Toon posts:

Duistere hardwareproblemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Na veel gezoek en gepluis misschien dat hier iemand mij in een antwoord kan voorzien.

Ik heb inmiddels een grote diversiteit aan problemen gehad, maar ben zelf op het gebied van hardware gewoon een N00b en kan dus niet achter het probleem komen. Inmiddels diverse instanties en experts om een mening gevraagd, maar die komen niet verder als het kan van alles wezen en daar kom ik dus niet verder mee.

Probleem is als volgt:

In de beginne begon mijn netwerkverbinding ineens na het altijd goed gedaan te hebben uit te vallen. Vreemde was alleen dat op IP adressen opvragen wel nog werkte, dus alleen de DNS was ineens vertrokken. Ook een reinstall en diverse drivers proberen baatte niet (nVidia, MSI zelf en standaard XP). Dat probleem loste ik echer op door dan maar handmatig de dns in te stellen.

Toen probleem 2, om de haverklap (lees dagelijks) liep de pc met name aan het begin van de dag. Wederom reinstalls en andere drivers geen succes en blauwe schermen. Windows gaf van tijd tot tijd een foutmelding dat de hdd niet goed uitgelezen kon worden en dat deze problemen mogelijk bij de voeding lagen (Nexus, en vrij nieuw dus dat leek me niet, maar goed suggesties welkom).

Nieuwe drivers resulteerde wel in een tijdelijke werking, maar na verloop van tijd dezelfde problemen.

Van de een op de andere dag waren deze vastlopers verdwenen en startte windows elke keer met chkdsk wat ik ook deed. Als je deze uitvoert loopt meestal de pc uiteindelijk vast en soms gaat ie verder. Niet uitvoeren start meestal wel goed op.

Tijdens het normale werken met de pc blijft de pc af toe ook even stilstaan (freeze) om vervolgens elke seconden later weer verder te gaan. Niets doet het dan ook, maar over het algemeen gaat dan de boel goed.

Onlangs deed ook probleem 3 zich voor, namelijk met regelmaat valt nu het toetsenbord ineens uit en dan rest niks anders dan de pc volledig uit te doen en weer aan. Reboot werkt niet.

En vandaag begint probleem 4, er komen piepjes zo nu en dan (twee achter elkaar) uit de pc-speaker.

--------

Wat heb ik gedaan?

- Memtest gedurende 7 uur gedraaid. Geen enkele fout
- Maxtor programma gedraaid dat schijf uitgebreid controleert... geen fouten
- Voltages zien er allemaal goed uit, CPU zit net boven de 30 graden. Das heel prima lijkt me.
- Vriend van me gevraagd die zelf een winkel runt... maar die vond het ook moeilijk.
- Alternate de problemen geschetst, maar konden me ook niet verder helpen.
- Condensatoren op MB met oog ff gecheckt.

Kortom, eind is beetje zoek... zelf vermoed ik ergens dat het moederbord is, alhoewel ook regelmatig klachten met hdd opduiken. Hoop dat hier iemand mij verder kan helpen met advies of mogelijke dingen die ik nog kan aftimmeren.

Hardware:
- Maxtor hdd
- MSI KN2g-ILSR (moederbord)
- Kingston Valueram geheugen (2 x 512, dual channel)
- Asus FX5700LE videokaart

Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Nou mensen, als iemand een oplossing weet, ik weet het echt niet meer...

Dit is de foutmelding die ik krijg:

Er is een fout in de vaste schijf opgetreden

Bedankt voor het verzenden van een foutenrapport.

Beschrijving van het probleem

Windows kan tijdelijk niet lezen van de vaste schijf. Dit probleem is zeer algemeen en helaas kunnen wij de specifieke oorzaak van de leesfout niet bepalen uit het foutenrapport. In de meeste gevallen is dit probleem tijdelijk en kan het worden genegeerd. Als dit probleem echter regelmatig optreedt, raden wij u aan om de extra stappen voor probleemoplossing in dit artikel te volgen.

Veelvoorkomende oorzaken van dit probleem zijn:

Overdrachten van grote bestanden van een tweede schijf naar een lokale vaste schijf
Stroomverlies van vaste-schijfstation waardoor inconsistente gegevenssectoren worden veroorzaakt
Problemen tijdens het inschakelen van slaapstand of stand-by
Langzame reactie van vaste schijf, veroorzaakt door filterstuurprogramma's, zoals virusscanners
Slechte verbindingskabels of verkeerd geconfigureerde master/slaaf-instellingen
Extra stappen voor probleemoplossing

De volgende stappen worden gezien als algemene stappen voor probleemoplossing en voorkomen mogelijk dat het probleem opnieuw optreedt. Als u het probleem niet kunt oplossen met behulp van de onderstaande stappen, of als u niet weet of u de volgende handelingen kunt uitvoeren, raden wij u aan om contact op te nemen met de computerfabrikant voor assistentie.

Maak onmiddellijk een back-up van uw bestanden en mappen om gegevensverlies te voorkomen. Meer informatie over hoe u een back-up van uw gegevens kunt maken.
Voer een hulpprogramma uit voor het controleren op vaste-schijffouten. Meer informatie over het controleren op schijffouten.
Neem contact op met de leverancier van de vaste schijf voor ondersteuningsmogelijkheden.
Sluit de kabels van het schijfstation opnieuw aan of vervang de kabels.
Raadpleeg de handleiding van uw computer of neem contact op met de fabrikant voor de juist instellingen van de vaste schijf.
Opmerking: als regel raadt Microsoft u aan om regelmatig een back-up van uw bestanden te maken voor het geval onverwachte hardwarefouten optreden.

--------------------------------------------------------------------------------

Microsoft is geïnteresseerd in uw mening met betrekking tot Windows Foutenrapportage, zodat wij u in de toekomst nog beter kunnen helpen. Wij stellen het op prijs als u de volgende anonieme enquête invult. Dit neemt enkele minuten in beslag.

Enquête invullen

U kunt dit foutenrapport controleren door te klikken op de koppeling Het foutenrapport nagaan. Als u op de koppeling klikt, ontvangt u kennisgevingen van oplossingen voor dit probleem zodra deze beschikbaar zijn.

Het foutenrapport nagaan

En let wel... deze foutmelding kreeg ik voordat ik actie had ondernomen en nu weer... Wat is gedaan? Wat niet GVD!

- HDD vervangen (van PATA naar SATA)
- MB vervangen
- Voeding vervangen

7 uur memtest gedraaid op het geheugen.. geen enkele fout... tis echt niet te geloven dit! Hulp wenselijk!

Verwijderd

Hij geef aan 'schijffout' , misschien is je schijf dan stuk?
Of gebruiken twee apparaten hetzelfde IRQ....

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 14:25
- goede kabels tussen alle componten
- geaarde wcd
- voltages goed
- laatste bios versie

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Als ik dit zo lees denk ik dat je harde schijf niet al te best meer is.

Verwijderd

Geef eventjes een volledige lijst van je hardware, heb je bv nog DVD-RW's, is je harde S-ATA harde schijf ed.

Want soms zit het probleem in een klein hoekje.
Een voorbeeldje van een klein iets wat soms rare fouten oplevert:
Je harde schijf zit als enige op de IDE-Kabel (aangenomen dat je IDE-HD hebt); Maar hij zit aangesloten op de stekker aan het einde van de kabel, in plaats van op de stekker in het midden van de kabel (wat moet). In sommige gevallen levert dit rare lees,- of schrijffouten op (ooit eens meegemaakt).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 20:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:11:
Hij geef aan 'schijffout' , misschien is je schijf dan stuk?
Of gebruiken twee apparaten hetzelfde IRQ....
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:17:
Als ik dit zo lees denk ik dat je harde schijf niet al te best meer is.
wouter37 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:17:
- goede kabels tussen alle componten
- geaarde wcd
- voltages goed
- laatste bios versie
Die hdd is dus al vervangen.. de kabels zijn al vervangen en de voeding is al vervangen en de controller (hele moederbord) is al vervangen en nog deze foutmelding! Na alles een volledig nieuwe install gedaan, alle laatste updates gehaald, leurig reboots gedaan... Dat is dus waar ik echt niet verder mee kom!
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:17:
Geef eventjes een volledige lijst van je hardware, heb je bv nog DVD-RW's, is je harde S-ATA harde schijf ed.
Lijst hardware:

NEC Dvd 3540A
Samsung SD-616Q
Asus a7v880 (hiervoor KN2G van MSI)
Voeding voorheen nexus (nu taiwan)
AMD 3000+
2 x 512 Kingston Valueram
HDD (voorheen Maxtor is nu kapot) nu ST380013 AS van Seagate ( was P-ATA, nu dus S-ATA)

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 20:27 ]

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-02 16:25
Idd een vreemd intressant probleem...
Je kan proberen als je een andere cpu ter beschikking hebt om dit te proberen. (zeer kleine kans, maar toch, wat wil je anders nog proberen?)
En even misschien het mobo en alles los op tafel in plaats van in de kast.
Ik heb zelf 1 keer meegemaakt dat ik zeer vage problemen had met een computer, waarbij het gewoon aan de kast lag... }:O }:O }:O }:O }:O
Deze kan namlijk op een vreemde manier toch kortsluiting maken met het mobo of dergelijke...

• wouter37
  • Laatst online: 17-02 14:25
mischien een kappote cpu
en dat geaarde stopcontact?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Topicstarter
Vash schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:27:
Idd een vreemd intressant probleem...
Je kan proberen als je een andere cpu ter beschikking hebt om dit te proberen. (zeer kleine kans, maar toch, wat wil je anders nog proberen?)
En even misschien het mobo en alles los op tafel in plaats van in de kast.
Ik heb zelf 1 keer meegemaakt dat ik zeer vage problemen had met een computer, waarbij het gewoon aan de kast lag... }:O }:O }:O }:O }:O
Deze kan namlijk op een vreemde manier toch kortsluiting maken met het mobo of dergelijke...
CPU heb ik niet helaas... :(

Kast het probleem.. is het dan niet heel vreemd dat dat ook na vervanging van het moederbord nog blijft bestaan? Die aansluitingen zijn toch weer anders dus zou het probleem niet exact hetzelfde weer terug moeten komen... lijkt me... maar mocht ik verder geen oplossingen meer hebben ga ik proberen.

Groet

Verwijderd

Topicstarter
wouter37 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:29:
mischien een kappote cpu
en dat geaarde stopcontact?
Stopcontact is geaard..
CPU kapot zou ik niet durven zeggen. dan blijft het toch vreemd dat het exact dezelfde melding is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 20:38 ]

• lamko
  • Laatst online: 20-10-2024
Voor als je het nog niet geprobeerd heb start zo kaal mogelijk op
dus alleen een videokaart één geheugenmodule en je hebt ook van die windows cd's waar je van kan opstarten (winPE) kan je al heel wat dingen uitsluiten.
Maar het is gewoon uitzoeken en daar kunnen we je ook niet bij helpen, en het meeste heb je zelf al
geprobeerd dus voor ons blijft er weinig over ;)

And this !! Is to go even further beyond!!!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-02 16:25
1 jaar geleden zou ik het zelf ook niet hebben gelooft, maar het kan altijd de kast zijn, het beste is, om gewoon de pc te strippen, en zoals hierboven al word gezegt toch zo kaal mogelijk op te starten.
Winpe is geen slecht idee, en als dat goed werkt, dan gewoon een kale xp met drivers waarvan je zeker bent dat ze 100 % goed werken.
Veel suc6 met uitproberen. (en de cpu kan het ook zeker wel zijn, dit komt wel vaker voor, ik heb ook wel eens gehoord van iemand hier op got die geen jpg's kon bekijken vanwege cpu...)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'k zal es ff mee helpen brainstormen.

dit zal wel domme vraag zijn maar heb je je cpu overgeklokt? zo ja, stel em es in op originele snelheid. Onderklok em desnoods es. Wie weet helpt het.

Tsja, wat kan het nog meer zijn.... brakke windhoos(-cd)? mischien een idee om iemand anders zijn/haar windows ff te proberen en kijken of die wel goed draait op jouw pc.

Zet dual channel eens uit. Heb dacht ik erges gelezen dat dat wel es voor problemen kan veroorzaken.

en wat al gezegt is: draai eens met een zo kaal mogelijk systeem. Haal desnoods alles ff uit de kast en leg het zootje op tafel of sow, om uit te sluiten dat een evt. kortsluiting met kast de oorzaak is.

ik brainstorm nog wel ff verder, als me wat te binnen schiet, dan laat ik het wel ff horen.

Suc6 verder!

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de reacties.. ik ga aan de slag en kijken wat helpt... nu al even geen vastlopers meer gehad (even is een paar uur), maar opstarten op een net geinstalleerd systeem duurt dus zo'n 5 minuten... Nou goed... tips zat ik zal een gaan kijken.

Verwijderd

Topicstarter
bartgrefte schreef op maandag 16 januari 2006 @ 21:47:

Tsja, wat kan het nog meer zijn.... brakke windhoos(-cd)? mischien een idee om iemand anders zijn/haar windows ff te proberen en kijken of die wel goed draait op jouw pc.
Windows vandaag vanaf een andere cd geinstalleerd en zowaar geen enkele foutmelding. Toch zijn de zorgen niet helemaal over; dat zou ook te mooi om waar te zijn wezen. Het opstarten blijft namelijk erg lang duren. Ik heb het even getimed maar komt op zo'n vier minuten om windows op te starten en dat met een nieuwe serial ata schijf. Die zouden toch juist sneller moeten zijn, of vergis ik me dan?

Dan is windows eigenlijk nog helemaal kaal en draait er vrijwel niks. Inmiddels wel antivirus (norton) en zonelabs, maar traag was ie daarvoor ook al. Als ie draait, draait ie wel vlot, maar ik blijf het idee hebben dat programma's opstarten langer dan normaal doet, maar misschien zie ik inmiddels ook wel spoken.

Nu ga ik in ieder geval even relaxen achter de X-box 360 en hopen dat die niet vastloopt :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 16:27:
[...]

Windows vandaag vanaf een andere cd geinstalleerd en zowaar geen enkele foutmelding. Toch zijn de zorgen niet helemaal over; dat zou ook te mooi om waar te zijn wezen. Het opstarten blijft namelijk erg lang duren. Ik heb het even getimed maar komt op zo'n vier minuten om windows op te starten en dat met een nieuwe serial ata schijf. Die zouden toch juist sneller moeten zijn, of vergis ik me dan?

Dan is windows eigenlijk nog helemaal kaal en draait er vrijwel niks. Inmiddels wel antivirus (norton) en zonelabs, maar traag was ie daarvoor ook al. Als ie draait, draait ie wel vlot, maar ik blijf het idee hebben dat programma's opstarten langer dan normaal doet, maar misschien zie ik inmiddels ook wel spoken.

Nu ga ik in ieder geval even relaxen achter de X-box 360 en hopen dat die niet vastloopt :)
met sata kan ik je helaas niet verder helpen, heb daar nog geen ervaring mee.
wat ik je wel kan aanraden is even naar start en uitvoeren te gaan en daar msconfig intypen met een enter erachteraan. Kijk dan eens bij het tabblad opstarten en kijk eens of je iets ziet wat niet gestart had moeten worden of iets wat die lange boottijd kan veroorzaken. norton waarschijnlijk, ik raad je aan om over te gaan op nod32, deze is vele malen lichter dan norton, en scant ook veel sneller)

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 17-01-2006 16:48 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1