Is een Raptor schijf de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tiri
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-02-2023
Ik heb een keer gelezen dat vaak de hardeschijf de beperkende factor is van het systeem. Een snellere hardeschijf is daarvoor een oplossing,

Maar ik heb geen idee wat prestatie winst is van zo'n raptor schijf in vergelijking met een gewone hardeschijf. Het enigste wat ik weet alleen is dat ie veel duurder is. Kan iemand mij vertellen wat prestatie winst is van zo'n schijf 15000 rpm en 10000 rpm in vergelijking met 7200rpm hardeschijf?

Alvast bedankt
Nils lok

[ Voor 9% gewijzigd door Tiri op 08-01-2006 15:59 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of het de moeite waard is hangt natuurlijk volledig af van de manier waarop jij je systeem gebruikt.
http://storagereview.com/ kijk hier eens voor wat reviews over deze disk.

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11-2025

AES

Tiri schreef op zondag 08 januari 2006 @ 15:55:
Ik heb een keer gelezen dat vaak de hardeschijf de beperkende factor is van het systeem. Een snellere hardeschijf is daarvoor een oplossing,

Maar ik heb geen idee wat prestatie winst is van zo'n raptor schijf in vergelijking met een gewone hardeschijf. Het enigste wat ik weet alleen is dat ie veel duurder is. Kan iemand mij vertellen wat prestatie winst is van zo'n schijf 15000 rpm en 10000 rpm in vergelijking met 7200rpm hardeschijf?

Alvast bedankt
Nils lok
Welkom bij GoT. Je zult snel merken dat je de beste hulp krijgt als iedereen kan zien dat je de vaak voortreffelijke FAQ's hebt gelezen, aangeeft wat je zelf als zo hebt opgezocht, etc. Het is ook fijn als het om technische problemen gaat, je in een antwoordpost ook laat weten wat de oplossing was. Is makkelijk voor de volgende die via de zoekfunktie op het forum daar terecht komt. :+

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 16:17

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik heb er 2 weken geleden eentje gekocht en kan je zeggen dat ik het wel de moeite waard vind. Maar dit is echt persoonlijk natuurlijk. Ik heb bv ook een 7800 gekocht, vind je het waard om zoiets te kopen? tsja ik vind van wel maarja mss jij niet he.

Laat ik het zo zeggen, je krijgt zeker wel extra snelheid in je systeem, alle hd operaties verlopen merkbaar sneller. Maar een hd blijft een hd en blijft een traag apparaat..... snap je ;)

Als je niet zo heel veel te besteden hebt zou ik er iets anders voor kopen iig. Heb je wel wat te besteden, huppa kopen zo'n raptor !

Verwijderd

Ik heb zowel thuis als op werk bijna 't zelfde systeem qua hardware config.
1GB RAM, Pentium 3Ghz, SATA schijf, etc.

Enige verschil is, thuis heb ik een 10.000 rpm Raptop en op werk een 7200 rpm Western Digital.
Aangezien ik een aantal dingen zowel op werk als thuis doe is het verschil goed te merken.
Thuis gaat het een stuk sneller.

Deze schijf is thuis mijn boot schijf + de schijf waarop de meeste programma's met veel disk operations staan. En je merkt het wel hoor. Dus in mijn ogen is zo'n 10.000 rpm het waard!
Dat ie af en toe wat geluid maakt als ie goed bezig is boeit me niet zo, ik heb toch meestal muziek aanstaan.

Ik zit er ook aan te denken om binnenkort de 150GB versie te halen (heb nu de 36GB versie en een 7200 rpm 80GB als storage). En ik hou van een snel systeem.
Of wellicht nog een 2e 36GB om in RAID te hangen.

Verwijderd

De harde schijf is niet DE beperkende factor. In realiteit is het simpel: Zodra je een upgrade, is iets anders op dat moment de beperkende factor.......

• Tiri
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-02-2023
@ AES
]
Idd. die zoekfunctie is verdomd handig.
Voor degene die hier ook meer over te weten willen komen...
Hier heb ik mijn antwoord gevonden:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1089261///raptor

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:13:
De harde schijf is niet DE beperkende factor. In realiteit is het simpel: Zodra je een upgrade, is iets anders op dat moment de beperkende factor.......
Mmhh, dus jij wilt zeggen dat een HDD niet de beperkende factor is?

Leuke stelling in een tijd van Giga herzen, 64bit en 2gig ddr2 geheugen, en een schijfje wat met moeite 60-70Mb/sec doet, terwijl de rest op net iets andere snelheden werkt..

Waarom is een RAM-disk dan sneller, of een raid 0 opstelling? Je HDD is juist in een modern systeem de botleneck.

Making an ass of myself since the 70's

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 16:17

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

en je antwoord is....

tom tie dom :)

/edit - hahah ik dacht dat'ie eingelijk info zocht om te beslissen of er een raptor word aangeschaft of niet...... ;)

[ Voor 61% gewijzigd door ocdaan op 08-01-2006 16:38 ]

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

ocDaan schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:17:
en je antwoord is....

tom tie dom :)
Dat schreef ik daarboven al...Je hdd...

Kijk alleen al naar simpel geheugen doorvoer snelheid tov een HDD:

HDD: 60 mischien 70 Mb/sec In raid het dubbele, 3 of 4 dubbele is leuk, en je geheugen.....
DDR2-533 = 4.3 GByte/s

S-ATA 3.0: 300Mb/sec ( in theorie )

Proccesor mag je zelf opzoeken, is te lang om te typen ;)

Dus zoals je ziet, in dit kleine voorbeeldje, je HDD is de botleneck...

[ Voor 15% gewijzigd door Shaggy op 08-01-2006 16:27 ]

Making an ass of myself since the 70's

Verwijderd

De hdd is inderdaad niet DE beperkende faktor. wil je bv pi berekenen tot x cijfers na de komma dan mag je de snelste schijf ter wereld hebben, de berekening zal niet sneller gaan. Ook bv als je gegevens verstuurt over een draadloos netwerk of als je surft of download gaat de snelheid van je schijf de overdracht niet beinvloeden. Dit is wat JIA_Remy wil zeggen. Daarom dus'een' beperkende factor. In veel gevallen kan de snelheid een hd wel een invloed hebben. Het opstarten van windows en het laden van programma's en gegevens zijn hier een goed voorbeeld van. Bij het dagelijks gebruik ga je dus wel een merkbaar verschil voelen.
Pagina: 1