Toon posts:

[Mobo] Dood na voedingswissel? Piept niet!

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb vandaag mijn voeding vervangen, omdat de koeler ervan kapot was. Heb een cheap-ass voeding gehaald bij de Norrod (350W a E19.90) en sinds ik deze heb vervangen doet mijn computer niet veel meer. Ik heb tijdens het vervangen van mijn voeding nog een jumpertje veranderd: onboard-audio uitgezet (later ook weer teruggezet). Alles gaat aan: hardeschijven hoor je ratelen, koelers gaan draaien, dvdbrandertje-lampje knippert etc., maar geen beeld.

Bios gereset: geen effect. Ook geen enkele keer piepjes. Videokaart vervangen, geheugen, cpu etc. Oude voeding er weer in. Niets hielp. Toen heb ik alles van het moederbord afgehaald en alleen de voeding aangesloten (dus ook geen cpu, geheugen), geen piepje: niets. Zelfde verhaal bij de oude voeding.

Heeft mijn nieuwe voeding nou mijn moederbord nou kapot gemaakt? Kan ik dat in dat geval verhalen op Norrod? Heb de search gebruikt en kwam op de volgende pagina: http://gathering.tweakers...ges/971269///piept%2Cniet, maar was niet hetzelfde probleem.

Ben bang dat mijn moederbord atje is, maar misschien kan iemand dat bevestigen??

Moederbord: Chaintech 7VJL Deluxe Apogee
Voeding: CP4 - 350 WS

Ojah, nog ff voor de duidelijkheid: ik heb uiteraard wel de pc-speaker goed geinstalleerd op mijn moederbord! ;)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Heb je de oude voeding al geprobeerd? Doet hij het daar nog wel op?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik in de openingspost zei: ja, geprobeerd en precies hetzelfde verhaal. ;(

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:25
Ben je niet toevallig de P4-Stekker vergeten?

Hoeveel watt. was je oude voeding??
Zit er geen zekering op je moederbord? (heel soms)

Wel sneu voor je

Succes ermee

• _reboot_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-04 16:29
Toevallig niet de voedingsstekker verkeerd om op het moederbord geplaatst? Bij sommige moederborden is dit helaas mogelijk. Mijn HDD's kwamen toen ook gewoon op toeren, maar voor de rest bleef het akelig rustig... 8)

Gelukkig heeft dit bij mij geen schade aangericht... Maar duurde wel ff voordat ik erachter was dat ik iets verkeerd had aangesloten. :+

Mocht dit niet zo zijn, raar dat je dan wel m.b.v. de aan/uit knop je voeding kan inschakelen (die loopt namelijk via het mobo). Dus ik denk dat er iets op je mobo niet lekker is. Alles al eens los gekoppeld? (geheugen, stekkers, kaarten, etc?)

[ Voor 2% gewijzigd door _reboot_ op 09-01-2006 21:23 . Reden: typo's, typo's en nog eens typo's :( ]

Verwijderd

Topicstarter
"Bios gereset: geen effect. Ook geen enkele keer piepjes. Videokaart vervangen, geheugen, cpu etc. Oude voeding er weer in. Niets hielp. Toen heb ik alles van het moederbord afgehaald en alleen de voeding aangesloten (dus ook geen cpu, geheugen), geen piepje: niets. Zelfde verhaal bij de oude voeding."

En toevallig niet de stekker verkeerdom erin gedaan. Kan ook niet bij mijn mobo.

Oude voeding was 300 watt, nieuwe 350 watt.

Kan niets over een zekering vinden in de handleiding.

Ik vrees toch echt voor het ergste. Wel a-relaxed, net een barton3000+ gekocht om de boel wat sneller te maken, krijg je dit... hehe...

• b.art
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11-2024
als de rest het ook niet zou doen zou het probleem kunnen zijn dat de voeding niet goed in het mobo zit (heb ik ook gehad, en ben uren bezig geweest om daarachter te komen 8)7) maar de rest doet het wel dus is dat het probleem niet :)

meet de spanningen van de nieuwe voedingen eens met een multimeter?? (terwijl die aanstaat en belast wordt :)) geeft die veels te veel spanning dan is je mobo waarschijnlijk kapot, of alleen je cpu.. dunno..

ps. piepjes gaan toch niet door luidspreker maar door buzzer op mobo zelf?? of is dat tegenwoordig niet meer??

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 20:47:
Bios gereset: geen effect. Ook geen enkele keer piepjes. Videokaart vervangen, geheugen, cpu etc. Oude voeding er weer in. Niets hielp. Toen heb ik alles van het moederbord afgehaald en alleen de voeding aangesloten (dus ook geen cpu, geheugen), geen piepje: niets. Zelfde verhaal bij de oude voeding.
Misschien heb ik het verkeerd, maar je mobo piept meestal niet hard als je de cpu er niet in hebt zitten dacht ik.

EDIT
niks misschien, ik heb het dus gewoon verkeerd :P .

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2006 21:43 ]

• _reboot_
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 21:30:
"Bios gereset: geen effect. Ook geen enkele keer piepjes. Videokaart vervangen, geheugen, cpu etc. Oude voeding er weer in. Niets hielp. Toen heb ik alles van het moederbord afgehaald en alleen de voeding aangesloten (dus ook geen cpu, geheugen), geen piepje: niets. Zelfde verhaal bij de oude voeding."

En toevallig niet de stekker verkeerdom erin gedaan. Kan ook niet bij mijn mobo.

Oude voeding was 300 watt, nieuwe 350 watt.

Kan niets over een zekering vinden in de handleiding.

Ik vrees toch echt voor het ergste. Wel a-relaxed, net een barton3000+ gekocht om de boel wat sneller te maken, krijg je dit... hehe...
Ik neem aan dat je dan een hardwarematige bios reset hebt gedaan? (d.m.v. jumpertje?)
Of is je CPU soms f*cked? Zonder CPU geeft een mobo toch ook geen piepjes? (zie je handleiding, ben niet zeker...)

Edit (te laat):
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 21:38:
[...]

Misschien heb ik het verkeerd, maar je mobo piept meestal niet hard als je de cpu er niet in hebt zitten dacht ik.
Dacht ik dus ook...

[ Voor 15% gewijzigd door _reboot_ op 09-01-2006 21:40 . Reden: Aanvulling van ondertussen-geplaatste-post ]

Verwijderd

_reboot_ schreef op maandag 09 januari 2006 @ 21:38:
[...]
Ik neem aan dat je dan een hardwarematige bios reset hebt gedaan? (d.m.v. jumpertje?)
Of is je CPU soms f*cked? Zonder CPU geeft een mobo toch ook geen piepjes? (zie je handleiding, ben niet zeker...)

Edit (te laat):

[...]

Dacht ik dus ook...
BalusC schreef op zondag 31 oktober 2004 @ 09:22:
Wanneer je de volgende situaties creeert:
1) voeding + mobo, dan moet het mobo op z'n minst piepen dat de vidkaart en geheugen ontbreken
2) voeding + mobo + CPU, dan moet het mobo op z'n minst piepen om videokaart/geheugen
3) voeding + mobo + CPU + geheugen, dan moet het mobo op z'n minst piepen om de videokaart
4) voeding + mobo + CPU + videokaart, dan moet het mobo op z'n minst piepen om het geheugen
5) voeding + mobo + CPU + geheugen + videokaart, dan mag de mobo niet piepen, anders is geheugen en/of videokaart brak

Wanneer het mobo in 1), 2), 3) en 4) helemaal niet piept, dan mag je het mobo verdenken (of het speakertje uiteraard :+ ). De PC mag in geen van de gevallen afslaan, want dan heeft het mobo geen kans om een piepje te produceren ;)

En wat betreft het afslaan na 3 secs, check de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Kijk bij de gedeelten van de voeding en het mobo.
Dus volgens Balus_C zou hij moeten piepen zonder CPU.

@TS, dit heb je waarschijnlijk al geprobeerd, maar heb je het stekkertje van je pcspeaker al eens omgedraaid, je weet maar nooit.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2006 21:54 . Reden: T=D ]

• _reboot_
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 21:45:
[...]

[...]

Dus volgens Balus_C zou hij moeten piepen zonder CPU.
Thanks...
Conclusie: moederbord en/of speaker stuk...(?)

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de reacties iedereen, ik was even een broodje shoarma gaan eten. :Y)

Ja, heb keurig het stappenplan van BalusC nagevolgd. En ik heb uiteraard een jumpertje versteld om de bios te resetten.

Dit was dus het einde van mijn lieve Chaintech-mobo'tje die het altijd erg goed heeft gedaan voor mij. Snel op zoek naar een kt400-socket-a-mobo'tje!

Wat ik wel vreemd vind, dat hij precies kapot gaat op het moment dat ik een nieuwe voeding installeer. Kan natuurlijk ook toeval zijn....

edit:
Ik weet niet of geluidjes door buzzer op mobo zelf gaan of pc-speaker, maar in elk geval komt er geen geluid uit terwijl de pc-speaker het voorheen gewoon keurig deed.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2006 22:30 ]

• b.art
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11-2024
voordat je nieuwe mobo op je nieuwe voeding aansluit zou ik toch ff de spanningen meten :)
je weet maar nooit.. dadelijk is je nieuwe mobo ook naar de knoppen :P

Verwijderd

Toeval of niet.. Ik zal de voeding wel even doormeten voor je deze op een ander bord zet.. Zal me niets verbazen dat de voeding de oorzaak is geweest. Ookal is het een nieuwe.
Pagina: 1