Toon posts:

Domeinnaam en dyndns

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vrij simpele vraag die ik niet via de search niet precies kon terugvinden.

Ik ben van plan een domein aan te schaffen, het probleem is alleen dat ik een dynamisch ip adres heb waar het domein heen zo moeten verwijzen. Dit heb ik momenteel opgelost door een dyndns.org adres te nemen.

Kan ik dit dyndns.org adres bij mijn domein isp opgeven als primair dns adres? Of moet dit altijd een ip zijn? De bedoeling is dus dat mijndomein.nl doorverwijst naar mijnaccount.dyndns.org, en daarna dus door naar mijn daadwerkelijke ip.

Ik las in een ander topic dat het ook mogelijk is om het ip direct aan het domein te hangen en deze vervolgens te updaten als mijn ip veranderd. Maar is het niet zo dat het een dag of 2 duurt voordat alle dns servers op de hoogte zijn van mijn ip wijziging?

Ik ga mijn domein trouwens registreren bij leaseweb, misschien is dat ook van belang.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:21

AirX

Tweak Guru

Je moet altijd een IP invoeren voor een DNS record. Je kunt echter wel gewoon met een gecloakte URL naar je Dyndns adres verwijzen. Dus dan is je .nl domein alleen eigenlijk een redirect waarvan de URL in de URLbalk blijft staan.

Verder duurt de gemiddelde toplevel DNS update ongeveer 24 uur. Bij DynDNS gebruiken ze volgens mij gewoon een script om virtuele subdomeinen realtime te kunnnen creëren, want het duurt ook een tijdje voordat 'echte' subdomeinen geactiveerd zijn. (volgens mij laten ze gewoon alle requests doorsturen naar hun gewone webserver, die kijkt naar de refferer en stuurt vervolgens de request door naar het juiste IP) Zoiets zou je ook zelf kunnen maken met een php script. (ben er zelf ook mee bezig :P)

[ Voor 64% gewijzigd door AirX op 09-01-2006 11:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik zou willen cloacken (als ik het goed begrijp) heb ik toch webspace nodig omdat ik anders geen php script zou kunnen hosten? Het is juist de bedoeling om alleen een domein te registreren met de mogelijkheid er een ip aan te hangen (is dit trouwens altijd mogelijk of is dit een service die niet altijd aanwezig is?).

• AirX

AirX

Tweak Guru

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 12:20:
Als ik zou willen cloacken (als ik het goed begrijp) heb ik toch webspace nodig omdat ik anders geen php script zou kunnen hosten? Het is juist de bedoeling om alleen een domein te registreren met de mogelijkheid er een ip aan te hangen (is dit trouwens altijd mogelijk of is dit een service die niet altijd aanwezig is?).
In principe krijg je alleen een 'kaal' domein zonder DNS servers. Veel registratiebedrijven verlenen echter extra service door het beschikbaar stellen van hun DNS servers, wat je veel werk uit handen neemt. Je kunt dan vaak via een controlpanel de DNS instellingen (ip's voor de (sub)domeinen) wijzigen.
Verder bieden sommige bedrijven ook zelf al de mogelijkheid om je .nl te cloaken (www.
transip.nl is er één van). Je betaalt dan iets meer, maar het is wel super handig.

(als je de termen 'DNS server' enzo niet volledig snapt: zie je NT faq of google even ;))

[ Voor 17% gewijzigd door AirX op 09-01-2006 12:43 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
AirX schreef op maandag 09 januari 2006 @ 11:47:
Verder duurt de gemiddelde toplevel DNS update ongeveer 24 uur. Bij DynDNS gebruiken ze volgens mij gewoon een script om virtuele subdomeinen realtime te kunnnen creëren, want het duurt ook een tijdje voordat 'echte' subdomeinen geactiveerd zijn. (volgens mij laten ze gewoon alle requests doorsturen naar hun gewone webserver, die kijkt naar de refferer en stuurt vervolgens de request door naar het juiste IP) Zoiets zou je ook zelf kunnen maken met een php script. (ben er zelf ook mee bezig :P)
Dyndns is een 'echte' domeinnaam in die zin dat er niks via hun webserver loopt. Als dat het geval zou zijn, zou je je domein alleen voor HTTP kunnen gebruiken, en dat is niet zo.

Wat de TS kan doen:
- domeinnaam registreren, en op de pagina een iframe maken naar zijn dyndns naam
- domeinnaam registreren, refreshrate erg hoog zetten (zo werkt dyndns ook). Dit kan bijvoorbeeld bij dyndns zelf

• AirX

AirX

Tweak Guru

GlowMouse schreef op maandag 09 januari 2006 @ 13:01:
[...]

Dyndns is een 'echte' domeinnaam in die zin dat er niks via hun webserver loopt. Als dat het geval zou zijn, zou je je domein alleen voor HTTP kunnen gebruiken, en dat is niet zo.

Wat de TS kan doen:
- domeinnaam registreren, en op de pagina een iframe maken naar zijn dyndns naam
- domeinnaam registreren, refreshrate erg hoog zetten (zo werkt dyndns ook). Dit kan bijvoorbeeld bij dyndns zelf
Ik kan bij mijn eigen .nl domein de refreshrate ook wel op 1 minuut zetten..... maar ik heb het gevoel dat dat weinig helpt :P Verder heb je trouwens gelijk, wat betreft het echte 'subdomein' van dyndns.

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

Zo werkt home.damn.be ook, dat is gewoon een A record op de Nameservers waar damn.be ook staat, en die wijst naar shaidar.no-ip.com, en dat werkt gewoon geweldig :)

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Pagina: 1