Nieuwe computer voor video- en fotobewerking Mac/PC

Pagina: 1
Acties:

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:32
Ik ben voor iemand een nieuwe computer aan het uitzoeken voor video- en fotobewerking, waarschijnlijk een 20" iMac G5. Zelf heb ik alleen ervaring met mijn eigen G5 1.6Ghz, 768 MB geheugen. De programma's die op de nieuwe computer zullen gaan draaien zijn van het caliber iMovie en Adobe Elements 2. Zelf draai ik op mijn PowerMac G5 ook weleens Elements 2 en het berekenen van een effect kan soms wel even duren. Mijn vraag is: hoe presteren de PC's tegenwoordig op dit gebied, als je ze vergelijkt met die iMac?

P.S. : dit topic is niet bedoeld om een PC/Mac-gevecht te starten, de overige voors en tegens ken ik wel. Het gaat puur om de snelheid. Als dit topic voor de subjectiviteit beter in een ander Forum past (hier zitten vast meer Apple fans), verschuif 'm dan maar.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ben zelf de bezitter van een iBook G4 1.5 Ghz 1GB ram en een Celeron D 2.4Ghz 512 MB Ram. Op school werk ik met een 20" iMac G5 2Ghz met 1GB ram . Van alle apparaten is de snelheidsvolgorde van Photoshop CS2 beginnend met de snelste: iMac > PC > iBook. Een pentium 3.0 met 1GB+ ram zal echter wel sneller zijn dan een iMac en ligt in dezelfde prijsklasse. (+ Prijs 20" Dell meegerekend).

Persoonlijk verkies ik de iMac voor zijn uiterlijk en OS (met name expose), maar als deze gebruiker ervaring heeft met windows, en net zo graag op windows blijft werken zou ik gewoon een dell kopen met een 20" TFT en ati x300.

Daarnaast is het zowiezo verstandig af te wachten wat de aankomende MacWorld expo gaat brengen. Aangezien de nieuwe intelmacs aanzienlijk zullen toenemen in performance (centrino duo) en het niet lang zal duren alvorens er nieuwe iMacs komen, is het misschien onlogisch om nu nog te gaan discussieren of een mac wel of niet verstandiger is of niet met een budget van +/- 1800 euro

[ Voor 29% gewijzigd door Matias op 08-01-2006 20:56 ]

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:32
matiasjansen schreef op zondag 08 januari 2006 @ 20:53:Een pentium 3.0 met 1GB+ ram zal echter wel sneller zijn dan een iMac en ligt in dezelfde prijsklasse. (+ Prijs 20" Dell meegerekend).
Bedoel je een Pentium 3 (III) of een Pentium 4 op 3 GHz?
Daarnaast is het zowiezo verstandig af te wachten wat de aankomende MacWorld expo gaat brengen. Aangezien de nieuwe intelmacs aanzienlijk zullen toenemen in performance (centrino duo) en het niet lang zal duren alvorens er nieuwe iMacs komen, is het misschien onlogisch om nu nog te gaan discussieren of een mac wel of niet verstandiger is of niet met een budget van +/- 1800 euro
Daar zeg je wel wat, maar als er niks nieuws komt wil ik het toch weten voor de huidige apparaten om vrij binnenkort te gaan bestellen (het wachten heeft al lang genoeg geduurd...)

[ Voor 4% gewijzigd door Dancing_Animal op 08-01-2006 21:01 ]

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dancing_Animal schreef op zondag 08 januari 2006 @ 21:00:
[...]

Bedoel je een Pentium 3 (III) of een Pentium 4 op 3 GHz?

[...]

Daar zeg je wel wat, maar als er niks nieuws komt wil ik het toch weten voor de huidige apparaten om vrij binnenkort te gaan bestellen (het wachten heeft al lang genoeg geduurd...)
Aangezien het om een nieuw systeem gaat kan je aannemen dat ik het over een P4 heb ;)
Overgens is je aanname P3 niet eens zo raar aangezien de Celeron D een decendant van de P3 is, en de Celeron is er ook in varanten van 3+ Ghz :)

Ik zou je in iedergeval aanraden te wachten tot aanstaande dinsdag rond 18:00 uur

[ Voor 23% gewijzigd door Matias op 08-01-2006 21:09 ]