Er is mij gevraagd om een folder te maken. De bedoeling is dat deze folder afgedrukt gaat worden bij een drukkerij. Ik ben net naar de drukkerij geweest om het één en ander te vragen, nu is mijn alleen één ding niet helemaal duidelijk. Ik moet rekening houden met een overflow van 2 tot 3 mm. Wat houdt deze overflow precies in en hoe houdt ik hier rekening mee?
Anoniem: 143019
Randje dat niet geprint kan worden (waar meestal gesneden wordt enzovoort).Anoniem: 135132 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 13:40:
Er is mij gevraagd om een folder te maken. De bedoeling is dat deze folder afgedrukt gaat worden bij een drukkerij. Ik ben net naar de drukkerij geweest om het één en ander te vragen, nu is mijn alleen één ding niet helemaal duidelijk. Ik moet rekening houden met een overflow van 2 tot 3 mm. Wat houdt deze overflow precies in en hoe houdt ik hier rekening mee?
edit: misschien onduidelijk gezegd...maar wat noork toevoegt hieronder
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 143019 op 09-01-2006 13:44 ]
Volgens mij gewoon 2 a 3 mm dat buiten de marges wordt afgedrukt. Je moet het canvas dus iets groter maken.
Zoals ik weet is het een afwijking die maximaal 3mm buiten hetgeen is van de normale vooraf gedefinieerde proporties zoals bv in Photoshop. Dus als je die folder opmaakt, moet je dus oppassen dat je niet tot de randen belangrijke zaken neerzet.Anoniem: 135132 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 13:40:
Anders maak je hem dus gewoon op en laat je 1 proefafdruk doen
[ Voor 8% gewijzigd door n00bs op 09-01-2006 13:44 ]
Dan kan het nog steeds zijn dat de uiteindelijke druk wel net een milimetertje mist, die marges zijn er niet voor nietsn00bs schreef op maandag 09 januari 2006 @ 13:43:
[...]
Anders maak je hem dus gewoon op en laat je 1 proefafdruk doendan zie je gelijk wat het resultaat is.
Ik had al zo het vermoeden dat het zoiets zou zijn, maar ik dacht laat ik het toch maar even vragen voordat ik aan de slag ga. Bedankt, het is me nu helemaal duidelijk!
En die proefdruk ging ik sowieso al laten maken
Wel zo verstandig aangezien het hier om een folder gaat met best wel een grote oplage.
En die proefdruk ging ik sowieso al laten maken
Proefadruk bij drukker gaat niet, want de mal maken kost al heel wat. Met die 2 a 3 mm bodoeld hij dat je je vlakken bij de snijranden iets over het canvas moet tekenen dus als je een zwarte achtergrond wilt, moet je een vlak 2 a 3 mm over het canvas tekenen.
Maar ga je het laten drukken of printen bij een copyshop, daar zit ook nog verschil tussen.
Maar ga je het laten drukken of printen bij een copyshop, daar zit ook nog verschil tussen.
hmmmm....er is mij op school toch echt iets anders verteld over proefdrukken....but never mind. Docent zal wel proefprintjes hebben bedoeld.zirus schreef op maandag 09 januari 2006 @ 14:44:
Proefadruk bij drukker gaat niet, want de mal maken kost al heel wat. Met die 2 a 3 mm bodoeld hij dat je je vlakken bij de snijranden iets over het canvas moet tekenen dus als je een zwarte achtergrond wilt, moet je een vlak 2 a 3 mm over het canvas tekenen.
Voor zover ik het heb begrepen wordt het gedrukt en niet geprint. Ben vandaag namelijk bij de drukker geweest en niet bij de copyshop
Dus als ik A5 wil, moet ik mijn canvas 2 a 3mm groter maken?
Oplages van +/- 500 velletjes worden gewoon digitaal gedrukt hoorzirus schreef op maandag 09 januari 2006 @ 14:44:
500 velletjes of zelfs foldertjes is natuurlijk geen behoorlijke oplage.
Een behoorlijke oplage begint bij 2500 vind ik
Wie gaat er overheen?
Een behoorlijke oplage begint bij 2500 vind ik
[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 09-01-2006 16:41 ]
Anoniem: 143019
500 is relatief duur voor een drukker (tenzij er van een printstraat gebruik gemaakt wordt).begintmeta schreef op maandag 09 januari 2006 @ 16:41:
Een behoorlijke oplage begint bij 2500 vind ikWie gaat er overheen?
Ik heb geen aantallen genoemd
Het precieze aantal weet ik ook niet precies, maar wat ik wel weet is dat het een aardige oplage wordt. Aantal is ook niet van invloed op wat ik maak
Anoniem: 9542
bleed(ing) is de term ervoor, kan je bij de meeste opmaakprogsels gewoon instellen als je er een pdf oid van draait
Beloof me in elk geval dat je het niet gaat maken in Photoshop 
Overflow/bleed/afloop van 3 mm is gewoon heel normaal. In een opmaakpakket -dus niet- Photoshop maar bijvoorbeeld QuarkXpress of Indesign trek je gewoon de kaders van bijvoorbeeld afbeeldingen 3 millimeter over de rand van je virtuele papier. Je maakt het dus gewoon op A5 op, maar elementen die van de pagina aflopen laat je 3 mm uitsteken. 3mm is standaard, in principe een nogal behoorlijke buffer voor een dronken iemand achter de snijmachine, want als ze 2 mm naast snijden zou ik het overnieuw laten drukken
maar is wel vrij standaard.
Dus je pagina krijgt gewoon op A5 de snijtekens voor de drukker, en alles wat tot op de rand moet komen steekt in je document zeg maar uit, daar gaat dus het mes doorheen.
Ter verduidelijking:

Onder dat grijze randje zit dus de overvul/overflow/bleed. Je ziet linksboven en rechtboven het snijteken wel. Bleed is alleen om niet op de honderdste millimeter nauwkeurig te hoeven snijden. En drukkers kunnen lomp zijn, vandaar de 3mm.
Overflow/bleed/afloop van 3 mm is gewoon heel normaal. In een opmaakpakket -dus niet- Photoshop maar bijvoorbeeld QuarkXpress of Indesign trek je gewoon de kaders van bijvoorbeeld afbeeldingen 3 millimeter over de rand van je virtuele papier. Je maakt het dus gewoon op A5 op, maar elementen die van de pagina aflopen laat je 3 mm uitsteken. 3mm is standaard, in principe een nogal behoorlijke buffer voor een dronken iemand achter de snijmachine, want als ze 2 mm naast snijden zou ik het overnieuw laten drukken
Dus je pagina krijgt gewoon op A5 de snijtekens voor de drukker, en alles wat tot op de rand moet komen steekt in je document zeg maar uit, daar gaat dus het mes doorheen.
Ter verduidelijking:

Onder dat grijze randje zit dus de overvul/overflow/bleed. Je ziet linksboven en rechtboven het snijteken wel. Bleed is alleen om niet op de honderdste millimeter nauwkeurig te hoeven snijden. En drukkers kunnen lomp zijn, vandaar de 3mm.
[ Voor 17% gewijzigd door OzBoz op 09-01-2006 19:41 ]
Dank je wel OzBoz. Het is me nu echt helemaal duidelijk....en ik beloof je dat ik de folder niet in Photoshop zal maken (wel gebruiken als hulpmiddel voor plaatjes waarschijnlijk)
Ik heb InDesign
Anoniem: 118213
Dat is weinig moet ik zeggen, voor folders zelfs héél weinig. Oplages van 100.000 of meer zijn echt geen uitzondering bij de drukkerij waar ik werk, en dan heb ik het nog niet op de supermarktfolders.begintmeta schreef op maandag 09 januari 2006 @ 16:41:
Een behoorlijke oplage begint bij 2500 vind ikWie gaat er overheen?
Het is overigens wel mogelijk (normaal zelfs) dat je een proefdruk kunt zien. Dat is geen 100% gelijke, maar het geeft wel een goede benadering. Die proefdrukken zijn dan ook referentiemateriaal voor de drukker.
Dat drukkers lomp zijn heeft niet helemaal met het nauwkeurig snijden te makenOzBoz schreef op maandag 09 januari 2006 @ 19:27:
Bleed is alleen om niet op de honderdste millimeter nauwkeurig te hoeven snijden. En drukkers kunnen lomp zijn, vandaar de 3mm.
Het snijmes snijdt in een lichte curve. Dus ongeveer:
code:
1
| = ) |
"=" is je stapel papier, ")" de snijbeweging.
Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored
hahaha....wat een prachtige toelichtingDat drukkers lomp zijn heeft niet helemaal met het nauwkeurig snijden te maken
code:
1 = )
Grijns, leuke toelichting, messen hebben inderdaad vaak die vorm, maar met wat geluk gaan ze ook evenwijdig aan de snijbeweging het papier in. Anders zo lullig als je 2000 vel A4 briefpapier besteld maar er erg veel geen A4 meer isTeeDee schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 09:59:
Dat drukkers lomp zijn heeft niet helemaal met het nauwkeurig snijden te maken
code:
1 = )
Anoniem: 9542
waar het wel een issue is is bij geniete brochures. Aangezien dus een stapel papier in de rug aan elkaar geniet zit, krijg je aan de andere kant een puntvorm:
als je dat dus afsnijdt (wordt vaak gedaan, want recht is wel zo mooi), raak je bij de middenpagina's meer kwijt. Dit kan nog redelijk oplopen tot een paar mm bij dikkere brochures (tot 2 mm ofzo, daarboven wordt je hele boekje dus dikker dan 4mm en is het niet echt meer te nieten)
code:
1
| => ) |
als je dat dus afsnijdt (wordt vaak gedaan, want recht is wel zo mooi), raak je bij de middenpagina's meer kwijt. Dit kan nog redelijk oplopen tot een paar mm bij dikkere brochures (tot 2 mm ofzo, daarboven wordt je hele boekje dus dikker dan 4mm en is het niet echt meer te nieten)
Ik betwijfel dat. Vaak hebben vouw-hecht machines nog een 3-kant snijder erop zitten.Anoniem: 9542 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 07:35:
waar het wel een issue is is bij geniete brochures. Aangezien dus een stapel papier in de rug aan elkaar geniet zit, krijg je aan de andere kant een puntvorm:
code:
1 => )
Het is uiteraard zo dat de kleinere drukkerijen het op deze manier wel eens doen, maar (met alle respect) ik denk dat de kleinere drukkerijen niet van die hele kritische klanten hebben.
En als dat wel zo is: besteedt de afwerking uit.
Situatie schets:OzBoz schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 22:57:
[...]
Grijns, leuke toelichting, messen hebben inderdaad vaak die vorm, maar met wat geluk gaan ze ook evenwijdig aan de snijbeweging het papier in. Anders zo lullig als je 2000 vel A4 briefpapier besteld maar er erg veel geen A4 meer is
- Xerox (2060, iGen) hardware.
- Volkomen glad (behalve het mes, want dat is nou eenmaal zo) snijmachine.
Soms zou men hier wel eens willen dat er meer dan 3 mm afsnede op zit. Waarom?
De Xerox hardware kan niet 1-op-1 schoon en weer drukken, dwz. de hele meuk registert niet. En dan hebben we het over 2mm aan elke zijde. Onderling is dat dus 4 mm. Volgens Xerox binnen de specs.
Dus als je mes dan ook nog eens gekke dingen doet (1 mm afwijking kan zomaar gebeuren) dan zit je al met de gekeeste pruimen. Als je snapt wat ik bedoel
Alle respect voor je situatie, maar hardware als een veredelde laserprinter is ook wel wat anders dan offset druk en het snijden zoals een drukker het doet. Ik begrijp best dat het voor klanten een prima machine kan zijn wanneer je wat minder eisen stelt. En als je mij zegt zegt dat 2mm bij Xerox binnen de norm zit dan geloof ik dat uiteraard. Maar dat zegt dan meer over Xerox dan over het feit dat drukkers niet lomp zouden zijnTeeDee schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 12:19:
Dus als je mes dan ook nog eens gekke dingen doet (1 mm afwijking kan zomaar gebeuren) dan zit je al met de gekeeste pruimen. Als je snapt wat ik bedoel
Ik weet overigens niet wat de kwaliteit is uit zo'n Xerox, persoonlijk heb ik nog geen digitaal 'drukwerk' gezien wat in de buurt komt van good old offset met stinkende natte inkt
Gelukkig is Digital een klein onderdeel van ons bedrijf. En heb ik er niks mee te maken. De xerox e.d. wordt bij ons meer als "extra" service aan de grote klanten (Volvo, Mazda etc.), voor de shortruns voor overige klanten en variabel werk. Mijn situatie is het gelukkig niet, maar ik pik wel eens wat gvd's opOzBoz schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:36:
[...]
Alle respect voor je situatie, maar hardware als een veredelde laserprinter is ook wel wat anders dan offset druk en het snijden zoals een drukker het doet. Ik begrijp best dat het voor klanten een prima machine kan zijn wanneer je wat minder eisen stelt. En als je mij zegt zegt dat 2mm bij Xerox binnen de norm zit dan geloof ik dat uiteraard. Maar dat zegt dan meer over Xerox dan over het feit dat drukkers niet lomp zouden zijnBij deze is Xerox ook lomp
Qua kwaliteit ligt imho een xerox iets onder een Indigo. Dat heeft voorzover ik weet te maken met het procedé. De indigo benadert een pers meer dan een Xerox. Alleen een xerox is meer volume "printing". Voor een "print" is de kwaliteit redelijk tot goed, zodra zo'n apparaat helemaal tip-top in orde is. Na een paar duizend vel dient er al behoorlijk wat schoongemaakt, vervangen worden en weet ik veel wat niet meer.Ik weet overigens niet wat de kwaliteit is uit zo'n Xerox, persoonlijk heb ik nog geen digitaal 'drukwerk' gezien wat in de buurt komt van good old offset met stinkende natte inktMaar goed, eigenlijk krijgen onze klanten altijd ouderwets drukwerk en nooit geprint. Wel eens demo gehad van een HP Indigo. Best leuk, maar vond het drukwerk erg kwetsbaar.
we gaan trouwens heerlijk offtopic.. dus ik houd hier bij. als je meer wil weten, mail in mijn profiel.
Wat niet echt representatief meer is tegenwoordig. Grijperwit komt nog uit de good 'ol drukkerij. Met een digitale pers (i.e. xerox) wordt er niet met grijpers gewerkt. Dat zijn meer transportbanden.moto-moi schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:55:
[...]
Randje wat niet geprint kan worden heet grijperwit
Verder heb je wel gelijk
[ Voor 18% gewijzigd door TeeDee op 11-01-2006 13:58 ]
Randje wat niet geprint kan worden heet grijperwitAnoniem: 143019 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 13:41:
Randje dat niet geprint kan worden (waar meestal gesneden wordt enzovoort).
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
• En drukkers kunnen lomp zijn..
• .. ik denk dat de kleinere drukkerijen niet van die hele kritische klanten hebben.
Heb het hier weer zwaar als kleine drukker, auw
Laten we hier nu ook nog werken met een zelfde hardwarelijstje als TeeDee opsomt.
Ik kan voortaan wel thuisblijven... gelukkig zijn m'n klanten niet zo kritisch...
en weer on-topique (alhoewel dit natuurlijk reuze interessant is.)
• .. ik denk dat de kleinere drukkerijen niet van die hele kritische klanten hebben.
Heb het hier weer zwaar als kleine drukker, auw
Laten we hier nu ook nog werken met een zelfde hardwarelijstje als TeeDee opsomt.
Ik kan voortaan wel thuisblijven... gelukkig zijn m'n klanten niet zo kritisch...

en weer on-topique (alhoewel dit natuurlijk reuze interessant is.)
Oplage kan invloed hebben op de gebruikte techniek. Print, offset, rotatie.. Sterke punten van print zijn anders dan de sterke punten van hoogdruk, om maar een voorbeeld te noemen. Het kan dus handig zijn om hier in je ontwerp rekening mee te houden. Aantal zou dus wel invloed kunnen hebben op wat je maakt.Anoniem: 135132 schreef op maandag 09 januari 2006 @ 16:56:
[..] Aantal is ook niet van invloed op wat ik maak
Anoniem: 139731
Ik denk dat het je al wel duidelijk zal zijn waarom je die overflow nodig hebt.
Dan wil ik daar nog even een aantekening bij maken dat je ook even rekening moet gaan houden met een aantal milimeters vrije ruimte vanaf de kantlijn. Zorg er voor dat je daar geen cruciale dingen plaatst. Dit is altijd de wens van mijn drukker. Hij gaat natuurlijk altijd proberen exact op de lijn te snijden maar het zou zomaar eens kunnen zijn dat hij i.p.v. 1 milimeter naar buiten 1 milimeter nar binnen snijd. Op het moment dat jij i.v.m. je opmaak daar b.v. een lijntje hebt staan dan word deze ook afgesneden.
Dus gebruik zowel die afloop van 2 a 3 milimeter en zorg er voor dat er geen cruciale dingen als tekst of lijntjes of dergelijke totaan de kant lopen. Laat ook die doorlopen of zet ze een stukje van de kant af.
Dan wil ik daar nog even een aantekening bij maken dat je ook even rekening moet gaan houden met een aantal milimeters vrije ruimte vanaf de kantlijn. Zorg er voor dat je daar geen cruciale dingen plaatst. Dit is altijd de wens van mijn drukker. Hij gaat natuurlijk altijd proberen exact op de lijn te snijden maar het zou zomaar eens kunnen zijn dat hij i.p.v. 1 milimeter naar buiten 1 milimeter nar binnen snijd. Op het moment dat jij i.v.m. je opmaak daar b.v. een lijntje hebt staan dan word deze ook afgesneden.
Dus gebruik zowel die afloop van 2 a 3 milimeter en zorg er voor dat er geen cruciale dingen als tekst of lijntjes of dergelijke totaan de kant lopen. Laat ook die doorlopen of zet ze een stukje van de kant af.
Pagina: 1