rookmachine + server, schadelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 736 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Topicstarter
Een hele simpele vraag- maar op google vond ik geen sluitende antwoorden. (wat onderbouwde kreten als in "ik denk het niet" etc)

Ik heb een rookmachine in mn wanna-be studio. Daar staat ook een server- die toch wel een beetje rook binnenkrijgt en rondpompt in zn kast (groot bakbeest, compaq proliant- veel fans, snelle flow). Is dit schadelijk? Rookmachine rook word opgebouwd uit "glycerin or glycol mixed with water". Je gebruikt erg weinig vloeistof voor veel rook, dus het vocht zal geen direct probleem zijn. Zijn hier mensen met ervaring oid? HDDs maak ik me misschien nog het meeste zorgen over, deze zijn nooit luchtdicht, maar met een (licht) filtertje afgesloten. Iemand een heldere visie hierop? :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 108806 op 08-01-2006 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetZitterd
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-07-2011

OetZitterd

Out of the picture...

Wat je altijd een kunt proberen is je rookmachine een tijdje richting je vloer te richten. Wanneer er een grote 'vet'-vlek ontstaat dan weet je iig wat je server binnenkrijgt. Tevens hangt het er ook vanaf hoeveel rook je maakt en waar het rookmachine hangt in combinatie met je server-kast.

De meeste discotheken gebruik rook-op-olie-basis en hebben ook de nodige apparatuur rondstaan. Je server schoonmaken van binnen zal van tijd tot tijd toch wel eens moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Uit zo;n rookmachine komt best wel troep, zeker als dat spul neerslaat plakt het heel erg. Zeker je fans zullen op deze manier snel vol stof komen te zitten en hierdoor minder goed draaien. Gevolgen daarvan izjn niet zo heel moeilijk te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainmaker2k
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 19:36
Moet geen probleem zijn als je het er niet direct erop richt of zo. Bij het poppodium waar ik vrijwilliger was staat de computer in de zaal waar ge-vj't moest worden. Computer doet het nog steeds. De rook die ze daar gebruikten was een beetje het soort vet dat ook in kaarsen wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142994

glycol is antivries dus ik denk niet dat het erg goed zal zijn voor je server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
OetZitterd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 17:40:

De meeste discotheken gebruik rook-op-olie-basis en hebben ook de nodige apparatuur rondstaan. Je server schoonmaken van binnen zal van tijd tot tijd toch wel eens moeten gebeuren.
Inderdaad. De rook-oplossing bevat olie en 'kaarsvet', en als dit neerslaat in je serverkast gaat het vreselijk plakken, om nog maar niet over de apparatuur daarin te spreken...

Je kan het testen door het bijvoorbeeld tegen een ruit te laten 'roken', of door de rook in een glas op te vangen, en na een tijdje te kijken wat er achtergebleven is (glas afdekken :))

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
In een wat ouder topic, Rook in je PC, wordt het gebruik van een rookmachine ook afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, sofar, bedankt. De rook die eruitkomt "lijkt" erg schoon. Heb em direct op een plaatje metaal laten spuiten, maar het laat erg weinig achter. Fans mogen van mij kapot- uitvan kan ik me permiteren, en heb vervangende exemplaren liggen. Zolang het moederbord / HDD maar geen schade ondervind =) de rookmachine staat een paar meter van de PC af- maar de rook word aardig rondgepompt natuurlijk...

Als er nog meer advies/ervaringen is/zijn- graag, en ik ga eens kijken of ik een aparte (frisse) luchtinlaat op de servert kan tweaken =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die rook die eruit komt is echt minder schoon dan je denkt. Als die vette troep op je mobo komt dan heb je kans dat deze vroeg of laat toch echt problemen gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Ik gebruik mijn pc/server ook enorm veel op fuiven (ik doe projecties van visuals en camerabeelden ed) en meestal gebruiken de bedrijven waarmee ik samenwerk ook rookmachines (geeft trouwens coole effecten, projecteren in rook).

Ik heb mijn server laten instaleren in een rackkist op maat gemaakt (niet zo moeilijk te vinden, als je al een studio hebt, heb je zeker wel contacten). Voor een 75€ kan je je server volledig laten bekisten. Ik heb dan ook nog 2 extra fans ingebouw in de kist zelf, voorzien van 2 filters (gewoon die uit een dampkap). Alle vuiligheid wordt er zo uit gefilterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetZitterd

OetZitterd

Out of the picture...

bartgabriels schreef op zondag 08 januari 2006 @ 18:24:
Alle vuiligheid wordt er zo uit gefilterd
Weet je dat zeker? Maar voor de volledigheid voor de TS is het misschien wel eens grappig om foto's te posten van je filters als je ze eruit haalt om te zien wat voor shit er dan eigenlijk naar binnen wordt gezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Daar ben ik zo goed als zeker van. Door een dampkap mag normaal gezien ook geen vuiligheid doorkomen, anders kan je de buizen naar de 'uitgang' van de dampkamp om de 5jaar vervangen.

Ze zijn wel net vervangen (nieuwjaar was een drukke periode) maar ik zal er aan proberen te denken de volgende keer. Zie zien wat gelig en plakken wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetZitterd

OetZitterd

Out of the picture...

Ben benieuwd maar wel een goeie tip, eens in gedachten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga binnenkort een apart luchtinlaat op mn server hangen =) dat lost dan alles netjes op. Bedankt voor het advies dusver. Ik zal eens wat oude stukjes electronica opofferen om het "schadelijke" effect eens in kaart te brengen. Ook es in potmetertjes en schuiven spuiten enzo, benieuwd hoeveel problemen dat geeft. Iig erg bedankt voor ieder zn bijdrage tot dusver- kan me een hoop narigheid besparen =) Ik hoop dus binnenkort wat resultaten te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Het merk rookvloeistof maakt ook al erg veel verschil.
Ik gebruik op mijn werk JEM prosmoke en dat is al veel schoner dan bv. Showtec vloeistof oid.
Maar die vette aanslag houd je altijd. Toevallig 2 weken terug nog een smokefan motor schoongemaakt
omdat hij niet meer werkte. Zat vol met vette drap. Nu draait hij weer lekker. B)

Edit : Het filter wat voor mijn fan van mijn VJ pc zit is ook aardig goor.
morgen maar eens ff wassen . . . Ben benieuwd hoe mij laptop er van binnen uitziet!
:/

[ Voor 22% gewijzigd door Afterburner79 op 10-01-2006 03:53 ]

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-06 20:09
Trouwens, is het hoofdbestanddeel van die rook niet waterdamp? Electronica vind dat namelijk ook niet zo fijn :)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:56
ShadowLord schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 16:49:
Trouwens, is het hoofdbestanddeel van die rook niet waterdamp? Electronica vind dat namelijk ook niet zo fijn :)
Nope is op olie basis dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Begrijp uberhaupt niet wat je met een rookmachine in een studio moet 8)7

En het gaat niet zozeer om de vloeistof zelf maar om de rook die vettig is. En ook al zit je cpu koelblok dicht op je cpu, als je heel veel airflow heb komt het er toch tussen te zitten. Het beste is denk ik om je kast helemaal dicht te maken en over gaan op waterkoeling, of anders dat ding van de hand doen. Word een duur grapje als je hele server er van naar de klote gaat, maarjah, ieder zijn meug lal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 11:41
Gewoon gebruik maken van filtertjes bij de inlaten van je server (filter bij uitlaat lijkt me niet nodig, eerder verstorend). Geen idee alleen of het met hele fijne 'gaatjes' moet of dat je een grof filter nodig hebt, ik denk een fijn filter. Als het vervolgens na een minuutje verstopt zit kan je er wel vanuitgaan dat je een grover filter nodig hebt denk ik :)
Verder geen ervaringen mee, dus correct me if I'm wrong.

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 10-01-2006 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 50893 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 16:59:
Begrijp uberhaupt niet wat je met een rookmachine in een studio moet 8)7

En het gaat niet zozeer om de vloeistof zelf maar om de rook die vettig is. En ook al zit je cpu koelblok dicht op je cpu, als je heel veel airflow heb komt het er toch tussen te zitten. Het beste is denk ik om je kast helemaal dicht te maken en over gaan op waterkoeling, of anders dat ding van de hand doen. Word een duur grapje als je hele server er van naar de klote gaat, maarjah, ieder zijn meug lal
Eh- lijkt me een beetje vergaand. Gewoon frisse lucht bij de luchtinlaat is afdoende.
Pagina: 1