[3ds max] Kleur geven aan een glas materiaal

Pagina: 1
Acties:
  • 1.256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133988

Topicstarter
Ik heb deze onderstaande afbeelding gerenderd in 3ds max.

Afbeeldingslocatie: http://www.stapelmaar.nl/images/glas2.jpg

Nu zou ik graag een kleurtje willen geven aan het glas. De bedoeling is dus dat het glas wel doorzichtig enz blijft, maar bijv een groen kleurtje krijgt.

Wat heb ik al geprobeerd:

-de abulant,specular en diffuse kleuren aangepast (dit mocht niets baten)
-in de falloff map van de opacicty de kleur aangepast naar groen(ook dit maakte niets uit)

Ik heb ook gezocht naar tutorials, maar niet veel nuttigs vinden, ik wist ook niet precis waar ik op moest zoeken. In ieder leverdeb zoektermen als "colored glass material 3ds max" heel weinig nuttigs op. Ze vertellen allemaal hoe je de eigenschappen van glas aan een vorm kan geven, maar dus niet van gekleurd glas.

Hoe zou ik dit het beste kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

Bij standaard mat: kleur instellen bij diffuse en de refract amount terugdraaien
Raytrace mat: transparancy terugdraaien.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Acid_Burn schreef op maandag 09 januari 2006 @ 19:03:
Bij standaard mat: kleur instellen bij diffuse en de refract amount terugdraaien
Raytrace mat: transparancy terugdraaien.
Ik heb hier de diffuse kleur ingesteld op groen en de refraction waarde terug gedraaid van 70 naar 30
hieronder het resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.stapelmaar.nl/images/glas3.jpg

Lijkt nog niet helemaal wat het zou moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:02
Kan je even je max file posten? Volgens mij maakt t namelijk ook nog uit wat voor material je hebt, en waar je mee rendert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ga ik doen........

Je kan de file hier downloaden

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 133988 op 09-01-2006 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
FF in je raytrace map je kleur van zwart op groen zetten, dat does the trick. Toch niet,

Je kan denk beter een Raytrace Material gebruiken, daar de diffuse collor op groen zetten, transparency naar beneden en je IOR wat lager zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
robin222 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 19:49:
FF in je raytrace map je kleur van zwart op groen zetten, dat does the trick. Toch niet,

Je kan denk beter een Raytrace Material gebruiken, daar de diffuse collor op groen zetten, transparency naar beneden en je IOR wat lager zetten
Wat moet ik onder IOR verstaan??

De volgende afbeelding is gerenderd met een raytrace materiaal met de diffuse color op groen en de transparency op 60 en de IOR op 80

Afbeeldingslocatie: http://www.stapelmaar.nl/images/glas4.jpg

Ik heb het net ook nog even geprobeerd met de transparency op 20 en de IOR op 40, de aafbeelding blijft er hetzelfde uitzien als bovenstaande!

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 133988 op 09-01-2006 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Index Of Refraction, dus hoe groot de breking is van het licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet het nu ook ff nie meer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Ik ben aan het zoeken voor je :) Heb je eigelijk al gezocht naar tutorials hiervoor? Dus Mental Ray Glass Tuts ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Zit een beetje te spelen, Is dit wat?
Afbeeldingslocatie: http://picard.sytes.net/temp/got/glas.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Dat komt best wel in de buurt ja :P Nou nog ff uitleggen hoe je t gedaan hebt aub :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
robin222 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 20:27:
Ik ben aan het zoeken voor je :) Heb je eigelijk al gezocht naar tutorials hiervoor? Dus Mental Ray Glass Tuts ofzoiets.
ik heb wel gezocht ja, kan eerlijk gezegd alleeen tut's vinden over het creeren van een glasmateriaal, maar dus niet hoe ik dit in kleur krijg!

@Acid_Burn: Dat komt inderdaad al redelijk in de buurt, toch zou ik het glas nog doorzichtiger zien.
(hoe heb je dat gedaan :? ???)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Ik heb het material nog even aangepast. Ter lering en vermaak heb ik de max file ook nog even geupped:
http://picard.sytes.net/temp/got/glas.max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Nice, k wist dat t simpel moest zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Acid_Burn schreef op maandag 09 januari 2006 @ 20:36:
Ik heb het material nog even aangepast. Ter lering en vermaak heb ik de max file ook nog even geupped:
http://picard.sytes.net/temp/got/glas.max
Hahah, het zal ook niet meezitten he! Ik kan je bestand niet openen, geen id of dat aan mijn computer of 3d max versie ligt?

Ik krijg deze fout melding( zie aafbeelding onder):

Afbeeldingslocatie: http://www.stapelmaar.nl/images/fout.jpg

ik draai trouwens 3dmax 7

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 133988 op 09-01-2006 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Wacht ff k exporteer de material wel ff, k weet alleen niet of je je render settings nog moet aanpassen. K zal t ff sjekke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

ah..ik gebruik Max8 dis dat zal het zijn. Mental Ray btw..

[ Voor 19% gewijzigd door Acid_Burn op 09-01-2006 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
http://www.3dshiparts.com/glas.zip
Dat s de material, daarnaast moet je een aantal dingen aanpassen bij het renderen. Druk op F10 en dan bij Indirect Illumination moet je Caustisc aanzetten en Final Gather. Dus gewoon alleen enable aanvinken. Daarnaast moet je nog ff je glas selecteren, rechter muisknop --->> properties--->> mental ray--->>> Generate Caustics. En k weet niet of het nodig is maar Acid_Burn heeft nog een mental Ray Area sport er in.

[ Voor 5% gewijzigd door FreezingPixels op 09-01-2006 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
robin222 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 21:02:
http://www.3dshiparts.com/glas.zip
Dat s de material, daarnaast moet je een aantal dingen aanpassen bij het renderen. Druk op F10 en dan bij Indirect Illumination moet je Caustisc aanzetten en Final Gather. Dus gewoon alleen enable aanvinken. Daarnaast moet je nog ff je glas selecteren, rechter muisknop --->> properties--->> mental ray--->>> Generate Caustics. En k weet niet of het nodig is maar Acid_Burn heeft nog een mental Ray Area sport er in.
Hahahahah, in ider geval alvast heel erg bedankt, maar ook tijdens het openen van het materiaal krijg ik de foutmelding "Error loading Paramblock". Geen id wat dat inhoud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Leuk he computers :P K zal wel ff kieken of k ook nog kan uitleggen hoe je dat material kan maken dan :)
En dat kan k:
Men nemen een Raytrace material, daar verander je de transperency color naar groen. en je verandert de diffuse color van grijs naar zwart. En nou moet t als het goed s helemaal glukt zijn. Oja die mental ray Area Light s volgens mij wel nodig :) Suc6 verder he :P

[ Voor 58% gewijzigd door FreezingPixels op 09-01-2006 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het renderen duurt nu wel even, maar dit begint er volgens mij wel op te lijken. Zometeen meer info! :z

Mensen, heel erg bedankt, jullie hebben me echt geholpen! Zie hier het resultaat!

Afbeeldingslocatie: http://www.stapelmaar.nl/images/glas5.jpg

Trouwens: Is het aan te raden om 3d max 8 aan te schaffen of zijn de verschillen nihil?

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 133988 op 09-01-2006 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Heb in Max7 de scene nog even dunnetjes over gedaan
http://picard.sytes.net/temp/got/glas_max7.max

Edit: er zit een lichte bump op het glas om de caustics iets realistischer te maken. en op de getoonde res duurt het bij mij 22s om te renderen.

[ Voor 43% gewijzigd door Acid_Burn op 09-01-2006 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Ghehehe eindelijk ;) K vond het renderen eigelijk wel snel gaan. In iedergeval hij rendert bij mij die file van Acid_Burn sneller dan de file van jouw. Jouw=26 sec A_B=15. Of zit je gewoon op groot formaat te renderen :?

Edit:
Anders post je ff tegelijk met mij :P . Maar k vind dit er eigelijk niet realistischer op worden om heel eerlijk te zijn. Rendertijd s trouwens 10sec

Edit 2:
Als je die noise map op 1 zet vind k het er al een stuk geslaagder er uit zien. Alleen t licht er gewoon aan wat voor glas je wilt hebben. Als je echt een perfect glas wilt hebben dan s t niet nodig

[ Voor 49% gewijzigd door FreezingPixels op 09-01-2006 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Jij kent alleen perfect gladde glazen? Ik niet :) Naja, kwestie van wat je wilt idd. Dure of el cheapo glazen ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Acid_Burn op 09-01-2006 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Nou als k hier een glas uit de kast pak dan s die nagenoeg perfect hoor, als je uhm op 1 zet s ie eigelijk nog te hoog, maja dat kan je ook op een andere manier oplossen maar daar gaat t ff niet op. Nou heb je gewoon een glas dat niet glad s, en tegenwoordig komen ze heeel glad de fabriek uitrollen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Het witte in de noise minder wit maken.. dan wordt het ook minder.. Maar goed, daar ging het de TS niet om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
robin222 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 21:32:

Edit 2:
Als je die noise map op 1 zet vind k het er al een stuk geslaagder er uit zien. Alleen t licht er gewoon aan wat voor glas je wilt hebben. Als je echt een perfect glas wilt hebben dan s t niet nodig
Ik vind iderdaad dat je wel gelijk hebt mbt de realiteit, ik zou het glas ook liever nog wat doorzichtiger zien. Krijg het alleen echt niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Je moet je groen, in de transperency dinges ff witter maken. Dan word ie doorzichtiger. En over dat max 8 gebeuren, Ja er zitten wel grappige nieuwe dingetjes in. En een aantal bugs zijn gemaakt enzo. Maar veel dingen zal je toch niet gebruiken. Dus k weet niet of t t geld waard s voor jouw. Moet je zelf beetje bepalen. Anders moet je ff de trial downloaden van max 8. Dan weet je het snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Wat robin zegt. Transparanter=lichter. Je kan niet en donkergroen en heel erg transparant hebben.
Afbeeldingslocatie: http://picard.sytes.net/temp/got/glas2.jpg
r:200
g:255
b:200

[ Voor 29% gewijzigd door Acid_Burn op 09-01-2006 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Maja das wel logisch opzich ;) En dan bedoel k dat het gewoon niet kan, in het echt ook niet. Donkergroen s gewoon zoals t woord al zegt donker :) Dat kan je dan wel weer oplossen door het te overbelichten, maja daar schiet je weer niet zoveel mee op.

[ Voor 27% gewijzigd door FreezingPixels op 09-01-2006 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jullie zijn fantastisch _/-\o_ , echt!

En wat betreft de theorie over het DONKER groen, daar kan ik je geen ongelijk in geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 23:29

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Hey volgens mij lijkt dit heel erg op je plan om die Flash banner na te maken.
Ik weet niet precies waarom je dit glas maakt en of het ook echt groen moet worden, maar een transparant glas met gekleurde inhoud zou ik persoonlijk op een andere manier in elkaar steken.
Twee vormen in elkaar, zorg daarbij dat vloeistof en binnenwand glas elkaar precies raken anders krijg je onnodige weerkaatsingen tussen die twee die je in je render toch nooit meer terugziet maar wel je rendertijd onnodig verhogen.

En waarom al dit renderen? Er zijn ook wel foto's van glazen zeg maar, trek er 3 uit je servieskast, zet ze op tafel en soep de kamermuur, (en je en hond en je oma) uit je foto weg :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

De vloeistof kan beter net een tikie groter zijn, dus eigenlijk net in de wand van het glas vallen, anders krijg je vreemde artifacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dark Blue schreef op maandag 09 januari 2006 @ 22:30:
Hey volgens mij lijkt dit heel erg op je plan om die Flash banner na te maken.
Ik weet niet precies waarom je dit glas maakt en of het ook echt groen moet worden, maar een transparant glas met gekleurde inhoud zou ik persoonlijk op een andere manier in elkaar steken.
Twee vormen in elkaar, zorg daarbij dat vloeistof en binnenwand glas elkaar precies raken anders krijg je onnodige weerkaatsingen tussen die twee die je in je render toch nooit meer terugziet maar wel je rendertijd onnodig verhogen.

En waarom al dit renderen? Er zijn ook wel foto's van glazen zeg maar, trek er 3 uit je servieskast, zet ze op tafel en soep de kamermuur, (en je en hond en je oma) uit je foto weg :)
Ik begrijp als eerste niet wat dit te maken heeft met de flash banner????

Om in te gaan op je vraag waarom in dit glas maken wil, dit is een opdracht voo rmijn school waar ik mee bezig ben. De kleur van dit glas heeft niets te maken met de inhoud, er zit namelijk niets in en er moet ook niets inzitten. Het glas moet gewoon een kleurtje hebben!

Een foto maken heeft ook gezien, want zoals mischein al was opgevallen is dit geen normaal glas, maar weer een opdracht van school. Aangezien dit glas niet bestaat valt er oook gen fotos van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 23:29

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Anoniem: 133988 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 22:56:
[...]

Ik begrijp als eerste niet wat dit te maken heeft met de flash banner????

Om in te gaan op je vraag waarom in dit glas maken wil, dit is een opdracht voo rmijn school waar ik mee bezig ben. De kleur van dit glas heeft niets te maken met de inhoud, er zit namelijk niets in en er moet ook niets inzitten. Het glas moet gewoon een kleurtje hebben!

Een foto maken heeft ook gezien, want zoals mischein al was opgevallen is dit geen normaal glas, maar weer een opdracht van school. Aangezien dit glas niet bestaat valt er oook gen fotos van te maken.
Omdat er op de Flash banner ook glazen voorwerpen staan en je die graag wilde namaken. 1+1 = 2. En doe alsjeblieft niet zo aangebrand, 1 vraagteken is echt genoeg. Ik probeer hier behulpzaam te zijn...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getah
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07-2023
Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem (in max 8 ) (en ik ben een echte n00b, maar volgens een tutorial heb ik dus dit glas gemaakt)

Ik heb een glas-materiaal gemaakt: Ambient en Diffuse is zwart, Specular wit. Specular level 275 en glossiness 45. Verder staat 2-sided aangevinkt, en staat de supersampler aan op max 2,5 star.

Bij de maps heb ik bij opacity een falloff map en bij refraction een raytrace op 80.

Als ik probeer om bijvoorbeeld blauw te krijgen krijg ik het effect dat alleen de glimmende dingetjes blauw getint worden. Ik heb ook naar transparency gezocht zoals eerder hier genoemd, maar die kon ik niet vinden? :?

Tevens nog een klein vraagje: maakt het uit welke renderer je gebruikt? Ik hoor iedereen over mental-ray hier, maar als ik de standaard renderer gebruik zie ik echt geen anders resultaat?

[ Voor 15% gewijzigd door Getah op 10-01-2006 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-10-2024
Zoals hier eerder al werd gezegd, moet je een raytrace-material gebruiken ipv een standard-material, wat je, gezien je beschrijving, volgens mij doet. Bij de raytrace-material geef je dan de transparency een kleurtje en dan zou het al moeten werken. :)

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getah
Ik kan dus nergens transparency vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Afbeeldingslocatie: http://picard.sytes.net/temp/got/raytrace.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getah
Never mind.. dankjewel!

Maakt de renderer die je gebruikt nog uit? Ik zie geen verschil tussen mental ray en de standaard renderer.

[ Voor 82% gewijzigd door Getah op 10-01-2006 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Met MR kan je ook Caustics doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-10-2024
Getah schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 19:52:
Never mind.. dankjewel!

Maakt de renderer die je gebruikt nog uit? Ik zie geen verschil tussen mental ray en de standaard renderer.
Als je geen specifieke features van MentalRay gebruikt, dan maakt het weinig uit. Voor goede schaduwen van glas heb je wel caustics nodig, bijvoorbeeld uit MentalRay, maar die moet je zelf aanzetten, die doen het niet vanzelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Oogst op 10-01-2006 22:03 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1