Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 16:24
Ik zit met het volgende probleem. Lijkt me een Gadget probleem, omdat het gaat om de stroomtoevoer van een bluetooth GPS ontvanger en een PDA, in de auto.

Ik heb:
  • een T-Mobile MDA Pro met houder (Brodit, passief, trouwens)
  • een Oasis Bluetooth GPS ontvanger.
  • een generieke 'car charger adapter'. 12 volt 'sigaret' naar 5v 1A op USB
Alle onderdelen werken naar behoren. Met TomTom 5.
Beiden hebben een USB kabel waarmee je ze kan opladen.
Beiden laten zich prima opladen met een rechtstreekse (en zelfs 5m verlengde) kabel van de Adapter naar het apparaat.
Het vermogen van de Adapter lijkt me dus niet het probleem.

Om beiden apparaten tegelijk te voeden had ik het volgende bedacht en uitgevoerd:
  • van Adapter naar simpele USB Hub
  • van Hub naar MDA met 1,8m usb kabel
  • van Hub naar GPS met +- 5 meter usb kabel
Dit werkt, zolang ik mijn MDA maar niet aanzet. 8)7 Niet zo nuttig
Als ik dat doe, dan stopt het oplaadproces. (of de GPS dan nog wel oplaadt is slecht/niet te zien, helaas)

Als ik alleen de MDA op de hub zet (en de GPS dus fysiek los), dan werkt het nog steeds niet.
Met een losse kabel werkt het wel, dus is de Hub degene die er voor zorgt dat het opladen niet lukt, denk ik zo. Overbelasting-beveiliging?

Echter, 1 ding verbaast me mateloos: dezelfde hub doet het WEL goed als ik niet de Adapter maar mijn eigen laptop gebruik als USB bron/beginpunt. Ra-ra!?

In een poging dit op te lossen, wilde ik eigenlijk de hub zo dom mogelijk maken. Hij moet immers alleen maar de 5v doorgeven. Geen data of zo. Dus wil ik eigenlijk 'harde' verbinding maken.
De hub is intern echter iets complexer dan ik zomaar durf te versolderen.

Iemand ervaring met:
  • dom maken van hubs?
  • tegelijk opladen pda/gps (liefst zonder 2 sigarettenplug adapters!)
Ik snap 'm niet meer...dus hulde aan degene die kan helpen _/-\o_

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 19:54
Ik zou je niet kunnen helpen, maar waarom???
ik lees in de spec`s,
Dit is de zuinigste 16-kanaals GPS-ontvanger ter wereld. Hij navigeert tot maar liefst dertig uur op één acculading.!!!!!!!!!!
kom je niet in de buurt van een stopkontakt in die tussentijd? t lijkt mij een goede manier om een batterij goed lui te maken.

• swiv98
Mijn GPS ontvanger ligt, permanent aan, op de hoedenplank van m'n auto.
Het aantal keren dat ik hem buiten de auto wil gebruiken, is miniem. Ik ga dus niet steeds op de achterbank duiken om dat ding aan/uit te zetten, los te halen, aan te sluiten etc etc. Ondanks de draadloosheid, is dit eigenlijk een 'vaste' installatie...

De batterij is trouwens een standaard Nokia Lithium-Ion ding. Die zouden niet lui mogen worden van constant vol staan. En om de twijfel weg te nemen zal ik af en toe eens een dag de (USB) stekker uit de hub willen trekken zodat ie 's nachts leeg loopt. Want 30 uur is echt niet zo lang hoor, als je auto gewoon voor de deur staat in het weekend!
En voor de MDA geldt al helemaal: die moet aan de stroom als je gaat navigeren. Op een volle lading gaat het lang mee hoor, dat wel, maar na een avondje WiFi op de bank en normaal telefoongebruik, kan ik op en neer naar mijn werk (2x 75 minuten oid) wel vergeten.

Dus: wie weet hoe je een hub (in mijn geval een Trust 1240 USB 1.1 hub van de kijkshop) kan omsolderen zodat de +5v en GND rechtstreeks van 1x input naar 4x output lopen, zonder tussenkomst van de elektronica die denkt 'slim' te zijn?

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-11 07:06
Kan je niet helpen met dat hub gebeuren.

Wel een vraag.
Waarom niet een extra sigarettenaanstekerpluglader kopen.
Dus een aanstekerplug in de kofferbak bouwen(bij mij standaard aanwezig) en daarin plug je je gpsontvanger.
Je navigatie gebruik je voorin. Die kun je dus voorin aansluiten.

• swiv98
Ik heb het 'hub gebeuren' ook maar opgegeven. Ook al is dat veruit de meest compacte oplossing.

Ik had inderdaad al een extra USB sigarettenaanstekerpluglader gekocht. Een zwaardere, omdat ik dacht dat het daar aan lag.
Om het te completeren heb ik bij Halfords gisteren een 3-weg sigarettenaansteker-splitter met verlengsnoer gekocht. Daarmee komt het lompe blok van splitter+2x usb-lader ergens in de voetenrumte van de passagier te hangen. Vanuit daar gaan de usb-(verleng)kabels achter mijn dashboard en plinten langs omhoog naar het dash en naar achterin de kofferbak.
Mijn A2 komt helaas niet met plug achterin nee ;)
Zou wel eens handig zijn, ook in de vakantie als ik m'n 12v-220v converter op sleeptouw neem voor andere opladers en zo.

Iedereen bedankt voor het meelezen.
Het verbaast me nog steeds dat niemand anders dit 'probleem' aan de hand heeft gehad. Zit iedereen te rotzooien met loshalen en steeds terugplaatsen?
Case closed, IMO.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:08

Sabbi

je denkt aan mij.

Nee, iedereen zit niet te kloten met loshalen enzo, en een hub is helemaal niet het compactste wat je kan maken.

Ik heb simpelweg een extra aanstekercontact geklust achter het handschoenenvakje, gevoed door de groep van de autoradio, daarin een autolader die naar m'n brodithouder met stekker gaat, de autolader ook nog even opengeschroefd en er een extra kabel aan gesoldeert die naar de gps gaat.

Werkt perfect, ook onafhankelijk van elkaar. Zo'n lader heeft echt wel genoeg capaciteit voor een pda + gps. Als je niet zo'n soldeerheld bent, er zijn ook laders die tussen de lader en de usb- stekker nog een extra rj15 connector hebben voor wired gps-dingen. Daar kan je ook 5 volt vanaf halen, hoef je alleen maar even de goede contacten uit te meten...

• swiv98
Zo'n gecombineerde lader heb ik nog van mijn bedrade Cassiopeia E-115 oplossing. Was mij alleen niet duidelijk of daar ook 5v uit te halen viel, laat staan hoeveel mA dat ding levert. Zat weer eens geen sticker op. Had geen zin om die kit te 'vernietigen' in het proces.

Verder kan ik helaas niet al te veel aan de auto veranderen: 't is een lease-auto, dus solderen is een beetje not-done. Delen bekleding/dashboard loshalen heb ik echter geen moeite mee dus zo werk ik iig de kabels weg.

Jouw oplossing is trouwens alleen compact omdat je twee kabels in 1 autolader hebt gesoldeerd. In 'normale' gevallen zonder solderen zit je met twee opladers in een splitter: een belachelijke klomp plastic die ik nu dus aan de passagierskant heb hangen, helaas.
Misschien dat ik toch ga solderen ja ;)

• Snelle Henkie
Het is toch simpel om een paar draadjes naar de kofferbak tetrekken en daar een aanstekeplug in te hangen. En voorin achter het dashbord ook eentje.Ben je gelijk van die klomp plastic af. Kost ook nog eens weinig. Alleen beetje werk.

• swiv98
Draadjes trekken heb ik dus al gedaan. Alleen waren het USB draadjes.
Waarom solderen als ze er for-crying-out-loud een USB oplaadstekker aan hebben gemaakt?
Als ik trouwens _iets_ niet wil, is het wel een paar meter 12v voerende kabel zonder zekering. Of moet ik die er ook nog eens op meerdere punten in gaan lopen zetten. Ik blijf bezig! 8)7.

Dank voor alle suggesties hoor trouwens, echt, maar als je eenmaal aan het hobbyen slaat, dan kan alles inderdaad. Ik zocht echter een oplossing met bestaande middelen (minus de gemodde hub dan).

• Snelle Henkie
Hang er dan 1 zwevende zekering tussen.

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 19:55
Was ook op zoek naar deze mogelijkheid, heb nu een 2A car-usb adapter bestelt (http://shop.brando.com.hk/car2usb2A.php) en een 1 AM to 2 AF USB Cable (http://usb.brando.com.hk/1amto2afusbcable.php). Dit om zowel een PDA als PDA phone op te kunnen laden, pda is er eentje waarvan bekent is dat hij nogal graag veel stroom krijgt vandaar de 2A adapter. Hoop binnenkort te kunnen testen of het werkt.
Dat kabeltje zou echter een mogelijk voor je kunnen zijn ipv de hub.

• swiv98
He, nog een 2A adapter? Ik kon er met moeite eentje vinden in de States, maar voor 13 euro plus minimaal 13 euro verzendkosten had ik daar weinig trek ik (zonder te weten of het helpt)
Zie ik echt dat deze toko maar 3 euro verzendkosten rekent? Kan haast niet.
Die splitterkabel is trouwens ook bijzonder. Nergens eerder gezien.
Lichtelijk vage site/seller trouwens. Had je al besteld, en gaat dat goed?

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
swiv98 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 13:58:
He, nog een 2A adapter? Ik kon er met moeite eentje vinden in de States, maar voor 13 euro plus minimaal 13 euro verzendkosten had ik daar weinig trek ik (zonder te weten of het helpt)
misschien offtopic, maar op die toko heb ik al meerdere keren wat schermprotectors gekocht gewoon met creditcard, die komen ergens uit hongkong en meestal een weekje later wel in nederland.. zover dus geen probs mee gehad

No worries m8

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 19:55
swiv98 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 13:58:
Zijn zelfs geen euros maar dollars, rond kerst hebben ze altijd gratis shipping, het zal dus wel niet veel kosten in Hongkong, leuke postzegels hebben ze ook. Heb daar al vaker besteld en hoewel het adres invulscherm een beetje vaag is komt het altijd netjes aan. Verkopen prima spullen daar over het algemeen.

• swiv98
Okay, thanks.
Dan gaat deze zwaardere adapter plus usb-splitter-kabel ook in de lijst met mogelijke oplossingen.

Vooralsnog werkt de 'lompe' oplossing met de 12v 3-weg splitter en twee usb adapters ook goed. Moet alleen oppassen dat de adapters niet uit de sockets zakken (ik zie voor me: nog meer ducktape, tie-wraps).
Pagina: 1