Nieuw Pentium D systeem - compat. check & advies.

Pagina: 1
Acties:

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Topicstarter
Ik vind het tijd geworden voor een nieuw systeempje, mijn oog is gevallen op een Intel Pentium D systeem.

Waarom een dual-core, ik kan de cpupower best gebruiken omdat de pc gebruikt zal worden om meerdere systemen te draaien (vmware) enz.

Ik heb de laatste 2 weken een beetje aan het rondkijken en lezen geweest. Silentpcreview en google hebben mij hierin bijgestaan.

Een paar eisen aan de hardware:
  • Het moet een bord zijn met intel matrix raid dus een intel chipset met ICH7 ik wil een raid 5 array maken voor data storage. Ik heb ondertussen slechte ervaringen met dataverlies. Ik denk aan een array van 4 schijven.
  • Dit punt komt verder uit het vorige: minstens 6 sata poorten (4 van de matrix raid die vol zitten.) Eentje die gebruikt zal worden om in de toekomst een raptor 150 aan te hangen, ééntje als reserve om later nog een non raid disk aan te sluiten om niet belangrijke data op te zetten.
  • Stabiel ;)
  • Redelijk stil, het systeem draait 24@24 op mijn slaapkamer.
De hardware:
  1. 1x Antec Aluminium Midi Tower 4x5,25" 1x3,5 USB & IEEE1394 & audio 3x120mm fan NO PSU
  2. 1x High Efficiency 430W PSU ATX12V v2.2 Low-speed 80mm fan
  3. 1x Intel PentiumD/830 3.00GHz 775 FSB800MHz 2MB EM64T
  4. 2x Memory elexir DDR II 533 1 GB
  5. GB GA8I955XRO-00-Gx/S775 ATX 1066FSB 2xGigabit Lan PCI-Epress 955X chipset dual DDR22 ECC SATAII Raid
  6. 1x DVD RW NEC ND4550 16X +R/-R DUAL BLACK OEM
  7. 4x HDD 300GB 7200RPM S-ATA II 1.5GB/S MAXTOR 16MB ROHS
Hergebruik
Simpel pci express kaartje met ATI chipset & DVI

Het waarom van de onderdelen.

1 & 2
Is deze voeding zwaar genoeg en stil genoeg in combinatie met die kast ?
Is een passieve Antec voeding te overwegen of moet je dan veel extra fans voorzien.

3 & 4
Cpu en memory daar valt weinig over te zeggen.

5
Moederbord heb ik getwijfeld tussen dit bord en de Asus P5WD2 Permium maar die heeft maar 5 interne sata aansluitingen.

6
Standaard writer.

7
Waarom die harde schijven: 5 jaar garantie, gegarandeerd voor 24@24 & raid.

Vragen:
  • Is die voeding voldoende stevig & stil ? In dat kader is een APC 800 VA ups voldoende om dit systeem even recht te houden in combinatie met een adsl router / switch / ap.
  • Krijg ik deze combinatie stil & stabiel ?
  • Andere opmerkingen tips ?
  • Krijg ik hier een stille cpu cooler op, ik dacht aan de enige zalman die geschikt is, zalman CNPS9500 LED

[ Voor 5% gewijzigd door Tomsworld op 08-01-2006 23:31 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:07

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Nu wil ik niet de (amd) fanboy uithangen (want dat ben ik niet), maar heb je wel eens een amd overwogen? Voor de dualcore zit je qua prestatie en prijs momenteel echt beter bij amd :) Of is er een reden dat je perse voor de intel wilt gaat :)

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 13:37

Skyline GT-R

RB26DETT

Waarom een Pentium D 8xx als de Pentium D9xx uit is gekomen? Die is zuiniger, koeler en niet duurder :) Ook zou ik een Asus P5WD2-E Premium moederbord nemen met een intel i975X chipset, en die heeft 8 onboard SATA aansluitingen :)

Een moederbord revieuw van VR-Zone ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Skyline GT-R op 08-01-2006 22:24 ]

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Topicstarter
We Are Borg schreef op zondag 08 januari 2006 @ 22:07:
Nu wil ik niet de (amd) fanboy uithangen (want dat ben ik niet), maar heb je wel eens een amd overwogen? Voor de dualcore zit je qua prestatie en prijs momenteel echt beter bij amd :) Of is er een reden dat je perse voor de intel wilt gaat :)
De reden van Intel is dat wij IPI zijn en ik voor intel hardware goede prijzen & service heb. Maar toch bedankt voor de tip :)
Skyline GT-R schreef op zondag 08 januari 2006 @ 22:09:
Waarom een Pentium D 8xx als de Pentium D9xx uit is gekomen? Die is zuiniger, koeler en niet duurder :) Ook zou ik een Asus P5WD2-E Premium moederbord nemen met een intel i975X chipset, en die heeft 8 onboard SATA aansluitingen :)
Inderdaad die processor is waar ik dacht zo wie zo al om iets later naar een D9xx te gaan, maar ik zie dat de eerste D930 leverbaar is op de 13e januari.

Dus de processor is nu een:

PentiumD/930 3.0 GHz 800MHz FSB 2x2MB Cache VT EIST EM64T XD 65nm LGA775

Dat moederbord ga ik direct eens naar kijken.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Verwijderd

Waarom zulk langzaam geheugen?

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:11
Misschien is een Arctic Freezer 7 wat voor jou ?

Scheel weer een paar centen voor (bijna) dezelfde koeling

[ Voor 54% gewijzigd door Dubbel Fristie op 08-01-2006 22:28 ]

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Topicstarter
Vooreerst is het de 1e keer dat ik een duurdere case neem normaal neem ik goedkope aopen kastjes.

Maar nadat ik elevator's tevredenheid hoorde hierover ben ik toch maar verder gaan zoeken op het internet en vond ik alleen positieve reacties hierover. (Deze topicstart is trouwens ook gebasseerd op die van ele Nieuw systeem - compat. check + advies? bedankt he :*)

De processor is een ander vraagstuk nu:

Ik had voor de 830 gekozen ipv de 820 omdat de 830 over speedstep beschikte. Nu de D9xx reeks er is vraag ik me af of het niet nuttiger zou zijn om gewoon voor een 920 te gaan of bestaat dit verschil nog steeds ?

edit:

Blijkbaar heeft de 9xx reeks allemaal de features dus D920 :)
PentiumD/920 2.8GHz 800MHz FSB 2x2MB Cache VT EIST EM64T XD 65nm LGA775
Skyline GT-R schreef op zondag 08 januari 2006 @ 22:09:

Een moederbord revieuw van VR-Zone ;)
Dat is nu eens een moederbord dat voldoet aan al mijn eisen :)

Wat is het echte verschil tussen P5WD2-E en P5WDG2-WS buiten dat die laatste 50 euro duurder is.

Ow al duidelijk de WS heeft PCI-X enzo, niet nodig dus.

[ Voor 27% gewijzigd door Tomsworld op 08-01-2006 23:59 ]

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 13:37

Skyline GT-R

RB26DETT

Wat ik wel aanraad bij een Asus moederbord is kijken of het geheugen wel compatibel is ;) En vandaag de dag heb je al Corsair XMS 1024 2x512 PC2-5400 (675MHz) voor nog geen 100€ ;)

Niet goed gelezen, je hebt 2GB nodig :P

Dan nog lijkt het mij een verstandige keuze om bijvoorbeeld Kingston of Corsair geheugen te nemen ;)

En die High Efficiency 430W PSU ATX12V v2.2 Low-speed 80mm fan, geef daar eens wat meer specificaties van (Merk, type) want het klinkt niet veelbelovend... en voor zo'n Pentium D heb je wel wat prik nodig ;)

Na wat zoeken blijkt het een Antec te zijn :) geen probleem dus

[ Voor 62% gewijzigd door Skyline GT-R op 09-01-2006 21:35 ]

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Topicstarter
Skyline GT-R schreef op maandag 09 januari 2006 @ 21:31:
Wat ik wel aanraad bij een Asus moederbord is kijken of het geheugen wel compatibel is ;) En vandaag de dag heb je al Corsair XMS 1024 2x512 PC2-5400 (675MHz) voor nog geen 100€ ;)

Niet goed gelezen, je hebt 2GB nodig :P

Dan nog lijkt het mij een verstandige keuze om bijvoorbeeld Kingston of Corsair geheugen te nemen ;)

En die High Efficiency 430W PSU ATX12V v2.2 Low-speed 80mm fan, geef daar eens wat meer specificaties van (Merk, type) want het klinkt niet veelbelovend... en voor zo'n Pentium D heb je wel wat prik nodig ;)

Na wat zoeken blijkt het een Antec te zijn :) geen probleem dus
Bedankt voor je tips.

-> Die voeding ben ik voor de 500W variant gegaan ;) 11 euro meer maakte nu toch ook niet meer uit.
-> Geheugen ga ik proberen, valt het tegen bestel ik kingston of een ander A-merk.
-> Mobo is die Asus geworden en CPU voorlopig de 920 die is het beste prijs/snelheid en zo kan ik sneller die raptor erbij steken als hij vlot verkrijgbaar is (de 150 dan ;)

Ik hoop dat het vlotejes ga werken.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:22

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Je kunt in mijn ogen beter kiezen voor een losse raid controller om fatsoenlijke raid-5 performance te krijgen. Ik kan je namelijk vertellen dat de ich7r met raid-5 niet goed presteerd (getuige tomshardware artikel). Ik heb dan ook zelf gekozen voor een Asus P5WD2 (geen premium, niet teveel poespas maar wel de 955x chipset) en ga er een Promise ex8350 raid controller in het tweede pci-express slot doen (is elektrisch een pci 4x slot).

Vervolgens doe ik m'n twee raptors in matrix raid (20gig raid-1 en 100gig raid-0) aan de ich7r en der komen nog 4x 300gig maxtors bij aan de promise samen met m'n bestaande.

Dit zorgt voor een totaal van 5x300 gig, raid-5 verlies je der een zodat je 1,2tb hebt. Dit resulteerd vervolgens weer in precies 1,0tb wat je in windows kunt gebruiken.

Als je nu in de pricewatch kijkt kost ie 460 euro, erg veel dus. Maar ik heb een zaakje in Duitsland gevonden die een bulk versie verkoopt voor 375 euro, krijg hem waarschijnlijk dit weekend nog.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Topicstarter
Ik heb alles alleen mijn moederbord (P5WD2-E) moet nog komen (gepland eind januari, 1e week februari).

Kan je nog een linkje geven naar die review ? Ik heb op een gelijkaardige controller een server in raid 1 draaien en dat draait als een zonnetje (Windows 2003 standaard).

Ik heb 4x300 GB en ik had gedacht aan 4x30 GB in raid 0+1 en dan de rest 4x270 in raid 4 zodat ik een goeie 800 GB voor data heb.

Een raptor 150 staat ook nog op het lijstje of zou een single 36 GB even snel zijn als die r0+1 ?

Ook een upsje zoek ik nog hoe zwaar moet het zijn om dit geheel + switch / ap / router / modem recht te houden voor een 15 minuten.

• 3mph
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-08-2024
Maak een paar foto's als je aan het in elkaar aan het zetten bent, ben benieuwd

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:22

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Tomsworld schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 22:31:
Ik heb alles alleen mijn moederbord (P5WD2-E) moet nog komen (gepland eind januari, 1e week februari).

Kan je nog een linkje geven naar die review ? Ik heb op een gelijkaardige controller een server in raid 1 draaien en dat draait als een zonnetje (Windows 2003 standaard).

Ik heb 4x300 GB en ik had gedacht aan 4x30 GB in raid 0+1 en dan de rest 4x270 in raid 4 zodat ik een goeie 800 GB voor data heb.

Een raptor 150 staat ook nog op het lijstje of zou een single 36 GB even snel zijn als die r0+1 ?

Ook een upsje zoek ik nog hoe zwaar moet het zijn om dit geheel + switch / ap / router / modem recht te houden voor een 15 minuten.
Dit is het artikel:
http://www.tomshardware.c...r_6_for_raid_controllers/

Wat betreft de raid-1 en raid-0 performance van de ich5r, ich6r en de ich7r (ik heb ze onderhand allemaal gehad) is zeker weten perfect zoals je zelf al vermelde. Echter zul je zien dat in deze test raid-5 de XOR berekeningen gedaan worden door de hostprocessor (de P4 of athlon etc) en niet zoals bij een "echte" raid controller door een onboard processor (processor op de kaart zelf) en dat scheelt een berg performance.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Pagina: 1