Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CPU Fan booster

Pagina: 1
Acties:

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:29

Dark

who tweaked the light?

Topicstarter
De cpufan header van het moederbord kan minder dan 1A leveren, maar toch zou ik ik hier graag meerdere fans mee aansturen, omdat dit de enige speedfan/software regelbare fanheader is op het bord, en ik graag wil dat de rest van de fans ook harder gaat draaien bij cpu-load.

Zou het mogelijk zijn een schakeling te verzinnen die je een uit een molex afkomstige 12v laat regelen dmv. de spanning op de cpufan header, maar die wel enkele amperes toelaat?

graag hoor ik hierover de ideeen.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 17:33

drooger

Falen is ook een kunst.

Is hier niet de fancontroller een oplossing voor?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Topicstarter
de fancontroller loopt niet autopmatisch mee met de cpufan heh...
ik dacht meer aan een soort fancontroller schakeling die dan niet zoals bij de fancontroller met een knopje of temp sensor bestuurd wordt, maar door de uitgangsspanning op de cpu-fan header...

een emmitervolger? kom ik op uit met wat googlen, alleen een practisch voorbeeld ontbreekt en dat is wat ik nodig heb...

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 21:28

TetsuoShima

low energy output

Wat ik zie bij veel specificaties van bijvoorbeeld 12cm fans, is dat die maar 0.15A strekken bij 1500rpm, dus ik denk dat je er gerust een fan of 3 aan kan hangen, maar het hangt wel fan de fans af die je wil gebruiken natuurlijk...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

Ik heb ooit eens een schakelingetje gemaakt, dat exact daarvoor moest dienen. Het was wel bedoelt om het voltage van een fancontroller te boosten (voor fancontrollers die te weinig amperes konden leveren), maar dat komt op exact hetzelfde neer. Het was ook de bedoeling dat ik dan de stroom zou halen uit een molex. Er werd gewoon gebruik gemaakt van een Op-Amp en een BJT. Eens zien of ik het nog kan vinden, maar vrees er eigenlijk voor. (Heb het trouwens al eens gepost gehad hier op GOT)

Gevonden :)
Afbeeldingslocatie: http://img491.imageshack.us/img491/9089/opamp0uu.th.jpg
Het ziet er ingewikkelder uit dan dat het in feite is hoor; ik ben nogal slordig geweest met draadjes te tekenen, maar je kan het veel properder maken.
Het is trouwens goedgekeurd geweest door mijn elektronica docent
Verder kan je de op-amp weglaten, maar dan krijg je wel een verlies van 0.5 tot 1V.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2006 15:16 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
De spanning uit de fanheaders is volgens mij PWM-gestuurd, en niet een bepaald votlage om de snelheid mee te regellen. Ik weet niet hoesnel een optocoupler kan schakelen?

Verwijderd

frickY schreef op zondag 08 januari 2006 @ 15:12:
De spanning uit de fanheaders is volgens mij PWM-gestuurd, en niet een bepaald votlage om de snelheid mee te regellen. Ik weet niet hoesnel een optocoupler kan schakelen?
Hmm, ik dacht net dat die output een bepaald voltage was, ipv PWM gestuurd. Heb trouwens al fanheaders gezien met 4 pins speciaal omdat ze een PWM gestuurde output hadden.

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Ze zijn niet PWM-gestuurd, naar mijn weten kun je, als je via een gewone 3-pins connector een fan aanstuurt, met PWM, geen toerentallen meer meten, en dat kan (neem ik aan) nog wel op jouw bord.
Correct me if i'm wrong :X

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Voor dat opamp schematje heb je een rail to rail opamp nodig en dan nog zit je met een spanningsval van .7V over de BE overgang.

Maar gewoon de basis aan de fan header knopen de collector aan de plus en de emitter gebruiken als uitgang voor de fans moet genoeg zijn.

Elke NPN tor die een beetje vermogen kan hebben met een niet te lage Hfe moet goed zijn ( TIP 32 bijvoorbeeld )

Laat jet niet verleiden tot een darlington, want dan zit je met 1.4V drop.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

De op-amp (idd rail to rail, zodat je geen verlies hebt) heb ik er net bijgezet om de spanningsval van 0.7V over Basis-Emitter ongedaan te maken :? Of staat die dan verkeerd aangesloten?

Ah ik denk dat ik het zie wat verkeerd is:
Wat als je de output van de op-amp aansluit op de emitter ipv op de basis, dan valt die 0.7V verlies toch weg, niet?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2006 15:44 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Topicstarter
hey thanks, iig komen er wel ideeen nu :D

ik had al gedacht dat er vast wel eens iemand met hetzelfde idee geweest zou moeten zijn, maar echt iemand die zoiets al geprobeerd had :) daar had ik niet direct op gerekend.

het is niet zo heel erg als ik niet de maximale snelheid zou halen, daar ik toch wel vrij zware fans zou gebruiken, maar uiteraard hoe minder verval hoe beter.

Ik zal eens meten aan de fanheader, ben benieuwd of en hoe de multimeter reageert als het pulsen zouden zijn, maar ik neem aan dat het een vrij snelle puls zal zijn (paar khz?), dus dat de mm er niet op zal reageren en het weergeeft als =stroom...

edit:
mm ziet dit als gelijkspanning van 4.90 tot 12.10V als ik hem op het 20v gelijkspanningsberijk heb staan, 20v wisselspanning berijk geeft een uilezing van 0v, 20khz berijk laat snel wisselende waarden zien van 0,03-0,20 khz

[ Voor 16% gewijzigd door Dark op 08-01-2006 16:04 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 15:43:
De op-amp (idd rail to rail, zodat je geen verlies hebt) heb ik er net bijgezet om de spanningsval van 0.7V over Basis-Emitter ongedaan te maken :? Of staat die dan verkeerd aangesloten?

Ah ik denk dat ik het zie wat verkeerd is:
Wat als je de output van de op-amp aansluit op de emitter ipv op de basis, dan valt die 0.7V verlies toch weg, niet?
klopt, maar de opamp kan zijn uitgang onmogelijk boven de voedings spanning tillen ... als je de opamp apart zou voeden gaat dat wel.

Om 12V aan de emitter te hebben moet je namelijk 0.7V meer aan de basis hebben ( 12.7V )

De uitgang aan de emitter heeft geen zin, dan is je opamp het vermogen aan het leveren.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Ahja, ik denk dat ik het begrijp. :)
Gewoon een BJT dan, zonder meer, en leren leven met de 0.7V verlies?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 19:33
Je kan die 0.7V bijna volledig wegwerken door met een FET te werken, die heeft nauwelijks spanningsval.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1