Ik ben op het moment bezig met een project waarbij ik multiplechoise vragen moet opstellen die uit een database komen. Hiervoor heb ik een tabel waarin vragen staan, een tabel waarin anwoorden staan en een tabel die de vragen en antwoorden aan elkaar koppelt. Het ophalen van een vraag en het ophalen van een correct antowoord is geen probleem. Maar nu wil ik bij een vraag, drie foutieve antwoorden selecteren. Ik krijg dze sql echter niet in elkaar! Ik maak gebruik van interbase 7.
Ik heb het zo geprobeerd: maar dit geeft ook correcte antworoden terug (wat ook logisch is als ik de sql naloop, maar ik weet niet hoe het wel moet):
Dit zijn de 3 tabellen:
Alvast hartelijke bedankt!
edit: vergeten de titel te veranderen, excuses hiervoor
Ik heb het zo geprobeerd: maar dit geeft ook correcte antworoden terug (wat ook logisch is als ik de sql naloop, maar ik weet niet hoe het wel moet):
code:
1
| SELECT DISTINCT(antwoord) FROM antwoord a, vraagAntwoord vA WHERE vA.antwoord_id = a.competentie_id And vA.vraag_id <> [vraag_id] ROWS 3 |
Dit zijn de 3 tabellen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| + Vraag ----------- vraag_id vraag + Antwoord ------------- antwoord_id antwoord + VraagAntwoord --------------------- vraag_id antwoord_id |
Alvast hartelijke bedankt!
edit: vergeten de titel te veranderen, excuses hiervoor
[ Voor 10% gewijzigd door maurad3r op 09-01-2006 13:13 ]