Toon posts:

1024 Cylinder Boundary

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een weekje de volgende onderdelen

Moederbord: Asus A8N-SLI Premium
Processor: AMD Athlon 64 X2 3800+ (2,2GHz, 2x512KB)
Geheugen: 1 x 1GB PC3200 DDR, CL3 (Kingston ValueRAM)
Videokaart: XFX GeForce 6600 256MB (PCIe, 1x DVI)
Maxtor DiamondMax 10, 300GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS)

Partities had ik verdeeld in het volgende : 50 (window en proggies), 100 (bestanden), 75 (download), 75 GB (savety back-ups)

Ik had window geinstalleerd en deze draaide. ik heb gelijk in het begin met Drive Image 5.0 een image gemaakt. Daar werkte ik in het verleden ook mee en werkte altijd perfect. De eerste image kon ik zo wegschrijven. Ik ben verder gegaan met installeren van driver voor printer, tablet e.d. en heb toen opnieuw een image proberen te maken. Dit lukte echter niet. Op één of andere manier gaf Drive Image een fout aan op het moment dat hij naar DOS ging. Het lukte me niet meer om een image te maken en ook niet om de oude image terug te krijgen. Zelfs het copieren van deze image (groot ongeveer 2,4 GB ) naar een ander schijf wilde niet. Ik kreeg een foutmelding dat de harddisk vol was. Vreemd want alle andere dingen die ik copieerde wilde wel.

Heb ook CHKDSK gedraaid onder windows en die kwam met een fout m.b.t. MBR aan. Ik kon dat herstellen met CHKDSK /F maar toen ik dat frobeerde en daarna controlleerde via windows wat dit niet gelukt. Onder dos gaf hij geen fout aan. Steeds onder Windows kwam hij weer met dezelfde fout aan.

Ten einde raad heb ik partition magic opgestart van floppy en deze alle partities laten slopen en er één grote partitie van laten maken. Vervolgens heb ik opnieuw Window laten installeren. Deze wilde formateren en dat heb ik in één partitie gedaan. Deze beslaat de hele harde schijf van 300 GB. Het idee was dat ik dit later wel weer kleiner zou maken. het formateren van de 300 GB ging goed. Daarna is window geïnstalleerd.

Helaas na de installatie wil deze niet opstarten. Opnieuw partition magic opgestart en gekeken bij het maken van verschillende partities. Deze geeft echter de volgende fout aan.

This partition crosses the 1024 cylinder boundery and may not be bootable.

In het bios heb ik de HDD (sata 2) op "gewoon" ingesteld en niet op "large" bij harddisk.

Wat gaat er fout en hoe kan ik dit oplossen.

Ik heb gekeken met search maar dat geeft mij geen duidelijkheid.

Help.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Welke fout gaf Drive Image dan aan toen je probeerde in DOS te booten? Wees duidelijk.
En dat de HDD niet boot op 1 partitie van 300GB vindt ik niet gek. Dat gaat ook niet.
Oplossing? Veel kleinere partitie nemen dan dat.

C:\>_

Verwijderd

Topicstarter
Vinnie schreef op maandag 09 januari 2006 @ 03:13:
Welke fout gaf Drive Image dan aan toen je probeerde in DOS te booten? Wees duidelijk.
msg 11 loading floppy image

err 13: Attempt to read past cyl 1025

Dit was met de bovenstaande verdeling van de partities. Ik heb op de site van drive image gekeken maar daar kwam err 13 niet voor. Overigens is de rest "gediscontinued".
Vinnie schreef op maandag 09 januari 2006 @ 03:13:
En dat de HDD niet boot op 1 partitie van 300GB vindt ik niet gek. Dat gaat ook niet.
Oplossing? Veel kleinere partitie nemen dan dat.
Dat begrijp ik, maar omdat het met de partities van 50, 100, 75, 75 gb niet werkte dacht ik, laat ik het andere uiterste eens nemen en daarna er meerdere partities van maken. Dit werkt niet helaas. Dus moet ik weer opnieuw alles doen.

Wat is dan de grootste partitie die ik kan aanhouden zonder dat die fout met cylinder 1024 voor gaat komen?

Is het handig fdisk weer uit te voeren maar dan op deze manier fdisk /mbr omdat hij bij de eerste keer met chkdsk ermee kwam dat er iets niet correct was met de MBR en dat ik deze onder dos (deze werkte toen nog wel) met chkdsk /f te repareren wat overigens niet is gelukt.

Wie heeft suggesties en oplossingen?

Verwijderd

Welke versie van windows probeer je te installeren?
welk bestandssysteem gebruik je?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 09:25:
Welke versie van windows probeer je te installeren?
welk bestandssysteem gebruik je?
Ik probeer windows XP Home te installeren. Eingenlijk wil ik naar Pro SP2 maar die is not bootable en toen heb ik floppy gedownload (6 stuks) zodat je SP2 gelijk kan installeren maar er is iets mis gegaan met het aanmaken van deze floppy's en er treed een fout op disk 4 op. Dus vandaar op deze onhandige manier.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Die error waar jij over spreekt, is een heeeeele oude.

Als je het mij vraagt, is in dit geval de software waar je mee werkt de schuldige, probeer een recentere versie van drive image zou ik zeggen...

Als je dr toch vanaf wil zonder nieuwere software te gaan gebruiken, moet je je boot-partitie kleiner maken dan 8GB!

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

Topicstarter
TetsuoShima schreef op maandag 09 januari 2006 @ 09:45:
Die error waar jij over spreekt, is een heeeeele oude.

Als je het mij vraagt, is in dit geval de software waar je mee werkt de schuldige, probeer een recentere versie van drive image zou ik zeggen...

Als je dr toch vanaf wil zonder nieuwere software te gaan gebruiken, moet je je boot-partitie kleiner maken dan 8GB!
Ik heb drive image versie 5. Volgens mij is 6.0 de laatste versie van dit programma. En deze is ook al gestopt. Is het verstandig dan maar Ghost aan te schaffen?

Verder ben ik aan het kijken of het aan de jumpersetting ligt van mijn harddisk. Ik kan zat jumpersettings vinden bij Maxtor maar niet van deze harddisk. Of soort gelijke.

harddisk Maxtor DiamondMax 10, 300GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS) type 6V300F0

Deze heeft een plek waar de jumper zit van 4 posities (dus geen dubbele rij) Deze ziet er zo uit:

. . . .
Hieronder staat sata1,50 b/s mode setting--------J4 (partial)

De jumper zit op de 1e en 2e positie

Dat geeft toch alleen maar aan dat hij gelimiteerd is op 1.50 en als ik hem eraf haal dat zal het wel 3.00 zijn. Of niet. Dit heeft toch geen invloed op die cylinder 1024?

Verwijderd

Aan de harde schijf ligt het niet. Anders had je zowiezo met partition magic ook problemen gehad. Welke versie daarvan gebruik je trouwens? Je hebt ook mijn vraag over welk bestandssysteem je gebruikt nog niet beantwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 09:58:
Aan de harde schijf ligt het niet. Anders had je zowiezo met partition magic ook problemen gehad. Welke versie daarvan gebruik je trouwens? Je hebt ook mijn vraag over welk bestandssysteem je gebruikt nog niet beantwoord.
Partition Magic versie 7. En het bestands systeem is NTSF

Verwijderd

Topicstarter
Had trouwens op mijn vorige systeem van 10 gb voor het systeem en 25 gb voor programma's.

Is het verstandig om inderdaad de c schijf alleen voor windows te houden. Dus iets van 8 gb en dan op de d schijf een partitie van 50 gb voor de rest van de proggies te maken?

help

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je toch wilt proberen WinXP-PRO-SP2 te installeren kan je van de XP-Home CD booten en dan wanneer je in het blauwe gedeelte zit waarin je kan partitioneren de CD verwisselen met XP-Pro-SP2.(wanneer de CD gestopt is)

Er is volgens mij een kleine kans dat XP-Pro-SP2 wel werkt omdat je het servicepack meeinstalleert. :?

[ Voor 5% gewijzigd door enchion op 09-01-2006 11:15 ]

How do you save a random generator ?

Verwijderd

Topicstarter
enchion schreef op maandag 09 januari 2006 @ 11:13:
Als je toch wilt proberen WinXP-PRO-SP2 te installeren kan je van de XP-Home CD booten en dan wanneer je in het blauwe gedeelte zit waarin je kan partitioneren de CD verwisselen met XP-Pro-SP2.(wanneer de CD gestopt is)

Er is volgens mij een kleine kans dat XP-Pro-SP2 wel werkt omdat je het servicepack meeinstalleert. :?
Thxs maar ik heb besloten het maar op de onhandige manier te doen.:'( Eerst Home dan Pro en dan SP2. Dan weet ik zeker dat het werkt.

Verder heb ik na het lezen van materiaal over 1024 Cylinder enz. maar besloten om mijn bootable gedeelte te houden op 8024,6 mB. :( Precies 1023 Cylinders. Dan weet ik zeker (hoop ik) dat ook dat goed moet gaan en maar ik een andere partitie aan voor de rest van de programma's.

Overigens is er weinig materiaal via google te vinden dat gaat over 1024 Cylinder. Vaak dan nog linux gerelateerd. Wat ik wel begrepen heb is dat fdisk gewoon zo verouderd is dat een bootable disk niet boven de 1024 ste cylinder kan worden gelezen.

Misschien heeft iemand hier een oplossing voor gevonden?

Ik niet. 8)7

Zat ik mij overigen net te bedenken. In mijn laptop zit 1 disk van 80 Gb. In 1 partitie geofrmateerd. Waarom gaat het op mijn laptop dan wel goed?

Nu snap ik er helemaal niets meer van? :? :? :? :? :? 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2006 11:38 ]

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

ik zie hier net dat de laatste versie, versie 7 was en dat powerquest inmiddels is overgekocht door symantec. maw. er zullen geen nieuwere versies meer van verschijnen, alleen norton ghost dus...

bij de notes van versie 5 lees ik dat die geen HDD groter dan 80 gig ondersteunt!

ik raad je aan om de windows partitie niet kleiner dan 8 gig te maken, maar gewoon een ander programmaatje te gebruiken.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

Topicstarter
TetsuoShima schreef op maandag 09 januari 2006 @ 11:37:
ik zie hier net dat de laatste versie, versie 7 was en dat powerquest inmiddels is overgekocht door symantec. maw. er zullen geen nieuwere versies meer van verschijnen, alleen norton ghost dus...

bij de notes van versie 5 lees ik dat die geen HDD groter dan 80 gig ondersteunt!

ik raad je aan om de windows partitie niet kleiner dan 8 gig te maken, maar gewoon een ander programmaatje te gebruiken.
Welk proggie zou ik dan kunnen gebruiken.

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Norton ghost 9.0 of 10.0 zijn beide gebaseerd op de laatste versies van drive image van powerquest dat door symantec overgenomen is.

ze werken beide heel eenvoudig en DOS is niet meer in the picture, voor recovery werken ze beide met ofwel de recovery boot van standaard Windows XP ofwel met Microsoft's Windows PE (Preinstallation Environment) dat (dacht ik) meegeleverd wordt.

versie 9 is na het uitbrengen van versie 10 trouwens spotgoedkoop geworden.

Verwijderd

Topicstarter
Dat wordt dus maar ghost kopen.

Ik ben nu opnieuw aan het installeren. Nu parititie van 8 Gb (c schijf) voor windows en .. Gb voor Programma's (d schijf).

Of heeft het toch voordelen om de c partitie naar bv 50 Gb te zetten als ik toch met ghost 10 ga werken.

Ik heb vroeger altijd met het bovengenoemde voorbeeld gewerkt. Maar door een nieuwe en grotere schijf kan het nu anders.
Wat is handiger en verstandiger?

Geeft eens wat voor en nadelen aan van de twee manier? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Als je toch Ghost koopt, dan zou ik windows niet op een 8 gig schijf installeren, want voor dat programma maakt dat toch niet uit. Persoonlijk vind ik het handiger om wat meer reserve ruimte op m'n c over te hebben

Uiteindelijk maakt het niet zóveel uit, de meeste programma's hebben er geen probleem mee waar je ze neerzet, c - d - e - ..., maar zelfs nu nog, werken sommige programma's niet, tenzij je ze in de root van je c zet.

persoonlijk heb ik een 'structuur' in mijn systeem ->
c: boot - windows - 'serieuze' programma's
d: games - downloads
e: backup (=andere HDD's)

met dit 'systeem' is het voor mij onmogelijk om met een 8 gig c schijf te werken

want (bij benadering)
windows 1gig
swap 1gig
system restore 1gig
office 1gig
visual studio 1gig
msdn library 2gig
allerhande programma's 2gig
projects 1gig
25% vrije ruimte 3gig

totaal 13 gig

momenteel is mijn c dan ook iets van een 20 gig (extra ruimte vrijgelaten voor eventuele extra install's)

in principe kan je evengoed je programma's op een andere partitie zetten, maar hoe minder partities op 1 schijf, hoe liever, vermits copieren tss parties op dezelfde harde schijf zowat de traagste operatie is die je kan uitvoeren met een HDD en je zowat evengoed structuur kan behouden door middel van goed gekozen folders en benamingen.

de enige reden die ik zie om meerdere partities te hebben, is dat je bij een reïnstall minder moeite moet doen om bepaalde data te backuppen, vermits je slechts 1 partitie verandert en de andere kan je na de verse install (of image) gewoon verder blijven gebruiken.
voor alle andere gevallen geldt: hoe minder patities, hoe liever, je kan namelijk ook aan een folder een driveletter toekennen!

maw, uiteindelijk is het bij mij persoonlijke voorkeur

bij m'n vriendin (halve computer noob :) ), heb ik gewoon 1 enkele partitie aangemaakt, omdat ze de onhebbelijke eigenschap heeft van alles op dr bureaublad te gooien (c schijf dus) en dan constant met een volle HDD zit als ze meerdere partities heeft, want ze vergeet die andere natuurlijk helemaal.

Verwijderd

Topicstarter
TetsuoShima schreef op maandag 09 januari 2006 @ 13:03:
Als je toch Ghost koopt, dan zou ik windows niet op een 8 gig schijf installeren, want voor dat programma maakt dat toch niet uit. Persoonlijk vind ik het handiger om wat meer reserve ruimte op m'n c over te hebben
Ik ben het met je eens.

Ik had vroeger altijd de volgende indeling.

C Systeem
D Programma's
E Bestanden
F Back-Ups

Voordeel dat ik c en d alleen een image van te maken. Ging er iets mis dan image terug en al je bestanden op e bestonden nog. Tevens hoefde ik voor back-up bv alleen e over te zetten.

Ik ga nu maar c en d aan elkaar vast knopen.

Thxs
Pagina: 1