Plotselinge BSOD's en vastlopers

Pagina: 1
Acties:

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-04 12:21
Beste Tweakers,

Ik zit met een vreemd probleem, mijn pc heeft sinds een paar dagen last van freezes, BSOD's, en spontane reboots. Nou had ik geen idee wat het zou kunnen zijn, er zijn geen hardwarematige veranderingen geweest (alleen m'n usb webcam uit de pc getrokken maar dat zou het toch niet kunnnen zijn) wat ook vreemd is dat na zo'n crash de computer bij de reboot weigert te booten, het beeld blijft zwart en het moederbord geeft een lange piep en daarna twee kortje piepjes (In de manual is natuurlijk nergens te vinden wat deze piepjes innhouden..). Na een paar keer uit en aan zetten en rebooten werkt alles weer, totdat het dus weer crasht. Aan de temperaturen ligt het niet, ik kan urenlang gamen zonder problemen, vaak als ik in windows bezig ben met bijv plaatjes snel achter elkaar kijgen krijg ik zo'n vastloper. Ik heb geprobeerd met 1 staafje ram te draaien, ook vastlopers, daarna heb ik memtest86 over m'n hele geheugen gedraaid, geen fouten, ik heb een full hdd read test gedaan met powermax (officiele maxtor hdd tool), deze bleek ook 100% in orde te zijn. Ook speurtochten op Google en GoT leverde niks op. Ik weet zeker dat het niet aan de cpu of vga ligt want deze worden nooit te heet en geven ook nooit problemen. Ik zit met de handen in het haar.. is dit een driver issue of hardwarematig? Iemand die het herkent?

Edit: specs erbij zetten is wel zo handig :z

Mobo: ASUS A8N-E
cpu: amd64 3500+ venice
vga: asus x800xl
ram: 2x512mb ddr3200 twinmos
hdd: maxtor diamondmax 10

[ Voor 8% gewijzigd door Xanthium op 08-01-2006 16:49 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Wat is de melding wanneer je een bsod krijgt??

• Xanthium
ShellGhost schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:48:
Wat is de melding wanneer je een bsod krijgt??
ik heb meerdere keren bsod's gehad, ik had de laatste keer dat ik een bsod had opgeschreven:

DRIVER_IRCL_NOT_LESS_OR_EQUAL (schijnt heel vaak bij uiteenlopende problemen voor te komen deze zin)

ook werd het bestand "dtscsi.sys" vermeld onderaan. google kan me ook niet meer over dit bestand vertellen...

Verwijderd

Xanthium schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:51:
[...]

ik heb meerdere keren bsod's gehad, ik had de laatste keer dat ik een bsod had opgeschreven:

DRIVER_IRCL_NOT_LESS_OR_EQUAL (schijnt heel vaak bij uiteenlopende problemen voor te komen deze zin)

ook werd het bestand "dtscsi.sys" vermeld onderaan. google kan me ook niet meer over dit bestand vertellen...
Googlen op de bestandsnaam geeft de oplossing, heb je toevallig Daemons Tools geïnstalleerd staan op je pc en heb je deze reboots tijdens het werken met Daemons Tools?

• Xanthium
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:56:
[...]

Googlen op de bestandsnaam geeft de oplossing, heb je toevallig Daemons Tools geïnstalleerd staan op je pc en heb je deze reboots tijdens het werken met Daemons Tools?
Ik heb inderdaad Daemon Tools op m'n pc staan.. deze start op bij het opstarten van m'n pc maar sluit ik altijd meteen af, ik heb ook sinds ik deze crashes had ook geen gebruik gemaakt van DeamonTools

[ Voor 3% gewijzigd door Xanthium op 08-01-2006 16:59 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Toevallig IDE/opslagdrivers geïnstalleerd, of de Netwerksuite/Active Armor (allen uit de NVidia chipsetdriver)? Verwijderen dus (bij software).

• Xanthium
The__Virus schreef op zondag 08 januari 2006 @ 17:03:
Toevallig IDE/opslagdrivers geïnstalleerd, of de Netwerksuite/Active Armor (allen uit de NVidia chipsetdriver)? Verwijderen dus (bij software).
Ik heb gewoon een SATA hddtje, geen drivers voor nodig, ik heb alleen de chipsetdrivers van nvidia geinstalleerd, voor de rest niks. Ik heb ook maanden met deze drivers gewerkt en geen problemen mee gehad.

Verwijderd

dtscsi.sys is in iedergeval de Daemons Tools SCSI driver, heb je toevallig ook starforce spellen op je pc staan? Want starforce en daemon tools werk in bepaalde opstellingen niet lekker en vecht met elkaar. Probeer anders daemons tools eens te deïnstalleren.

vraag 2: heb je bij de installatie van de chipset driver de nvidia IDE driver aangevinkt laten staan of niet, zo ja installeert hij namelijk ook de nvidia ide driver, welke niet helemaal vlekkeloos functioneert en ook nogal eens conflicten heeft met bepaalde hardware.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2006 01:00 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Veilige modus en dan Deamon Tools uninstallen geprobeerd?
Mogelijk dat dat die SCSI driver weghaalt, weet je meteen of het daar aan lag.
Die tip over de nVidia IDE driver is ook een goeie.

Mocht het aan Deamon blijken te liggen dan kun je altijd nog even de nieuwste versie proberen.

Of ben ik op dit tijdstip zo duf dat ik over allerlei dingen heen lees B)

[ Voor 27% gewijzigd door Ultraman op 09-01-2006 01:05 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Xanthium
hmm ik heb net nog een memtest gedraaid die dus in DOS modus boot vanaf diskette bij het opstarten, hier rebootte hij ook weer en dan weer weigeren op te starten, ik denk dat dit misschien een PSU related probleem is.. dat de stroom naar het mobo opeens wegvalt.. verklaart meteen waarom de videokaart het ook niet meer doet aangezien deze geen externe powesupply heeft...

edit: mocht het niet duidelijk zijn, als ie dus ook in DOS zo raar doet kan het geen driver related issue zijn vrees ik... eerder de hardware kant op.. :/

[ Voor 18% gewijzigd door Xanthium op 09-01-2006 12:12 ]

• Xanthium
* schopje *

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
wat voor voeding zit erin? merk en type

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Je zei dat je de piepjes niet kon horen of vinden in de manual.
Ik heb een A8N-SLI Deluxe, en ik had dit probleem ook eens (VGA kaart was beetje losgeschoten na rommelen in kast ;)), mijne had toen allerlei voice error messages.
Probeer eens een koptelefoon van ipod/mp3 speler achtering de ONBOARD geluidskaart te steken en kijken of je wat hoort bij booten (pas op, kan best hard zijn ;))

Goed luisteren want het is meestal zulke slechte kwaliteit dat het slecht verstaanbaar is...

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• Xanthium
Mishmash schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 10:36:
wat voor voeding zit erin? merk en type
Een Huntkey 450 Watt trupower.. goede voeding nooit problemen mee gehad.. tot zover ik weet althans..
TheBlasphemer schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 10:39:
Je zei dat je de piepjes niet kon horen of vinden in de manual.
Ik heb een A8N-SLI Deluxe, en ik had dit probleem ook eens (VGA kaart was beetje losgeschoten na rommelen in kast ;)), mijne had toen allerlei voice error messages.
Probeer eens een koptelefoon van ipod/mp3 speler achtering de ONBOARD geluidskaart te steken en kijken of je wat hoort bij booten (pas op, kan best hard zijn ;))

Goed luisteren want het is meestal zulke slechte kwaliteit dat het slecht verstaanbaar is...
Het mobo dat ik heb, de A8N-E ondersteunt geen voice messages bij het booten, dat is alleen bij de wat duurdere uitvoeringen, oa die jij hebt..

• Xanthium
nou.. een paar dagen later is de situatie er niet beter op geworden.. na verschillende keren in de bios de post message gekregen te hebben dat de bios checksum niet goed was heb ik meerdere biossen geflashed, en het resultaat is dat het systeem alleen nog maar slechter is gaan werken. Na het flashen naar de meest recente bios rebootte de computer meestal al na 10seconden uit zichzelf.. toen ik de oudste bios geflashed had liep de pc zo traag als een 386.. in windows crashde deze ook meteen.. dus daarna weer de nieuwste bios geflashed en geen verbetering.. ik denk dus dat het mobo een beetje d00d aan het gaan is.. na 3 maanden trouwe dienst.. :| ik dacht dat asus goede producten leverde maar dat valt me bij dit bordje vies tegen..
Pagina: 1