Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

transistor probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een klein simpel printje, ik heb onderstaand schema-tje na gebouwd alleen als ik nu +12v (ipv +5v) op de plus van het relais zet en de -12v netjes op de E van de transistor dan schakelt het relais meteen in.

Het probleem is dus dat het relais meteen inschakelt, zonder dat ik spanning op de “basis” van het transistortje heb gezet.
Is dit een "easy to solve" problem of is er een veel voorkomende fout die ik gemaakt kan hebben?

Na mijn mening zit het transistortje goed om, volgend dit schema http://www.schakelingenonline.nl/artikelen/transistor.htm
(ik heb ook op die site figuur 3 even na gemaakt met de zelfde transistor en dat werkt wel.)

Het type transistortje die ik gebruikt hebt is : M BC 549C 424ZF (hoop dat ik het goed gelezen hebt)

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/lpt/motor-relais-v3.gif

Verwijderd

waarom heb je die diode geplaatst?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:09:
Ik heb ipc gewoon dit schema na gemaakt, alleen komt het niet op een parrallele poort
http://gathering.tweakers...t_message/18826638#relais

"De diode (1N4002) word gebruikt als een zogeheten vrijloop diode, hij beschermt
in dit geval je parallelle poort"

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:09:
Het is zeker aan te raden deze zogenaamde vrijloopdiode te plaatsen. Zoals je misschien wel weet zit er in een relais een spoel. Heel kort gezegd zorgt ervoor dat de hoge inductiestromen, die door het uitschakelen worden opgewekt, de transistor en eventueel de poort niet aantasten.
De eigenschap van een spoel (deze zit in een relais)
is dat hij de stroom wil vasthouden na het uitschakelen.
Er ontstaat een hele hoge stroom, die in korte tijd
weg moet. Deze zelfinductie kan de spoel vernielen.
De diode moet antiparallel geschakeld worden aan
de relaisspoel. Dus in sperrichting.

[ Voor 31% gewijzigd door Electronical op 08-01-2006 16:33 . Reden: Additie + verbetering ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Heb je de basis helemaal nog niet aangesloten? Of gebeurt het ook als ie al aan pin 9 waar je het aan wou maken vast zit? En met -12 bedoel je GND of echt een negatieve 12V spanning?

[ Voor 36% gewijzigd door madwizard op 08-01-2006 16:27 ]

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
madwizard schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:25:
Heb je de basis helemaal nog niet aangesloten? Of gebeurt het ook als ie al aan pin 9 waar je het aan wou maken vast zit?
Ik heb de basis nog helemaal niet aangesloten, en zelfs dan schakelt hij al meteen.
Zou het kunnen zijn dat het voltage te hoog is voor de transistor oid?

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Als je er niks op aansluit is de spanning niet gedefinieerd en kan er van alles gebeuren door aanraken, storingen etc. Zorg dus dat er altijd een bepaalde spanning op staat.
De eigenschap van een spoel (deze zit in een relais)
is dat hij de spanning wil vasthouden na het uitschakelen.
Er ontstaat een hele hoge spanning, die in korte tijd
weg moet. Deze zelfinductie kan de spoel vernielen.
De diode moet antiparallel geschakeld worden aan
de relaisspoel. Dus in sperrichting.
Spoelen proberen de stroom in stand te houden, niet de spanning (dat doet een condensator). De spanning over een spoel kan zelfs in 1 klap veranderen (omdraaien), wat ook gebeurt bij het afschakelen van het relais.

[ Voor 10% gewijzigd door madwizard op 08-01-2006 16:31 ]

www.madwizard.org

• Electronical
madwizard schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:31:
Als je er niks op aansluit is de spanning niet gedefinieerd en kan er van alles gebeuren door aanraken, storingen etc. Zorg dus dat er altijd een bepaalde spanning op staat.
TS: Dus hang bijv. de gate van de transistor aan je ground (-12V zoals je hierboven zegt). Als het relais dan nog omklapt is het idd nog niet goed.
madwizard schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:31:
Spoelen proberen de stroom in stand te houden, niet de spanning (dat doet een condensator). De spanning over een spoel kan zelfs in 1 klap veranderen (omdraaien), wat ook gebeurt bij het afschakelen van het relais.
Correct, was blijkbaar nog niet helemaal wakker...

[ Voor 4% gewijzigd door Electronical op 08-01-2006 16:35 ]

• lemming_nl
  • Niet online
Hier worden volgens mij de termen -12 en ground aan elkaar gelijk gesteld. Dit is niet het geval. Als het een ground is noem het dan aub ground en als het een -12v is noem het dan -12v. Dit voorkomt verwarring.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

@electronical en madwizard: Jullie verwarren een gewone tor met een mosfet. Een gewone tor is een stroomversterker: als de basis niet aangesloten is loopt er geen stroom en staat de tor in sper.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Electronical
lemming_nl schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:37:
Hier worden volgens mij de termen -12 en ground aan elkaar gelijk gesteld. Dit is niet het geval. Als het een ground is noem het dan aub ground en als het een -12v is noem het dan -12v. Dit voorkomt verwarring.
Ik heb bewust beide termen in een term gezet om het voor TS duidelijker te maken. We weten immers niet of hij -12V op het groundnetje (zoals in de tekening) heeft gezet of gewoon de 'min' van zijn 12V lijn.

Maar je hebt wel weer gelijk dat de termen niet aan elkaar gelijk zijn.

@Sprite_tm: mm, zit wat in.

Als TS zeker weet dat het relais met diode voor de collector zitten en aan de 12V, en dat de ground of -12V aan de emitter zit, dan zou ik me toch echt afvragen wat er met die transistor aan de hand is. Transistor vervangen, helpt dat? En als dat niet helpt, helpt het om de transistor om te draaien? Want op zich lees ik in de datasheet dat de collector-emitter voltage bij een open basis 30V maximaal mag bedragen en dat haalt TS zelfs met 12V naar -12V niet, dus aan de spanning zal het niet direct liggen.

[ Voor 32% gewijzigd door Electronical op 08-01-2006 16:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd de min van mijn 12v gebruikt.

Ik dacht net als Sprite_tm dat als er niets op de basis is aangesloten dat er geen stroom kan vloeien tussen de C en E van de transistor.

@Electronical

Ik weet idd zeker dat de collector op de min (-12v) zit.
Ik zal mijn trans eens omdraaien

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2006 16:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik de transistor wou omdraaien brak er een pootje af, ik heb er nu een ander type opgezet en nu werkt het wel, happy happ joy joy

• Electronical
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 17:17:
Toen ik de transistor wou omdraaien brak er een pootje af, ik heb er nu een ander type opgezet en nu werkt het wel, happy happ joy joy
Ben blij dat te horen. Bedoel je met ander type een pnp ipv npn of een bc547 ofzo ipv de 549? Met andere woorden, weet je nu waarom het nu wel werkt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een BC547B gebruikt NPN dus, ik denk dat daar het probleem ligt.

• Electronical
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 17:26:
Ik heb nu een BC547B gebruikt NPN dus, ik denk dat daar het probleem ligt.
Nou, de 549 was ook NPN, dus aan het type ligt het niet. De transistor die je nu hebt gebruikt kan volgens de datasheets wel iets meer hebben dan die BC549 qua Vceo (spanning tussen collector en emitter, bij open basis). Of misschien was je oude transistor wel kapot. Maar dat maakt verder niet meer uit, het werkt ;-).

Datasheets:
BC549 (pdf)
BC547 (pdf)

[ Voor 18% gewijzigd door Electronical op 08-01-2006 17:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de datasheets, deze zijn erg handig!
Electronical schreef op zondag 08 januari 2006 @ 17:32:
[...]

Nou, de 549 was ook NPN, dus aan het type ligt het niet. De transistor die je nu hebt gebruikt kan volgens de datasheets wel iets meer hebben dan die BC549 qua Vceo (spanning tussen collector en emitter, bij open basis). Of misschien was je oude transistor wel kapot. Maar dat maakt verder niet meer uit, het werkt ;-).

Datasheets:
BC549 (pdf)
BC547 (pdf)

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 22:56
mensen, met alle respect hoor, maar dit is toch gewoon een heel elementaire schakeling. Als je gewoon een bc547 gebruikt, en je sluit m goed aan, moet dit gewoon werken. heb vorig jaar met precies zo'n schakeling een lamp aan en uit geschakeld voor een schoolproject, en dat werkte perfect. dus zou gewoon nog eens ff alles nakijken, en de basis eens aan ground hangen.

Verwijderd

Ehm, als je de basis niet aangesloten hebt (dus zwevend, laat ons stellen ground niveau) en de emitter aan -12 volt heb je toch een spanningsverschil over je emitterdiode van 0,7v waardoor de transistor in geleiding gaat?

Of bezie ik het te simpel?

• bibawa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2008
Ik heb het ook gehad en je hebt waarschijnlijk je transistor verkeerd aangesloten, en hij zal wss wel defect zijn. Als je met een schroevendraaier ofzo de pootjes van je tor met elkaar verbind zal hij wel dichtgaan..

Gewooon op nieuw proberen met een andere tor

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 22:56
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 19:40:
Ehm, als je de basis niet aangesloten hebt (dus zwevend, laat ons stellen ground niveau) en de emitter aan -12 volt heb je toch een spanningsverschil over je emitterdiode van 0,7v waardoor de transistor in geleiding gaat?

Of bezie ik het te simpel?
nee, je hebt helemaal gelijk, op de tekening staat niet voor niks dat hij aan GND moet hangen, en GND is niet -12V

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Kan er voldoende stroom door die BC547 icm met je relais?

Bij -12V op de basis behoort deze tor ook te sperren. Alleen bij een hogere spanning tov de emitter behoort hij stroom te geleiden.

Verder tripple checken of je de pootjes goedom hebt en die weerstand bij de basis er houden. En laat die -12V ook maar weg.
Pagina: 1