lang zijn: wel of geen voordeel?

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:58
aangezien ik ruim over de 2 meter ga kwa lengte kwam vandaag de vraag op of lang zijn als fotograaf nu een voordeel is of een nadeel:

voor en nadelen die ik zelf heb ondervonden op een rijtje:

voordelen
* bij pop fotografie is een podium (festivals) vaak rond de 2 meter hoog, ik kan dus prima bij een band dichtbij gaan staan zonder kamera boven mijn hoofd te moeten steken en dan te hopen op een leuke compositie
* als er mensen voor me staan heb ik er weinig last van ik kan er toch wel overheen schieten.
* camera's met grote grip (dik vooral) liggen heel goed in de hand (zie mijn s2. erg dikke body, maar ligt erg goed in de hand)
* veel meer (ik had iig meer voordelen bedacht deze middag, maar die zijn me even ontschoten, misschien later in een update...)

nadelen
* doordat standpunt hoger is heb ik vaak last van saaie composities, er staat te veel in beeld. ik heb het idee dat een standpunt laag bij de grond vaak een beter beeld oplevert. Ik ga dan ook vrijvaak door de knieen, om een beter plaatje te krijgen
* herkenbaarheid, je wordt veel sneller gespot als fotograaf, je kan veel minder een onopvallend plaatje schieten, of men gaat poseren , of vreemd doen voor de camera zodat de foto er niet meer uitziet.
* statieven zijn niet vaak gemaakt voor hoogtes boven de 180... ik moet bij statief gebruik erg vaak gebukt staan om door de zoeker te kunnen kijken. zeker bij een monopod moet ik bijna gaan zitten om deze te kunnen gebruiken
*heb een camera met grote grip nodig omdat anders mijn handen helemaal nergens plaats kunnen vinden. 350d past echt niet
* veel meer (ik had iig meer voordelen bedacht deze middag, maar die zijn me even ontschoten, misschien later in een update...)

hebben meer dpz fg-tweakers hier last van en hoe gaan zij hier mee om?

(natuurlijk zou ik ook wat grotere monopods/statieven kunnen kopen)

maar zijn er nog echt goede praktijk voor en nadelen die ik gemisd heb en zijn er oplossingen om dit te verhelpen?>

[ Voor 1% gewijzigd door nachtnet op 09-01-2006 01:11 . Reden: betrapt, copy paste... edit dpz is fg-tweakers natuurlijk ]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik voel mij niet echt benadeeld met mijn 1.69m als ik met mijn camera bezig ben. Ik heb soms zelfs de neiging om door mijn knieën te gaan voor een nog lager perspectief.
Die kleine camera's heb ik ook last van want ik heb redelijk lange vingers. Maar daar kan je rekening mee houden tijdens het uitkiezen van een body, zo heb ik er bij mijn 7D absoluut geen last van; Ligt heerlijk in de hand. :)

Het is wel praktisch onmogelijk om over een groep mensen heen te fotograferen. Ik kan de camera boven mijn hoofd houden, maar dan zie ik niets. :/

[ Voor 17% gewijzigd door Oxi op 09-01-2006 00:59 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
nachtnet schreef op maandag 09 januari 2006 @ 00:52:
hebben meer dpz-ers hier last van en hoe gaan zij hier mee om?
Zeg, luiaard, aanpassen! :P

Maar tja, ik ben redelijk klein, en heb nooit echt dat ik liever langer was bij het fotograferen, zelfs niet bij concerten.
Maar om te zeggen dat ik er voordeel bij heb, niet echt, tenminste, niet dat ik merk.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk niet dat er grote voor- of nadelen aan zitten, waar lang zijn handig is in massa's mensen: je kijkt er overheen, is dat ook ongeveer het enige wat ik kan bedenken. Ik vind foto's gemaakt in zo'n massa mensen meestal niet geweldig omdat het je hopeloos beperkt in je compositie, dus als je er geen foto's in kan maken, who cares? ;)

Een van je nadelen, saaie foto's door een hogere camerapositie, is natuurlijk eenvoudig op te lossen door iets door de knieën te gaan :)

* Grrrrrene is met 1m91 niet bijzonder lang, maar klaagt niet ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Ik ben 1,92m en als dat te lang is 'zak' ik door mijn knieën, dat is makkelijker dan voor een klein persoon om zich langer te maken.
Eigenlijk een beetje een overbodige discussie!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:22

nadelen
* doordat standpunt hoger is heb ik vaak last van saaie composities, er staat te veel in beeld. ik heb het idee dat een standpunt laag bij de grond vaak een beter beeld oplevert. Ik ga dan ook vrijvaak door de knieen, om een beter plaatje te krijgen
kun je in dit geval niet een of twee stappen naar voren zetten? hierdoor verklein je het oppervlak wat in beeld komt ook al een stuk(je).

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:33

Barrycade

Through the...

Beetje een SG onderwerp?

Gezien je opsomming van nadelen heb je last van handicaps door je lengte.
Zo meteen ga je ook nog melden als nadeel dat je een duurdere auto (grotere) moet hebben om naar shoots te rijden, een duurder (langer) bed om goed te kunnen slapen zodat je uitgeslapen foto's kunt maken, een langere band aan je foto tas etc etc.

Beetje onzinnig topic?

(no offence btw)

• Deegroller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Ik ben zelf 1.96m. Qua fotografie heb ik gemerkt dat ik een grotere body prefereer (D70s boven de D50 bijvoorbeeld), in tegenstelling tot mijn (kleinere) vrienden. Deze grotere body lag lekkerder in mijn handen, maar heeft als nadeel dat 'ie weer wat groter is om mee te slepen.

Een echt probleempje vind ik echter dat mijn Crumpler Pizza XL naar mijn gevoel een te korte draagriem heeft.
De tas hangt niet echt lekker als ik de riem kruislings draag (Tas links, riem over rechter schouder).
Ideale hoogte bereik ik enkel als ik de tas links draag, en de riem ook over de linker schouder hangt. Maar dat draagt dan weer minder fijn.
Ik overweeg nu om er een stuk tussen te naaien, wat dan bedekt wordt door de 'removable shoulder pad'.

Grote voordeel van grotere lengte is natuurlijk het grotere bereik. Ik kan composities kiezen met een camerahoogte tussen de ±50 en ±185 cm.

Geweldige hand-oog-coördinatie dankzij Wacom en Playboy!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik ben 2 meter en kan mij inderdaad vinden in:
De te grote handen, grote camera is inderdaad makkelijker te bedienen, terwijl ik bij de kleinere digitale cameras al moeite heb om ze aan te zetten...

Hoewel ik niet vaak naar concerten ga, heb ik bijna nooit last van mensen/obstakels die voor mij staan. Wel af en toe mensen die dan klagen dat ze het niet kunnen zien.
(Tip: zorg dat je er eerder bent dan degene die achter je staan, kan je altijd zeggen dat je er eerder was)

Over het algemeen zie ik meer voordelen dan nadelen van langzijn. Het is voor iemand die land is tenslotte makkelijker te bukken dat voor iemand die klein is ... en dat geld imo ook voor het maken van foto's

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik ben 1.95 lang, soms wel handig als je over mensen heen wilt fotograferen, maar een nadeel is dan weer dat ik moet bukken als ik me camera op een statief heb staan.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

aangezien ik ruim over de 2 meter ga kwa lengte kwam vandaag de vraag op of lang zijn als fotograaf nu een voordeel is of een nadeel:

voor en nadelen die ik zelf heb ondervonden op een rijtje:

voordelen
* bij pop fotografie is een podium (festivals) vaak rond de 2 meter hoog, ik kan dus prima bij een band dichtbij gaan staan zonder kamera boven mijn hoofd te moeten steken en dan te hopen op een leuke compositie
* als er mensen voor me staan heb ik er weinig last van ik kan er toch wel overheen schieten.
* camera's met grote grip (dik vooral) liggen heel goed in de hand (zie mijn s2. erg dikke body, maar ligt erg goed in de hand)
Je kan over menigten heenkijken, je hebt beter overzicht, je kunt makkelijker 'van boven' schieten, terwijl je ook (met enige moeite) de plaatjes kunt maken van korte mensjes. En zo kan ik nog wel een boel noemen.
nadelen
* herkenbaarheid, je wordt veel sneller gespot als fotograaf, je kan veel minder een onopvallend plaatje schieten, of men gaat poseren , of vreemd doen voor de camera zodat de foto er niet meer uitziet.
* statieven zijn niet vaak gemaakt voor hoogtes boven de 180... ik moet bij statief gebruik erg vaak gebukt staan om door de zoeker te kunnen kijken. zeker bij een monopod moet ik bijna gaan zitten om deze te kunnen gebruiken
*heb een camera met grote grip nodig omdat anders mijn handen helemaal nergens plaats kunnen vinden. 350d past echt niet
1. Liever door je knietjes gaan om een shot te maken dan je camera (zonder zicht in de viewer) boven je hoofd te moeten houden en dan maar bidden dat het wat wordt.
2. Een statief/monopod dat hoger komt is echt wel te regelen. Manfrotto, gitzo en de andere grote merken hebben hier (make-do) oplossingen voor. :)
3. Grip is sowieso beter; ik heb geen enorme handen, maar naast meer "grip" om mee te werken is de balans ook nog eens beter.
4. Als je klein bent mis je overzicht, moet je als het ware door mensen heen zien om het allemaal in beeld te krijgen, moet je soms blind bove je hoofd schieten etc. etc.
hebben meer fg-tweakers hier last van en hoe gaan zij hier mee om?
Ik ben vrij klein (1m76) en gezien ik vrij veel dance/pop doe moet ik telkens met mijn cam blind boven mijn hoofd schieten. Bovendien mis ik overzicht, ik moet springen of lange mensen vragen hoe en wat, dat zuigt ook behoorlijk. Kan niet echt een trappetje meenemen om telkens op te gaan staan, hoewel een paar stelten misschien een idee zou zijn ;)
(natuurlijk zou ik ook wat grotere monopods/statieven kunnen kopen)
Die zijn er dan ook gewoon, of met zo'n "middenpaal" die veel langer is bijvoorbeeld. Bij Camex (in Amsterdam) had ik vorige week (of de week ervoor) een monopod van Mafrotto vast die 2m05 hoog was, compleet uitgeschoven... Ik kan er geen zak mee, maar mensen die serieus lang zijn, vinden het top lijkt me. Er zijn echt oplossingen voor, if not bij de winkel, dan gewoon mailtje naar de fabrikant; die vinden het ook leuk om echt oplossingen te bieden hoor!
maar zijn er nog echt goede praktijk voor en nadelen die ik gemisd heb en zijn er oplossingen om dit te verhelpen?>
Ik noemde er al een paar, zou het best prettig vinden als ik 20cm langer was als ik ga fotograferen. Maar gezien mijn vriendin 1m55 is... Zou dat ook weer problemen opleveren ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 09-01-2006 10:37 ]

Bericht hierboven

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08
Nu ben ik met 1.91m wel zo'n 10cm kleiner dan de topicstarter en zal dus duidelijk minder opvallen, maar die 10cm extra lijken me nou niet bepaald funest voor compositie e.d.? We praten tenslotte maar over een verschil van 5~6% Iig heb ik er nooit problemen mee en ga regelmatig even door de knieën of buig een beetje door.

Met statieven heb ik geen ervaring, maar kan me voorstellen dat het erg vervelend is wanneer je écht lang bent (>2M), maar dat zul je ook met meer dingen hebben (deuren, auto's, (hotel)bedden, kleding etc.), dat hoort er voor jou gewoon helaas bij.

Handen is een ander iets; die Canon body's zijn in Japan ontwikkeld en zonder grip dus te klein voor elke kaaskop die iets langer is dan gemiddeld :+
Floris schreef op maandag 09 januari 2006 @ 10:32:

Ik noemde er al een paar, zou het best prettig vinden als ik 20cm langer was als ik ga fotograferen. Maar gezien mijn vriendin 1m55 is... Zou dat ook weer problemen opleveren ;)
Geloof me, dat went :o

[ Voor 18% gewijzigd door Abbadon op 09-01-2006 10:49 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10

ThunderNet

Flits!

Abbadon schreef op maandag 09 januari 2006 @ 10:46:
Nu ben ik met 1.91m wel zo'n 10cm kleiner dan de topicstarter en zal dus duidelijk minder opvallen, maar die 10cm extra lijken me nou niet bepaald funest voor compositie e.d.? We praten tenslotte maar over een verschil van 5~6% Iig heb ik er nooit problemen mee en ga regelmatig even door de knieën of buig een beetje door.

Met statieven heb ik geen ervaring, maar kan me voorstellen dat het erg vervelend is wanneer je écht lang bent (>2M), maar dat zul je ook met meer dingen hebben (deuren, auto's, (hotel)bedden, kleding etc.), dat hoort er voor jou gewoon helaas bij.

Handen is een ander iets; die Canon body's zijn in Japan ontwikkeld en zonder grip dus te klein voor elke kaaskop die iets langer is dan gemiddeld :+

[...]

Geloof me, dat went :o
Nikon is ook japans bedrijf? :P Dus lijkt me niet dat dat veel uitmaakt?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:57
Het enige nadeel wat ik ondervonden heb (1.97) is dat je inderdaad snel opvalt als je een foto wilt maken,
ook als dat niet de bedoeling is, en dan is het hele fotomoment weg dus.

Verder is het groter zijn alleen maar handig, over menigte heen kijken bijvoorbeeld.
Het probleem van een te kleine grip heb ik opgelost met een handstrap, zo kan ik hem wat meer ontspannen vasthouden :)

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:41

Zoefff

❤ 

Ik denk dat er toch voornamelijk voordelen zitten aan groot zijn. Zelf ben ik iets kleiner dan 2 meter (weet niet precies hoe groot :P ), maar ik heb er eigenlijk nooit last van. Je kijkt vaak toch makkelijker over een grote menigte heen, de keren dat een foto uit een lager standpunt genomen moet worden ga ik dan wel door m'n knieën :)

Wat het onopvallend foto's maken betreft, dat is vaak toch al redelijk moeilijk. Als iemand me ziet dan ziet hij me, en dat was ook wel gebeurd als ik 30 cm kleiner was geweest ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Zoefff op 09-01-2006 11:57 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Met mijn 2 meter 5 schiet ik ook makkelijk overal overheen. Mn 300d is groot genoeg voor me en heb ook geen problemen om met mn G5 te fotograferen.
Door de knieën gaan kan altijd. Eigenlijk heb je een veel groter bereik, zo heb ik een keer met mn G5 Ferry Corsten op de danceparade staan filmen met mn armen helemaal gestrekt en het lijkt zo net alsof ik ook op die wagen sta!

Onopvallend een foto maken kan ik ook, gewoon goed proberen te mikken als je je camera niet voor je oog hebt, maar voor je buik ofzo.

Gadgets FTW!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

'meestal' is het voor mij een voordeel: als je gewoon een hoger uitkijkpunt nodig hebt over de mensenmassa's danwel andere 'hindernissen'.

Echter, ik doe veel modelshoots, en de lieve modelletjes met wie ik werk zijn 1,55 ~ 1,80 tot nu toe: allemaal een stukje tot een stuk kleiner. Als ik dus netjes op hun hoogte wil schieten, moet ik of een statief gebruiken, en dat kost tijd, of behoorlijk door m'n knietjes, en dat kan wat vermoeien ;)

Soms helpt het, soms werkt het tegen, die lengte :)

LinkedIn
Instagram

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Ursamajor schreef op maandag 09 januari 2006 @ 15:26:
Met mijn 2 meter 5 schiet ik ook makkelijk overal overheen. Mn 300d is groot genoeg voor me en heb ook geen problemen om met mn G5 te fotograferen.
Door de knieën gaan kan altijd. Eigenlijk heb je een veel groter bereik, zo heb ik een keer met mn G5 Ferry Corsten op de danceparade staan filmen met mn armen helemaal gestrekt en het lijkt zo net alsof ik ook op die wagen sta!
Op de wagen is het ook niet alles hoor, trust me.
Onopvallend een foto maken kan ik ook, gewoon goed proberen te mikken als je je camera niet voor je oog hebt, maar voor je buik ofzo.
Hipshots zijn bovendien echt tof!

Bericht hierboven

Verwijderd

Hier een gezellige 208 centimeter, en om eerlijk te zijn zie ik slechts één nadeel; belachelijk grote handen. Maar dat is bij mij ook gewoon een kwestie van gewenning. Onopvallend foto's maken van andere mensen is nu eenmaal een kwestie van geluk, je valt op voor ze of niet, als mensen een lang iemand zien, gaan ze echt niet direct kijken of ze een foto van je maken hoor ;)
Bij het schieten van foto's op evenementen komt m'n lengte wel erg van pas, zeker bij optredens, je kijkt inderdaad net op het podium, en een foto van de menigte om je heen is ook maar een kleine moeite :P Het werken met een statief is overigens wel wat vervelender, maar die staat bij mij vaker onder de 150 cm dan op de 180, dus met een bochel sta je dan toch wel!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik ben 1,97 en heb niet zo'n last van de voor-/nadelen bij het fotograferen. Het gras bij de buren is altijd groener..... :Y)

Verwijderd

ik ben zo'n 2 meter en heb er niet bijzonder last van. je kan ook gewoon een stuk door je knieen gaan als je een potret maakt om wat menselijker over te komen

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Hey, een bekend topic. ;)

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Ik heb er ook niet veel last van met mijn 1,97 oid. Ben er tot nu toe alleen maar blij mee. Enige wat ik wel zou willen is af en toe in de kroeg iets kleiner zijn. Maar voor fotografie, nee ;)
Pagina: 1