Welke antenne op Sitecom WL-527

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wou T
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Ik heb een Sitecom WL-527 kit gekocht. De router staat nu in de meterkast (kan nergens anders) en de computer staat een paar kamers verderop. Ik heb een nieuw draadloos pci kaartje besteld (nog niet binnen) voor de computer in die kamer: Linksys WMP11.

Aangezien mijn laptop met wireless onboard geen bereik heeft in die kamer, denk ik dat het met dat linksys kaartje ook niet gaat lukken. Daarom wil ik een andere aantennen op de router in de meterkast zetten (althans dat lijkt mij de beste oplossing).

Vraag 1: Hoe weet ik welke antenne op de router past?
Vraag 2: Ik zoek een goedkope antenne (max. 15 euro), welke is aan te bevelen?
Vraag 3: Zijn er nog andere oplossingen om te zorgen dat ik wel bereik heb in die kamer?

Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1

Verwijderd

Voor 15 euro heb je géén kant en klare antenne die beter is dan je huidige antenne.

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 15:06:
Voor 15 euro heb je géén kant en klare antenne die beter is dan je huidige antenne.
In de Pricewatch staan 10 antennes onder de 20 euro.
  • Senao Wireless Mobile (Dipole, 2dBi, MMCX) € 8,-
  • Digitus DN-70100 Wireless LAN Antenne (5,0dB Gain) € 8,95
  • U.S. Robotics USR5481 Swivel Antenne € 10,-
  • Cisco Antenne 2.2dBi Dipole voor Cisco 340 € 13,02
  • D-link DWL-50AT (Dipole, 5 dBi, R-SMA) € 13,35
  • Tornado Antenna 1 (Omni-Directional, 3 dBi, R-SMA) € 16,73
  • LevelOne WAN-1060 (Directional, 6dbi) € 18,60
  • Tornado Antenne 2 (Directional, 6dBi, R-SMA) € 18,84
  • Zyxel Zyair EXT-105 Antenne (Indoor 5dBi Omnidirectional) € 19,50
  • 3Com 3CWE492 2.5dbi omni ceiling antenne € 19,51
Ik neem aan dat er toch wel een paar antennes bij zitten die stukken beter zijn dan de standaard antenne die op die Sitecom router zit?!?

Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1

Verwijderd

Sja, ik zie hier waardes van rond de 5dBi, en ik gok dat de standaard antenne dit ook heeft. Bij een goede antenne denk ik zelf direct aan ongeveer 15dBi, maar dit weet ik niet helemaal zeker.

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Heeft er nog iemand anders ideeën?

Weet iemand hoeveel dbi de standaard antennes op zo'n routers zijn? Ik kan in de manual van deze router niet vinden hoeveel dbi de antenne is. En dan weet ik ook niet wat ik moet kopen om verbetering te hebben.

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04 11:23
Er zijn veel mensen die wat knutselen met hun antenne, in sommige gevallen doet een beetje zilver papier al wonderen (schijnt het).

Ook is het een idee op third-party firmware te zoeken voor je router, heel veel routers hebben standaart een output van maar rond de 20mw en dit is zo op te schroeven.
(in nederland is max 100mw toegestaan)

Dit laatste heeft bij mij zeer goed gewerkt

Verwijderd

Deze zullen helaas niet te vinden zijn voor een WL-527, voor zover ik weet zend dit apparaat al rond het maximale toegestane uit.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:42

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Ik kan je wel vertellen dat Sitecom binnenkort nieuwe antennes gaat uitbrengen om het bereik te versterken. Wanneer dit precies zal zijn is mij niet bekend, aangezien ze wat vertraging hadden.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
In heb dus gisteren dat Linksys kaartje geinstalleerd en het werkte niet echt. We hadden wel een aantal keer verbinding (de signaal sterkte was goed of zeer goed), maar de verbinding viel iedere keer binnen een minuut weg. Met een laptop hadden we op die plek ook niet echt goed bereik (viel ook regelmatig weg).

Ik denk nu toch dat het signaal niet sterk genoeg is op die plaats (moet door een paar muren en de badkamer heen). Dus lijkt het me verstandig om een andere antenne te kopen voor de router.

Kan dat nou wel of niet? En zo ja, welke antenne?
Edit: En weet iemand misschien wanneer die antennes van Sitecom beschikbaar worden?

[ Voor 8% gewijzigd door Wou T op 15-01-2006 14:33 ]

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Dus je hebt wel kortdurend een verbinding met het linksys kaartje (goed / zeer goed), maar hij valt weg.
Voordat je in de weer gaat met antenne's, zilverpapier (?) of firmwares kun je wellicht even kijken of de verbinding wel goed blijft als je met je laptop in de gang bij de meterkast gaat zitten en eens kijkt of je verbinding dan wel stand houdt. Misschien is de antenne/het bereik je probleem niet.

Verder kun je i.p.v. een antenne ook een soort van access-point aanschaffen wat je bereik vergroot. Weet niet precies hoe dit soort apparaten heten. (wireless network extender?) Deze fungeert dan als een extra stap tussen je router en je client. Kun je overal plaatsen zolang je maar een stopcontact in de buurt hebt.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
MediJack schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:49:
Dus je hebt wel kortdurend een verbinding met het linksys kaartje (goed / zeer goed), maar hij valt weg.
Voordat je in de weer gaat met antenne's, zilverpapier (?) of firmwares kun je wellicht even kijken of de verbinding wel goed blijft als je met je laptop in de gang bij de meterkast gaat zitten en eens kijkt of je verbinding dan wel stand houdt. Misschien is de antenne/het bereik je probleem niet.

Verder kun je i.p.v. een antenne ook een soort van access-point aanschaffen wat je bereik vergroot. Weet niet precies hoe dit soort apparaten heten. (wireless network extender?) Deze fungeert dan als een extra stap tussen je router en je client. Kun je overal plaatsen zolang je maar een stopcontact in de buurt hebt.
Op andere plekken in het huis heeft de laptop wel continu verbinding. Weet iemand iets meer van die 'wireless network extenders'?

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:59
Zo te zien betreft het hier een RP-SMA aansluiting.

Je kunt de Linksys 7dBi antenne proberen.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:42

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Wou T schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:33:
Edit: En weet iemand misschien wanneer die antennes van Sitecom beschikbaar worden?
Dat weten ze nog niet, omdat er leveringsproblemen zijn... Zodra er meer bekend is hoor ik het, dan krijg ik namelijk weer een training van ze

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Ik heb een mailtje gestuurd naar Sitecom om te vragen welke antenne aansluiting er op deze router zit.

Heb ondertussen al weer een mailtje terug:

Zou u kunnen proberen om een ander draadloos kanaal in uw router in te stellen? Dit kunt u doen op de volgende manier:

1. Neem plaats achter een computer die verbinding heeft met de
router en internet.
2. Open Internet Explorer, tik in de adresbalk http://192.168.0.1
en druk op Enter
3. Log in met gebruikersnaam: admin en wachtwoord: admin
4. Klik op 'Wireless Settings'
5. Klik op 'Basic'
6. Verander Channel naar een ander kanaal
7. Klik op 'Apply'

Als u deze stappen volgt, en een minuut wacht, kunt u met de computer opnieuw verbinding proberen te maken. Als u het draadloze kanaal van uw router verandert, kunt u dan wel weer een betere verbinding krijgen? Probeer alle 13 kanalen uit! Op 1 van deze kanalen zal de router bij u in huis het best functioneren.

[ Voor 81% gewijzigd door Wou T op 16-01-2006 10:43 ]

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Ik heb de stappen die ik zojuist heb beschreven uitgevoerd en het draadloze signaal is nu wel sterk op de plaats waar de pc staat. Alleen valt nog steeds regelmatig de verbinding weg. Dit wordt veroorzaakt door de draadloze netwerkkaart (WMP11), want met een laptop heb ik wel continu een goed bereik op die plaats. Ik denk dat de antenne misschien te dicht tegen de pc aan zit of dat het probleem is dat de computer in een kast staat (kan niet anders). Daarom ben ik nou op zoek naar een andere antenne (liefst eentje met een kabel, zodat de antenne op de kast kan staan).
  1. Weten jullie wat voor een antennes er op deze kaart passen -> wat voor een aansluiting is het? Ik las in een ander topic dat Linksys RP-SMA connectors gebruikt? Klopt dit?
  2. Waar kan ik antennes kopen?

Verwijderd

Wou T schreef op zondag 22 januari 2006 @ 20:19:
Ik heb de stappen die ik zojuist heb beschreven uitgevoerd en het draadloze signaal is nu wel sterk op de plaats waar de pc staat. Alleen valt nog steeds regelmatig de verbinding weg. Dit wordt veroorzaakt door de draadloze netwerkkaart (WMP11), want met een laptop heb ik wel continu een goed bereik op die plaats. Ik denk dat de antenne misschien te dicht tegen de pc aan zit of dat het probleem is dat de computer in een kast staat (kan niet anders). Daarom ben ik nou op zoek naar een andere antenne (liefst eentje met een kabel, zodat de antenne op de kast kan staan).
  1. Weten jullie wat voor een antennes er op deze kaart passen -> wat voor een aansluiting is het? Ik las in een ander topic dat Linksys RP-SMA connectors gebruikt? Klopt dit?
  2. Waar kan ik antennes kopen?
ff je oude tpoic kicken..... binnenkort van Sitecom, de WL-130 range extender...... ongeveer rond maart in de winkels...wep wpa en wpa2 support ;)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 15:24:
Sja, ik zie hier waardes van rond de 5dBi, en ik gok dat de standaard antenne dit ook heeft. Bij een goede antenne denk ik zelf direct aan ongeveer 15dBi, maar dit weet ik niet helemaal zeker.
default antenne is meestal 2 tot 3dbi.

houd er rekening mee dat je signaal niet sterker wordt van meer dbi's, maar dat je het alleen meer bundelt in een bepaalde richting! (alleen in dat richt gedeelte is het dus sterker, daar buiten heb je dan geen signaal meer)

bij een omnidirectionele antenne moet je een soort appelvormig signaal denken.
meer dbi resulteert in een donutvorm.
bij een directionele antenne moet je uitgaan van een ei met zijn "kont" tegen de antenne.
meer dbi maakt er meer een soort witlof of zelfs een sigaar van.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1