Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voetpedaal (hihat) met variabele weerstand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn onderwerp heeft op zich niks met computers te maken, maar omdat dit een goed lopend forum is en er hier mensen zijn die er verstand van hebben hoop ik het hier te mogen plaatsen. En het is weer eens wat anders... :)

Ik wil graag een goedwerkend en degelijk systeem dat jaren mee kan dat de beweging (op-en-neer) van een Hi-hat (van een drumstel) omzet in een weerstandswaarde van 0 tot 25Kohm (lineair). De module waar het systeem op aangesloten wordt heeft deze weerstand nodig om te bepalen of er een open of gesloten (en alles daar tussenin) hihat sound weergegeven moet worden.

Op internet zijn verschillende oplossingen te vinden, maar de meeste gebruiken een schuifpotmeter. Over het algemeen gaan die dingen niet al te lang mee. Het systeem wordt zeer intensief en ruw gebruikt namelijk! Een draaipotmeter met de juiste overbrenging is al beter. Maar het zou zo mooi zijn als ik een druksensor zou kunnen gebruiken, of nog mooier: licht! Alleen de vraag is: is dat snel genoeg? (van 0 tot 25K in enkele miliseconden) En druk/lichtsenroren hebben geen minimale weerstand van 0 Ohm, dus hoe los je dat op? Zijn er andere oplossingn?

Het gaat mij dus vooral om de elektronica die erbij komt kijken, de rest is wel te doen.

Ik hoop genoeg info gegeven te hebben, als ik plaatjes moet toevoegen dan kan dat, maar het is eigenlijk een universele vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2006 21:30 . Reden: verduidelijking ]

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

Hmm,
LDR's (licht sensoren) zijn over het algemeen erg traag, echte foto cellen zijn beter
als je het leuk en profie wil aanpakken, zou ik is kijken naar de mogelijkheid van ultrasoon/laser/licht afstandmeting, om zoiets onderaan je Pedaal te plakken(sensoren dan) en afstand berekenen naar weerstand met stukje electronica.
Mischien kun je ook nog iets uitvogelen met een loper/wieltje oid en weerstandsdraad (gewikkeld op iets desnoods).

Take a parachute, and jump!

Verwijderd

Topicstarter
pcnerd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 21:31:
Hmm,
LDR's (licht sensoren) zijn over het algemeen erg traag, echte foto cellen zijn beter
als je het leuk en profie wil aanpakken, zou ik is kijken naar de mogelijkheid van ultrasoon/laser/licht afstandmeting, om zoiets onderaan je Pedaal te plakken(sensoren dan) en afstand berekenen naar weerstand met stukje electronica.
Klinkt geweldig! Maar die laatste 2 woorden, die maken het moeilijker :)
Mischien kun je ook nog iets uitvogelen met een loper/wieltje oid en weerstandsdraad (gewikkeld op iets desnoods).
weerstandsdraad is inderdaad mooi, alleen voor zover ik weet is het niet niet toepasbaar op zo'n kleine afstand die een HiHat aflegt: ca 4 cm.

Ik ben overigns bereidt om er max 50 euro aan uit te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2006 21:45 . Reden: uitgave ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 08:50

Nik

Als die 4 cm te kort is, kun je toch met een overbrening gaan werken, met een andere verhouding, zodat die 4 cm ineens 8 of meer cm wordt? Basis techniek wat ik op de middelbare school gehad hebt, met een paar grote en kleine tandwielen kom je een eind?

[ Voor 30% gewijzigd door Nik op 08-01-2006 21:44 ]