XPRESS 200M IGP

Luidsprekers Altec Lansing

Gewicht 2,95 kg

Toetsenbord Touchpad met scroll button

Beeldscherm 15" XGA BrightView TFT

Aansluitingen 3x USB 2.0, VGA, 1x IEE-1394, S-video TV-out

Netwerkkaart Wired & wireless Lan 802.11b/g

Besturingssysteem MS Windows XP Home (NL/UK)

Garantie 12 Mnd garantie, haal&breng service aan huis, 6 mnd op accu/batterij

Extra Info

6-in-1 cardreader; Bluetooth

Ik zou nog graag een keer jullie reactie willen. O ja het apparaat kost 999 euro.

groeten Eugenie

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
een xga scherm is best klein (1024x768 resolutie)

maar verder is die wel goed ja

(kap ff met dat hallo en de groeten doen, we zijn niet aan het mailen)

PSN: djmurcielago

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Eerste vraagjes: Hoe sluit je je camera aan? Heeft die een firewire aansluiting? Of moet je nog een externe USB video in device kopen?
Opmerking 1: Geen Celeron of Turion, zou wel eens te langzaam kunnen blijken.
Opmerking 2: AMD of Intel maakt op zich niet zoveel uit, als je maar vergelijkbare processoren neemt.
Opmerking 3: Veel harddisk ruimte nodig (video editing neemt veel harddiskruimte in beslag)
Opmerking 4: Neem een laptop met een DVD brander met Dual Layer optie (dan kan je lekker veel ruw materiaal opslaan en bewaren)
Opmerking 5: Zoek nog even met google naar reacties van mensen die al aan video editing doen op een laptop, en vraag in de diverse forums naar wat zij tekort komen op hun laptop, of waar ze spijt van hebben.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 17:38:
Hallo allemaal,

nee ik heb nog geen beslissing genomen, ik zat te denken aan de acer 5020 maar die heeft 512 intern geheugen, nou heb ik de onderstaande laptop gezien en die lijkt mij ook wel wat. Ik zie jullie reacties graag tegemoet

Merk COMPAQ presario M2370EA

Behuizing Notebook

Processor AMD Turion™ 64 processor ML-32

Geheugen 1024 MB DDR-II (2x 512 MB)

Cache 512 KB L2

Harddisk 60 GB EIDE, ATA 100 4200 rpm

CD/DVD speler DVD+/-R/RW DL Combo

Geluidskaart 3D SB Pro 16-bits

Videokaart 128 MB ATI Radeon® XPRESS 200M IGP

Luidsprekers Altec Lansing

Gewicht 2,95 kg

Toetsenbord Touchpad met scroll button

Beeldscherm 15" XGA BrightView TFT

Aansluitingen 3x USB 2.0, VGA, 1x IEE-1394, S-video TV-out

Netwerkkaart Wired & wireless Lan 802.11b/g

Besturingssysteem MS Windows XP Home (NL/UK)

Garantie 12 Mnd garantie, haal&breng service aan huis, 6 mnd op accu/batterij

Extra Info

6-in-1 cardreader; Bluetooth

Ik zou nog graag een keer jullie reactie willen. O ja het apparaat kost 999 euro.

groeten Eugenie
persoonlijk zou ik alleen geen compraq doen i.v.m met veel slechte ervaringen. |:( ontwerpersfouten!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 17:01
Ik heb een klein beetje off topic vraagje, maar ik ben ook opzoek naar een laptop en zoek wat sites over benchmarks van notebook cpu's en eventueel de videokaarten. Via google kan ik niet echt iets vinden zo 123 :S

want wat is bijv. beter een

AMD Turion Mobile ML34 1.8GHz (64 bit) of
AMD Sempron Mobile 3300+

[ Voor 22% gewijzigd door Mich op 03-02-2006 18:18 ]

• boaty
De Turion. Die heeft een groter cache geheugen. Allen kan het zijn dat de sempron een hogere kloksnelheid heeft met een plus van 200 Mhz. Dat ligt er alleen aan of je de LP versie hebt of de normale. Maar ik denk dat de Turion hoe dan ook de snelste is.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
als je dan toch voor amd ga, ga dan ook gelijk voor de turion :p
das net als je de intel kant pakt, neem dan als het kan pentium-m,
jou budget is 1000 euro dus allebij moet kunnen.

Maar ik denk dat juist de kracht van de turion is dat ie 64bit is,
dit kan je voordelen geven in de toekomst maar je kunt er ook is wat dingen mee uit gaan proberen.
zeg je ik hou het voorlopig 32bit willen houden zou ik de pentium-m boven de sempron kiezen.

Verder zou ik kijken of de turion MT kan, die is 25watt tov de ML van 35watt.
Kies je voor pentium-m kun je ook is kijken naar de opvolger van de pentium-m,
de Core Solo (erg beperkt nog te vinden), dat is toch net weer even wat beter als de pentium-m, en inprinciepe niet duurder,
je hebt ook nog de DUO maar daar kom je niet aan voor 1000 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Bij het kruidvat is ook een compaq te koop, is deze beter? de spec's heb ik onderstaand in het kort weergegeven. Het lukte niet om het er bij het kruidvat van af te halen. O ja deze kost ook 1000 euro.

compaq presario R4221

amd 64 bit 3200 + processer
128 mb videogeheugen
1 gb werkgeheugen
80 gb harde schijf
15,4 inch scherm

Murcielago, sorry voor mijn gehallo enzo. Ik zit niet zo vaak op forums en weet dus ook niet hoe men dan met elkaar omgaat. ik zal er rekening mee houden

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Eugenie, welkom op GoT zoals je hebt kunnen lezen tijden het registreren is dit niet de manier om een topic te openen.
Lees voortaan ook de CSL policy door om te weten wat we in dit specifieke subforum van je verwachten :)

Kijk in Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? wat er in een boodschappenlijstjestopicstart hoort te staan. Bij gebrek aan eigen inzet gaat deze dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.