Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tikkende voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een zeer vreemd probleem waar echt niks over te vinden is:

Mijn voeding (AOpen) "tikt". Echt een onregelmatig "metaal op metaal" tikjes. In eerste instantie dacht ik dat het kwam door continue stroom dus heb ik de spanning er afgehaald. Maar aangezien ik dat stekkerblok nodig heb heb ik de hoofdschakelaar van de voeding uitgezet maar hij blijft het doen.

Iemand enig idee wat dit is?

(Ps Niks is hier geaard, ouwe keet)

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 15:28

R-B

Blokkert

is het echt niet je HDD? :P Dat had ik namelijk.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:03
Misschien werking van het metaal door de warmte?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Lagers kapot in de fan van je voeding?

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 15:47
draai em open zou ik zeggen ;)

maar probeer eerst es je fan ff stil te zetten.

Verwijderd

En je weet 100% zeker dat het je voeding is. Probeer eens alleen je voeding aan te zetten. (groene en zwarte draadje van atx connector met elkaar verbinden) voeding wel geheel van alle apparaten afhalen natuurlijk.

Verwijderd

Gewoon een spoeltje dat trilt, vrij normaal? Als spanning eraf is kan ie blijve tikken ivm condensators die nog ontladen :-) denk dat je het in die richting moet zoeken.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2006 17:58 ]

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-11 11:56
R-B schreef op maandag 09 januari 2006 @ 17:30:
is het echt niet je HDD? :P Dat had ik namelijk.
Idd, vaak is het je hdd :P pas daar mee op anders mieter je dadelijk het verkeerde bij het afval :Y) ;)

• DarthPlastic
  • Laatst online: 16-10 14:32
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 17:55:
En je weet 100% zeker dat het je voeding is. Probeer eens alleen je voeding aan te zetten. (groene en zwarte draadje van atx connector met elkaar verbinden) voeding wel geheel van alle apparaten afhalen natuurlijk.
NIET zomaar je voeding onbelast aanzetten!
Er zijn al veel topics langsgeweest die de werking van een pc-voeding uitleggen, en je kan je voeding er zo mee opblazen!

Je kan de voeding wel even helemaal losmaken, en horen of hij dan nog tikt, maar ik zou wel even je netsnoer loshalen, dan staat er geen spanning meer op, en zou je hem (na een tijdje, als hij ontladen is) niet meer moeten horen.

Maar misschien is het gewoon het metaal wat uitzet, wat je hoort.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• JuuL20
  • Laatst online: 18-11-2021
DarthPlastic schreef op maandag 09 januari 2006 @ 18:13:
[...]
NIET zomaar je voeding onbelast aanzetten!
Er zijn al veel topics langsgeweest die de werking van een pc-voeding uitleggen, en je kan je voeding er zo mee opblazen!
Nou leg ons eens uit waarom dan.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 09:22
Onbelast vinden sommige voedingen niet prettig. In de voedingen zit heel wat electronica om de output te regelen. Sommige voedingen kunnen niet omgaan met geen / zeer lage belasting.

Een echte uitleg kan ik je niet geven, maar ik heb er wel zelf eentje opgeblazen hiermee.
De uitleg destijds had iets te maken met lekstroom van condensatoren dat zich ging opbouwen ofzo, maar of ik het goed onthouden heb en of dat klopt...

Hoe dan ook, ik kan bevestigen dat dit iig bij sommige AT voedingen het geval is. (Erg mooi vuurwerk overigens ;) )

Hoe het zit met nieuwere voedingen, geen idee.

• moser
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Dit komt omdat computervoedingen schakelende voedingen zijn.

Een schakelende voeding zet eerst de ingangssinus om in een gelijkgerichte golf.
Door middel van FET's en bandbreedte modulatie wordt hier een hoogfrequent (100kHz) signaal van gemaakt.
Dit wordt naar de transfo gestuurd die de gewenste spanning aftakt en omzet naar een DC signaal.
In dit systeem zit er een regeling die de stroom aan de secundaire kant meet (de DC kant).

kort gezegd komt het erop neer dat als de voeding geen stroom afleverd de transfo een te hoge spanning wil afleveren
het regelcircuit zal ingrijpen en de band verbreden en dus de frequentie doen dalen.
Hoogfrequente kernen dienen niet om laagfrequente signalen te verwerken waardoor de transfo niet goed meer werkt, die heeft weer zijn effect op de regelkring en uiteindelijk moeten de FET's er ook aan geloven.
Uiteindelijk is relatief als het systeem normaal rond de 50 a 100 kHz werkt ;)

Dit is een summiere uitleg want een schakelende voeding zit zeer complex in elkaar en electronica is nooit mijn lievelingsvak geweest.
Ik ken het principe van schakelende voedingen maar heb mij niet echt bezig gehouden met de fouten.

[ Voor 73% gewijzigd door moser op 09-01-2006 19:07 . Reden: herformulering en aanvullingen ]

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• JuuL20
  • Laatst online: 18-11-2021
moser schreef op maandag 09 januari 2006 @ 18:40:
kort gezegd komt het erop neer dat als de voeding geen stroom afleverd de transfo een te hoge spanning wil afleveren
het regelcircuit zal ingrijpen en de band verbreden en dus de frequentie doen dalen.
Hoogfrequente kernen dienen niet om laagfrequente signalen te verwerken waardoor de transfo niet goed meer werkt, die heeft weer zijn effect op de regelkring en uiteindelijk moeten de FET's er ook aan geloven.
Uiteindelijk is relatief als het systeem normaal rond de 50 a 100 kHz werkt ;)
Ok thx moser, maar de meesten zijn hiervoor beveiligt neem ik aan? Vooral bij de AT voedingen?

[ Voor 3% gewijzigd door JuuL20 op 09-01-2006 19:18 ]

Verwijderd

Probeer het maar eens met een oude AT voeding die onbelast aanzetten... gepiep, getik, fluittoontjes.... iig is het niet gezond voor een voeding.

Verwijderd

Mmm even over dat onbelast je voeding aanzetten. Hoe kan men er dan achter komen (zonder de voeding te slopen) dat de voeding in kwestie het wel aankan. Aangezien ik het al regelmatig hier in huis voedingen zonder belasting heb aangesloten en tot op heden nog geen problemen ondervonden.

Is dit puur mazzel of heb ik toevallig dan de juiste voedingen in huis? :S

• moser
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

ik weet dat er beveiligingen bestaan voor dit soort schakelingen of deze in AT(X) voedingen worden toegepast weet ik niet.
Ook weet ik niet of deze beveiligingen snel genoeg werken voor deze situatie.
Stel dat de beveiliging is ontworpen voor te grote belastingsschommelingen tijdens bedrijf dan heb je een andere situatie dan opstarten in onbelaste toestand.

Ik denk dat zowat alle kwaliteitsvoedingen over zo een beveiliging beschikken maar zoals eerder gezegd is dit eerder een beredeneerde gok

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• DarthPlastic
  • Laatst online: 16-10 14:32
Meestal hebben duurdere voedingen (tegenwoordig) (soms) een beveiliging hiervoor.
Toch is het daarbij van belang om toch iets aan te sluiten, want al werkt het, de voeding zal het niet leuk vinden.
Hier is het topic waar ik het over had:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/885613//

Op een moderne voeding (Darth pakt even een testvoeding uit de rommella :9 (CodeGen 350W ATX zie ik)) moet je toch minimaal een paar flinke weerstanden hangen als ik het zo lees (bijvoorbeeld de 12V-lijn moet minimaal 2A hebben, de 5V lijn 5A), wat ook in het topic staat.

Werkt het voor jou zonder belasting, prima!
Maar houd er rekening mee dat lang niet alle voedingen, en zeker niet alle oudere voedingen dit aankunnen, en dit 'onderbelasten' flink schade kan aanrichten!

PS. Duimregeltje lees ik nog: Een voeding die 'fluit' of piept als je hem zo hebt aangezet, mag je ongeveer 5 seconden zo houden, daarna zal hij waarschijnlijk zijn doorgebrand.
Een voeding die het wel doet (maar vaak heel warm wordt van binnen hierdoor) kan hetzelfde probleem hebben.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Hehehe ben blij dat ik dit lees, anders had ik binnenkort misschien nieuwe voedingen moeten gaan kopen :P.

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 19:32

Kleintje81

Blaat

Waarschijnlijk een spoel die het tikken veroorzaakt.
Heb ik ook met mijn Zalman gehad, toen ik niets van het tikken aantrok (soms hoorde jet het en soms niet) is ie na een aantal maanden overleden tijdens een heftig potje Battlefield 2. :)

Zie trouwens:
Zalman ZM400A PSU irritant getik!

Kortom zou er mee naar de winkel gaan mits je garantie hebt...

BF2 stats Systemen

Verwijderd

Topicstarter
Dan denk ik dat ie dan stervende is. Hij is bijna 2 jaar oud en heeft denk ik best veel te lijden gehad voor zn wattage. Goede kwaliteit iig geval :). Maar zo hevig als die Zalman tikte doet ie niet. Dus ik hoop dat ie t nog ff trek...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 22:59 ]

Pagina: 1