[laptop] Advies gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ik ben voor mijn moeder op zoek naar een nieuwe notebook. Ze heeft nu een Athlon XP Mobile 2500+, 512MB geheugen, IGP320M videokaart/chipset en een 4200RPM harddisk. Dit vind ze echter te langzaam. Mijn moeder gebruikt de computer voor internet, foto bewerking (Photoshop), tekstverwerking e.d. Dus eigenlijk geen spellen.

Ik heb de volgende eisen opgesteld:
- De notebook moet een mobile processor hebben
- Geen geintegreerde videokaart/chipset combo die de halve performance verkracht
- 1GB geheugen
- Harddisk minimaal 5400RPM
- Notebook niet groter dan 15,4"
- Geen wonkietonkie behuizing (ze heeft nu een Medion :r )

Het budget ligt rond de 1250 euro. Maar er is speling beschikbaar.

Nu kwam mijn moeder zelf met het idee een Fujitsu Siemens AMILO M-1450G te kopen en daarvan het geheugen en harddisk te vervangen. Echter volgens mij kan je veel beter gelijk een laptop nemen met alle eisen erin. Wat denken jullie?

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
tja, er is heel veel op de markt, je kan intel of amd gaan, je kan klein en groot ggan (scherm)...
Ik zou in jou plaats een op sites van fabrikanten (dell, hp, acer, toshiba, asus ...) gaan zien en daar eens een keuze proberen te maken en eventueel ervaringen ervoor op GoT zoeken.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Waarom kan je niet van je huidige laptop de harddisk vervangen voor een 5400RPM model en er 512MB geheugen bij stoppen? Dan issie ook al een stuk sneller en hoef je niet een heel nieuwe laptop te kopen!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Spixo
  • Nu online
Ramon de Jesus schreef op zondag 08 januari 2006 @ 13:46:
Waarom kan je niet van je huidige laptop de harddisk vervangen voor een 5400RPM model en er 512MB geheugen bij stoppen? Dan issie ook al een stuk sneller en hoef je niet een heel nieuwe laptop te kopen!
Iemand heeft er 800 euro op geboden. Dus dan maar liever van de hand doen en gaan voor een nieuw systeem. Deze eerste laptop was eigenlijk een Aldi impuls-aankoop ;)

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Kijk eens naar de MSI M635. Deze voldoet aan al je eisen. Vooral de behuizing is erg solide.

Je kan deze totaal naar je wensen samenstellen bij ALB-Computers. Deze webwinkel zit in duitsland maar ze beantwoorden al je vragen in het engels indien gewenst. Je moet ze wel een mail sturen dat je een US keyboard wil hebben

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Spixo
  • Nu online
We zijn inmiddels al wat verder.

De specs van haar huidige laptop zijn:

AMD Athlon XP Mobile 2500+
ATi IGP320M chipset
40GB 4200 RPM harddisk
512MB DDR333 geheugen

Specificaties van de notebook die ze op het oog heeft:

Intel Pentium M 725
Intel 915GM chipset
xxGB 5400 RPM harddisk
1024MB DDR2 geheugen

De rest van de specificaties maakt niet zo uit. Ik twijfel alleen of die Pentium merkbaar sneller is dan de AMD. Zeker omdat het maar een mobile is van 1,6 GHz met 400MHz FSB.

Verwijderd

En welke video kaart??? want ik ben ook opzoek naar een notebook van die prijs met zelfde systeem eisen.

Verwijderd

Ik typ dit vanaf een Toshiba M40X-231,
pentium M- 1,73GHz,
1Gb RAM,
64MB video geheugen op een los kaartje,
15.4 inch scherm.

Kostte 1099 euro bij Vobis, een actie - er zat gratis 512 mb ram extra in, dat was 512 mb standaard.

Het is een redelijk stevig apparaat, wel wat aan de zware kant (3kg).
Het scherm vindt ik zelf erg mooi, erg helder en een relatief grote inkijkhoek.

Een andere optie om evt. naar te kijken is de acer aspire 5024 (uit m'n hoofd),
Zelfde prijs (funprice computerzaak), athlon thurion 1,86GHz processor erin,
128 MB losse videokaart,
512 mb ram
15.4 inch scherm.
Voor ongeveer 100 pleuro heb je daar meer geheugen bij, en zit je dus op 1gb.

Ik heb voor de toshiba gekozen vanwege de betere service van toshiba in het buitenland, ik studeer een jaartje in Engeland en Toshiba vond het best als ik het ding hier ook verzond...
De batterij van dit ding gaat met zeer matig verbruik (pdf-jes lezen) net 3 uur mee, afhankelijk van hoe helder je je beeld wilt hebben.
Een nadeel van dit ding vind ik wel het geluid en de plaatsing van de fan, als je een externe muis hebt die rechts ligt, heb je vaak hete lucht over je handen heen geblazen.. (TN is links... :Y) ) De fan maakt dus ook redelijk wat herrie, al heb ik hem nu wel op 'cooling optimised' staan, ipv op 'battery optimised' - dat maakt misschien ook nog uit. Maartoch, ze hadden die uitlaat best aan de achterkant mogen prutsen van mij...

Verder is het wel een goed apparaat zover, doet het naar behoren, touchpad werkt erg goed, en hij is ook best snel...

Owja, check in de winkel voor dode pixels!! Ik had een stukke subpixel maar kon, alhoewel het binnen de standaarden van Toshiba viel voor stukke subpixels viel, toch de laptop meteen dezelfde avond nog omruilen.
Start de installatie van windoos dus ff in de winkel, zo lang duurt dat niet, en je weet wel of het dan goed is... die dode pixel was echt hyperirritant...

EDIT: Er zit een MOBILITY™RADEON™ X600SE videokaart in... van 64mb dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2006 01:16 ]

Pagina: 1