[XP] HDD wordt niet meer gevonden onder windows?

Pagina: 1
Acties:

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Topicstarter
Ik heb een pc staan met de volgende configuratie:

Asus P4Pe moederbord
Intel 2.8ghz
WD 80GB HDD op Primary Master
WD 80GB HDD op Primary Slave
Promise IDE controller zonder schijven er aan
DVDspeler
DVDfikker

3 weken geleden kreeg ik opeens vage piepjes te horen van mijn PC zodra er iets gedaan werd dat belasting opleverde zoals het spelen van COD2 of iets bewerken in Photoshop.
Ik dacht eerst dat mijn voeding het niet meer trok en er zat ook flink wat stof in mijn kast, die heb ik dus eens flink schoongemaakt en van stof ontdaan. Vervolgens hoorde ik bij het opstarten een piepjesreeks die verdomd veel deed denken aan een ambulance (hoog-laag-hoog-laag etc) en hield de PC er volledig mee op. Ik moest er vandoor om te werken en ben daar wat weken gebleven. Voor ik vertrok wel de 3 schijven er uit geschroefd en op mijn werk backups van gemaakt. Tot mijn verbazing werkten ze allemaal nog prima.... Dat is het probleem dus alvast niet...
Na 3 weken kom ik terug en bekijk de PC weer eens. Opstarten doet ie nog steeds niet en ik had mezelf al wijsgemaakt dat het moederbord wel naar de haaien zou zijn. In een vlaag van verveling Ubuntu Live cd er in gegooid en voila, dat draaide gewoon.

Als ik normaal boot, zonder Ubuntu herkent ie geen enkele schijf. Primary master en slave blijven leeg bij booten. Ik mag op F1 drukken om verder te gaan waarna me verteld wordt dat er een DISK BOOT FAILURE is, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. In de BIOS setup staat het netjes op AUTO ingesteld dus hij zou het moeten herkennen. Zodra ik voor de primary master AUTO invul komt ie zelfs direct terug met WDnogwat als teken dat ie de WD bootschijf C al herkent). Bij het booten echter geen teken van leven!
Echter, onder Ubuntu Live kan ik mijn oude bootschijf (C met XP) wel gewoon mounten en bekijken.

Met de schijf lijkt dus niets mis onder linux, met de IDE kabels ook niet (anders kon ik C niet mounten en bekijken).

Met mijn beperkte hardware kennis heb ik het rijtje dus al afgewerkt... Waar zou het allemaal aan kunnen liggen:
HDD: werkt wel onder linux, niet als XP bootschijf
IDE kabels: schijf is te mounten dus werkt correct
MOEDERBORD: Ubuntu draait als een trein in live mode dus dat lijkt me stug
GEHEUGEN: Dat spreekt Ubuntu aan in live modedus de 2x 512 lijkt prima te werken.

Wie o wie heeft er nog een suggestie, wat zou mijn probleem kunnen zijn?

Ik weet dat het makkelijk zou zijn om er een XP cd in te flappen en te kijken of ik mijn systeem gewoon vers kan installeren. Ik wil er echter zonder verse install (en een berg tijd) achter zien te komen wat het probleem is zodat ik over een maand niet weer voor hetzelfde probleem sta. Mochten er suggesties zijn om mijn systeem te testen middels iets in Ubuntu: mooi plan maar let wel dat ik net een schijf kan mounten en hierin dus niet overdreven handig ben

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• Rockafello
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2023
Kan je vanuit ubuntu wel gewoon beide schijven zien dan? of in het bios? ubuntu maakt gebruik van je ram en niet echt van je HD. dus dat deze draait wil niet zeggen dat je hdd goed werkt. tenzij je bestanden kan lezen/schrijven vanuit ubuntu

wat dacht je van systeem herstel met de XP cd te proberen. als het namelijk alleen het opstart gebeuren is van windows dan zou je dat daarmee kunnen verhelpen denk ik.

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Topicstarter
Ubuntu mount de schijf welliswaar read-only maar al browsende zie ik alles staan wat er op de schijf stond. Systeem herstel zou denk ik alleen nut hebben als ie uberhaupt van de C schijf al zou booten, correct me if i'm wrong.
Ik heb een video file gekopieerd vanaf de C onder Ubuntu en die wilde niet afspelen maar dat komt omdat ik geen divx/ac3/etc codecs geinstalleerd heb staan.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• Rockafello
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2023
Je schijf is dus niet kapot.

je windows boot niet en je krijg de melding dat ie geen opstartpartitie kan vinden. (heb je misschien een USB stick in je computer zitten? dat heeft bij mij ook wel eens deze melding gegeven).
ik zou toch die systeem herstel vanaf de windows instal CD eens gebruiken. deze controleerd namelijk ook of de opstartbestanden van windows goed zijn.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik had een 60 Gb schijf in mijn systeem, en op een gegeven moment begon deze schijf niet zo gezellige geluidjes te maken, maar ALLEEN tijdens het opstarten van Windows XP - dus tijdens de boot procedure. Ik die schijf gecontroleerd, bleek dat de hele schijf in prima staat was, BEHALVE 1 sector in de bootsector area.

Gevolg: Ik kon de schijf nog wel gebruiken voor data opslag en de schijf gewoon onder Windows benaderen, maar ervan booten kon ik vergeten....

Tijdens de bootprocedure kijkt Windows XP denk ik dus ook naar de bootsector van andere harde schijven en dan staat ie 1 minuut lang te knarsen voordat ie verder boot.
De schijf was dus wel gewoon kapot, alleen merkte je daar niet zoveel van buiten de boot-procedure om als de bootsector word geraadpleegd.

Ik zou eens beginnen met een volledige scan van de harde schijf om te kijken of de bootsector nog in orde is. Het zou ook wel eens een repareerbare fout kunnen zijn natuurlijk. Voor het geval dat het een onrepareerbare fout is, zet wel je meest belangrijke data naar de andere schijf, gewoon voor het geval dat er iets misgaat ofzo.

Met wat geluk is de bootsector gewoon te repareren. En anders wellicht de schijf vervangen, en omdat je er onder Linux nog bijkomt is kopieren van de data gelukkig wat makkelijker :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik