Gegevens doodgaande laptop HDD via IDE restoren.

Pagina: 1
Acties:

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
In mijn Toshiba Satellite Pro M10 zit een Toshiba MK6022GAX harde schijf.
Toen ik deze laptop kocht (2e hands gekocht van een kennis.) was de harde schijf al slecht maar heb toen altijd gedacht dat ik wel een nieuwe zou kopen als ie dood zou zijn, destijds stond er toch niets belangrijks op.

Ben de laptop voor school gaan gebruiken en natuurlijk, net de dag voordat je wil gaan back-uppen gaat de laptop niet meer aan. Een mooie BSOD met de tekst erop dat ie niet meer van de HDD kan booten.
Fijn. Maargoed, natuurlijk nog vanalles geprobeerd, via DOS-floppy's en LINUX Live cd's proberen nog data van de harde schijf af te kunnen halen. Niet gelukt helaas.

Nu heb ik vandaag een converter van laptop hdd naar IDE gekocht en deze aangesloten op mijn pc.
[enkele specs: Windows XP pro SP1, AMD 2400+, 1024 mb RAM, 2x 200 Gb RAID 0, 80 Gb IDE]
De laptop HDD wordt in de bios gezien en goed herkent, de eerste keer dat ik mijn windows opstart (duurde langer dan normaal.) heeft ie hem ook geïnstalleerd en moest ik opnieuw opstarten.

Ik opnieuw opstarten, ga naar deze computer en geen 60 Gb Toshiba in mijn lijstje.
Apparaat-beheer, ook geen 60 Gb Toshiba.
Ik de logboeken in, deze melding:
Het apparaat \Device\Ide\IdePort1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Deze foutmelding bij Windows gevzocht en dit gevonden. Heeft helaas ook niet mogen helpen..

Nog 3 maal opnieuw opgestart waaronder in veilige modus. Geen resultaat.

Heeft iemand nog een idee om mijn schoolprojecten e.d. te redden?
(Geld heb ik helaas als student niet veel, professionele data-restore programma's/bedrijven zijn dus ook niet te doen.)

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-02 00:00
Eerst een paar vragen:
Zie je de harde schijf nog in het BIOS of niet?
Maakt de schijf rare geluiden?
Wat geeft de BIOS voor SMART melding terug (indien van toepassing)

Indien je de schijf via de BIOS kan bekijken kun je de schijf benaderen via DOS(gebruik een boot diskette of usb stick) deze werken via het BIOS en zou dus dan ook moeten werken. Maak direct als eerst een complete ghost image. Dit is je basis waarmee je later mee verder gaat.

Als de schijf geen rare geluiden maakt kijk eens als je aan de printplaat wat kan zien(kapotte onderdelen, bolletjes die uitsteken, lekkende onderdelen), dan is er nog de optie om printpklaten te wisselene zie FAQ

Kijk eens als in het BIOS SMART is geactiveerd, zo nee activeer deze en kijk als er meldingen zijn. Zeer handig om verdere dingen uit te kunnen proberen.

Verder nog een tip blijf zoveel mogelijk uit windows. Aangezien deze zo veel mogelijk snelheid probeert te halen boven stabiliteit. (wat meestal wel goed is, maar nu absoluut niet)

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
1. De bios ziet de HDD dus wel.
2. Hij maakt (helaas) wel vervelende geluiden.
3. SMART kan ik (geloof ik) niet bekijken in mijn bios, wel weer in Windows via bijv. Speedfan.

Ik zal het nog eens via DOS gaan proberen en dan meteen proberen een Ghost image te maken.

EDIT:
Je leest ook weleens die verhalen over HDD een uurtje (ofzo) in de vriezer leggen.. Heeft iemand hierover een uitleg? En helpt dat bij mijn HDD ook nog, eventueel?

[ Voor 26% gewijzigd door endless op 12-01-2006 00:37 ]