Ik heb 2 tabellen. 1 tabel met links en 1 tabel met categorieen. Nu wil ik een lijstje maken met een categorie titel en daaronder de bijbehorende links, echter kunnen er ook links zijn die niet in een categorie zitten. Deze moeten dan bij de categorie Algemeen komen en bovenaan staan. De links die niet in een categorie staan hebben als categorieid 0:
Algemeen
- link 1
- link 2
Categorie 1
- link 1
- link 2
Categorie 2
- link 1
- link 2
Om een lijstje te maken is het probleem niet. Maar nu hebben de categorieen ook nog een veld "positie". Het probleem zit hem nu in het ordenen op deze positie.
Deze query zorgt wel voor een redelijk lijstje, maar de links met categorieid=0 staan ergens in het midden en deze wil ik graag bovenaan hebben.
Algemeen
- link 1
- link 2
Categorie 1
- link 1
- link 2
Categorie 2
- link 1
- link 2
Om een lijstje te maken is het probleem niet. Maar nu hebben de categorieen ook nog een veld "positie". Het probleem zit hem nu in het ordenen op deze positie.
PHP:
1
| SELECT link.id AS id,link.titel AS titel,link.url AS url,link.positie AS positie,link.linkcategorieid AS linkcategorieid,linkcategorie.positie FROM link,linkcategorie WHERE link.linkcategorieid='0' OR link.linkcategorieid=linkcategorie.id GROUP BY link.linkcategorieid,link.positie,link.id ORDER BY linkcategorie.positie,link.linkcategorieid |
Deze query zorgt wel voor een redelijk lijstje, maar de links met categorieid=0 staan ergens in het midden en deze wil ik graag bovenaan hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door RSD op 09-01-2006 12:50 ]