Asterisk Fallback Nummer naar sip of isdn

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaMasterC
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-02 09:53
Hi,

Weet iemand of het mogelijk is, met Asterisk, om als je met meerdere Voip providers bijv: Voipbuster en Budgetphone een soort goedwerkende fallback kan maken van bijv. Voipbuster naar Budgetphone zodat als de ene niet werkt dat ie binnen een bepaalde tijd automatisch de andere probeert en eventueel uiteindelijk ook naar isdn.
Weet niet zo precies waar te beginnen.
Ben op zoek naar iemand die zoiets werkend heeft en zijn config es wil laten zien zodat ik daar een beetje mee kan stoeien.

Ik heb al iets maar dat doet een beetje raar:

[voipbuster_first]
exten => _XXXXXXXXXX,1,Dial(SIP/0031${EXTEN:-9}@voipbuster_sip|60|r)
exten => _XXXXXXXXXX,n,Playback(niet-gratis)
exten => _XXXXXXXXXX,n,Goto(${DIALSTATUS}-${EXTEN},10) ; Jump based on status (NOANSWER,BUSY,CHANUNAVAIL,CONGESTION,ANSWER)
exten => _CHA.,10,Dial(SIP/0031${EXTEN:-9}@budgetphone|60|r)
exten => _CO.,10,Dial(SIP/0031${EXTEN:-9}@budgetphone|60|r)

[budgetphone]
include => voipbuster_first

Alles lijkt te werken als ik expres zorg dat voipbuster niet bereikbaar is maar als ie dan automatisch via Budgetphone gaat bellen dan lijkt het wel of het geluid over zijn nek gaar, zelfs de overgaans toon klinkt dan choppy, heel raar.
Terwijl als ik BudgetPhone gewoon via mijn standaard config laat bellen deze het prima doet.

Iemand ??

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik denk niet dat dit mogelijk is met de functies van Asterisk zelf, je kan namelijk wel dingen doen aan de hand van de status van een lijn, maar er zijn nog niet echte standaarden. Zelfs dtmf tonen zijn anders per pakket, wat weer complicaties kan leveren.

Wat ik dus bedoel is dat het wel kan werken, maar dat het heel erg afhankelijk kan zijn van de voip provider en wat voor antwoorden hij terug gaat sturen. Als je dit echt netjes wil zal je toch echt het zelf moeten gaan programmeren met de api's, maar zover ben ik nog niet. Maar mocht je het voor elkaar krijgen, ben ik wel heel benieuwd iniedergeval.

Ik heb nu net even wat gescript, wat ik denk dat beter werkt (maar zoals ik al zei gaat het heel erg aan de provider werken):

[dialout]
exten => _0.,1,setcallerid(123456789)
exten => _0.,2,setcidname(blaat)
exten => _0.,3,setcidnum(123456789)
exten => _0.,4,dial(IAX2/putgraaf@voipbuster/${EXTEN:1},60,r)
exten => _0.,5,Goto(_0-${DIALSTATUS},1)
exten => _0-NOANSWER,1,Dial(SIP/${EXTEN:1}@budgetphone)
exten => _0-BUSY,1,Dial(SIP/${EXTEN:1}@budgetphone)
exten => _0-CHANUNAVAIL,1,Dial(SIP/${EXTEN:1}@budgetphone)
exten => _0-CONGESTION,1,Dial(SIP/${EXTEN:1}@budgetphone)

Dit heb ik even snel gedaan, niet getest. Maar ik denk wel dat het werkt dus. :P

[ Voor 76% gewijzigd door Attilla op 08-01-2006 23:01 ]

• DaMasterC
Hey Airwolf thx ik ga es stoeien met jouw code.
Volgens mij moet het met wat foefjes uiteindelijk redelijk kunnen.
Ben nog maar 3 weken bezig met Asterisk, het is "a piece of art" en erg verslavend om mee te stoeien ;-)
Ik houd je op de hoogte over mijn vorderingen dan wel bevindingen. Sjees wordt weer een half nachie.

• DaMasterC
Nou het is wel duidelijk dat ik nog niet echt thuis ben met dit soort commando's met jouw code lukt het mij ook niet erg, krijg zoveel errors, ik krijg steeds:

Everyone is busy/congested at this time (1:0/0/1)

-- SIP/budgetphone-out-d1f2 is circuit-busy

Nou snap ook nog ff niet helemaal van alles precies wat ik doe.
Kon ook niet zoveel informatie vinden over wat ik precies wil.
Suggesties welkom ;-)

• Attilla
Ik heb hier dezelfde setup, maar dan moet ik even gaan testen.

Wat is aanraad om even te lezen is het Asterisk boek van Oreilly, gratis als pdf te downloaden tegenwoordig. http://www.oreilly.com/catalog/asterisk/index.html

• DaMasterC
Hey super, ik ben er nu over aan het lezen ;-)
Wel gek dat het bij jou wel werkt en bij mij gek doet naja er kan zoveel verschillen in de configs.
Ik gebruik alleen sip en jij iax, ik ben een behoorlijke tijd aan het klooien geweest maar ik kreeg het toch niet lekker werkend.
Zal er vanmiddag weer es ff een uurtje aan besteden

• tweakmiv
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
Wat bij mij werkt is het volgende:

[/quote]
exten => _XXXXXXX,2,Dial(SIP/003135${EXTEN}@voipbuster)
exten => _XXXXXXX,3,Dial(SIP/035${EXTEN}@pstn-spa3k,60,)
[quote]

Eerste deel probeert via voipbuster. Als dit niet werkt gaat priority 3 aan de gang en dat is mijn spa3000 of te wel mijn vast telefoon lijn. Je kunt hier ook budgetphone van maken.
Werkt vlekkenloos.

• Attilla
Ja, dat kan inderdaad zonder problemen. Maar dat is niet aan de hand van sip error codes wat de topicstarter graag wil.

• DaMasterC
Hi,
Morgen es checken bij Budgetphone of daar niet een probleem ligt ofzo.
Ben nog steeds aan het lezen. ;-)
tweakmiv ook nog bedankt voor jouw bijdrage.
Ondertussen ga ik weer verder studeren

[ Voor 86% gewijzigd door DaMasterC op 10-01-2006 01:04 ]

Verwijderd

Lijkt mij dat het ook kan door bij de sip peer entry "qualify=yes' te zetten. Dit stuurt SIP INFO pakketten en kijkt of er een antwoord op komt.

Daarna in extensions.conf ChanisAvail gebruiken om te kijken of de peer nog wel antwoord.
Pagina: 1