Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

start eenmanszaak en investeringen inboeken

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
Om het een en ander wat professioneler aan te pakken rondom mijn sites (reclame inkomsten) heb ik me per 1 jan. ingeschreven als eenmanszaak bij de kvk.

Nu vraag ik me alleen af of ik investeringen als hosting, domeinnaam, laptop etc. die ik voor 1jan. dit jaar al gedaan heb wel kan afschrijven per 1jan.

Zoals ik dacht dat het zou moeten is het volgende:
(dit is slechts een voorbeeld)
hosting + domeinnaam betaald in okt. 2005 voor 1 jaar: 120 euro
Dit is dus 10 euro per maand en ik zou het dan vanaf 1 jan. 2006 ook maandelijks boeken als kosten.

is dit correct?.. of kan ik deze kosten helemaal niet inboeken als investering omdat dit gedaan is voor de (officiele) start van de onderneming (voor de belastingsdienst)?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je mag kosten die je voor de start van de onderneming gemaakt hebt boeken als kosten voor de onderneming. Dit zou bijvoorbeeld ook gelden als jij een nieuwe computer speciaal voor het bedrijf hebt gekocht al voor de start van de onderneming.

Zie hier: http://www.belastingdiens..._ondernemerworden-25.html

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• nikao
P_de_B schreef op zondag 08 januari 2006 @ 13:46:
Je mag kosten die je voor de start van de onderneming gemaakt hebt boeken als kosten voor de onderneming. Dit zou bijvoorbeeld ook gelden als jij een nieuwe computer speciaal voor het bedrijf hebt gekocht al voor de start van de onderneming.

Zie hier: http://www.belastingdiens..._ondernemerworden-25.html
ah bedankt..
Ik weet nu alleen niet of ik ook de kosten in october tm december mee mag nemen (inboeken in jan??) of dat ik het kan boeken vanaf jan...

• P_de_B
  • Niet online
Ik ben geen belastinginspecteur, maar je zou in dit geval wel aannemelijk kunnen maken dat de kosten van oktober t/m december echt voor de onderneming waren. Je moet je website bouwen, testen, laten indexeren door zoekmachines. Allemaal zaken die je voor de start van je onderneming wel kunt doen. Ik zou dus zeggen dat je de hele rekening kunt boeken voor je onderneming.

Verwijderd

kosten moeten telkens toegerekend worden ah jaar waarop ze betrekking hebben. vorige jaren, dien je te werken met overlopende rekeneingen, anders geeft je boekhouding geen getrouw beeld weer.

• P_de_B
  • Niet online
Dit gaat om het feit of je kosten gemaakt voor de start van je onderneming als kosten kunt boeken, dat kan. Ook kosten die je hebt gemaakt in dec 2005, als je onderneming pas in jan. 2006 start.

• nikao
ja precies, maar ik zit nog even te worstelen met hoe ik het dan moet inboeken.. december bij januari optellen?.. of het hele bedrag uitsmeren over 10 maanden in plaats van 12? .. (ik ga morgen wel ff met de belastingdienst bellen ;) )

• Neo
  • Laatst online: 10:49

Neo

Zou je het resultaat van het telefoontje hier willen neerzetten, ik ben ook wel benieuwd :) Bedankt O+ Ik heb namelijk ook aardig grote investeringen gedaan en ben net een eenmanszaak begonnen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30
Hoe de kosten toerekent, daar ben je redelijk vrij in, als je maar een consequent systeem toepast.

Persoonlijk zou ik aansluiten bij het investeringsaftrekregime en bedragen onder de 450 altijd in één keer als kosten boeken. Maar jou idee om bij de betaling in eerste instantie van die 120 er maar 10 als kosten te boeken en de rest als vooruitbetaalde kosten kan ook. Het kost je alleen meer moeite.

Wanneer je kosten gaat activeren, moet je een reële afschrijving hanteren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-11 20:07
Zo heb ik zelf ook het idee voor een website waar ik reclameinkomsten zal hebben, en een omzet uit de verkoop. Ik weet dat het slim is eerst de site te starten, maar het zal slechts onderdeel gaan worden VAN mijn onderneming en in principe een startpunt.

Kan een website ook een onderneming zijn als je op een bepaald moment GEEN reclameinkomsten hebt?

• nikao
merauder schreef op maandag 09 januari 2006 @ 17:42:
Zo heb ik zelf ook het idee voor een website waar ik reclameinkomsten zal hebben, en een omzet uit de verkoop. Ik weet dat het slim is eerst de site te starten, maar het zal slechts onderdeel gaan worden VAN mijn onderneming en in principe een startpunt.

Kan een website ook een onderneming zijn als je op een bepaald moment GEEN reclameinkomsten hebt?
lijkt me wel... dan draai je gewoon verlies...

• nikao
aanloop kosten tot een jaar terug kan je volledig inboeken volgens de belastingtelefoon...

dit kan je in januari doen als je snel geld terug wilt zien, maar dit kan je ook over het jaar spreiden.

• Neo
  • Laatst online: 10:49

Neo

Bedankt Nikao, ik ga even mijn facturen erop naslaan

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30
merauder schreef op maandag 09 januari 2006 @ 17:42:

Ja.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1