[debian + X] Hoe een x sessie te starten vanaf remote comp.

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FvH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-01-2025

FvH

Aan het typen...

Topicstarter
Ik heb op m'n desktop debian sarge draaien met KDE 3.3 (uit debian package).

Nu wil ik via ssh inloggen op een andere machine (normale terminal) (dit is een sun solaris 5.8) en doe het volgende na de logon.

setenv DISPLAY mijnip:0.0

als ik vervolgens "echo $DISPLAY" type krijg ik mijnip:0.0 te zien. Lijkt me ok.

Op mijn lokale pc type ik op de console "xhost +" en krijg het bericht dat iedere remote client in zou moeten kunnen loggen.

Als ik nu in mijn ssh sessie op de sun machine een x programma start, krijg ik de melding: Cannot open display.

Iemand enig idee? Ik heb de firewall gecheckt, maar er zijn geen rules al alle policies staan op ACCEPT.

Ik ben direct verbonden met het internet. Als ik in windows werk en Exceed heb draaien werkt het vanaf die machine zonder probleem, maar ik zou het graag op m'n linux desktop aan de gang willen hebben.

What are clouds made of? Linux servers mostly!

• sandz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-11-2024
Volgens mij moet je op het andere systeem xhost + doen.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
sandz schreef op maandag 09 januari 2006 @ 11:37:
Volgens mij moet je op het andere systeem xhost + doen.
Dit is niet waar, en bovendien ook erg onveilig.

Het beste dat je kan doen is inloggen dmv "ssh -X". Als je server en client dan goed ingesteld staan, zou er een tunnel gemaakt moeten worden en kun je gewoon X-applicaties starten.

• FvH

FvH

Aan het typen...

Topicstarter
xhost + moet volgens mij op het systeem worden uitgevoerd waar de X client is, toch? En dat is in dit geval mijn lokale pc volgens mij. De X-Server is de sun machine waar ik op inlog volgens mij.

Helemaal zeker ben ik niet, want wat de server en wat de client is bij X brengt altijd verwarring bij mij.

heb net iig geprobeerd xhost + te doen op de sun machine en dat helpt niet.

• sandz

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:32

woutur

Klauwtjes uit!

Ik weet niet of dit precies is wat je wilt maar als de volgende beschrijving overeenkomt kan ik je vertellen wat ik heb gedaan. Wil je een lopende sessie van KDE op je solaris bak op een andere computer weergeven maar heb je verder niets gestart in KDE zelf (kde remote desktop oid)?
In dat geval is x11vnc misschien een oplossing voor je. Dit progsel kan, in tegenstelling tot vnc, lopende sessies weergeven. Inloggen doe je gewoon met je favoriete vnc viewer (tightVNC, RealVNC wat jij wilt.. ). Ik verwijs naar de man van x11vnc voor verdere instructies, zitten wat dingen in die je wel aan bij het starten moet aangeven (zoals zoiets als -forever, anders stopt de server na 1 sessie)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• FvH

FvH

Aan het typen...

Topicstarter
op de sun machine heb ik onder mijn user geen X dingen lopen. Ik wil simpelweg 1 X applicatie starten en de windows in mijn (lopende) KDE (X Client) zien.

• FvH

FvH

Aan het typen...

Topicstarter
Deze page had ik ook gevonden. Helaas werkt dat dus niet :S en ik kan mijn pc niet in de hosts file zetten aangezien ik alleen user rechten heb.

Nogmaals, onder windows start ik Exceed op. Pak putty, log in met ssh en ik doe alleen de DISPLAY var setten naar mijnip:0.0 Vervolges start ik het X prog en heb ik de windows op mijn bak. Als ik toch onder linux zit, KDE heb lopen, dan moet het toch ook kunnen? Lijkt me dat ik op de sun machine geen wijzigingen aan hoef te brengen...

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 20:45
Ok, inmiddels wel 3 jaar oud maar het lijkt toch volledig op jou te slaan: ssh, putty en exceed: XDMCP HOWTO.

• sandz
En als je alleen het DISPLAY exporteert en dan di X applicatie start (dus zonder xhost)?
Ik neem aan dat je op je linux client ook een X-omgeving hebt draaïen.

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 23:05

jvdb1975

tsja.........

Misschien niet helemaal wat je bedoelt, maar zoek ff naar vnc, of nog beter (vind ik zelf) : freenx.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
doe wat frim al zei, dan wordt alles tenminste ook nog versleuteld.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
code:
1
2
ln -s /usr/bin/ssh /usr/bin/rsh
rstart -v user@otherhost exec /usr/bin/gnome-terminal

Wat je hier doet is een zorgen dat er geen rsh gebruikt wordt maar SSH (op debian systemen is dit standaard al gedaan). Vervolgens gebruik je rstart om remote een programma op te starten, zoals bijvoorbeeld gnome-terminal.

Het voordeel van bovenstaande is dat je met SSH keys zou kunnen werken en van het rstart commando gewoon een .desktop file zou kunnen maken die remote een programma opstart, volledig transparant voor de eindgebruiker :)
Pagina: 1