[win98] printer delen onder win98

Pagina: 1
Acties:

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:33
ik heb thuis een netwerkje,

nu heb ik een oude win 98 bak en deze wil ik als print server laten draaien. heb de printer (deskjet 720c) erop aangesloten en heb binnen de netwerk eigenschappen de opties printer delen aangevinkt. maar als ik nu rechtermuisknop doe op mijn printer om hem te delen dan staat die optie er niet bij. vergeet ik iets of zie ik iets over het hoofd?

kan iemand mij helpen alvat bedankt

• Go2MvR
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-03-2021
Heb je zelf rechten?

Hoe ben je ingelogd?

[ Voor 85% gewijzigd door Go2MvR op 09-01-2006 15:22 ]

van-rijnsbergen.nl | LinkedIn

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:48

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je moet op de pc's waar je ook die printer wil gebruiken, de printer ook nog installeren. Dan vink je aan dat je naar een netwerkprinter zoekt, en dan selecteer je je printer.

Daarna zou het gewoon moeten werken. (mits je firewall verkeer van je pc's niet blokkeert)

[ Voor 8% gewijzigd door DrivinUCrazy op 09-01-2006 15:23 . Reden: Beermaster heeft geëdit ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54

Jiffy

God, you're ugly!

BeerMaster schreef op maandag 09 januari 2006 @ 15:21:
Heb je zelf rechten?

Hoe ben je ingelogd?
Joehoe! Hij heeft Win98! 'Rechten', 'inloggen' en 'Windows 98' gebruik je niet in één zin... ;)

Wat het probleem wel is, zie ik zo 1-2-3 niet. Kun je wel mappen delen?

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Met mijn oude DJ710 (en ook met de 720) was het niet mogelijk hem eenvoudigweg te sharen op het netwerk.

Onderstaande link laat zien hoe je het aan de praat kan krijgen. Anders even verder googlen.

http://tedfelix.com/HP722c/Networking.html

• Go2MvR
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-03-2021
Jiffy schreef op maandag 09 januari 2006 @ 15:26:
[...]

Joehoe! Hij heeft Win98! 'Rechten', 'inloggen' en 'Windows 98' gebruik je niet in één zin... ;)
Dus in Win98 kan je geen rechten uitdelen? |:(

van-rijnsbergen.nl | LinkedIn

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

tinnef schreef op maandag 09 januari 2006 @ 15:29:
Met mijn oude DJ710 (en ook met de 720) was het niet mogelijk hem eenvoudigweg te sharen op het netwerk.

Onderstaande link laat zien hoe je het aan de praat kan krijgen. Anders even verder googlen.

http://tedfelix.com/HP722c/Networking.html
Ik heb hier anders een Deskjet 710c staan, op een Pentium 2 350 MHz, die windows 98 draait.

Ik heb gewoonweg een netwerkje gemaakt, zelfde werkgroep en zo. In Windows 98 kun je aangeven bij netwerkeigenschappen (ik dacht dat het zo heette, ik kan me vergissen), of je bestanden en mappen kunt delen; en of je printerdeling mogelijk wil maken. Let op: mogelijk maken, daarmee werkt het nog niet direct. Je moet namelijk de drivers voor de printer op de andere pc die de printer wil gebruiken nog even installeren. Dan installeer je de printer echter niet als stand-alone, maar je zoekt dan naar een netwerkprinter. Dan worden de drivers geïnstalleerd, en het werkt.

(de windows 98 bak werkt dus als printserver, zodat mijn laptop en de andere pc, beiden met windows XP gewoon daarop kunnen printen. Dáár kan het verschil in zitten met jouw link, de computers die willen printen draaien XP)

[ Voor 4% gewijzigd door DrivinUCrazy op 09-01-2006 15:36 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Elve1984
DrivinUCrazy schreef op maandag 09 januari 2006 @ 15:34:
[...]

Ik heb hier anders een Deskjet 710c staan, op een Pentium 2 350 MHz, die windows 98 draait.

Ik heb gewoonweg een netwerkje gemaakt, zelfde werkgroep en zo. In Windows 98 kun je aangeven bij netwerkeigenschappen (ik dacht dat het zo heette, ik kan me vergissen), of je bestanden en mappen kunt delen; en of je printerdeling mogelijk wil maken. Let op: mogelijk maken, daarmee werkt het nog niet direct. Je moet namelijk de drivers voor de printer op de andere pc die de printer wil gebruiken nog even installeren. Dan installeer je de printer echter niet als stand-alone, maar je zoekt dan naar een netwerkprinter. Dan worden de drivers geïnstalleerd, en het werkt.
mijn netwerkje bestaat ook uit werkgroep en ik heb ook bij netwerkeigenschappen aangegeven bestands en printerdelen en dat de drivers o mijn andere pc moet installeren snap ik ook maar zover kom ik nog niet. als ik namelijk nadat ik bestands en printerdelen heb ingeschakkeld en opnieuw heb opgestart daarna een map of de printer of zo wil delen doormiddel van rechtermuisknop en dan delen te klikken dan staat er bij mij gewoon geen Delen. die optie is er gewoon niet. dat vindt ik dus het vreemde

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik dacht dat dat ook niet hoefde. Maar ik ga nu de windows 98 bak opstarten, en dan kijk ik het voor je na.

Krijg nou wat! Dat was dus een behoorlijke vergissing van mijn kant. Sorry. Die optie "delen" hoort er idd wel degelijk te zijn.

Heb je bij de windows setup ook het onderdeel "communicatie" volledig geïnstalleerd. Ik namelijk wel; ik weet niet of het er mee te maken heeft.

[ Voor 68% gewijzigd door DrivinUCrazy op 09-01-2006 16:37 ]

• Elve1984
DrivinUCrazy schreef op maandag 09 januari 2006 @ 16:26:
Ik dacht dat dat ook niet hoefde. Maar ik ga nu de windows 98 bak opstarten, en dan kijk ik het voor je na.

Krijg nou wat! Dat was dus een behoorlijke vergissing van mijn kant. Sorry. Die optie "delen" hoort er idd wel degelijk te zijn. Ik zoek even verder.
ja dat was ook mijn veronderstelling.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Heb je Windows 98 SE? (ik wel, misschien zit daar een verschil in)

Verder zou het echt moeten werken, als je het volgende doet:
"configuratiescherm", "netwerk", "bestands- en printerdeling voor Microsoft netwerken", en dan op de knop "bestanden en printers delen" klikken. In het popupje het vinkje aanzetten, en dan zou het moeten werken.

Als je dit echt zo hebt gedaan, weet ik het ook niet meer. Misschien kun je de optie van Tinnef proberen.

• Elve1984
DrivinUCrazy schreef op maandag 09 januari 2006 @ 16:49:
Heb je Windows 98 SE? (ik wel, misschien zit daar een verschil in)

Verder zou het echt moeten werken, als je het volgende doet:
"configuratiescherm", "netwerk", "bestands- en printerdeling voor Microsoft netwerken", en dan op de knop "bestanden en printers delen" klikken. In het popupje het vinkje aanzetten, en dan zou het moeten werken.

Als je dit echt zo hebt gedaan, weet ik het ook niet meer. Misschien kun je de optie van Tinnef proberen.
ja heb win 98SE en heb het persies zo gedaan als er staat. en de optie van tinnef gaat ook niet want daar stat een tabblad sharing bij en dat heb ik ook niet.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54

Jiffy

God, you're ugly!

BeerMaster schreef op maandag 09 januari 2006 @ 15:29:
[...]
Dus in Win98 kan je geen rechten uitdelen? |:(
Nooit met Win98 gewerkt zeker. Grappenmaker. :P Je kunt wel íets doen met 'rechten' in Win9x, maar da's bitter weinig. Als TS de optie 'delen' niet krijgt bij z'n printer onder Win98 heeft dat geen drol te maken met rechten, maar behoorlijk veel met z'n netwerkinstellingen. Simpele check is dus ff kijken of je wel mappen kunt delen. Als dát niet werkt moet je niet naar je printer kijken, maar alle netwerkinstellingen na gaan lopen.

Back on topic: werkt het netwerk wel op je Windows 98 machine? Kun je vanaf je Win98 pc de andere machines zien in je netwerk? En andersom? Kun je internetten op dat ding?

Rare vraag misschien, maarre: wordt je netwerkkaart wel als zodanig gezien door Windows? Het is misschien handig om _alle_ netwerkinstellingen te verwijderen en ze vervolgens opnieuw terug te zetten, inclusief de (drivers van je) netwerkkaart.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Elve1984
Jiffy schreef op maandag 09 januari 2006 @ 20:59:
[...]

Nooit met Win98 gewerkt zeker. Grappenmaker. :P Je kunt wel íets doen met 'rechten' in Win9x, maar da's bitter weinig. Als TS de optie 'delen' niet krijgt bij z'n printer onder Win98 heeft dat geen drol te maken met rechten, maar behoorlijk veel met z'n netwerkinstellingen. Simpele check is dus ff kijken of je wel mappen kunt delen. Als dát niet werkt moet je niet naar je printer kijken, maar alle netwerkinstellingen na gaan lopen.

Back on topic: werkt het netwerk wel op je Windows 98 machine? Kun je vanaf je Win98 pc de andere machines zien in je netwerk? En andersom? Kun je internetten op dat ding?

Rare vraag misschien, maarre: wordt je netwerkkaart wel als zodanig gezien door Windows? Het is misschien handig om _alle_ netwerkinstellingen te verwijderen en ze vervolgens opnieuw terug te zetten, inclusief de (drivers van je) netwerkkaart.
ja ik kan gewoon op internet en ik kan vanaf de win98 pc wel bestanden open die ik op mijn xp pc geschared heb staan. dus dat is het vage. kan zeg maar wel van af me win98 pc andere pc benaderen maar niet andersom.
Pagina: 1