[all] Mogelijkheden licensering(?) test servers*

Pagina: 1
Acties:

• Mobster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06-2016

Mobster

Los Alcoholicos

Topicstarter
Je kent het wel. Er wordt een updaet voor een bedrijfskritisch pakket uitgebracht. Vaak zijn deze zonder problemen te installeren, maar van de week ging het mooi fout. Na veel vijven en zessen alles weer terug in de oude situatie kunnen krijgen en weer verder gegaan.

Door schade en schande wordt mijn wijs, dus nu moet er een permanente test-situatie komen, waarop applicaties draaien en waar we eventuele updates op kunnen testen voordat deze in het productienetwerk komen te hangen. Hoe zit dat licentie-technisch en dan doel ik vooral op Windows Server. Ik weet dat er trials zijn van 30, 60 en zelds, dacht ik, 180 dagen maar dat zou betekenen dat ik, in het laatste geval, elke 6 maanden de hele testomgeving compleet opnieuw op moet bouwen. Niet echt practisch lijkt me.

Zijn er andere oplossingen? Biedt Microsoft mogelijkheden voor test servers of moet ik voor alle pakketten gewoon dubbele licenties gaan kopen nu?

Toch maar eens een andere sig bedenken :P

Verwijderd

Als je bedrijf een abo heeft op MSDN, dan kun je de server-licenties die daarin zitten, gebruiken voor ontwikkelings-, trainings- en testdoeleinden. Wij gebruiken het daarvoor.

Maar MSDN is niet goedkoop... Je bent nog het voordeligst uit met de trial-versies, maar zoals je zelf al aangaf, da's irritant.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:09
Uiteindelijk zijn trials misschien wel niet zo heel goedkoop....zoals je zelf al aangaf moet je dan iedere keer van voren af aan de testomgeving opbouwen. Iedere keer een dag (of meer) tijd kwijt om het precies gelijk te maken aan je productieomgeving!

Als je van plan bent om er een nieuwe server voor te kopen, dan kun je gelijk een OEM licentie meebestellen, die zijn het goedkoopst. Anders is het toch een kwestie van volledige licentie kopen.

Als dat allemaal niet gaat lukken (hoewel de er in mijn ogen een goede business case valt te maken voor het inrichten van een testomgeving, zeker na wat er vorige keer is gebeurd) dan is het misschien praktischer om eerst een goede ghost-image en data back-ups te maken van de machine die de upgrade ondergaat. Dan ben je in ieder geval weer snel terug in de vorige situatie.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Mobster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06-2016

Mobster

Los Alcoholicos

Topicstarter
Ik denk dat MSDN inderdaad out of our league is. Er wordt inderdaad een nieuwe server voor ingekocht (tenminste, da's de voorlopige planning) dus OEM license is misschien de beste optie.

Hoe zit dat trouwens met zo'n trial license en imaging. Als ik na completering van de installatie van een testserver een image maak, dan kan ik die toch nooit meer terugzetten?! Op het moment van terug zetten ziet ie toch de datum van de originele installatie?!

Toch maar eens een andere sig bedenken :P

• piems
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-03 12:28

piems

:KEIN:NIELS:SIEM

Microsoft action pack is wat jij moet hebben.
Kost je 300 euro per jaar en dan kun je alle software gebruiken van microsoft voor internal use.
hier kun je de inhoud nalezen.
http://www.microsoft.com/.../actionpack/contents.aspx

daar staan ook wel de voorwaarden waar je aan moet voldoen.

24-11-2007 birth of a king! 12-04-2011 birth of a legend!

Verwijderd

Mobster schreef op maandag 09 januari 2006 @ 10:57:
Hoe zit dat trouwens met zo'n trial license en imaging. Als ik na completering van de installatie van een testserver een image maak, dan kan ik die toch nooit meer terugzetten?! Op het moment van terug zetten ziet ie toch de datum van de originele installatie?!
Precies. Dat gaat dus ook niet werken. (Met de klok van de server sjoemelen is ook geen optie, want als de klok teveel afwijkt van de rest van het netwerk, wil Windows ook niet meer communiceren met z'n vriendjes).
Pagina: 1