• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:10
Beste Tweakers,

Een klasgenoot van mij zoekt een camera. Hij wil er eentje waarmee 3 a 4 frames per seconde kan worden geschoten. Waarom? Hij wil foto's maken van skaters, maar dit is natuurlijk best wel lastig. Je moet natuurlijk rekening mee houden dat als zo'n gozer bijv. op een rail grind dat hij dat snel doet. Hij wil dus snel die foto's kunnen maken. Z'n budget is 600€. Het hoeft niet top notch te zijn maar het moet natuurlijk wel goede kwaliteit zijn.

Wat raden jullie hem aan? DSLR of Prosumer? En misschien kunnen jullie er nog merken/namen bij zetten van goede toestellen voor dit soort fotografie?

Verwijderd

€600,- voor een 4fps DSLR met een < 16mm Fisheye objectief. Bel me even als je een leverancier hebt gevonden - thanks. :)

• Heaget
Hmm ja leuk, maar we zijn echt op zoek. Dit is niet zomaar een topic om grappen te maken :X

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

hmmz, dat is redelijk lastig denk ik, de over t algemeen goed betaalbare DSLR's van canon 300d en 350d komen respectievelijk niet verder dan 2,5 en 3 fps afaik, die 300d haal je misschien bijna voor 600 euro, maar die 350 denk ik echt nog niet

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
misschien kun je op marktplaats een 2ehands 300d opscharrelen en ergens een goedkoop groothoeklensje. dit lijkt mij de beste mogelijkheid. 600 euro is geen ruim budget.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Ik ben grappig hè? Moest er zelf ook wel omlachen inderdaad, maar goed - dat terzijde.
Je stelt een paar criteria waaraan wel valt te voldoen, maar niet in combinatie met elkaar.

Wil je goede kwaliteit foto's, dan kom je al snel bij een SLR uit.

Als je een 4fps SLR wilt, dan is je goedkoopste mogelijkheid een Canon 20D. En dan heb je alleen een body en zit je al over je budget heen.

Wat ik me nog wel afvraag: mag het ook analoog zijn? Want dan kan ik me nog voorstellen dat je een Canon EOS30 koopt oid met een Zenitar 16mm Fisheye en dan ben je ruim onder je €600,- klaar. :)

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:58

Piggen

Lekker bakkie

Een dSLR lijkt me overkill voor dit soort werk. Mij lijkt de Canon PowerShot S2 IS wel een aardig camera hiervoor. Mooie foto's, aardig snel (2.4 frames per seconde), image stabilizer, draaibaar schermpje.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Leuk. Lastige omstandigheden, omdat een skater snel beweegt en indoor heb je vaak niet al te beste belichting. Ik zou een tweedehandse Canon 300D body aanraden (rond de 450) met daarbij een tweedehandse Canon EF 24-85 USM of een 28-105 USM lens (rond de 150 euro). Meer groothoek dan 28mm (35mm equivalent is 44mm) heb je bij dat soort foto's vaak niet nodig en de USM scherpstelmotor zorgt voor een supersnelle autofocus die je wel nodig zal hebben.

Ik denk niet dat er een compactcamera is die kan tippen aan de scherpstelsnelheid van een Canon ring-USM motor. Ook zorgt de 300D ervoor dat je de ISO lichtgevoeligheid makkelijker kan opkrikken om hogere sluitersnelheden te behalen in slecht verlichte hallen. Die hogere sluitersnelheden zul je nodig hebben om de skater in volle vaart te "bevriezen" op je foto.

[ Voor 25% gewijzigd door guillaumemay op 09-01-2006 20:24 ]

• Heaget
Analoog word hem niet. Hmm ik zal hem vertellen dat je niet veel verder dan 2FPS komt voor 600€.

Verwijderd

Ja! En dan lekker vloeken als je net dat shot hebt gemist door de shutterlag of je buffer vol zit... ;)

--

24mm is echt vééls te weinig voor deze tak van sport. De allergoedkoopste combi die ik je kan aanraden is een 2e handse 300D met een 8mm Peleng. Als je gelukt hebt, dan ben je net over de €600,- klaar - dan moet je echter nog beginnen aan dingen als CF-kaartjes, tas(sen), flitser(s), (extra) accu's, statief, etc.

Succes!

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2006 20:22 ]

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Aan timing heb je veel meer dan aan de frames per seconde. ;)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• guillaumemay
Oxi schreef op maandag 09 januari 2006 @ 20:21:
:Y) klopt!

Verwijderd

Oxi schreef op maandag 09 januari 2006 @ 20:21:
Niet als je een trick wilt vastleggen... :)

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
Voor korte zooms/primes zou ik bij Nikon kijken; relatief beter dan de rest ;)

Dus tweedehands D70 kopen plus 14mm f/2.8 (2 * e600); daar lukt het wel mee :P

[ Voor 12% gewijzigd door Silent Thunder op 09-01-2006 20:28 ]

• guillaumemay
nt

[ Voor 100% gewijzigd door guillaumemay op 09-01-2006 20:28 ]

• VernL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-02-2025
Nog niemand die aan de Nikon d50 heeft gedacht?
2,5 fp/s, DSLR, en ik geloof voor ong 450-500 euro verkrijgbaar 2e hands als je even zoekt.
Kan je er nog een zenitar 16 mm of een peleng 8 mm bijkopen en ben je voor +- 600 klaar, moet je alleen nog een geheugen kaartje erbij hebben.

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
Fisheye en skate-fotografie?

Ja, het geeft een geinig effect; maar om alleen maar fish te kunnen schieten lijkt mij niet geslaagd. Pak dan liever een (ultra)wide-angle.

a la 14~18mm ofzo

VV En idd: met de kitlens kom je ook al een heel eind: 2e hands 18-70 (150 euro?) plus een 2e hands D50/70 (600?)

[ Voor 33% gewijzigd door Silent Thunder op 09-01-2006 20:54 ]

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 20:25:
Niet als je een trick wilt vastleggen... :)
dan moet je een videocamera kopen...

maar timing is inderdaad veel belangrijker dan aantal frames per seconde. en daarnaast een extreem groothoek of nog liever een fish-eye lens.

de mooiste "budget" combi voor skateboard fotografie is de nikon d50 met de 10,5 fisheye. alleen kost die lens alleen al €600,-. wellicht dat je met de d50 en de kitlens ook aardig uit de voeten komt, dat is iets meer dan €600,-. hoef je alleen nog een geheugenkaartje te kopen. al die andere zooi is echt niet noodzakelijk om te fotograferen.

• Heaget
Haha ik ga zelf zeer binnenkort de D50 kopen. Dus dan ga ik eerst wel proberen hoe die presteerd en of hij het wat vind. Dan kan hij natuurlijk er ook 1 kopen en daarna nog een Fish-Eye lens.

• ikeizer
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 11:05
Je hebt geen 4fps nodig om een actie (moment) vast te leggen...waar het dan om gaat is autofocus snelheid en direct reageren van de camera. Pas als je een snelle serie wilt schieten...dan is de framerate belangrijk.

Dus; staar je niet dood op het aantal beeldjes per seconde.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:22
Canon 300D of Nikon 5D met daarbij een kitlens en wellicht later een peleng 8 mm. Kom je uit op zo'n 700 euro. Maar vind 't zelf veel geld om alleen wat foto's van skaters te maken. Heeft hij het al eerder gedaan, of heeft ie over het algemeen interesse in fotografie??

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:52

YellowCube

Wait...what?

Ik ga even met Silent Thunder mee: waarom een fisheye?
is het vanwege het feit dat je dan bijna niet kan missen omdat je ongeveer een 180 graden kijkhoek hebt? Moet je echter wel gruwelijk dicht op je skater gaan zitten om te voorkomen dat ie niet als een stipje op de foto komt.
Een 18-nogwat lens moet toch zeker wel meer dan groothoek genoeg zijn?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben het met ikeizer, lateef, gium en oxi eens dat timing veel belangrijker is dan hoge framerate. Met continu schieten en 4fps loop je nóg de kans op 'het' moment te missen, dus een beetje meer investeren in je eigen vaardigheden lijkt me in dit geval nuttiger dan apparatuur kopen waarmee je gebrek aan vaardigheid kan compenseren. Just my $0,02

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-11-2025

nAffie

...

Volgens mij bedoelt ie dit met een trick vastleggen:

Afbeeldingslocatie: http://library.thinkquest.org/J0111705/ollie.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.sonsk8.co.za/how/images/ollie.jpg

meh.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Los daarvan is de 300D wel de laatste camera die deze burst van 4 fps haalt. Die is kunstmatig gecastreerd op juist dit soort dingen....

• guillaumemay
Ecteinascidin schreef op maandag 09 januari 2006 @ 23:25:
Los daarvan is de 300D wel de laatste camera die deze burst van 4 fps haalt. Die is kunstmatig gecastreerd op juist dit soort dingen....
De 300D kan met 2,5 fps een burst van 4 foto's maken. Dat is dus voldoende om een soortgelijke serie foto's te maken als de voorbeeldplaatjes hierboven. :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:20
gium schreef op maandag 09 januari 2006 @ 23:37:
[...]

De 300D kan met 2,5 fps een burst van 4 foto's maken. Dat is dus voldoende om een soortgelijke serie foto's te maken als de voorbeeldplaatjes hierboven. :)
Nope, die jump kost minder dan een seconde, en kijk eens hoeveel fotos er zijn... minimaal 20d, maar mischien kaliber 1d om dit miterailur tempo te kunnen doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Zoefff
  • Laatst online: 13:49

Zoefff

❤ 

Het is al veel gezegd, maar dat kan ik dan nog een keer benadrukken; Een budget van €600,- is simpelweg te krap voor wat je wilt. De beste keus is inderdaad een 2e hands 300D of D70 (al denk ik dat er meer 300D's op de 2e hands markt zijn), en daarbij een goedkope fisheye of goede groothoek. Met eventuele toebehoren denk ik dat je toch wel rekening houden met zo'n €1000,- :)

En dan nog is het behelpen als je een jump volledig wilt vastleggen, 2.5 fps is dan niet écht veel. De 8 fps van een 1D of D2x kan je dan goed gebruiken, maar dan komen er wel iets van vijf duizend eurotjes bij ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Zoefff op 10-01-2006 00:08 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

nAffie schreef op maandag 09 januari 2006 @ 23:03:
Volgens mij bedoelt ie dit met een trick vastleggen:

[afbeelding]

[afbeelding]
Kun je dan niet beter frames capturen van een camcorder met fisheye-voorzetlens?
Zoefff schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 00:06:
Het is al veel gezegd, maar dat kan ik dan nog een keer benadrukken; Een budget van €600,- is simpelweg te krap voor wat je wilt. De beste keus is inderdaad een 2e hands 300D of D70 (al denk ik dat er meer 300D's op de 2e hands markt zijn), en daarbij een goedkope fisheye of goede groothoek. Met eventuele toebehoren denk ik dat je toch wel rekening houden met zo'n €1000,- :)

En dan nog is het behelpen als je een jump volledig wilt vastleggen, 2.5 fps is dan niet écht veel. De 8 fps van een 1D of D2x kan je dan goed gebruiken, maar dan komen er wel iets van vijf duizend eurotjes bij ;)
Gebruikte 1D's gaan voor €1500 weg als je goed zoekt, maar dan zit je met fisheye nog altijd aan 3 keer het budget. :)

[ Voor 52% gewijzigd door MartijnGizmo op 10-01-2006 09:43 ]

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

waarom een hoge fps!? Ik haal veel meer uit getimede shots (bij een lage shutterlag) dan als ik van de maximale snelheid van m'n cam gebruik maak kwa fps. 't is echt waar een kwestie van oefenen, maar door ontzettend goed te kijken én te oefenen haal je er echtwaar veel meer uit. Anders krijg je van die foto's die het net niet zijn, simpelweg omdat je er net naast zit.

ps, fotografie winkels willen ook nog wel es helpen ;)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

waarom een hoge fps!? Ik haal veel meer uit getimede shots (bij een lage shutterlag) dan als ik van de maximale snelheid van m'n cam gebruik maak kwa fps.
Als je een complete trick op de foto wil zetten is 3fps niet genoeg. Dat wordt al eerder gepost ook julius: 5 a 8 fps kan dan veel schelen. Het heeft niks met vaardigheden te maken om slechte timing te compenseren, maar alles met hoe lang een trick duurt en hoe diep de buffer van je cam dan is. Zelfs als je timing perfect is: als je cam na 6 shots vertraagt naar 1 of 2 fps schiet dat niet op.

LinkedIn
Instagram

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 09:17
oude d2h, d1h of d1 op de kop tikken. Maar die zijn nog redelijk prijzig. Daarbij zou ik zelf niet voor fisheye gaan. Sigma 10-20 zou beter zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door justice strike op 10-01-2006 14:03 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Iedereen staart zich helemaal blind op DSLR's omdat analoog niet is wat de TS zoekt. Gezien de "eis" van 4FPS moet je dus wel een camera zien te vinden die ofwel vrij nieuw is (Canon 20D of vergelijkbaar) ofwel "vroeger" in het hogere segment zat (Nikon D1H of vergelijkbaar). Dat ga je niet redden met € 600,- voor de camera met een (of meerdere) lenzen. Daar zijn we allemaal wel uit nu denk ik.

Ik heb nu zelf overigens een Canon 1D in gebruik en die zou ik je op zich willen aanraden, behalve dan dat de sensor van deze (specifieke?) 1D niet echt goed is. Natuurlijk is de autofocus top, de camera robuust, kan je op 8fps schieten etc. Met echt goed zoeken vind je ze overigen al voor ~ €1250 .. zwaar gebruikt dan wel ;)
Voor skatefotografie heb je (in mijn persoonlijke mening) zowel iets lekker wide-agle nodig als iets met meer zoom, bijvoorbeeld een 8mm Peleng en een 24-75 lens oid. Langer dan dat lijkt me niet echt nodig, zeker in eerste instantie niet. Lichtsterk is voor binnen wel weer een aanrader!

Veel fps geeft je de mogelijkheid om meer shots van dezelfde trick te maken, maar als dat niet hoeft en je goed kunt timen heb je geen 8fps nodig. In dat geval zou je bijvoorbeeld met een 300D, die toch nog een respectabele 2,5fps haalt, prima uit de voeten kunnen. Koop daarbij een 8-15mm fish-eye en je kunt zeker tof beginnen.

Ik heb mijn 1D2 uitgeleend en doe mijn ding tijdelijk met een 1D, het is overweldigend hoe groot dat verschil is!

Bericht hierboven

• HunterPro
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 09:41:
[...]

Kun je dan niet beter frames capturen van een camcorder met fisheye-voorzetlens?

[...]
ja dat werkt erg goed als je frames van een halve of een kwart A4 hebt in een goede kwaliteit print glossy. :) :X Ik zou overigens een analoge SLR met motorwind gebruiken. Doen er trouwens nog steeds een hoop bij skateboard- en andere 'snelle' straatfotografie waar de trick in een filmstrip weergegeven moet gaan worden. Knop in, en knallen!

[ Voor 28% gewijzigd door HunterPro op 11-01-2006 07:15 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik weet wel een optie, maar dan kost alleen de lens al 600 euro :X

Een 350D dSLR bijvoorbeeld kost al rond de 800 euro zonder lens. Je zou dus wat meer moeten uitgeven en dan neem je een 350D met kitlens, of natuurlijk een Nikon D70(s).

Voordeel van de nikon is dat je 2 wieltjes hebt voor diafragma en sluiter (wat ik op mijn 350D echt mis :'( ) bij de EOS moet je een knop ingedrukt houden en dan draaien, is iets minder maarja.

Voordeel van de canon is dat je mooi hoge ISO's kunt pakken zonder al te veel ruis.

Een compactcamera gaat resulteren in zelfmoord, dat is echt zóóóóóóó frustrerend, en ja ik kan het weten :X

De enige compact die nog in het prijssegment zou kunnen vallen is een Canon S2 IS, heb je meteen stabilisatie (wel op panning zetten!), maar ik waarschuw je, voor actie wil je gewoon een SLR.

[ Voor 27% gewijzigd door Fairy op 12-01-2006 16:31 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Remy schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 13:22:
[...]
Als je een complete trick op de foto wil zetten is 3fps niet genoeg. Dat wordt al eerder gepost ook julius: 5 a 8 fps kan dan veel schelen. Het heeft niks met vaardigheden te maken om slechte timing te compenseren, maar alles met hoe lang een trick duurt en hoe diep de buffer van je cam dan is. Zelfs als je timing perfect is: als je cam na 6 shots vertraagt naar 1 of 2 fps schiet dat niet op.
Als je de resolutie op 1 stap onder de max zet (heel acceptabel voor dit soort foto's) en je gebruik een fatsoenlijk Ultra II kaartje dan gaat je cam echt niet laggen. Een 300D misschien, maar een 350D niet.

Ikzelf wil niks anders meer dan RAW, maar ik schiet dan ook geen skaters :P

• Jelle Niemantsverdriet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:11
Je klasgenoot zou kunnen kijken of hij nog ergens een oude Olympus E100 RS tweedehands kunt scoren. Is geen megapixel wonder (1,5 megapixel) dus je moet even kijken wat hij precies wil doen met de foto's, maar kan wel tot 15 fps schieten.

Heeft ook 'pre-capture': vanaf het moment dat je de knop half indrukt, gaat de camera al foto's in de buffer zetten. Die worden steeds weer overschreven (LILO), totdat je echt de ontspanknop indrukt, dan worden de foto's in de buffer (dus de foto's vlak voordat je eigenlijk afdrukte) ook opgeslagen. Dat maakt het bij acties handig om te timen, zelfs als je net te laat reageert heb je het begin van de actie toch nog.

Heb de mijne niet meer maar was voor dit soort dingen altijd een erg handige camera.

[ Voor 7% gewijzigd door Jelle Niemantsverdriet op 12-01-2006 16:44 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heaget, waarom eigenlijk geen film maar digitaal?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

begintmeta schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 16:48:
Heaget, waarom eigenlijk geen film maar digitaal?
Lijkt me redelijk logisch, foto's moet je weer inscannen etc etc...

Daarnaast is een camera met filmtransport van 4 FPS ook niet goedkoop

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Fairy schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:42:
[...]

Lijkt me redelijk logisch, foto's moet je weer inscannen etc etc...

Daarnaast is een camera met filmtransport van 4 FPS ook niet goedkoop
Lijkt me niet logisch, je hoeft ze alleen in te scannen als je ze digitaal wilt verwerken, de TS geeft nergens aan dat dat nodig is.

De al genoemde EOS 30 of EOS 33 zijn voor een heel redelijke prijs te hebben tegenwoordig hoor.

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:52:
[...]

Lijkt me niet logisch, je hoeft ze alleen in te scannen als je ze digitaal wilt verwerken, de TS geeft nergens aan dat dat nodig is.

De al genoemde EOS 30 of EOS 33 zijn voor een heel redelijke prijs te hebben tegenwoordig hoor.
Met 4fps schiet je een rolletje zo vol, wellicht heeft de TS geen zin/tijd om tussendoor te wisselen. Daarbij komt dat grote hoeveelheden film ook weer een kostenpost wordt.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:57:
[...]

Met 4fps schiet je een rolletje zo vol, wellicht heeft de TS geen zin/tijd om tussendoor te wisselen. Daarbij komt dat grote hoeveelheden film ook weer een kostenpost wordt.
Dat is natuurlijk zo/kan zo zijn.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:49
Als ik de TS lees dan denk ik dat het meer van belang is dat er geen shutterlag is en dat de fotograaf in kwestie leert om de foto op het juiste moment te knippen ipv maar raak klikken en hopen dat er wat goeds tussen staat.

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:04

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Ik keek ff op Marktplaats voor je en vond daar deze deal
Er gaan binnenkort meer goedkopere D70's verschijnen, want er zullen toch een x-aantal mensen (incl. mijzelve) overstappen op de D200.
De D70 haalt 3fps, wat aardig krap is voor skatefotografie.
Wat ik wel grappig vind is dat sommige mensen de Peleng 8mm fisheye aanraden als lens. Ikzelf vind dat ding niet echt heel ideaal voor skate fotografie, omdat je alles compleet handmatig moet instellen. Als ik skaters fotografeer gebruik ik m'n Sigma 15mm diagonal fisheye, lekker lichtsterk, AF, veel beeld en een niet te extreem fisheye beeld.

XBL: theArthurrrr

• Heaget
Film wil hij zowiezo niet, kan ik ook wel begrijpen. Ik zou zelf ook geen film willen. 2de hands wil hij ook niet. Ik heb al gezegd dat het dan wel heeel erg krap werd. En dat begreep hij ook wel. Voor de rst nog niet echt verder over gehad. Eerst eens kijken hoe mijn D50 presteert met 1 foto, misschien vind hij dat wel goed genoeg.

Verwijderd

Heaget schreef op maandag 09 januari 2006 @ 19:57:
Hij wil er eentje waarmee 3 a 4 frames per seconde kan worden geschoten. [...] Z'n budget is 600€. Het hoeft niet top notch te zijn maar het moet natuurlijk wel goede kwaliteit zijn.
Dat wordt wel erg lastig dan. :/ Misschien een prosumer anders houdt het echt op vrees ik.

• Heaget
Jah kheb hem ook al verteld dat het wel lastig werd om voor dat budget wat te krijgen.

• justice strike
misschien een open deur intrappen, maar een dv camera heeft al snel best goede kwaliteit. Als hij de plaatjes schiet voor op een website oid dan zou dat wel kunnen voldoen.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

justice_strike schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 23:54:
misschien een open deur intrappen, maar een dv camera heeft al snel best goede kwaliteit. Als hij de plaatjes schiet voor op een website oid dan zou dat wel kunnen voldoen.
tis bewegende actie, dan wil je geen interlaced beeld op 1/25 dat is geen porum.

Maar effe wat anders, als het maar gewoon voor 1x is, kun je dan niet gewoon even een pro dSLR huren ? dan heb je het beste van het beste, maar toch kost het je geen klauwen met geld.

[ Voor 21% gewijzigd door Fairy op 13-01-2006 01:21 ]

• HunterPro
  • Niet online
video wordt pas leuk als je HD1080i kunt schieten, of een progressive scan mode met hoge resolutie. En da's ook weer niet te betalen eigk.

• Heaget
Het word niet eenmalig, en videocam is inderdaad pas leuk als je HD kunt gaan filmen. Hij heeft me ook al gezegd dat hij het dus voorlopig nog alleen bij filmen houd.

• justice strike
fotograferen bedoel je :)

daarbij hoeft het interlaced beeld helemaal geen probleem te zijn, dat kan je nog wel geod krijgen.

maar huren is ook eigenlijk heel prijzig. volgens mij was een d2x een dag huren met een lens (18-70) iets in de trrant van 200 euro.

Maar bottom line is waarschijnlijk dat het gewoon niet kan voor 600 euro, zonder op een vlak in te leveren.

[ Voor 18% gewijzigd door justice strike op 15-01-2006 17:50 ]

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Al eens gedacht aan een tweedehands 10D?
Die schiet 3FPS. Niet erg veel, maar met een redelijk stuk glas wel goed te doen. Voor €550,- heb je vaak een prima body te pakken. Much bang for your buck!

Toevallig vorige week bij de Rabobank wielerploeg 2006 presentatie in Ahoy geweest samen met Extreme Bike Team. Daar wat burst shoots geschoten.
Never mind de 1min kut nabewerking van de foto's, maar je krijgt een idee:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.rosier/got/ahoy%201.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.rosier/got/ahoy%202.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.rosier/got/ahoy%203.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.rosier/got/ahoy%204.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.rosier/got/ahoy%205.JPG
Vrij moeilijk te fotograferen, gezien het plafond toch al snel 15m hoog was en de vrij felle lampen de relatief donkere hal in schenen. Dat icm snel bewegende zaken was niet echt een groot succes. Maar op zich wel te doen qua fps dus zoals je ziet.

Overigens voor het eerst dat ik echt behoefte had aan een 1D MK2 met L-glas :X
De foto's zijn met een 10-20mm Sigma geschoten, echt ideaal glas om bovenop de actie (letterlijk) te komen zitten!

T.net gallery | V&A ads

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Je komt wel lekker dichtbij, maar juist in een hal als dit wil je meer licht op je sensor. Ik zie al ruis op de resizes, dus je hebt zeker de 800ISO moeten gebruiken... Met een f/2.8 lens had je dan nog net op 400 kunnen blijven zitten, of liever nog je sluiter wat langer open houden :X. Een 1D2 levert overigens wel heel wat betere platen dan de 10D op hoge ISO, maar vergeleken met een D30 is het verschil pas echt eng.

edit:
Oeps, moet nog even wennen aan de extra knopjes :X

[ Voor 15% gewijzigd door Floor-is op 16-01-2006 00:26 ]

Bericht hierboven

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Floris schreef op maandag 16 januari 2006 @ 00:24:
Je komt wel lekker dichtbij, maar juist in een hal als dit wil je meer licht op je sensor. Ik zie al ruis op de resizes, dus je hebt zeker de 800ISO moeten gebruiken... Met een f/2.8 lens had je dan nog net op 400 kunnen blijven zitten, of liever nog je sluiter wat langer open houden :X. Een 1D2 levert overigens wel heel wat betere platen dan de 10D op hoge ISO, maar vergeleken met een D30 is het verschil pas echt eng.

edit:
Oeps, moet nog even wennen aan de extra knopjes :X
De EXIF hiervan:

Camera Make: Canon
Camera Model: Canon EOS 10D
Image Date: 2006:01:05 14:40:11
Flash Used: No
Focal Length: 10.0mm
CCD Width: 4.43mm
Exposure Time: 0.0040 s (1/250)
Aperture: f/4.0
ISO equiv: 1600
Exposure Bias: -2.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix

Je ziet het, zelfs met twee stops overbelichting, ISO1600 en f/4.0 pas de minimale sluitertijd (eigenlijk nog niet snel genoeg) van 1/250ste seconde. Het resultaat is ronduit erbarmelijk.
Razendsnelle focus is écht een vereiste, iets wat me overigens 100% meeviel van de Sigma 10-20mm. Maar een camera die minder ruis vertoond op ISO1600 en een lichtsterkere lens zijn wel een vereiste.

Nu waren de omstandigheden er ook niet echt naar:
• Hoog plafond, iets wat nogal veel van de autofocus van de lens vereiste
• Fel tegenlicht, hoe je het ook deed
• Relatief donkere omgeving
• Geen fliterser!
• Lens niet lichtsterk genoeg

Volgende shoot is gelukkig buiten, met veel meer licht, betere focusmogelijkheden, geen tegenlicht (althans, je kunt je positie veranderen tov de zon) en hopelijk een 28-70 f/2.8L ( :9~ ).

Mijn punt is dan ook; qua FPS is de 3 van de Canon 10D lang nog niet zo gek. :)

T.net gallery | V&A ads

• justice strike
Zegato schreef op zondag 15 januari 2006 @ 23:39:
Al eens gedacht aan een tweedehands 10D?
Heaget schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 21:22:
2de hands wil hij ook niet
ik denk het wel, daarom was mijn vorige suggestie ook dat het een redelijke moeilijke zaak wordt om iets voor elkaar te krijgen voor dat budget.

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
een DSLR met een 8mm peleng of een 16mm fisheye is wel de mooiste budget combinatie denk ik.... autofocus heb je eigelijk niet nodig bij zo'n extreme groothoek, want bijna alles valt binnen je scherptebereik. Die grote hoek van deze lenzen is wel verrekte handig, vooral als je zelf 'meeskate'.
maargoed, dat heb je niet voor dat budget.

gelukkig zijn er nog meer oplossingen, de prosumer camera's van tegenwoordig hebben ook een aardige buffer en leveren goede kwaliteit beelden.
Je zit daarmee natuurlijk 'vast' aan een groothoek van meestal maximaal 28mm maarrrrrr, er zijn best goede groothoek of zelfs fisheye converters te koop voor dit soort camera's.... ik denk dat je het daarmee wel binnen het budget redt.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Pagina: 1