All-in-one-printer: Voor elke kleur een cartridge, nuttig?

Pagina: 1
Acties:
  • 815 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 13:50
Mijn vader is op zoek naar een nieuwe all in one printer. Hij wil ermee kunnen kopieren, foto's afdrukken (fotoprinter dus), scannen etc. Het moet dus zo'n flatbedscanner aan de bovenkant hebben. Verder denk ik dat het een inkjet moet zijn, omdat deze beter foto's kan afdrukken dan een laserprinter (correct me if I'm wrong :)). Het is de bedoeling dat er foto's worden geprint die gemaakt zijn met de canon powershot a75, een digicam met glazen lens, 3.2 megapixel. Die moeten wel tot hun recht komen natuurlijk O-)

Zelf heb ik al wat rondgekeken, en ik ben eigenlijk bij Canon blijven hangen. Maar als iemand een ander merk aan kan raden, hoor ik dat graag :). Op de website van Canon stonden de volgende type all in ones die mijn aandacht trokken:

Pixma mp150, ca. 100 euro: Leuke all in one, alleen kan hij volgens de produktvergelijker op de canon website geen kopieen zoomen e.d., dus eigenlijk valt deze dan al af.

Pixma mp170, ca. 125 euro: Vergelijkbare printer, alleen kan deze wél zoomen, dus iets meer softwarematige opties dan de mp150.

Pixma mp450, ca. 200 euro: zie mp170, alleen kan deze ook vanaf een bluetooth oid printen vanaf gsm. Totaal oninteressante functie imo, dus deze valt in principe ook af.

Pixma mp500, ca 265 euro: een printer met 5 verschillende kleurencartridges! Verder ook een hogere resolutie, hoewel dat niet zo heel erg uit schijnt te maken voor afdrukkwaliteit (heb ik gelezen hier op GoT). Dit is ook de absolute bovenkant van het budget.

Vraagstelling: is die mp500 het extra geld waard? Geeft deze betere afdrukken doordat het over 5 kleureninkten beschikt, terwijl de mp170 4 kleuren heeft? En is deze veel zuiniger in het gebruik doordat de kleuren apart vervangen kunnen worden?
Edit: ik zie dat deze printer 2 zwarte en 3 kleurencartridges heeft :?

Op dit moment wordt er niet veel geprint (werkstukje af en toe, ik heb 2 broertjes op de middelbare school), maar dat gaat waarschijnlijk wel veranderen als we zo'n printer hebben :P, dus geen idee over hoeveel of wat, misschien dat iemand zichzelf in dit verhaal herkent :P.

[ Voor 12% gewijzigd door stefan001 op 15-01-2006 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-04 11:43
Heb zelf de HP PSC1350 (ondertussen zijn dr wel weer opvolgers). Weinig geld en perfecte afdrukken. Enig nadeel die ik tot nu toe heb ondervonden is dat hij moeilijk doet met canon fotopapier (is te dik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138244

ik gebruik hiero de HP PSC2355 ideaale all-one lcd scherm om je foto's te bekijken je kunt je foto's nog iets bewerken op het display echt een aanrader dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Als er foto's bewerkt moeten worden kan dat veel beter op het computerscherm imho, groter scherm he ;). Daarbij staat hp bekend om goedkope printers en belachelijk dure inkt, dus eigenlijk valt dat hele merk al af wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Schop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

@ TS, Stefan, Ik zou zeker voor gescheiden cardridges gaan. deze zorgen voor mooiere foto's

Vraag anders bij canon proefsamples aan van je eigen foto! Neem wel een beetje een moeilijke foto.

Dus een met veel kleurennuances en huidtinten.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Mijn pa heeft een HP PSC 1510, ik heb zelf een HP PSC 2170. De 1510 print mooiere foto's, print scherper tekst en scant een hogere resolutie. Er zit alleen geen LCD schermpje op ofzo, maar hij is wel lekker goedkoop en print snel. De 2170 is echter ook niet af te raden, maar voor foto's printen is het niet zo'n goede denk ik.

@dure inkt: VulPunt \o/

[ Voor 17% gewijzigd door Peedy op 10-01-2006 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ik ben nu bezig proefafdrukken aan te vragen :). Goeie tip! Vraagje: ik dacht dat het aantal kleuren dat gebruikt werd van invloed was op de afdrukken, met 5 kleuren kunnen er meer kleuren worden gemaakt dan 4. Maar geldt dat ook als ze evenveel kleuren hebben, maar dan in aparte cartidges? Komt dat door andere printkoppen dan ofzo :?

Vulpunt is een goed idee voor mijn zus iig, die heeft zo'n albert heijn HP gevalletje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Zo, de proefafdrukken zijn binnen. De mp500 geeft duidelijk een scherpere foto dan de mp170. Ik kan het al onder het licht van een gloeilamp zien! Het is nu aan mijn vader om te beslissen of hij dat het geld waard vindt :P.

Iemand nog een antwoord op mijn vorige vraag: of het uitmaakt voor de kwaliteit dat de cartridges per kleur gescheiden zijn? Het speelt allemaal mee in de keuze natuurlijk, maar de mp500 heeft nu een streepje voor :).

Ohja, in het blaadje staat ook dat het 2 zwarte cartridges heeft, en 3 kleur :?

[ Voor 22% gewijzigd door stefan001 op 13-01-2006 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30913

Voor de kwaliteit maakt het niets uit of je losse of alles in 1 hebt. Je hebt nogsteeds 1 printkop per kleur.

Wel is het zo dat printers die losse catridges gebruiken meestal de printers zijn die met een betere kwaliteit afdrukken, maar dat komt gewoon omdat deze wat meer high-end zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWattel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31
Kijk ook eens naar Brother bijvoorbeeld MFC-425CN, deze heb ik en je kan deze via het netwerk aansluiten, tevens zit er een cardreader in waar je je scans naartoe kunt scannen in veel formaten en zelfs pdf!

In een netwerk kan je zelfs scannen naar de computers die aan staan.

Dit heeft HP volgens mij niet.

BF1 Stats, GoT - System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetBiggie
  • Laatst online: 24-01-2024
@Stefan001:
Wat betreft je opmerking dat HP bekend staat om dure cartridges: klopt, zijn duur. Maar uit diverse testen blijkt nog altijd dat HP per afdruk één van de goedkopere merken is.
Dus als het je om de prijs per afdruk te doen is, moet je HP zeker niet afschrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Over de brother: resolutie tot 1200 x 6000 dpi staat op de website. Gescheiden cartridges :), maar de resolutie is wel lager dan van de canon. Met 175 euro is hij wel stukken goedkoper. Hoe zit het met de kwaliteit van de afdrukken? Jammer dat ik dat nu niet kan vergelijken met de proefafdrukken van Canon die ik heb :/

foxFX: Dat de kwaliteit van de mp500 beter is, blijkt inderdaad :).

Sorry maar ik heb al zoveel vervelende ervaringen met hp dat ik er eigenlijk niet meer aan wil beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31
Wij zitten hier thuis met een soort gelijk probleem.

Alleen hier gaat het om het netwerk (weer een nieuwe aparte usb-printserver) en tussen

Canon MP750
Canon MP780 (met Fax)
Canon MP800 (Dia scannen)
HP 2355

In prijs is de HP het goedkoopste, maar achteraf met inkt zal deze fors duurder uitpakken. Verder biedt de canon al automatisch dubbelzijdig afdrukken wat echt een pre is volgens mijn vader. Nu zitten we nog te twijfelen of de nieuwe Mp800 echt beter is als zijn broertjes ? Of toch maar voor een fax gaan.

Heeft iemand ervaring met deze printers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetZitterd
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-07-2011

OetZitterd

Out of the picture...

Morphine schreef op maandag 09 januari 2006 @ 20:15:
Heb zelf de HP PSC1350 (ondertussen zijn dr wel weer opvolgers). Weinig geld en perfecte afdrukken. Enig nadeel die ik tot nu toe heb ondervonden is dat hij moeilijk doet met canon fotopapier (is te dik).
De samenstelling van het papier is anders waardoor de PSC 1350 er last van ondervindt, vooral de papierdoorvoer heeft er problemen mee. Probeer het eens andersom, HP-papier in een Canon, krijg je hetzelfde gedonder!
stefan001 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 20:27:
Als er foto's bewerkt moeten worden kan dat veel beter op het computerscherm imho, groter scherm he ;). Daarbij staat hp bekend om goedkope printers en belachelijk dure inkt, dus eigenlijk valt dat hele merk al af wat mij betreft.
Je weet toch dat de inkt zo duur is omdat je iedere keer de hele printkop vervangt? Dus je vervangt iedere keer als je een nieuwinktpatroon installeert eigenlijk het hart van de printer. wat bij Canon en Epson bv niet het geval is.
pEeDy16 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:43:
Mijn pa heeft een HP PSC 1510, ik heb zelf een HP PSC 2170. De 1510 print mooiere foto's, print scherper tekst en scant een hogere resolutie. Er zit alleen geen LCD schermpje op ofzo, maar hij is wel lekker goedkoop en print snel. De 2170 is echter ook niet af te raden, maar voor foto's printen is het niet zo'n goede denk ik.

@dure inkt: VulPunt \o/
De PSc 1510 is op dit moment HP Photoret IV en de PSc 2170 is HP PhotoREt III en gebruikt andere inktpatronen. De PSC 1510 heeft Vivera inkt wat toch weer betere afdrukken met zich meebrengt. Daarbij komt ook dat de PSC 1510 pas van afgelopen september is en dat de 2170 toch al van een jaartje of 3 eerder is.

En tja navullen.. het is een riskante bezigheid..
DWattel schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 22:25:
Kijk ook eens naar Brother bijvoorbeeld MFC-425CN, deze heb ik en je kan deze via het netwerk aansluiten, tevens zit er een cardreader in waar je je scans naartoe kunt scannen in veel formaten en zelfs pdf!

In een netwerk kan je zelfs scannen naar de computers die aan staan.

Dit heeft HP volgens mij niet.
Jawel heeft HP ook alleen zijn deze iets duurder...
- http://h10010.www1.hp.com...25-12229004-12229016.html
Maeslant schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 23:38:
Wij zitten hier thuis met een soort gelijk probleem.

Alleen hier gaat het om het netwerk (weer een nieuwe aparte usb-printserver) en tussen

Canon MP750
Canon MP780 (met Fax)
Canon MP800 (Dia scannen)
HP 2355

In prijs is de HP het goedkoopste, maar achteraf met inkt zal deze fors duurder uitpakken. Verder biedt de canon al automatisch dubbelzijdig afdrukken wat echt een pre is volgens mijn vader. Nu zitten we nog te twijfelen of de nieuwe Mp800 echt beter is als zijn broertjes ? Of toch maar voor een fax gaan.

Heeft iemand ervaring met deze printers?
Je moet ook kijken naar de algehele vervangingswaarde op het eind. Doordat je bij HP steeds de inktkoppen ook vervangt zal deze langer meegaan qua afdrukkwaliteit dan een Canon. Let daar dus ook op.

Een HP PSC 2355 in een netwerk plaatsen via een USB-printserver heeft niet veel nut he. De HP PSC 2355 is een hostbased printer en zoals de naam al zegt kan een printserver dus niet meer zorgen dat je het apparaat als een scanner kunt gebruiken!
stefan001 schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 22:56:
Sorry maar ik heb al zoveel vervelende ervaringen met hp dat ik er eigenlijk niet meer aan wil beginnen...
Vertel eens wat... kunnen we je wellicht verder helpen met iets..
tomleeuw schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:41:
@ TS, Stefan, Ik zou zeker voor gescheiden cardridges gaan. deze zorgen voor mooiere foto's

Vraag anders bij canon proefsamples aan van je eigen foto! Neem wel een beetje een moeilijke foto.

Dus een met veel kleurennuances en huidtinten.
De nieuwe modellen van HP met Vivera inkt hebben ook gescheiden kleuren, komt inderdaad het gebruikersgemak ten goede en uiteindelijk ook de afdruk kwaliteit!

[ Voor 12% gewijzigd door OetZitterd op 15-01-2006 17:33 . Reden: Quotje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
OetZitterd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 17:25:
Vertel eens wat... kunnen we je wellicht verder helpen met iets..
Dat gaat om een officejet 635, een oudje. Dat ding bleef constant strepen vertonen bij het printen, heel vervelend. Schoonmaken en inktcartridges reinigen m.b.v. de software hielp allemaal niet, nieuwe cartridges ook niet. Dat laatste vond ik heel erg raar omdat (zoals jij ook al zegt) de hele printkop wordt vervangen als er een andere cartridge in komt.

Overigens voldoet die officejet niet meer qua kwaliteit al zou het ding werken zoals het hoort... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 15-01-2006 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetZitterd

OetZitterd

Out of the picture...

stefan001 schreef op zondag 15 januari 2006 @ 18:29:
Dat gaat om een officejet 635, een oudje. Dat ding bleef constant strepen vertonen bij het printen, heel vervelend. Schoonmaken en inktcartridges reinigen m.b.v. de software hielp allemaal niet, nieuwe cartridges ook niet. Dat laatste vond ik heel erg raar omdat (zoals jij ook al zegt) de hele printkop wordt vervangen als er een andere cartridge in komt.

Overigens voldoet die officejet niet meer qua kwaliteit al zou het ding werken zoals het hoort... ;)
Heb je geprobeerd de stappen te volgen op de volgende painga:
- http://h10025.www1.hp.com...3&dlc=nl&docname=bdu50382
Gaat dan voornamelijk om Stap vijf: De onderkant van de inktpatroonwagen reinigen

Je inktpatroonwagen zal namelijk aan de onderkant vuil zijn. Vergeet dan ook niet het servicestation schoon te maken, is wellicht lastig bij te komen, maar daar staan de inktpatronen wanneer ze in de ruststand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
OetZitterd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 23:12:
[...]

Heb je geprobeerd de stappen te volgen op de volgende painga:
- http://h10025.www1.hp.com...3&dlc=nl&docname=bdu50382
Gaat dan voornamelijk om Stap vijf: De onderkant van de inktpatroonwagen reinigen

Je inktpatroonwagen zal namelijk aan de onderkant vuil zijn. Vergeet dan ook niet het servicestation schoon te maken, is wellicht lastig bij te komen, maar daar staan de inktpatronen wanneer ze in de ruststand staan.
Die pagina komt me bekend voor... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetZitterd

OetZitterd

Out of the picture...

Maar dus geprobeerd en niet kunnen verhelpen? Ook aan het servicestation gedacht?

Vervang je de inktpatronen door nieuwe of refills?

Heb je de rest van het apparaat ook al eens schoongemaakt? Papierrollen en de referentiestrip? Dat is die doorzichtige streep in de achterzijde van het apparaat waaraan het apparaat ziet waar de inktwagen zich bevindt. Doe dit wel voorzichtig, deze strip kan losraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2024

Nulnulnix

BOFH

IMO een beetje nutteloos topic :s

Afdrukkwaliteit zal al niet of nauwelijks veranderen of je nu gescheiden cartridges of 1 hebt.
Het allergrootste voordeel van gescheiden patronen: Het drukt economischer af. Ga maar na:
Als 1 kleur op is dan hoef je maar 1 kleur te vervangen, terwijl je bij de combi patronen gelijk de hele patroon moet vervangen (en de andere kleuren nog ruimschoots gevuld zitten) en denk daarbij ook eens aan het prijskaartje...

HP blijft voor wat betreft afdrukkwaliteit toch achterlopen op de rest.
Vwb. de andere merken: kijk of de inktpatronen makkelijk beschikbaar zijn (alleen daarom al ben ik geen fan van brother en kyocera) en wat ze kosten.
Zelf zou ik het houden op Canon of Epson met gescheiden patronen.

Tip: Refill? NIET doen!
Ik heb (op profesioneel gebied) al te veel problemen daarmee ondervonden (patronen via professionele leveranciers laten vullen).

[ Voor 10% gewijzigd door Nulnulnix op 16-01-2006 10:36 ]

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ook het servicestation inderdaad. Ik vond het altijd heel gek dat het ding met nieuwe inktpatronen (en dus ook printkoppen) nog steeds streepte. Inktpatronen waren inderdaad nieuw dus.

Ik zal er nog eens naar kijken, vanavond ofzo, wie weet... (kan ik er nog wat voor vangen enzo :P)

[back on topic]
Hoe dan ook wil mijn pa nog steeds een nieuwe fotoprinter hebben, de vraag is nu zo'n beetje of die printer zichzelf terugverdient doordat de inktpatronen per kleur apart kunnen worden vervangen. Vanavond ga ik kijken of ik de prijzen van de cartridges bij de mediamarkt terug kan vinden, hopelijk kan ik de juiste vinden, er zijn ook zoveel verschillende... B) . Iemand ook een idee of het erg veel scheelt?

Verder verbaasde het mij dat die printer 2 verschillende zwarte cartridges heeft, en 3 kleuren. Waarom 2 zwarte :? Zwart is toch zwart :? Als het 2 verschillende tinten waren snapte ik het natuurlijk wel O-) . Ik moet wel zeggen dat bij die proefafdrukken de zwarte schaduw van een boom veel zwarter is bij die duurdere printer (mp500 vs mp170).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cygnus_6
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09-2020
misschien dit: als er 1 zwarte cartridge op is heb je nog effe de tijd om een nieuwe te halen, en kan je toch belangrijke documenten nog printen.

het kan misschien ook dat het goedkoper is om 2 cartridges te maken die hetzelfde zijn qua ontwerp als de kleurencartridge.

conclusie: ik weet het niet maar het zal voor de printkwaliteit denk ik niet veel uitmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het maakt voor de afdrukkwaliteit wel degelijk uit dat er twee verschillende zwarte tankjes gebruikt worden. De samenstelling van de inkt is in beide tankjes namelijk niet precies gelijk, één van de tankjes wordt gebruikt om tekst af te drukken de andere voor foto's.
De inkt in het tankje voor tekst is in verhouding ook goedkoper dan de inkt in het andere tankje. Zoals de TS zelf al aangeeft is het zwart in de foto die geprint is met de MP500 zwartter dan het zwart in de foto die geprint is met de MP170, dit ligt aan dat extra zwarte inkttankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ik heb even bij de mediamarkt gekeken:

- mp170, zwart: 16 ml 20 euro, 1.25 euro/ml
- mp170, kleur: 3*4ml, 21 euro, 1.75 euro/ml

- mp500, zwart: kon de prijs niet vinden :(
- mp500, kleur: 13 ml, 13 euro, 1 euro/ml
- mp500, zwart van het kleurengedeelte: 13 ml, 14 euro, 1.08 euro/ml

Maar: de resolutie van de mp500 is 2x zo hoog. Er worden inktdruppeltjes gebruikt die 2x zo klein zijn. Dit houdt in dat om een vierkant vlakje waar de mp170 1 druppeltje voor nodig heeft, de mp500 4 nodig zou hebben, dus 2x zoveel inkt zou gebruiken (snapt iemand dit :P?). Opzich lijkt me dit dan ook weer raar, 2x zoveel inkt om een foto af te drukken. Weet iemand dus of de mp500 meer inkt gebruikt dan de mp170? Als ze beide ongeveer evenveel verbruiken, is de mp500 dus duidelijk goedkoper in gebruik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Stefan01: nog even terugkomen op de vraag met drie in één en losse dingen: zover ik weet is de mp800 gebaseert op de nieuwste pixma serie en gebruikt maar 1 picoliter per duppel dit geeft dus mooiere afdrukken omdat er meer nuances mogelijk zijn. Er zijn twee zwarte: gepigmenteerde inkt (beter voor tekst, grote cardridge) en een "foto" zwart achtige die wat beter voor foto's is.

edit: cromalife100 inkt zorgt voor mooiereafdrukken en vooral langere houdbaarheid, maar is nog niet als imitatie te koop (zowiezo is dat niet je van het hoor, dat navulspul)

[ Voor 21% gewijzigd door Pinin op 16-01-2006 19:30 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
De mp500 is gebaseerd op 1 pl per druppel, de mp170 2 pl. Ik zie trouwens net dat de produktvergelijker op de canon website het niet meer doet :| . Er zijn idd meer nuances mogelijk, en wat ik van die proefafdrukken heb gezien is dat de mp500 ook een scherpere afdruk maakt, hetgeen logisch is vanwege de hogere resolutie (2x zo hoog). Maar gebruikt deze printer dan voor dezelfde afdruk ook meer inkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Nee, ik denk dat ie niet meer inkt gebruikt (iig niet 2x zoveel, vanwege 2pl ipv 1pl) bijv. hp gebruikt dacht ik iets van 16pl.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ha, we zijn eruit, we kopen de mp500. Eindelijk heb ik mijn vader weten te overtuigen dat dat toch beter is :P.

HP gebruikt 16 pl? Ze hebben vast wel printers met nog kleinere druppeltjes lijkt me...
Pagina: 1