Toon posts:

[NCQ] Hoe moet ik NCQ aandoen?

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Systeemspecs:
- Nforce4 moederbord met SATA2 (Nvidia) controllers
- SATA2 hdd met NCQ

De harde schijf is aangesloten op de SATA2 controller. Op de website van Gigabyte staat niet speciaal dat er NCQ op de SATA2 controller zit, maar aangezien dit een Nforce4 SATA controller is, hoort NCQ ondersteuning erop te zitten (als het goed is?).

Nu mijn vraag: hoe zet ik NCQ aan? Hoe kan ik uberhaupt controleren of NCQ aanstaat?

Edit: Ok ik heb het al gevonden. Dit kan je doen in Windows (dus niet in de bios).
Ga naar Start-->Settings-->Control Panel-->System-->(Hardware)Device Manager
Kies dan IDE ATA/ATAPI controllers-->NVIDIA nforce4 ADMA controller (of equivalent)
Dan Properties en bij Primary Channel zie je staan: Enable Command Queing

Voor de Opslagmedia goeroes: klopt dit?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 00:05 ]

• Bravebart
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-02 11:40
Ja, klopt :)

Specs

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-02 21:47
Ik heb een Asus A8N-SLI icm een Hitachi T7K250.
Ik vraag me ook af hoe ik NCQ aan/uitzet. Bij mij staat bij IDE ATA/ATAPI controllers geen NVIDIA nforce4 ADMA controller, maar:

Primaire IDE-Kanaal (3x onderelkaar)
Secundaire IDE-Kanaal (3x onderelkaar)
Standaard Dual Channel PCI IDE Controller (3x onderelkaar)

Hoe zet ik het aan? het is dus een SATAII schijf, en hij draait nu al op SATA300, maar alleen nog NCQ.
Bedankt

• Bravebart
matsume schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 19:27:
Ik heb een Asus A8N-SLI icm een Hitachi T7K250.
Ik vraag me ook af hoe ik NCQ aan/uitzet. Bij mij staat bij IDE ATA/ATAPI controllers geen NVIDIA nforce4 ADMA controller, maar:

Primaire IDE-Kanaal (3x onderelkaar)
Standaard Dual Channel PCI IDE Controller (3x onderelkaar)

Hoe zet ik het aan? het is dus een SATAII schijf, en hij draait nu al op SATA300, maar alleen nog NCQ.
Bedankt
Heb je de chipsetdrivers wel (goed) geïnstalleerd ?

Specs

• Perzikvrucht
Bravebart schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 19:53:
[...]

Heb je de chipsetdrivers wel (goed) geïnstalleerd ?
Jup, heb gewoon die van de CD geinstalleerd.
Of kan ikt och beter die van nvidia site afhalen?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Zit hier met hetzelfde probleem.
Denk dat het zit in de IDE SW drivers die ik in ieder geval niet heb geïnstalleerd n.a.v. de vele problemen die ik er over heb gelezen.

• Perzikvrucht
BredeP schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:15:
Zit hier met hetzelfde probleem.
Denk dat het zit in de IDE SW drivers die ik in ieder geval niet heb geïnstalleerd n.a.v. de vele problemen die ik er over heb gelezen.
Nee dit heb ik ook niet geinstalleerd, om dezelfde reden.
Iemand een oplossing?

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik ga maar eens ff een herstelpunt aanmaken, en de IDE SW drivers gewoon eens installeren.
Loopt het niet, driver rollback of herstelpunt terugzetten, dan zonder NCQ verder.

• Perzikvrucht
BredeP schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:19:
Ik ga maar eens ff een herstelpunt aanmaken, en de IDE SW drivers gewoon eens installeren.
Loopt het niet, driver rollback of herstelpunt terugzetten, dan zonder NCQ verder.
Ik heb het ook geprobeerd. Het werkt.
Verder heb ik geen problemen, alleen ziet hij mijn SATA drive nu als een "Apparaat die ik kan verwijderen" omdat er rechtonder een ding staat van "Veilig verwijderen". Maar ik heb ergens gelezen dat als je de molex gebruikt diet er niet komt te staan, en als je de "SATA powerconnector" gebruikt, wel. Dus ik ga nu ff mijn molex aansluiten.
De snelheid van de SATA drive is verder niet achteruitgegaan oid.

EDIT: Dus niet, hij ziet hem nog steeds als "externe drive"

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

[ Voor 51% gewijzigd door Perzikvrucht op 15-02-2006 21:42 ]

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 15:35
Is heel normaal dat ie hem als externe drive ziet hoor, als het je stoort kun je hem natuurlijk ook verwijderen,maar dat zou ik niet doen ;)

PowerStation

• Bravebart
matsume schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:24:
[...]

Ik heb het ook geprobeerd. Het werkt.
Verder heb ik geen problemen, alleen ziet hij mijn SATA drive nu als een "Apparaat die ik kan verwijderen" omdat er rechtonder een ding staat van "Veilig verwijderen". Maar ik heb ergens gelezen dat als je de molex gebruikt diet er niet komt te staan, en als je de "SATA powerconnector" gebruikt, wel. Dus ik ga nu ff mijn molex aansluiten.
De snelheid van de SATA drive is verder niet achteruitgegaan oid.

EDIT: Dus niet, hij ziet hem nog steeds als "externe drive"

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Je kan het 'veilig verwijderen' icoontje uitzetten, maar dan verschijnt het ook niet meer bij het inpluggen van dingen als USB apparaten. Dus ik weet niet of je dat wilt ;)

Als je bang bent dat je hem per ongeluk verwijderd, is het wel handig om hem uit te ztten, anders zou ik het laten...

Specs

• Perzikvrucht
Bravebart schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 09:42:
[...]

Je kan het 'veilig verwijderen' icoontje uitzetten, maar dan verschijnt het ook niet meer bij het inpluggen van dingen als USB apparaten. Dus ik weet niet of je dat wilt ;)

Als je bang bent dat je hem per ongeluk verwijderd, is het wel handig om hem uit te ztten, anders zou ik het laten...
Hoe verwijder je hem dan? ik heb nu dat ie hem verbergt, maar niet "verwijderd"

• Bravebart
matsume schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 15:31:
[...]

Hoe verwijder je hem dan? ik heb nu dat ie hem verbergt, maar niet "verwijderd"
Ow, haha ik doelde met 'per ongeluk verwijderen' op de harde schijf. Het Icoontje van 'veilig verwijderen' kan je alleen verbergen dacht ik; niet verwijderen.

Specs

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:45

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

NCQ zet je aan met een bootflop of tool van de leverncier van de harddisk. Bij hitatchi kun je de betreffende bootflop downloaden waarna je NCQ aan en uit kunt zetten door met deze flop te booten.

Zorg er wel voor dat je zeker weet dat zowel de harddisk als het moederbord de opties ook echt ondersteund!

[ Voor 23% gewijzigd door Bor op 16-02-2006 16:05 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:22
Das onzin Bor De Wollef, NCQ zet je aan in Windows, bij de eigenschappen van je IDE-controller, mits je IDE-drivers hebt geïnstalleerd, daar de standaard drivers van Windows hier geen ondersteuning voor hebben. Bij Hitachi schijven is het WEL zo dat je SATA300 met een bootflop van Hitachi zelf kunt inschakelen.

• Bor

Bor

Een kleine kick. Ik had het inderdaad bij het foute eind. SATA 300 dient aan gezet te worden met een bootflop, NCQ echter niet. Ik heb zoals meerdere mensen in dit topic ook alleen
"Primaire IDE-Kanaal (3x onderelkaar)
Standaard Dual Channel PCI IDE Controller (3x onderelkaar)"

Echter heb ik de opties slechts 2 x onder elkaar (Asus A8N-E). Als ik de driver details opvraag zie ik dat het hier wel om nvidia drivers gaan (laatste versie).

Is het iemand al gelukt om de juiste setting te vinden?

[ Voor 22% gewijzigd door Bor op 23-02-2006 22:37 ]

• The__Virus
Kijk eens bij de eigenschappen van je hardeschijf, merkte zelf ook dat het bij de laatste versie ineens daar stond. NVidia is een beetje vreemd bezig, ik weet zeker dat het eerst onder de eigenschappen van de IDE-kanalen stond.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sinds wanneer ondersteunen PATA (IDE) schijven NCQ?

• Bor

Bor

BalusC schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 06:23:
Sinds wanneer ondersteunen PATA (IDE) schijven NCQ?
Niet, het gaat om SATAII schijven. Helaas geeft Windows niet duidelijk weer wat de SATA controller is.

• Bor

Bor

Ik heb de schijven overigens in RAID staan. Als ik kijk naar de properties van de raid set in device manager dan staat hier "command queing" aan. Ik neem aan dat dat NCQ is?

[ Voor 49% gewijzigd door Bor op 24-02-2006 14:42 ]

• The__Virus
Dat is inderdaad NCQ of TCQ (indien het raptors zijn), NCQ = Native Command Queuing :). @BalusC: tis inderdaad vreemd, maar ook mijn Hitachi SATA-schijf en al mijn overige SATA-poorten worden als IDE aangegeven. Op zich klopt dat wel, want ATA = IDE. En aangezien PATA en SATA allebei ATA zijn, zijn het dus ook IDE-devices. Meestal wordt het met SATA aangeduid inderdaad, maar dan heb je vaak ook extra drivers moeten installeren.

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 11:51
Ik heb een Asus A8N-deluxe moederbord en 2 Maxtor Diamondmax 10 schijven in RAID 0 op de onboard Sil 3114 controller. Kan ik dan NCQ ook inschakelen, en zo ja, waar?

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

• Bor

Bor

NCQ is in te schakelen indien de schijven en het moederbord dit ondersteunen. Dit zou je dus makkelijk zelf kunnen onderzoeken. Waar NCQ is in te schakelen is ook al aan bod gekomen (en lijkt ook per driver te verschillen).

Overigens staat NCQ bij mij gewoon default aan.

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 11:51
Bor de Wollef schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 23:33:
NCQ is in te schakelen indien de schijven en het moederbord dit ondersteunen. Dit zou je dus makkelijk zelf kunnen onderzoeken. Waar NCQ is in te schakelen is ook al aan bod gekomen (en lijkt ook per driver te verschillen).

Overigens staat NCQ bij mij gewoon default aan.
Mijn moederbord ondersteunt NCQ. Uiteraard is dit niet in te schakelen via de PATA controller, maar ook op de SATA controller zie ik geen schijven.
Ik vraag mij dus af, wordt er bij RAID automatisch gebruik gemaakt van NCQ? Kan dit worden geconfigureerd, en zo ja waar?

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

• Laurent
  • Niet online
Probeer desnoods even je huidige nVidia drivers te verwijderen en opnieuw te installeren, op een ander forum werd daar ook over gesproken. Met de nVidia drivers moet namelijk het toch echt werken: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=2342.

Voor degene hier boven mij: in dit geval worden je disken aangestuurd via je RAID controller. Het gaat er daarom niet meer om of de nVidia S-ATA controller wel NCQ ondersteund, maar of je raid controller dit doet. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Laurent op 25-02-2006 13:20 ]

• Bor

Bor

Ik heb het hele NCQ gebeuren niet meer zo veel aandacht geschonken voor een langere tijd en heb met de MS standaard drivers gedraaid. Nu begint het toch weer te kriebelen en overweeg ik om ncq aan te doen. Maar... hiervoor moet je eerst de nvidia drivers installeren. Ik hoor erg veel verhalen over datacorruptie en andere problemen met de nvidia IDE drivers (IDE-SW). Zijn dit dezelfde drivers die je nodig hebt wanneer je in een no raid opstelling gebruik wilt maken van NCQ?

Windows geeft nu bv bij mij aan (device manager):

Afbeeldingslocatie: http://img419.imageshack.us/img419/6664/controllers8av.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 30-05-2006 22:46 ]

• Bor

Bor

Beleefde kick: iemand die het echt weet?

Pagina: 1