Toon posts:

1 PC opverschillende plaatsen bedienen

Pagina: 1
Acties:
  • 722 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is ik heb 1 pc die staat in me werkkamer met alle randapparatuur. Nu wil ik deze pc ook in de woonkamer kunnen bedienen. Ik wil daar wel een beeldscherm, muis en toetsenbord voor kopen maar niet nog een pc. Ik weet niet of dit mogelijk is maar het zou wel heel fijn zijn.
Ik heb al wel gedacht aan het verlengen van alle kabels maar ik weet niet of ik ze lang genoeg kan maken en of het signaal sterk genoeg blijft.
Ik ben ook bereid om met bijvoorbeeld tv out te werken. Ik sta open voor alle sugesties.

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-04 14:53
je heb minimaal een hele simpele pc nodig om op afstand een pc te kunnen bedienen. de kabels verlengen zal alleen lukken zolang het binnen een paar meter is..

met pcanywhere kan je dan bijvoorbeeld je pc bedienen zoals in de 1e oplossing..

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 12:48
Er zijn KVM extenders, die het mogelijk maken om via een UTP kabel de afstand van toetsenbord, muis en scherm tot ongeveer 100m te verlengen. We gebruiken deze dingen nog wel eens bij klanten, die bijvoorbeeld een serverruimte hebben, maar de consoles toch op een andere plaats willen hebben. Voorbeelden kun je vinden bij bijvoorbeeld blackbox. De producten van blackbox, zijn niet zo heel goedkoop, maar misschien kun je hiermee nog wel (goedkopere) alternatieven vinden.

edit:
Toevoeging:

Als alternatief, kun je ook kijken naar een Thin Client en dan gebruik maken van RDP om het systeem over te nemen. Je hebt dan geen echte PC erbij, maar het is wel een extra kastje.

[ Voor 18% gewijzigd door mbaltus op 09-01-2006 10:43 ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• BootVluchteling
mbaltus schreef op maandag 09 januari 2006 @ 10:41:
Er zijn KVM extenders, die het mogelijk maken om via een UTP kabel de afstand van toetsenbord, muis en scherm tot ongeveer 100m te verlengen. We gebruiken deze dingen nog wel eens bij klanten, die bijvoorbeeld een serverruimte hebben, maar de consoles toch op een andere plaats willen hebben. Voorbeelden kun je vinden bij bijvoorbeeld blackbox. De producten van blackbox, zijn niet zo heel goedkoop, maar misschien kun je hiermee nog wel (goedkopere) alternatieven vinden.

edit:
Toevoeging:

Als alternatief, kun je ook kijken naar een Thin Client en dan gebruik maken van RDP om het systeem over te nemen. Je hebt dan geen echte PC erbij, maar het is wel een extra kastje.
je toetsenbord enzo kan je toch niet aansluiten via een utp kabel :?

je heb sowieso een extra kastje nodig.. je kan een domme client maken (gewoon pc zonder opslag enzo) en dan daarmee werken..

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-04 07:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ALs je weet dat de kastens om de video + mouse + toetsen bord (+soms meer, zoals usb) te verlengen kvm dor 1 kabel heet dan kom je in de pricewatch terecht:

kvm switches.
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/567

zoals je ziet lopen de prijzen uiteeen.

Uiteraard kun je ook een oude pc kopen en via remote control ( remote desktop / VNC ) je hoofd pc over het netwerrk bedienen.

(je video verlengen zonder KVM is geen goed idee., let ook goed op de maximale resolutie)

[ Voor 15% gewijzigd door leuk_he op 09-01-2006 11:16 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Ook en hoe moet ik me de opbouw dan voorstellen.

Ik heb een kvm switch die in de woonkamer staat en daar sluit ik me losse beeldscherm, muis en toetsenbord op aan, dan gaat daar een utp kabel in en die gaat naar boven in de werkkamer en doe ik in de netwerk kaart van de pc?

Werkt het zo of toch anders?

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 12:48
@tomvdburg:
Dat is nou juist het mooie van die KVM extenders, daarmee is het wel mogelijk om via één UTP te verlengen. Door aan beide kanten een apparaatje neer te zetten, wordt dit mogelijk gemaakt. Vaak zijn zelfs resoluties tot 1600x1200 haalbaar (mede afhankelijk van de afstand).

edit:
typo

[ Voor 5% gewijzigd door mbaltus op 09-01-2006 11:25 ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:24

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 11:23:
Ook en hoe moet ik me de opbouw dan voorstellen.
Je hebt een computer staan. Daarvan sluit je de toetsenbord, muis en monitor aansluiting aan op een kastje. Dat kastje kun je een toetsenbord, muis en monitor op aansluiten om lokaal te werken, en een UTP kabel naar beneden. Beneden heb je een kastje staan waar UTP in gaat, en toetsenbord, muis en monitor uit gaat.

Zo heb je dus bij je PC een volledige opstelling en via UTP op de andere verdieping de volledige opstelling maar dan zonder PC....

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Wel een utp kabel, maar niet je netwerkkaart:

/EDit: PLAATJE ENKEL TER ILLUSTATIE, ANDERE OPLOSSINGEN ZIJN OOK MOGELIJK. kijk vooral goed naar prijzen.

Afbeeldingslocatie: http://www.jaht.com/application/cat5-kvm-switch.jpg

Goedkopere KVM gebruiken soms ook ander kabel soorten. UTP is makkelijk te trkken in bedrijven (klein, standaard, ligt er vaak al) maar andere kabels zijn bij goodkoepre KVM's ook mogelijk

[ Voor 17% gewijzigd door leuk_he op 09-01-2006 12:10 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• BootVluchteling
leuk_he schreef op maandag 09 januari 2006 @ 11:36:
Wel een utp kabel, maar niet je netwerkkaart:

[afbeelding]

Goedkopere KVM gebruiken soms ook ander kabel soorten. UTP is makkelijk te trkken in bedrijven (klein, standaard, ligt er vaak al) maar andere kabels zijn bij goodkoepre KVM's ook mogelijk
de TS wil dus puur BS, TB en muis hebben staan, en geen kast.. op je plaatje staat toch 2 pc's.. dat wilde ik dus uitleggen.. een kvm switch kan je maar tot een beperkte afstand gebruiken.. (HINT TS, ZET AFSTAND NEER) als die afstand te groot wordt, red je het dus niet zonder simpele pc..

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

BootVluchteling schreef op maandag 09 januari 2006 @ 11:41:
de TS wil dus puur BS, TB en muis hebben staan, en geen kast.. op je plaatje staat toch 2 pc's..
Dat is slechts om te illustreren dat je op beide plaatsen een PC kúnt aansluiten. Je kunt ook één van de twee PCs uit het plaatje weghalen.....

Verwijderd

Topicstarter
De afstand die ik wil overbruggen is ongeveer 25 meter.

Op het plaatje zie ik twee kastjes, zijn dit dezelfde kastjes of zit daar ook nog verschil tussen?
Dit is voor mij iets nieuws dus ik weet niet precies hoe het allemaal werkt, ik heb wel een idee maar, ik zou graag zeker weten wat ik nu precies nodig heb.

• BootVluchteling
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 11:47:

Op het plaatje zie ik twee kastjes, zijn dit dezelfde kastjes of zit daar ook nog verschil tussen?
Dit is voor mij iets nieuws dus ik weet niet precies hoe het allemaal werkt, ik heb wel een idee maar, ik zou graag zeker weten wat ik nu precies nodig heb.
je kan dus 2 dingen doen.. een hele kleine pc neerzetten beneden.. deze heeft de omvang van een dik boek.. cm of 7 breed, 30 cm hoog.. óf een kvm switch. weet alleen bereik er niet van.. ik denk dat de 1e optie goedkoper is, maar zeker weten doe ik niet..
Dat is slechts om te illustreren dat je op beide plaatsen een PC kúnt aansluiten. Je kunt ook één van de twee PCs uit het plaatje weghalen.....
dat had ik al als 2e of 4e reactie staan :>

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 11:47:

2 verschillnede kastjes.

Het ligt eraan wat je precies wilt doen. Kijk eens in de pricewatch. Wellicht conlcudeer je dat een een KVM voor jouw doel wat duur is en dat het goedkoper is een 2ehands kleine pc(en die kunnen heel klein zijn) te kopen en daar enkel een remote control pakket op draaien.

====
Ikzelf heb een oude video op mijn PC tv-out aangesloten, die het signaal van de PC op de antenne aansluting zet , wat ik op kanaal 0 van mijn tv kan ontvangen. Vervolgens bedien ik mijn PC via een RF-afstandsbediening, maar dan vooral voor TV/films kijken. Maar dat is mijn situatie.

Afbeeldingslocatie: http://img234.imageshack.us/img234/4832/antenne5aj.gif
===

er zijn meer oplossingen mogelijk maar dat ligt er erg aan heoveel kabels je bereid bent te trekken en hoeveel geld uit te geven. KVM is een goede universele oplossin g(klik maar eens op wat links uit de eerder genoemde pricewatch) maar wellicht niet precies wat je nodig hebt.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik kan beneden via de TV de pc boven bedienen. Inclusief geluid en usb muis en dit alles via een utp kabel.

USB toetsenbord + USB muis: 3 aders + ground
Videosignaal: 1 ader + ground
Geluid: 2 aders + ground
Power-on: 1 ader + ground
-------------------------------------
Totaal: 7 aders + 1 ground = 8 aders = UTP kabel :*). Kost iets van 25 euro aan verloop stekkertjes en zooi. Er zit alleen een brom in het geluid als ik iets op de usb aansluiting zet. Komt waarschijnlijk omdat er overspraak is van de gedeelde aarde naar het audio kanaal. Maar boeiend, het werkt wel.

[ Voor 47% gewijzigd door dr snuggles op 09-01-2006 14:20 ]

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:12
wwillem, zou je even willen laten zien welke spullen je daar precíes voor hebt gebruikt?

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

De Cat5 extenders is een leuk idee (KVM over cat5e) alleen is die extender of KVM switch net zo duur als een simpel thin clientje.

Met andere woorden; de goedkoopste route is gewoon een extra PC-tje aanschaffen. Dat kan een 2e hands apparaat zijn, die zijn soms zelfs gratis af te halen. Zolang hij maar een windows kan booten en de remote desktop client kan starten, ben je al klaar.

• dr snuggles
  • Niet online
Z-Dragon schreef op maandag 09 januari 2006 @ 12:35:
wwillem, zou je even willen laten zien welke spullen je daar precíes voor hebt gebruikt?
Tuurlijk:

Benodigd
• Soldeerbout + soldeerdraad. Bij de bouwmarkt/elektronicazaak te koop.
• Draad om aarde te verlengen. Bij de bouwmarkt te koop.
• UTP kabel (straight of crosslinked boeit niet, stekker gaat er toch af). Bij de computerzaak te koop.
• 1x male 3,5 mm plug (bij audiozaak te halen). Bij de elektronicazaak te koop.
• 1x female tulp stekker. Bij de elektronicazaak te koop.
• 1x usb verleng kabel (van usb A naar usb A dus)
• 1x knopje (om de pc aan te zetten). Bij de elektronicazaak te koop.
• 1x USB hub (als je zowel je muis en je toetsenbord wil aansluiten). Bij de computerzaak te koop.
• 1x (zwart) Isolatietape, om alles netjes af te tapen na het solderen. Bij de bouwmarkt te koop.

• 3x male tulp stekker (voor de handigheid: 1x geel, 1x rood, 1x wit)
OF
• 1x scart stekker of oude scart kabel met stekker.

Aansluiten
Bij de pc:
Welke utp ader je waar voor neemt maakt niet zoveel uit. Als je beeld in de oranje ader stopt, moet je natuurlijk aan de andere kant van de kabel ook oranje nemen voor beeld.
• Beeld aansluiting: Bij je videokaart zit een kabel geleverd waar s-video out uit komt (met een male tulp stekker). Hier sluit je de female tulp stekker op aan en in de stekker stop je twee aders uit je utp kabel. Eén ader voor het signaal, de andere ader voor het algemene aarde=ground signaal. Je zult meerdere keren de aarde nodig hebben. Pak de aarde ader uit de utp kabel en soldeer hier vier draden aan vast.
• De usb verleng kabel knip je door. Het ene eind gebruik je bij de pc, de andere bij de tv. USB sluit je op deze manier aan: klik. Als aarde gebruik je dezelfde aarde als die je bij je beeld aansluiting hebt gebruikt.
• Audio aansluiting snap je vanzelf als je de stekker openmaakt. Voor aarde pak je weer de algemene aarde.
• Power-on sluit je als volgt aan: Volg de twee draden die van de power-on knop van je pc komen. Zoek de positieve draad (+) (staat op het moederbord of in het moederbord boekje) en sluit één ader van jouw utp kabel op deze draad aan. De - is gewoon de aarde draad, daar hoef je je niet meer druk over te maken.

Bij de TV:
Je zult meerdere keren de aarde nodig hebben. Pak de aarde ader uit de utp kabel en soldeer hier vier draden aan vast.
• Beeld: Op gele male tulp stekker. Sluit de gedeelde aarde ook aan op deze stekker.
• Audio Links en Rechts: Op witte en rode male tulp stekkers. Vergeet de aarde niet aan te sluiten.
• USB aders sluit je aan op de doorgeknipte usb kabel. Op die manier heb je je usb kabel van de pc verlengd naar de TV. Vergeet de aarde niet.
• Power-on ader sluit je aan op het knopje wat je gekocht hebt. Ook hier niet de aarde vergeten.
• Op je usb aansluiting sluit je de usb hub aan. Hieraan koppel je je muis en toetsenbord.

• Eventueel kun je ipv de drie tulp stekkers ook het beeld en geluid aansluiten op de scart aansluiting. Als je toevallig nog een scart aansluiting over hebt op je tv, dan is dat makkelijk.

Schema
Zo gaat het er uitzien:
Beeld_______<---------------------UTP---------------------> Beeld ------------> Scart of Tulp stekker
Aarde_______<---------------------UTP---------------------> Aarde ------------> Verbonden met alles
Audio Links__<---------------------UTP---------------------> Audio Links ----> Scart of Tulp stekker
Audio Rechts <---------------------UTP---------------------> Audio Rechts--->Scart of Tulp stekker
USB 5V_____<---------------------UTP---------------------> USB 5V----------->USB hub
USB Data A_ <---------------------UTP---------------------> USB Data A ---->USB hub
USB Data B_ <---------------------UTP---------------------> USB Data B----->USB hub
Power-on____<---------------------UTP---------------------> Power-on---------->Knopje

[ Voor 52% gewijzigd door dr snuggles op 09-01-2006 13:19 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 12:56:
Met andere woorden; de goedkoopste route is gewoon een extra PC-tje aanschaffen. Dat kan een 2e hands apparaat zijn, die zijn soms zelfs gratis af te halen. Zolang hij maar een windows kan booten en de remote desktop client kan starten, ben je al klaar.
Het verschil is dat je met Remote Desktop veel beperkter bent dan met een kabel-extender. Je moet met RDP bijvoorbeeld niet gaan proberen spellen te spelen. De hardware van je PC kan het weliswaar aan, maar het protocol ondersteund simpelweg de beelden die DirectX genereert niet. Met een kabel-extender is dat echter geen enkel probleem....

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-04 13:32
Niet echt goedkoop, maar wel een mogelijkheid om met 2 users op 1 PC te werken (en verschillende applicaties ook) :
http://www.misco.nl/produ...tion%20reversed%20KVM.htm

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Croga schreef op maandag 09 januari 2006 @ 13:23:
[...]

Het verschil is dat je met Remote Desktop veel beperkter bent dan met een kabel-extender. Je moet met RDP bijvoorbeeld niet gaan proberen spellen te spelen. De hardware van je PC kan het weliswaar aan, maar het protocol ondersteund simpelweg de beelden die DirectX genereert niet. Met een kabel-extender is dat echter geen enkel probleem....
Aan de ander kant, als een USB mempory of CD kun je weer niet niet in een KVM stoppen. En vanuit een KVM je beeld doorsturen naar een TV is ook niet helemaal waar het ding voor bedoeld is. Even voor het idee. Het is maar net waarvoor je het gaat gebruiken.
wwillem schreef op maandag 09 januari 2006 @ 13:08:
[...]

Schema
Zo gaat het er uitzien:
Beeld_______<---------------------UTP---------------------> Beeld ------------> Scart of Tulp stekker
Aarde_______<---------------------UTP---------------------> Aarde ------------> Verbonden met alles
heel interresant.

Hoeveel meter overbrug jij en hoevell kwaliteit houd je van het composite beeld over? Heb je ook ander afstanden geprobeerd?

Verwijderd

Croga schreef op maandag 09 januari 2006 @ 13:23:
Daar staat tegenover dat de beeldkwaliteit van extenders over het algemeen matig is. RDP heeft dan een veel betere kwaliteit.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 17:05
Een draadloze laptop met RDP is ook eventueel een leuke optie, dan heb je geen kast in je woonkamer staan en kan je lekker overal werken. Echt snel hoeft het ding niet te zijn dus 2e hands is i.v.m. de kosten ook een optie.

• dr snuggles
  • Niet online
leuk_he schreef op maandag 09 januari 2006 @ 13:37:
[...]

heel interresant.

Hoeveel meter overbrug jij en hoevell kwaliteit houd je van het composite beeld over? Heb je ook ander afstanden geprobeerd?
15 meter ongeveer en ik heb geen andere afstanden geprobeerd (zo'n TV versjouwen is niet echt een hobby van mij :P). Het beeld is goed te pruimen. Beter dan een s-vhs beeld van de videorecorder 8). Maar alles (behalve usb) wordt wel analoog overgezonden over zo'n kabel, dus hoe langer de kabel, hoe brakker het signaal. Eerlijk gezegd viel het mij 100% mee toen ik het beeld voor het eerst zag. Ik had enorm veel ruis verwacht.

Kleine bonus opmerking: ipv een power-on signaal heb ik een extra aarde gemaakt speciaal voor het video signaal. Ik had namelijk al een vaag vermoeden dat zo'n gedeelde aarde met een sterk usb signaal nog wel eens overspraak kon veroorzaken.

[ Voor 52% gewijzigd door dr snuggles op 09-01-2006 14:20 ]

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:12

^ Wat hij zegt.

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 09:44

gerhald

:P

is een thinclient nog niks zo'n ding kost niks en kan gewoon een rdp sessie opzetten naar de pc

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 11:28
Soms is een thin client en RDP niet hard genoeg, bijvoorbeeld bij spellen (^^^). Dan wil je een fysieke verbinding met je bak. Helaas werkt 15 mtr VGA-kabel en 2x15 mtr PS/2 kabel en 2x15 mtr USB-kabel en 2x15mtr audiosnoer niet meer zo netjes. Het staat ook zo slordig in de gang...

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Pagina: 1