warmte van geluid simuleren

Pagina: 1
Acties:

• DarkWingDuck
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Bose heeft nu al 'n tijdje de 5.1 met 2 speakers op de markt zitten. Het geluid wordt feitelijk gewoon gesimuleerd, zodat het 5.1 lijkt (correct me if I'm wrong).

Nou vraag ik me af, is het mogelijk om geluid op alle manieren te simuleren? Dus stel dat je 'n normale muur hebt, je dan het geluid zo kunt laten klinken alsof je in 'n glazen ruimte zit (of vice versa). Dus stel dat het omgevingsmateriaal bekend is, is het dan mogelijk om op dat specifieke materiaal, het geluid te simuleren van andere materialen?

Laten we lekker link gaan doen!!!

Verwijderd

DarkWingDuck schreef op maandag 09 januari 2006 @ 13:34:
Bose heeft nu al 'n tijdje de 5.1 met 2 speakers op de markt zitten. Het geluid wordt feitelijk gewoon gesimuleerd, zodat het 5.1 lijkt (correct me if I'm wrong).

Nou vraag ik me af, is het mogelijk om geluid op alle manieren te simuleren? Dus stel dat je 'n normale muur hebt, je dan het geluid zo kunt laten klinken alsof je in 'n glazen ruimte zit (of vice versa). Dus stel dat het omgevingsmateriaal bekend is, is het dan mogelijk om op dat specifieke materiaal, het geluid te simuleren van andere materialen?
Jazeker is dat mogelijk is. De meeste "kwaliteits"-audioprogrammatuur heeft wel een dergelijke plugin. Sommige van die plugins zijn heel geavanceerd; zo bestaat er een DirectX plugin die allerlei verschillende concertzalen kan simuleren. Die hebben ze zeg maar "helemaal nagebouwd" in een profiel, zodat je in principe elke opname kan laten klinken alsof ie in die specifieke zaal is opgenomen. Diezelfde plugin heeft dan ook profielen voor stalen pijpen, stenen gangen, de ruimte onder de de bay-bridge van Sidney etc.etc.etc.

Overigens hebben veel geluidskaarten ook een dergelijke functie, zo kan mijn on-board geluidskaart "ruimte-simulaties" doen van bijvoorbeeld een badkamer.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2006 13:53 ]

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Ik kan er nog bij zeggen dat de eindresultaten van het simuleren van zalen en dergelijke natuurlijk wel een stuk minder effect hebben als jouw boxjes goedkoop zijn. Naast al dat gesimuleer, verbasteren je boxjes ook nog eens het geluid. Een box is een overgang van de electronische wereld naar de werkelijke wereld, en bij elke overgang verlies je wel iets.

Macbook Pro

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

IMHO is dat allemaal net zo nep als de 5.1 van Bose :'(

Ruimte simulaties kun je redelijk echt maken als je de impulse response hebt van de ruimte die je wil horen. Maar ook dan heb je meerdere (liefst veel) luisdspekers nodig om het effect een beetje echt over te laten komen. En zou je nog moeten compenseren voor de ruimte waarin je zelf zit om het helemaal correct te krijgen. Allemaal zeer complex.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Het zou leuk zijn om zoiets uit testen in een anechoische ruimte en dan personen blinddoeken en te vragen in wat voor ruimte ze zich denken te bevinden. :)

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-02 12:57
Het bestaat:

De software kan je gewoon kopen:
http://www.tascam.com/Products/GigaPulse.html
Zal misschien niet alle functionaliteit hebben die je bedoelt, maar het geeft een idee.

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 09 januari 2006 @ 13:57:

Ruimte simulaties kun je redelijk echt maken als je de impulse response hebt van de ruimte die je wil horen. Maar ook dan heb je meerdere (liefst veel) luisdspekers nodig om het effect een beetje echt over te laten komen. En zou je nog moeten compenseren voor de ruimte waarin je zelf zit om het helemaal correct te krijgen. Allemaal zeer complex.
Zoek ffies op http://www.sonymediasoftw...asp?PID=10&FeatureID=1451

Deze plugin werk verassend goed (jammer genoeg is het tegenwoordig Sony ipv Sonic Foundry :'( )

Maar je hebt gelijk, het is niet echt . . . maar het lijkt wel echt. Overigens is het geen 2.1 --> 5.1 convertering, maar echt een plugin welke je bij het audio-bewerken/masteren etc. gebruikt (pré CD-fase zeg maar).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit proggie komt al een heel eind in de buurt: http://www.ludd.luth.se/~torger/files/almusvcu-doc-0.85.pdf

Al die andere proggies zijn echt gewoon nep. Wat simpele EQ dingen, wat delays, reverb.. het is het gewoon net niet allemaal.. Hoewel dat Sonyproggie ook met de impulse response werkt.

[ Voor 51% gewijzigd door voodooless op 09-01-2006 15:43 ]

• RAF1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
deepspace schreef op maandag 09 januari 2006 @ 13:57:

"Maar ook dan heb je meerdere (liefst veel) luisdspekers nodig om het effect een beetje echt over te laten komen."
Wordt aan gewerkt:
http://www.iosono-sound.com/

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jammer dat het puur een marteking verhaal is... De link naar het pdf die ik eerder gaf werkt gewoon echt, en kost zelfs niks ;)

[ Voor 17% gewijzigd door voodooless op 09-01-2006 15:49 ]

Verwijderd

Dit is wel humor tho.

Vooral met koptelefoon is het effect verbluffend. Met fase kan je best wel wat leuks doen :P
http://www.holophonic.ch/...reni%20-%20Holophonic.mp3

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 09 januari 2006 @ 14:08:
Dit proggie komt al een heel eind in de buurt: http://www.ludd.luth.se/~torger/files/almusvcu-doc-0.85.pdf

Al die andere proggies zijn echt gewoon nep. Wat simpele EQ dingen, wat delays, reverb.. het is het gewoon net niet allemaal.. Hoewel dat Sonyproggie ook met de impulse response werkt.
Sinds wanneer schrijf men een manual met een layout van een Masters/PhD. thesis? Is dat om intelligenter (geloofwaardiger) over te komen? Voor ik deze layout leerde kennen kwam hij bij mij eerder saai over...
Door effe verder te zoeken blijkt die paper van een Univ. te zijn.
Maar dan nog, het komt toch niet goed over. (het is hier nog steeds "maar" GOT)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 00:24 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 00:22:
Sinds wanneer schrijf men een manual met een layout van een Masters/PhD. thesis? Is dat om intelligenter (geloofwaardiger) over te komen? Voor ik deze layout leerde kennen kwam hij bij mij eerder saai over...
Door effe verder te zoeken blijkt die paper van een Univ. te zijn.
Maar dan nog, het komt toch niet goed over. (het is hier nog steeds "maar" GOT)
Dude, ga je het nu beoordelen op hoe het eruit ziet :? Wat is er mis met Latex :? Wat er staat is gewoon het resultaat van een wetehschappelijk onderzoek. Ieder aspect hiervan is volledig open. Zelfs de sofrware is vrij te gebruiken als je dat leuk vind! Als er iets is wat heel dicht bij dat komt wat de TS wil, dan is het dit wel. Wat wil je nu eigenlijk: een berg marketing crap met leuke kleurtjes vol met onzin die toch niet waargemaakt kan worden, of een serieuze benadering die wel degelijk een mogelijke oplossing biedt (of op zijn mist gedeeltelijk).

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 10-01-2006 01:06 ]

Verwijderd

deepspace schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 00:53:
[...]
Wat wil je nu eigenlijk: een berg marketing crap met leuke kleurtjes vol met onzin die toch niet waargemaakt kan worden, of een serieuze benadering die wel degelijk een mogelijke oplossing biedt (of op zijn mist gedeeltelijk).
Good point _/-\o_
(kwam net van achter de laptop vandaan, ben met thesis bezig en kon effe geen LaTeX-opmaak meer zien... :( )

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ach, kan gebeuren ;)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 17:40:
Dit is wel humor tho.

Vooral met koptelefoon is het effect verbluffend. Met fase kan je best wel wat leuks doen :P
http://www.holophonic.ch/...reni%20-%20Holophonic.mp3
Dit is best vet, maar volgens mij niet wat de topicstarter bedoeld. Er was ooit een topic hier op got waar je tig van dit soort geluidsfragmenten kon downloaden.
Nog best eenvoudig te maken mbv een in-ear stereo microfoon.
Mijn pa heeft er nog zo een thuisliggen, eens kijken of ik dit na kan maken.

[ Voor 24% gewijzigd door job op 10-01-2006 01:19 ]

Pagina: 1